Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Renault
  • Laguna Grand Tour

Renault Laguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)

autoreview

12
Renault Laguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line (2007)
sierram
  • sierram7
  • Gebruikersreview
9 augustus 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLaguna Grand Tour 2.0 dCi 150 Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst108.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km
  • 8 augustus 2007

Na 80.000km in een erg fijne en probleemloze Laguna 1.9dci Dynamique uit april 2003, nu gekozen voor een nieuwe Laguna 2007. De wat ruimere en in mijn ogen fraaie en goed rijdende nieuwe Mondeo heb ik ook overwogen. Het goede inruilbod van de Renaultdealer was doorslaggevend.
Het gefacelifte model van de Laguna vond ik persoonlijk mooier in een donkere kleur, dus is het een zwarte uitvoering geworden.
Redenen om weer een laguna te kopen waren verder de verbeterde betrouwbaarheid van de Laguna, het Franse Comfort, het Carminat communicatie en navigatiesysteem, en het knusse interieur.

Uitrusting.
Opvallend is het gebrek aan bekerhouders en opbergvakjes. (Het carminat bedieningspaneel zit op de plek van de bekerhouders)
Verder erg compleet, met west-Europa DVD navigatie, CD wisselaar die ook MP3 afspeelt, Bluetooth telefoon, parkeerhulp, 17” lichtmetaal, ESP, Xenon en keyless Go. Vooral dat laatste went snel! Alleen oppassen met het meenemen van een reservesleutel in de vakantiebagage...
Verder een automatische electrische handrem, automatische inschakelende verlichting en een regensensor.

De Laguna beschikt verder buiten cruisecontrol over een speed-limiter. De laatste is vooral erg handig en veilig met een aanhanger, in druk verkeer kom je niet per ongeluk boven de ingestelde snelheid. Cruise control werkt nauwkeurig, maar een snelheidsaanpassing wordt wat ruw doorgevoerd.
Het Carminat systeem voor telefoon, navigatie en Audio is een fraai stukje techniek. Alleen een MP3 aansluiting ontbreekt. Het gebruik van het Carminat systeem is wel even wennen, bijvoorbeeld de navigatie is iets minder intuitief dan het Becker pictogrammensysteem in mijn vorige Renault.
De bediening van het carminatsysteem is een mix van Voce commando’s stuurbediening, joystick en knoppen op de middenconsole.
Update: de navigatie heeft toch wel een paar zaken die wat storen. het grote kleurenscherm is erg rommelig, en omdat de gesproken instructies niet altijd even duidelijk zijn vraagt het best wel wat aandacht. Vooral in steden zijn de instructies rommelig, en als dan ook nog het GPS signaal wegvalt... Een birdview presentatie lijkt leuk, maar inmidels gebruik ik gewoon de 2D kaart. Bij wegrijden klinkt vaak ’rijdt naar de gemarkeerde route’, wat erg vaag is, en nogal eens leidt tot ’indien mogelijk keren’. Als je een bestemmingsstraat voorbij rijdt vindt het systeem dat het werk erop zit, en komen er geen instructies om de fout te herstellen.
Verder heeft het systeem wel TMC, maar op een of andere manier worden de berichten niet lekker verwerkt, wat leidt tot echt foute alternatieven.

Powerr
Ook omdat de Laguna met een 2.0dci standaard ESP heeft, voor deze motor gekozen, en niet de 1.9dci met 130pk. Beide versies beschikken (dacht ik) over een roetfilter. Het onderhoudsinterval is 20.000km volgens de dealer, de boekjes geven 15.000km aan. Vanwege het roetfilter moet er (6,7 liter!) speciale olie gebruikt worden.
Pas vanaf ca 1700 toeren begint de motor er goed aan te trekken. Ik had iets meer verwacht van een 150Pk diesel met 340Nm. Koppel. In vergelijk met mijn voorgaande 120pk Dci met 270Nm ben ik niet erg onder de indruk van koppel en souplesse bij de lagere toerentallen. Eenmaal op toeren is het vermogen prima.
Het brandstof verbruik zit rond de 6,7 l/100. De laguna rijdt ook goed met een aanhanger, wel heb ik MAD hulpveren laten monteren tegen het doorhangen.
update: na 10.000km begon de motor los te komen, maar voor echt lui rijden is de 1.9dci beter geschikt. Het brandstof verbruik is 6,6l/100 na veel snelwegkilometers.
Het eerste onderhoudsbeurtje was even schrikken: €340. Naar mijn idee gewoon te duur voor een simpele oliewissel en 20.000km controle. De 40.000km beurt was "geen bijzonderheden, wel €411"

Comfort en ergonomie
Comfort is prima te noemen, de motor maakt weinig lawaai, zelfs bij hoge snelheden en toerentallen. Boven de 150km/h neemt het windgeruis duidelijk toe. Wat een beetje afbreuk doet aan het geluidscomfort is een koelfan in de motorruimte. Stilstaand of langzaam rijdend op een warme dag staat een fan flink te loeien.
De continental banden maken nogal wat lawaai. Zelfs mijn michelin winterbanden zijn stiller! In de toekomst komen er weer Michelins op.
De Franse sportstoelen van deze techline uitvoering zijn comfortabel, maar hadden iets harder mogen zijn. Toch blijkt dat het comfort ook bij zeer lange ritten voldoende is. De zitpositie is prima in te stellen. De bijrijderstoel is in hoogte te verstellen, wordt erg gewaardeerd door de jonge gezinsleden.
Wat echt een matig punt is bij deze auto is de klimaatregeling. Bij koud weer is de regeling te agressief, dus een hoge blowerstand met koude lucht richting benen, terwijl de ruiten beslaan. Na opwarmen wordt het veel te warm. Bij warm weer blijft de blower ook vrij hoog staan, wat dan een koude tocht geeft. Update: bij 100.000km is de aircocompressor vervangen, de regeling werkt nu goed.
Na 4,5 jaar met 109,000km, en iets te veel klachtjes heb ik de reno weggedaan. De opvolger? Een laguna initiale 2011 is een enorm complete, betrouwbare en scherp geprijsde auto. Toch werd het na 2 renaults tijd voor wat anders, het is een mondeo in Titanium uitvoering geworden..

