Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 110 Expression (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.9 dCi 110 Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 278.000 km |
ERVARINGEN
- 297.000 km
Laatste update 297.000km
De auto is verkocht
Hij heeft aan alle verwachtingen voldaan en de verwachtingen mbt betrouwbaarheid en onderhoudskosten ruim overtroffen!
De nieuwe zal er een dobber aan krijgen om dat te evenaren, maar is wel luxer uitgerust en voorzien van een zwaardere motor.
Want eerlijk is eerlijk, 110pk in een dergelijke auto was maar net voldoende.
Zodra ik een paar duizend kilometer gereden heb in de Laguna III verschijnt er een nieuwe review
Update 295.000km
De hagelschade heeft een en ander in gang gezet.. ik heb vandaag de auto ingeruild. Een stuk vroeger dan gepland, maar eigenlijk is het wel een goede timing.
Nauwelijks onderdelen hoeven te vervangen, de prijs die ik kreeg was niet fantastisch maar deze wordt aangevuld met de uitkering van de verzekering ivm de hagelschade en dan valt het al bij al nog mee.
Het is een Laguna III geworden. Dit keer niet nieuw maar een van 2008. Daar zal ook een review van verschijnen.
Update 290.000km
Hagelschade!
Helaas weinig aan te doen en de auto kan er al helemaal niets aan doen. De kofferklep en de zijschermen rond de wielen blijken van kunststof te zijn en dat is niet gevoelig voor hagel. De rest zit helemaal onder (dak, portieren, motorkap)
De auto rijdt nog als vanouds..
Update 278.000km
Eigenlijk wilde ik hem deze zomer inruilen, maar vanwege onzekerheid over mijn baan stel ik een dergelijke luxe uitgave maar uit. Noodzakelijk is het namelijk niet, de auto functioneert nog prima en is (na het vervangen van het een wiellager) ook weer mooi stil. Eens kijken binnen hoeveel maanden de 300d km gehaald worden!
Update 268.000km
Drie jaar oud!
Drie nagenoeg probleemloze jaren. Bij de aankomende beurt wel even laten kijken naar een zoemend geluid rond de achteras, banden vervangen (4 nieuwe Michelin Premacy HP, fantastische banden!) heeft daaraan niets veranderd dus ik vermoed dat het een versleten wiellager betreft.
Update 251600km
Sinds het vervangen van de distributieriem hoor ik soms de automatische spanrol.
Volgens de dealer moet het nieuwe onderdeel 'ingereden' worden. Eigenlijk vind ik het wel storend maar het geluid neemt inderdaad af naarmate er meer kilometers afgelegd zijn. Wel weer een reden om bij de volgende auto te kiezen voor een auto met ketting ipv distributieriem (de nieuwe diesel in de nieuwe Laguna voldoet aan dat criterium)
Voor het overige: wat mij betreft zijn we nu echt goed op weg met de auto en is hij officieel van middelbare leeftijd (als je 500d km als max levensduur beschouwt)
De kosten zijn vooralsnog verbazingwekkend laag te noemen en hij rijdt nog bijzonder goed. Enkel de bestuurdersstoel begint wat speling te vertonen, maar de bekleding is nog als nieuw. Eigenlijk kent de auto sowieso nauwelijks slijtagesporen.
Toch begint het af en toe te kriebelen en kijk ik met een schuin ook weleens naar een nieuwe auto. De nieuwe Laguna en de Honda Accord staan daarbij bovenaan het lijstje, maar we stellen het voorlopig nog uit. Rationeel gezien is er immers geen noodzaak tot vervangen...
Update 22 december 2008, 238600km
Grote beurt met distributieriem, hierbij sprongen enkel het vervangen van een mistlamp en een motorsteun/rubber eruit als uitschieters. Rekening van 923 euro en weer klaar voor de komende 120.000km (althans, als het om de distributieriem gaat)
Stevige rekening, maar van te voren al bekend dat die ging komen bij deze kilometerstand dus als dit je verrast ligt het aan jezelf.
De goede ervaringen blijven overheersen!
Update 16 november 2008 weer 10.000km afgelegd nu 230.600km in totaal
Winterbanden weer gemonteerd, zomerbanden zijn nu echt versleten (rondom gewisseld bij 60.000km en nu na 91.000km zijn ze alle vier versleten, ben erg tevreden over Michelin Premacy HP!)
