Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Laguna Grand Tour 1.9 dCi FAP 130 Tech Line
Sinds begin 2008 ben ik de trotse eigenaar van de Renault Laguna II 1.9 dci 130 FAP phase II. type II. Ik heb ongeveer twee jaar lang gewacht met de deze review, deels omdat ik nog niet overtuigd was of ik het wilde plaatsen. Uiteindelijk dus toch maar gedaan, omdat ik dik tevreden ben met deze auto en dat graag wil delen.
Ik had het geluk dat ik een familielid heb die zeer goede ervaringen heeft met zijn Laguna Initiale.
Heb eerst nog overwogen weer tweedehands te gaan voor een premium merk, maar een hagelnieuwe auto geeft ook een goed gevoel.
Na een proefrit bij de dealer heb ik binnen een week besloten om hem aan te schaffen. Toen ik bij de dealer kwam stond de Laguna III al in de showroom. Echter er was een scherp aanbod van een auto op voorraad. Daar komt bij dat er technisch niet zo schokkend veel is veranderd. Sommige onderdelen zijn exact hetzelfde, zoals de Carminat navigatie. De vormgeving van de Laguna III daar kun je van mening over verschillen maar ik vind de Laguna II beslist niet minder mooi. De binnenkant van de Laguna III is overigens wel iets mooier, eerlijk is eerlijk.
Ik heb nog geprobeerd een beetje te onderhandelen maar de rek was er al uit. Ik kon namelijk nog profiteren van de eindejaarkorting. Dus ik zal in het vervolg ook zeker weer een auto aanschaffen rond deze periode van het jaar. Ik heb ook nog geprobeerd iets van de prijs te krijgen om aan te geven dat er bepaalde opties op de auto zaten die ik niet wilde, maar de verkoper was ook daarin onvermurwbaar. Wel heb ik als schrale troost luxe nummerplaten gekregen. Achteraf zou ik ook niet zonder de opties willen rondrijden
Cataloguswaarde inclusief opties: € 38.500,-. Ik heb betaald € 32.500,-
Daar komt bij dat ik een van de allerlaatste Laguna’s heb, dit is mede interessant omdat eerdere versies nogal last hadden van storingen. De laatste versie is daarom al vijf keer gemodificeerd. Resultaat: een vrijwel storingvrij product, zonder kinderziektes. Ook dit zal ik in het vervolg weer zo doen, dus het uitloop model nemen. Je rijd dan wel niet in de nieuwste versie, maar wel in de betrouwbaarste versie, en dat vind ik zelf het belangrijkste.
In dit D-segment zijn veel zaken standaard zoals cruisecontrol, airo, elektrische spiegels en ramen etc. Ik zal dan ook alleen nog even wat specificaties opsommen die eruit springen:
Xenon verlichting (Zeer helder licht, is de meerprijs meer dan waard. Op afstand aan/uit te schakelen. Past hoogte lichtbundel automatisch aan op de belading)
DVD Navigatie systeem europa met TMC weer/file info.(en dus niet CD, erg mooi en functioneel. Je kunt niet meer verdwalen)
Sportstoelen (geen rugklachten en veel zijdelingse steun)
Electrische handrem (ideaal voor als je voor een stoplicht staat en de weg helt over, ontgrendeld automatisch zodra je gas geeft)
Handsfree bellen met automatisch bluetooth connect
Keyless entry (erg handig en went snel, wil nooit meer een auto zonder)
Startknop (je hoeft je sleutenkaart niet uit je zak te halen)
Lichtsensor (heel veilig, je rijdt nooit meer per ongeluk zonder lichten aan)
Regensensor (de gevoeligheid kan je instellen)
Climat control dual zone
Satijnen deurgrepen en bagagedragers (en dus slijt-/krasvast)
Alarmsysteem (heeft zich al terugverdiend, de buurman had een inbraak en heeft inmiddels ook alarm)
Elektrisch schuifdak (was gratis in het uitloop model)
Spraakherkenning van het navigatiesysteem en de telefooninterface.
Koplampsproeiers onzichtbaar verzonken in de voorbumper (komen automatisch omhoog zodra het voorruit word gesproeid).
De auto is erg ruim van binnen, volgens sommigen is het dak iets te laag op de achterbank. Ik heb voldoende ruimte voor drie kinderstoelen op de achterbank. Half leder/stof, iets meer leder dan in de laguna III. De pook is mooi afgewerkt met aluminium. Zeer functioneel omdat de pook veel word gebruikt en dus slijtvast moet zijn, er is niets zo storend aan een auto als vervagende cijfers op een plastic pook.
De auto rijd lekker. Ik vind hem iets te zwaar sturen, maar dat begint zo langzamerhand te wennen. Op de snelweg gedraagt hij zich stabiel.
In de bochten wil hij hobbels nog wel eens belonen met slecht wielgedrag, echter als je dat eenmaal weet hou je daar rekening mee.
De auto loopt gecombineerd 6.4 liter op 100. Niet echt zuinig, maar het kan er mee door.
Trekkracht onderin is iets mager. Maar eenmaal over het turbogat rijd hij stevig door. Hij schakelt lekker soepel. Vooral op de snelweg kun je met laag toerental lekker ontspannen cruisen. De motor hoor je nauwelijks.
Pluspunten:
Actieve en passieve veiligheid, subliem navigatie systeem, sportstoelen, handige elektrische opties, goede wegligging, lichtsensor, veel koppel bij laag toerental en dus een rustige motor, ruim van binnen en buiten (wielbasis), mooi uiterlijk, satijnen handgrepen, kinderslot is (ook) via een knopje aan/uit te schakelen, veel punten voor 12 volt, veel auto voor relatief weinig geld.
Minpunten:
Weggedrag in de bochten, climat control zet ik vaak uit, handmatig lukt het beter. De gril van de oude versie hadden ze erop mogen laten, kleine bandenmaat, eerste jaren veel afschrijving. De hendel voor de ruitenwissers moet je bij het starten van de auto weer even van en op de stand van de regensensor zetten.
Problemen:
rammeltjes (deels opgelost, zal dus zelf aan de slag moeten)
verkeerde sierlijst op dashboard (opgelost door dealer)
beschadigde console voor de raambediening (opgelost door dealer)
het rubber van de ruitenwissers voor en achter functioneert niet optimaal
Nog even over de afschrijving. Je moet natuurlijk niet schrikken als je de helft afschrijft in een jaar tijd. Ik wil graag lang in deze auto rijden. En willekeurig welke auto is na 10 jaar sowieso afgeschreven. Zie het maar zo, de afschrijving word met de jaren dus steeds minder.
Conclusie: Zeer veilige auto, een heel fijne auto, goede wegligging, veel koppel bij laag toerental, lekker ruim, sportief. Veel luxe opties en extra's. (Ik heb nog steeds opties die nieuwe rondrijdende auto’s niet hebben.) Mooi uiterlijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.