PROBLEMEN

  • 108.000 km
  • 8 augustus 2007

Na 5500km geen noemenswaardige klachten.
Alleen wat zingend geluid uit de motorruimte bij lagere motorbelasting. Lijkt iets met aircogebruik van doen te hebben. Iets voor de 20.000km inspectie.
update 22.000km. De betrouwbaarheid lijkt ok bij deze auto. Wil niet gelijk zeggen dat het een BMW is qua afwerking.
Hier en daar een rammel.
Slecht sluitende achterklep, door de dealer verholpen.
Problemen met bluetooth, vooral bij Nokia telefoons. Inmiddels is nieuwe software geladen.
update 30.000km. ESP storing, de abs/esp module is vervangen. Bedieningsdeel navigatie vervangen. Schakelaar ruitbediening los. 2 weken na dit dealerbezoek deed de auto plots helemaal niets meer, massapool was niet goed vastgezet. Foutje!
Naar de 40.000km waren er verder geen problemen.
Airco werking ben ik niet tevreden over, maar volgens dealer is het een andere regeling dan bij bij 2003 model.. Heeft iemand hier ook ervaringen mee?
Bij 43000km de grote verrassing: Ik tref een sticker aan op de afdekplaat van de motor, met de tekst "afgevuld met Elf competition 10w40". Deze olie was naar mijn weten niet geschikt voor roetfilters.
"Uw auto heeft ook geen roetfilter" zegt de techneut! Ik had toch echt een 2.0dci 150PK FAP gekocht. Foutje, auto heeft geen roetfilter.
De dealer heeft dit uiteindelijk opgelost door een schadevergoeding uit te betalen. Ik ging accoord nadat een groene sticker voor de Duitse steden ook voor deze roetfilterloze auto afgegeven was. Blijft natuurlijk een minpuntje voor de dealer!
Bij 75000km bleek overmatige slijtage aan de voorbanden. ook wat trillende remmen. De remschijven en de banden zijn tegen redelijke kosten vervangen, wielen uitgelijnd.
De xenon koplampen zijn over de jaren al een paar keer afgesteld. Beetje vreemd, normaal hoeft dat nooit. Bleek dat de niveau regeling van de xenon een storing gaf op sensoren bij voorwiel en achteras. Onderdelen zijn vervangen, ik moest 40% van de kosten betalen, toch nog €187. Rest coulance Renault en dealer.
Bij 100.000km is de airco compressor vervanger. De problemen met de klimaatregeling lijken hiermee opgelost. Ook hier weer coulance van dealer en Renault.
Al met al een beetje een maandagochtend auto, maar de coulante opstelling van de dealer maakt veel goed.
update 104.000: de display gaf een melding dat het oliepeil te laag was. Reno routeservice constateerde een defecte sensor. Oliepeilsensor laten vervangen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Renault Laguna? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Renault Laguna
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Renault Laguna 2.2 dCi Initiale Automaat ( APK 08-02-2023 )

    Renault Laguna 2.2 dCi Initiale Automaat ( APK 08-02-2023 )

    • 2005
    • 464.757 km

    € 1.595

    Renault Laguna Grand-Tour 2.0 16V Climate Control Airco

    Renault Laguna Grand-Tour 2.0 16V Climate Control Airco

    • 2007
    • 200.876 km

    € 1.950

    Renault Laguna 2.0-16V Privilège ( APK 12-11-2022 )

    Renault Laguna 2.0-16V Privilège ( APK 12-11-2022 )

    • 2005
    • 226.539 km

    € 1.995

Meer Renault Laguna occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Laguna specificaties
  • Renault Laguna occasions
  • Renault Laguna video's
Advies en informatie
  • Renault Laguna tests
  • Renault Laguna gebruikersreviews
  • Renault Laguna index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer
 

Renault Laguna reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Privilège (2006)

    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V...

    5
    • 26 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech Line (2007)

    Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech...

    7
    • 13 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech Road (2005)

    Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech...

    • 12 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2005)

    Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech...

    2
    • 24 december 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Business Line (2007)

    Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Business...

    5
    • 10 november 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 170pk Tech Line (2006)

    Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V...

    1
    • 23 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2006)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    2
    • 22 mei 2011
meer reviews
Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V – Op de Rollenbank

Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V – Op de Rollenbank

76

“Als je een Mercedes of een BMW met zo veel vermogen koopt, ben je het dubbele kwijt,”...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    4
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2012)

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique...

    4
    • 29 mei 2022
  • Achtergrond
    De Renault Laguna II herinneren we ons ook om de sleutelkaart

    De Renault Laguna II herinneren we ons...

    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    3
    • 26 mei 2022
  • Nieuws
    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit de Oude Doos

    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit...

    29
    • 9 maart 2022
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008...

    • 10 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    42
    • 1 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    Renault Kadjar Energy dCi 110 Intens (2015)

    1
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden