Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech Road (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 2.0 16V Tech Road |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 149.500 km |
15 maanden ervaring :)
- 97.000 km
Na 15 maanden en ruim 40.000 km kan er uiteraard veel ervaring worden gemeld.
In het begin was ik vrij huiverig over de Laguna, zeker gezien de eerder kritische testen van o.a. Autoweek met betrekking tot de Laguna (vooral van voor de facelift) en gezien mijn vorige zeeeer betrouwbare Toyota. Maar ja; een gegeven paard (auto van de zaak) mag je niet in de bek kijken dus vrolijk in ontvangst genomen.
Na 15 maanden kan ik niet ander concluderen dat deze Laguna een zeer fijne reisauto is die lekker rijdt, veel comfort en ruimte biedt. De motor is geen krachtpatser, maar gewoon voldoende voor deze auto en het Nederlandse verkeer. Hij nodigt ook niet uit tot hard rijden of snelle bochtjes, maar een slome slak ben je zeker niet.
De auto is voorzien van een uitmuntend DVD-navigatie systeem met eenvoudige bediening met een knoppenmenu vlak voor de middenarmsteun. Daarnaast is het keyless entry en starten ook heel gemakkelijk, net als de automatische handrem. Daarnaast zit er extra ook nog xenon-verlichting op en een trekhaak.
Echte mankementen heb ik tot nu niet meegemaakt: de elektronica werkt goed en heb hierin nog geen noemenswaardige storingen in gehad: enkel de cruisecontrol (die altijd staat ingeschakeld) is soms uitgevallen, maar na het uit- en weer inschakelen werkt deze weer goed (is overigens een erg fijne cruisecontrol die makkelijk te bedienen is (in tegenstelling tot wat AW regelmatig schrijft over de cruisecontrol van Renault). Ook wil de bleutooth-aansluiting de laatste tijd geen verbinding maken met de telefoon. Hiervoor geen verklaarbare reden kunnen vinden (geen nieuw toestel oid) en ineens werkt hij ook weer...
4 jaar gepasseerd
- 117.500 km
Inmiddels weer een paar maanden verder en 20.000 km. Ondertussen heeft is de Laguna 4 geworden (april 2010) en was deels in de veronderstelling dat 'ie na 4 jaar er uit mocht en ik een nieuwe Laguna kon kiezen. Helaas voor 5 jaar geleased en dus nog een jaartje verder. (weet iemand of de Laguna 1.5 dci ook met EDC bak komt?)
De auto begint wel steeds meer mankementen te vertonen.
- De rechtervoorband en linkerachterband lopen langzaam leeg (kan de auto niets aan doen) maar ook het rubber in de draagarm is uitgedroogd, waardoor deze nu verschrikkelijk kraakt (wordt binnenkort gemaakt).
- De de in 2 delen te openen middenarmsteun sluit niet meer goed, moet 'm nu echt dichtslaan en hopen dat deze dicht blijft.
- Bij flink optrekken in z'n 1 (tot ong. 5000 rpm) begint de motor bij 3000 rpm een raar geluid te maken (alsof de versnelling niet goed in zn bak zit). Misschien heeft dit indirect te maken met de koppeling/handbak want die doet het de laatste tijd ook niet meer echt lekker...
- de toplaag van het plastic gedeelte van het dashboard laat los en bladdert af. Vooral waar je het veel aanraakt (denk aan raambediening, om de bediening van de navigatie voor de middenarmsteun) is het helemaal kaal. Dit kan echt niet voor een auto als dit.
- de ruitenwissers voor blijven een probleem en maken gewoon niet goed schoon, bij elke beurt worden ze vervangen maar blijft een drama
Lijkt of het nu ineens een vreselijke auto is maar dat is niet het geval: het is en blijft een fijne reisauto met een geweldig comfort en veel luxe. Het valt alleen wel op dat net na de normale leasetermijn van 4 jaar de auto ineens heel veel kuren begint te vertonen.
Komende week krijgt de Laguna een grote beurt en worden bovenstaande kuren bijna allemaal verholpen en een nieuwe distributieketting. Daarna de grote proef: 3 weken Frankrijk met volle bepakking -> daarna de volgende review
na de vakantie...
- 123.000 km
waar kan ik beginnen... Alle problemen van de vorige keer zijn voor de vakantie opgelost. Daarna met dakkoffer en fietsendrager op naar La France. Helaas begeeft aan het einde van de heenreis de airco het. Zit je nog 3 weken in Frankrijk en met een leasemaatschappij die geen afspraken heeft met Franse dealers...
De reis verliep prima, de auto heeft het goed doorstaan en reed lekker door, eigenlijk weinig problemen meer. Na de vakantie is alleen nog de joystick van de navigatie dolgedraaid, waardoor de hele radio/cd/navigatie/telefoonboek gedeelte niet meer te gebruiken was. Inmiddels verholpen en werkt weer perfect.
Al met al merk ik wel dat de auto steeds meer gebreken begint te vertonen. Als daarbij de dealer ook nog een blunder op blunder maakt sta je bijna 1 a 2 x per week bij de dealer. Om de review niet te "vervuilen" over de dealer heb ik daarover maar een aparte recensie geschreven.
de laatste loodjes
- 138.000 km
nog 3,5 maand en dan is het klaar met de Laguna. De auto begint op te raken al zeg ik 't zelf.
Electronica problemen echter nog niet gehad, darvoor hulde voor Renault. In tegenstelling tot de Phase I is deze perfect.
Voor het overige: de auto rijdt niet meer rechtuit, ondanks diverse keren uitlijnen, de schokbrekers voor tikken hinderlijk (bij de dealer kunnen ze niets vinden), de stoel begint door te zakken, de ruitenwissers blijven *&%^&%$ (ondanks 4x per jaar vervangen).
Kortom, tijd om in te leveren. Een Renault wordt het niet meer: binnenkort zal ik jullie verblijden met hopelijk positievere verhalen over de Seat Altea XL 2.0 TDI DSG
en toen was 'ie weg...
- 149.500 km
na dik twee en een half jaar mocht ik 'm eindelijk inleveren. Deze auto is na 5 jaar en 150000 km op... wel zeer intensief gebruikt. Vreemde bijgeluiden (vooral rechtsachterin, ik vermoed de ophanging maar volgens de dealer niets aan de hand) en veel kraken in het dashboard werden op een gegeven moment wel vervelend. De bestuurdersstoel begon doorgezakt aan te voelen...
Toch moet ik concluderen dat deze auto een prima auto is geweest, maar ik 'm zelf nooit zal uitzoeken. Comfortabel, maar niet sportief genoeg. Eigenlijk moet deze auto niet voor 5 jaar geleast worden: 4 jaar is lang zat! Nu op naar de Seat Altea XL, maar eerst nog anderhalve maand een Audi A3 sportback als voorloopauto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.