Renault Mégane 1.9 dCi Expression Luxe (2003)

autoreview

Renault Mégane
Renault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault MéganeRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieurRenault Mégane - interieur

Signalement

UitvoeringMégane 1.9 dCi Expression Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De 120pk Megane diesel is werkelijk een juweel. Trekkracht te over, heel erg snel en dank zij de 6-bak ook nog eens enorm stil. Het gebruik van die prestaties staat helaas wel garant voor regelmtige correspondentie van het Centraal Justitieel Incassobureau te Leeuwarden. De wegligging is in mijn ogen ook prima, alleen denk ik dat wanneer de fabriek onder mijn auto Michelin banden had gemonteerd in plaats van Goodyear dat dit nog een beetje beter zou kunnen. Mijn brandstofverbruik ligt rond de 1 op 16,5 wat, ik gezien de snelheden die ik op de snelweg rij, erg bescheiden vind.

Het comfort voorin staat op een hoog peil. Uitstekende stoelen die erg lekker zitten. Alleen achterin valt de ruimte erg tegen voor volwassenen. Ik vind dat de instap door de voorportieren ook niet echt optimaal is vanwege de beperkte vrije ruimte voor het hoofd.

Qua accessoires wordt je in deze uitvoering erg verwend. Alles zit er zo\’n beetje wel op en aan. Ik heb er wel een elektrisch schuifdak af fabriek bijgenomen en dat functioneert prima. Alleen gaat dat wel merkbaar ten koste van de hoofdruimte voorin.

Het leukste is natuurlijk de elektronische kaart die je in plaats van de sleutel bij de auto krijgt. In de luxe uitvoering hoef je die alleen maar in je broekzak te hebben en zodra je de portiergreep vastpakt gaat de centrale vergrendeling open. Het wordt op gegeven moment gewoon vervelend dat je voor de voordeur van je huis nog wel een sleutel nodig hebt... Ook voor het starten is het niet meer nodig om deze kaart in een gleuf in het dashboard te schuiven.

De gebruikte materialen doen allemaal erg stevig, solide en mooi aan. Alleen de kofferruimte is erg onpraktisch van vormgeving omdat de opening na het openen van de achterklep nauwelijks groter is dan die van het dashboardkastje.

Net als andere berijders ben ik niet helemaal overtuigd door de automatische stand van de ruitenwissers. Ten eerste moet hij bij iedere rit geactiveerd worden en daarnaast wist hij of te snel of te langzaam naar mijn smaak. Als het gewoon regent schakelt hij al heel snel over op de tweede wisstand die ik zelf nooit gebruik want daarvan krijg ik de zenuwen terwijl het nauwelijks meer zicht oplevert als de eerste stand.

De bandenspanningsindicatoren zouden wat mij betreft ook wat eerder mogen waarschuwen, want na 25.000 kilometer was ik nog geen enkele keer gewaarschuwd voor te lage spanning en bij zelf nameten bleek er toch wel wat lucht bij te kunnen waardoor het weggedrag duidelijk verbeterde.

De variabele stuurbekrachtiging werkt op zich goed alleen wordt er via het stuur m.i. te weinig informatie doorgegeven. Het werkt allemaal wat afstandelijk.

Het vervangen van een koplampje (ik rij altijd met licht aan dus moet ik ze beiden ongeveer twee maal per jaar vervangen) is een ramp want dat moet via het voorspatbord gebeuren. Daarvoor rijden we in het vervolg dus wel naar de dealer.

PROBLEMEN

Naast het vervangen van een koplampje nog geen enkel probleem met de auto, alleen ben ik bijna aan de eerste beurt toe en je kan wel merken dat hij daar erg aan toe is. Ik heb zelf het idee dat de prestaties wat beginnen terug te lopen.

Inmiddels zijn we zo’n 70.000 kilometer verder. Ik heb de indruk dat alle electronische activiteiten door een centraal computersysteempje worden geregeld en dat is niet echt betrouwbaar. Het komt geregeld voor dat er dingen niet of verkeerd werken en meestal lost zich dat na verloop van tijd zelf weer op. Zo viel het me op, dat er op gegeven moment nogal veel mensen achter me reden en naar me knipperden. Maar als ik stilstond kon ik geen problemen vinden met mijn verlichting aan de achterzijde of met de remlichten. Het knipperen van mijn medeweggebruikers hield vanzelf weer op. Vorig jaar bleven de witte lampjes aan de binnenzijde van de portieren op onverklaarbare wijze branden tijdens de rit. Ook dit probleem heeft zichzelf weer opgelost.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.