Renault Mégane 1.6 16V Privilège Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mégane 1.6 16V Privilège Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op Megane gevallen voor het prachtige uiterlijk.
Kleur zwart. Ook de rijtest viel helemaal niet tegen. Mijn vorige auto was een Honda Accord 2.0i uit 1990 en dan moet je als vervanger heel wat in huis hebben. De Megane 2.0 zou de logische opvolger zijn echter de financien dwongen mij een 1.6 aan te schaffen.
Auto rijdt fantastisch; komt bij hogere toeren goed tot ’leven’ en is toch zeer stil bij constante snelheid. Uitvoering met halflederen beige bekleding (perfect). Achterin voldoet net (wat korte zit), voorin daarentegen prima zit. Geen automatische airco, verwarmd toch heel nauwkeurig. Verder eigen Radio/CD ingebouwd omdat Radio/CD Renault voor 550 euro(slechts 15 Watt) niet echt een goed geluid geeft. Inbouwen van 130 Watt Sony boxen was trouwens geen probleem.
Cruisecontrol is een uitkomst. Sturing direct maar verder ok. Remmen zijn werkelijk subliem.
Afwerking en materialen zijn dik in orde.
Update 8-12-2004 :
Inmiddels een jaar verder en de auto bevalt nog goed gezien het rijgedrag en comfort. Uiterst stil!
Ook begint hij wat losser te worden en accelereert wat soepeler dan vorig jaar.
Wel een aantal problemen erbij gekomen die afbreuk doen aan de betrouwbaarheid van de Megane. Je merkt gaande weg dat het toch echt een Franse auto is en echt geen Japanse... meer rammels en kraakjes en ook niet helemaal waterdicht bij de bestuurdersdeur (nl. waterlekkage in kaartenbak).
Lekkage is mogelijk te verklaren door vervanging van de SONY speakers door zwaardere Pioneers(groter en dieper). Er was nl. enige aanpassing in de deuren nodig bij het inbouwen van de speakers (wegsnijden van halfronde plastic kapjes). Heb dit later alsnog weer waterdicht kunnen maken door een soort van ’afdruipgootjes’ net achter de speakers te bevestigen.
Geluid is met de Pioneers werkelijk subliem en lijkt in geen enkel opzicht meer op de standaard matige Renault-speakers.
Update 08-05-2005 :
Inmiddels weer vijf maanden verder.
Auto bevalt prima en inmiddels (totaal) 20000 km gereden.
Geen bijzondere zaken of problemen meer meegemaakt.
Rammeltjes onder kilometertellerkap deels opgelost d.m.v. stukken (hard)schuimrubber tussen de rechthoekige ’luchtbuizen’ t.b.v. ventilatie te proppen.
Update 29-06-2005 :
Tijdens rit op zondag paar weken terug ging motormanagementlampje spontaan branden. Meteen gestopt en Renault Service gebeld. Het was zo goed als zeker(volgens telefonische diagnose ??)dat er 1 bobine kapot was. Men zou een sleepauto sturen omdat er geen Renaultdealers weekenddienst hadden in de regio. Prima en snel geregeld, meteen een vervangende auto meegekregen. Maandag daarop gebeld door de plaatselijke Renaultdealer dat de auto gerepareerd was en voorzien was van vier nieuwe bobines (was nodig volgens Renault).
Geen leuk incident voor een auto van 1,5 jaar oud, de goede en snelle service van Renault maken het al met al iets minder zuur.
Update 30-08-2005
En ja hoor, wederom een storing. Gisteren wilde de auto vlak na het starten niet stationair blijven draaien en sloeg telkens af. Meteen naar de dealer gereden en aan de computer gehangen : sensor motortoerental en verschuiver nokkenas stonden op ’code oranje’. n.b.: je hebt ’code oranje’ en ’code rood’; oranje is te resetten en rood pas na vervangen of reparatie van een onderdeel.
Na resetten weer OK. Bleek dus mee te vallen. Maar toch, weer een minpunt voor de betrouwbaarheid.
Update 23-03-2006
Ik merkte het al vlak na het wegrijden, de megane liep niet regelmatig en miste vermogen. Minuten later ging het motormanagementlampje weer eens branden...vermoeden bevestigd! Renaultdealer vond al snel de oorzaak van de storing...een uitgevallen bobine. Vervangen was binnen enkele minuten gepiept.
Het zoveelste kwaliteitsmanko van Renault!
PROBLEMEN
- Renault-logo (achter) laten vervangen i.v.m. slechte chroomlaag.
- Af en toe bij de eerste keer ’aan’remmen wat lichte piepgeluiden.
- Remmen zijn (modificatie Renault) vervangen, nu geen piepende geluiden meer.
- Soms zijn bij het wegrijden wat ratelende geluiden te horen ergens rechts achter bij de wielen. Dealer heeft hier tweemaal naar gekeken, maar niets op kunnen lossen.
- Rammeltjes links onder de kilometertellerkap vooral bij minder wegdek goed te horen. Ook dealer kan hier niets aan oplossen. Ik heb zelf al een keer gekeken, maar tot nog toe zonder resultaat. (kilometertellerkap kan heel simpel worden opgetild waarna je een kijkje kunt nemen achter de kilometerteller).
- Lekkage kaartenbak (zelf opgelost,zie boven).
- Regensensor kapot; vervangen onder garantie.
- plastic scherm naast gaspedaal heeft losgelaten, vervangen onder garantie.
- Bobines (4 stuks) vervangen onder garantie.
- resetten van sensor motortoerental en verschuiver nokkenas.
- Bobine vervangen onder garantie
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?

Renault Mégane Coupé-Cabriolet 1.6-16V Tech Line NAP 1e eigenaar Airco Leder Cruise Dak APK
- 2005
- 154.421 km

Renault Mégane Break 1.6-16V Expression Airco, Stuurbekrachtiging, Trekhaak
- 2002
- 999.999 km

Renault Mégane Coupé-Cabriolet 2.0-16V Tech Line automaat | 1e eig | weinig km's | Xenon | als nieuw | tijdelijk gratis Top Afleverpakket twv Eur 695
- 2006
- 69.305 km