Renault Laguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

Na 80.000km in een erg fijne en probleemloze Laguna 1.9dci Dynamique uit april 2003, nu gekozen voor een nieuwe Laguna 2007. De wat ruimere en in mijn ogen fraaie en goed rijdende nieuwe Mondeo heb ik ook overwogen. Het goede inruilbod van de Renaultdealer was doorslaggevend.
Het gefacelifte model van de Laguna vond ik persoonlijk mooier in een donkere kleur, dus is het een zwarte uitvoering geworden.
Redenen om weer een laguna te kopen waren verder de verbeterde betrouwbaarheid van de Laguna, het Franse Comfort, het Carminat communicatie en navigatiesysteem, en het knusse interieur.

Uitrusting.
Opvallend is het gebrek aan bekerhouders en opbergvakjes. (Het carminat bedieningspaneel zit op de plek van de bekerhouders)
Verder erg compleet, met west-Europa DVD navigatie, CD wisselaar die ook MP3 afspeelt, Bluetooth telefoon, parkeerhulp, 17” lichtmetaal, ESP, Xenon en keyless Go. Vooral dat laatste went snel! Alleen oppassen met het meenemen van een reservesleutel in de vakantiebagage...
Verder een automatische electrische handrem, automatische inschakelende verlichting en een regensensor.

De Laguna beschikt verder buiten cruisecontrol over een speed-limiter. De laatste is vooral erg handig en veilig met een aanhanger, in druk verkeer kom je niet per ongeluk boven de ingestelde snelheid. Cruise control werkt nauwkeurig, maar een snelheidsaanpassing wordt wat ruw doorgevoerd.
Het Carminat systeem voor telefoon, navigatie en Audio is een fraai stukje techniek. Alleen een MP3 aansluiting ontbreekt. Het gebruik van het Carminat systeem is wel even wennen, bijvoorbeeld de navigatie is iets minder intuitief dan het Becker pictogrammensysteem in mijn vorige Renault.
De bediening van het carminatsysteem is een mix van Voce commando’s stuurbediening, joystick en knoppen op de middenconsole.
Update: de navigatie heeft toch wel een paar zaken die wat storen. het grote kleurenscherm is erg rommelig, en omdat de gesproken instructies niet altijd even duidelijk zijn vraagt het best wel wat aandacht. Vooral in steden zijn de instructies rommelig, en als dan ook nog het GPS signaal wegvalt... Een birdview presentatie lijkt leuk, maar inmidels gebruik ik gewoon de 2D kaart. Bij wegrijden klinkt vaak ’rijdt naar de gemarkeerde route’, wat erg vaag is, en nogal eens leidt tot ’indien mogelijk keren’. Als je een bestemmingsstraat voorbij rijdt vindt het systeem dat het werk erop zit, en komen er geen instructies om de fout te herstellen.
Verder heeft het systeem wel TMC, maar op een of andere manier worden de berichten niet lekker verwerkt, wat leidt tot echt foute alternatieven.

Powerr
Ook omdat de Laguna met een 2.0dci standaard ESP heeft, voor deze motor gekozen, en niet de 1.9dci met 130pk. Beide versies beschikken (dacht ik) over een roetfilter. Het onderhoudsinterval is 20.000km volgens de dealer, de boekjes geven 15.000km aan. Vanwege het roetfilter moet er (6,7 liter!) speciale olie gebruikt worden.
Pas vanaf ca 1700 toeren begint de motor er goed aan te trekken. Ik had iets meer verwacht van een 150Pk diesel met 340Nm. Koppel. In vergelijk met mijn voorgaande 120pk Dci met 270Nm ben ik niet erg onder de indruk van koppel en souplesse bij de lagere toerentallen. Eenmaal op toeren is het vermogen prima.
Het brandstof verbruik zit rond de 6,7 l/100. De laguna rijdt ook goed met een aanhanger, wel heb ik MAD hulpveren laten monteren tegen het doorhangen.
update: na 10.000km begon de motor los te komen, maar voor echt lui rijden is de 1.9dci beter geschikt. Het brandstof verbruik is 6,6l/100 na veel snelwegkilometers.
Het eerste onderhoudsbeurtje was even schrikken: €340. Naar mijn idee gewoon te duur voor een simpele oliewissel en 20.000km controle. De 40.000km beurt was "geen bijzonderheden, wel €411"

