Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 131.000 km |
ERVARINGEN
Sinds januari 2007 in het bezit van mijn derde ’lease’ Laguna Grand Tour. Ten opzichte van de eerdere versies (100 en 110 PK) is deze diesel weer een stapje zwaarder. Dit is ook aanzienlijk te merken. Veel meer trekkracht en ook vele malen rustiger (bij 140 km/uur, circa 2600 toeren). Echt zalig stil. Qua luxe niets te klagen, genoemd worden: fantastische DVD nagivatie. Subliem om te bedienen (spraakbediening) en grandioos om je hierdoor te laten begeleiden, XENON verlichting, handsfree card, gedeeltelijk lederen bekleding, parkeersensoren achter, verwarmbare voorruit (optie), apart te openen achterruit (optie vanwege de achterspoiler). De Tech Line versie met het Pack High Tech brengt alle comfort en voorziet je van alle gemakken. Optioneel gekozen voor andere 17’ velgen. Automatische inschakeling van de ruitenwissers en de verlichting maken het bedieningsgemak erg aangenaam. De achterspoiler maakt de achterzijde van de auto wat robuster en geeft de auto een stoerder uiterlijk. Van achterzijde alle stickers en emblemen laten verwijderen inclusief de tekst Laguna. Ook de dealervermelding van Arend Oss mocht géén plekje krijgen onder de kentekenplaat. Dit ondanks de perfecte behandeling, aflevering en service. Grandioos die benadering aldaar !!
De eerste kilometers met deze Laguna bevallen erg goed. Vergeleken met de eerdere versie’s is deze van alle gemakken voorzien en ondanks alle negatieve reactie’s is deze berijder voor de derde maal bij de Laguna terecht gekomen. Luxe niveau, prijs-/kwaliteitverhouding en daardoor een relatief lagere fiscale bijbijtelling geven daarin steeds maar weer de doorslag. Ook nu weer diversen andere merken gereden, zoals de 407 SW, A4 Avant, Passat Variant en de Volvo V50. Toch weer een Laguna.
Update 18 mei 2007:
Nu circa 12.000 probleemloze kilometers gereden. De auto begint nu goed los te komen en het totale vermogen begint langzaam naar boven te komen. De 130 PK diesel bevalt heerlijk in combinatie met de rijkelijke luxe. Echt (bijna) alles aan boord. Wat gemist wordt ten opzichte van de eerder gereden Laguna’s is een bekerhouder. Door de bediening van de navigatie in de middenconsole is de bekerhouder verdwenen. Toch jammer van dat kopje koffie in de vroege ochtend. Verder heerlijke auto met fantastisch rijcomfort en alle gemakken aan boord.
Auto heeft (in overleg met de leasemaatschappij) een volledige Protech behandeling gehad waardoor deze Laguna zijn echte diep zwarte kleur zal behouden en makkelijker schoon te houden is. Eerste ervaringen hiermede zijn positief.
Update 31 juli 2007:
Auto heeft in juli 2007 zijn eerste (controle) beurt gehad bij 15.000 km. Géén noemswaardige zaken te melden met uitzondering van het blijven hangen op 1000 toeren. Dit probleem is door de dealer weer keurig bekeken, zaken zijn uitgelezen en er is nieuwe software geïnstalleerd voor de Climate-control. Op aangeven van de dealer deze vernieuwingen eens uitproberen. Na ruim 4.500 probleemloze kilometers te hebben gereden in (Zuid) Frankrijk is gebleken dat ’het probleem’ nog niet verhoplen is. Af en toe lijkt de aircopomp niet op vol vermogen (is variabel heb ik me laten vertelen) en daarmede koelt de auto niet voldoende terug. Een volledige herstart (is goed te doen als je ziet dat de auto verhoogd stationair loopt) is de oplossing (herstarten van Climate-control is noet voldoende).
Op lange afstanden zijn de stoelen van de Tech-Line echt fantastich, geven voldoende steun en laten zich goed in de gewenste stand stellen. DVD navigatie werkt ook in het buitenland vlekkeloos en is zeer betrouwbaarheid. Alle opgegeven locaties (incl. bezienswaardigheden en restaurants) worden herkend. Bediening blijft erg gerbuiksvriendelijk. Verbruik op 4.500 km valt nog wat tegen, circa 1:14,5. Dit is door elkaar genomen veel lange afstanden, maar ook bergachtige wegen, haarspeldbochten, beklimmingen e.d. Maar ondanks de ook lange snelwegritten (circa 900 km snelweg) valt het verbruik wat tegen.
PROBLEMEN
Verbruik valt de eerste tankbeurten wat tegen. Mogelijk nog wat inrijden en ook de korte afstanden zullen géén goede bijdrage leveren. Met eerdere Laguna’s wat meer lange afstanden en nu wat kortere ritjes e.d.
Auto hangt blijft af en toe hangen op circa 1000 toeren. Dealer heeft hier al naar gekeken en naar verwachting hoort dit bij de uitvoering en uitrusting. Combinatie van de voorruit-/achterruitverwarming, continu lopende aircopomp geven hoog stroomverbruik. Daardoor incidenteel hoger toerental. Ditzelfde doet zich voor bij het inschakelen van de ’MAX’ toets van de climat-control. Bij het uitzetten valt het toerental weer keurig terug. Tijdens eerste inspectie is zogenaamde rempedaal-schakelaar (o.i.d.) vervangen. Dit kwam naar door een uitlezing naar voren. Nader onderzoek door dealer volgt. Heeft iemand dezelfde ervaringen ?
Update 18 mei 2007:
Het bovenstaand omschreven (eventuele) probleem met het verhoogd toerental is door de dealer (Arend Veghel) keurig onderzocht en er is door hen hen niets specifieks gevonden. Zijn nu in overleg met Renault om navraag te doen over eventuele functionaliteit en of dit bij de auto hoort. Combinatie met climat-controle ? Iemand dezelfde ervaringen of een mening ?
Een enkele keer last gehad van stank rondom de auto. Ruikt als verbrand rubber of een aangelopen handrem. Auto loopt dan vantevoren ook iets verhoogd stationair toerental. Door dealer eenvoudig en verhelderend verklaard: is een nieuw type roetfilter dat om de zoveel tijd wordt schoongebrand en de lucht die daarbij ontstaat wordt via een drukventiel vrijlaten. Verhoogd toerental voor extra inspuiting. Hoort er dus bij!
Update 31 juli 2007:
Géén bijzonderheden, behalve het verhoogd stationair toerental (zie bovenstaand).
AUTO INLEVEREN
- 131.000 km
Morgen deze Laguna weer inleveren bij de leasemaatschappij en nieuwe auto ophalen bij dealer. Dit maal is de keuze niet gevallen op een Renault maar op een Volvo XC 60 D3 !
Deze Laguna heeft altijd perfect gefunctioneerd met wat kleine technische mankementen. De rammeltjes en kraakjes in het interieur zijn altijd in lichte mate gebleven en nimmer geheel opgelost. Ook de eerder omschreven ervaring (met verhoogd stationair lopen) is nimmer verklaard (ook niet storend).
De Protech behandeling heeft zijn dienst zeker bewezen waarmede de auto in perfecte staat is gebleven en "echt zwart" !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.