Comfort en ergonomie
Comfort is prima te noemen, de motor maakt weinig lawaai, zelfs bij hoge snelheden en toerentallen. Boven de 150km/h neemt het windgeruis duidelijk toe. Wat een beetje afbreuk doet aan het geluidscomfort is een koelfan in de motorruimte. Stilstaand of langzaam rijdend op een warme dag staat een fan flink te loeien.
De continental banden maken nogal wat lawaai. Zelfs mijn michelin winterbanden zijn stiller! In de toekomst komen er weer Michelins op.
De Franse sportstoelen van deze techline uitvoering zijn comfortabel, maar hadden iets harder mogen zijn. Toch blijkt dat het comfort ook bij zeer lange ritten voldoende is. De zitpositie is prima in te stellen. De bijrijderstoel is in hoogte te verstellen, wordt erg gewaardeerd door de jonge gezinsleden.
Wat echt een matig punt is bij deze auto is de klimaatregeling. Bij koud weer is de regeling te agressief, dus een hoge blowerstand met koude lucht richting benen, terwijl de ruiten beslaan. Na opwarmen wordt het veel te warm. Bij warm weer blijft de blower ook vrij hoog staan, wat dan een koude tocht geeft. Update: bij 100.000km is de aircocompressor vervangen, de regeling werkt nu goed.
Na 4,5 jaar met 109,000km, en iets te veel klachtjes heb ik de reno weggedaan. De opvolger? Een laguna initiale 2011 is een enorm complete, betrouwbare en scherp geprijsde auto. Toch werd het na 2 renaults tijd voor wat anders, het is een mondeo in Titanium uitvoering geworden..

PROBLEMEN

  • 108.000 km

Na 5500km geen noemenswaardige klachten.
Alleen wat zingend geluid uit de motorruimte bij lagere motorbelasting. Lijkt iets met aircogebruik van doen te hebben. Iets voor de 20.000km inspectie.
update 22.000km. De betrouwbaarheid lijkt ok bij deze auto. Wil niet gelijk zeggen dat het een BMW is qua afwerking.
Hier en daar een rammel.
Slecht sluitende achterklep, door de dealer verholpen.
Problemen met bluetooth, vooral bij Nokia telefoons. Inmiddels is nieuwe software geladen.
update 30.000km. ESP storing, de abs/esp module is vervangen. Bedieningsdeel navigatie vervangen. Schakelaar ruitbediening los. 2 weken na dit dealerbezoek deed de auto plots helemaal niets meer, massapool was niet goed vastgezet. Foutje!
Naar de 40.000km waren er verder geen problemen.
Airco werking ben ik niet tevreden over, maar volgens dealer is het een andere regeling dan bij bij 2003 model.. Heeft iemand hier ook ervaringen mee?
Bij 43000km de grote verrassing: Ik tref een sticker aan op de afdekplaat van de motor, met de tekst "afgevuld met Elf competition 10w40". Deze olie was naar mijn weten niet geschikt voor roetfilters.
"Uw auto heeft ook geen roetfilter" zegt de techneut! Ik had toch echt een 2.0dci 150PK FAP gekocht. Foutje, auto heeft geen roetfilter.
De dealer heeft dit uiteindelijk opgelost door een schadevergoeding uit te betalen. Ik ging accoord nadat een groene sticker voor de Duitse steden ook voor deze roetfilterloze auto afgegeven was. Blijft natuurlijk een minpuntje voor de dealer!
Bij 75000km bleek overmatige slijtage aan de voorbanden. ook wat trillende remmen. De remschijven en de banden zijn tegen redelijke kosten vervangen, wielen uitgelijnd.
De xenon koplampen zijn over de jaren al een paar keer afgesteld. Beetje vreemd, normaal hoeft dat nooit. Bleek dat de niveau regeling van de xenon een storing gaf op sensoren bij voorwiel en achteras. Onderdelen zijn vervangen, ik moest 40% van de kosten betalen, toch nog €187. Rest coulance Renault en dealer.
Bij 100.000km is de airco compressor vervanger. De problemen met de klimaatregeling lijken hiermee opgelost. Ook hier weer coulance van dealer en Renault.
Al met al een beetje een maandagochtend auto, maar de coulante opstelling van de dealer maakt veel goed.
update 104.000: de display gaf een melding dat het oliepeil te laag was. Reno routeservice constateerde een defecte sensor. Oliepeilsensor laten vervangen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.