De auto voldoet nog uitstekend, enkel wat beginnende inwendige slijtage in de bestuurdersstoel te merken. Voor de rest houdt hij zich nog uitstekend. Hij rijdt niet anders dan na 100.000km
Update 29 september 2008
21000 km verder sinds de laatste update
De auto rijdt nog altijd als nieuw. Niks te melden dus eigenlijk
Update 29 juni 2008
Net terug van vakantie en vandaag de 200.000km gepasseerd. Dat verdient een extra update ;-)
De vakantierit verliep in principe prima, totdat bij hoge snelheid een vogel onze weg passeerde, via de voorruit.. tien seconden later verdween de afdichtstrip linksvoor van de voorruit. Gelukkig reed er niemand achter me.. Hier kan de auto uiteraard weinig aan doen.
Kortom, op naar de volgende ton.. :-)
Update 9 mei 2008
Km stand 189.000km
De auto is nu bijna 2 jaar oud maar functioneert nog prima. Het verbruik is nog altijd prettig laag. Dringend de winterbanden vervangen door de zomerbanden... want met deze temperaturen kun je nog moeilijk spreken van winter ;-)
Onlangs wel een proefrit mogen maken met de nieuwe Laguna. Het is in eerste instantie thuiskomen omdat alle knoppen nagenoeg identiek werken maar eenmaal ermee op de weg voelde de auto wel degelijker en steviger aan. Zowel wat bouwkwaliteit als vering betreft. Eventueel een mooi alternatief als toekomstige opvolger. Maar dat mag nog wel 2 jaar duren :-)
Update 14 november
Km stand 150.000km
Gisteren de grote beurt gehad. Alhoewel, groot? Er was niets aan te merken van mijn kant en niets aan te merken vanuit de dealer. Verder de winterbanden er weer om laten leggen, dat is direct weer even wennen. (minder strak sturen)
Helemaal tevreden!
Update 11 augustus
Km stand 125.300km
Bij 119.000km een prachtig waarschuwingssignaal: Controleer ESP
Verder stond uiteraard de 120.000km op de planning
Geen verdere opmerkingen. De beurt betrof dus enkel regulier onderhoud, waarbij men ook de versnellingshoes vervangen heeft (gaatje in gesleten) en de drie ruitenwissers voorzien heeft van nieuwe bladen.
Aangezien de 120 beurt een extreem uitgebreide is... was de rekening ook vervelend, maar goed.. dat hoort bij het autorijden (832 euro)
Comfort van 4 naar 5
Betrouwbaarheid van 5 naar 4
Update 3 mei 2007:
Weer ruim 20.000km verder en nu 102.000km op de klok.
De 90.000km beurt was de goedkoopste tot nu toe, zonder ook maar één op of aanmerking van mijn kant of van de kant van de dealer.
227 euro noem ik goedkoop voor 30.000km rijplezier!
Verder zijn de winterbanden eraf en liggen er nu vier nieuwe Michelin Premacy HP banden op. Eerste indruk is dat ze bijzonder stil zijn! Ben benieuwd of ze een beter slijtagepatroon laten zien dan de Conti’s.
Voor de rest eigenlijk niets te melden, maar dat is alleen maar positief! :-)
De waardering van de betrouwbaarheid en de gebruikskosten gaan dan ook naar 5 sterren
Update 20 februari 2007:
18.000km verder en hij rijdt nog altijd even heerlijk!
Update 18 december 2006:
11000 km verder, bevalt nog steeds prima!
Update 4 november 2006:
Weer 13.000 km afgelegd en nu dus in totaal 52.000km op de teller
De auto rijdt nog steeds heerlijk en zeer betrouwbaar! Het is een echte snelwegexpress
Wel waren er twee rammels waarvan er één inmiddels opgelost is, hemelbekleding en speakerbehuizing.
Op naar 100duizend!
Update 24 september 2006:
De auto bevalt nog steeds prima!
Door de vele kilometers die ik afleg (10.000 per maand) merk ik wel dat de stoel mijn rechterbeen niet optimaal ondersteunt. Toch nog wat experimenteren met de instellingen van de stoel of anders een op maat gemaakte stoel overwegen..
Verder heb ik een extra set Laguna velgen aangeschaft om binnenkort over te kunnen stappen op winterbanden
Het verbruik lijkt alleen maar te dalen! Zelfs al een keer een hele tank leeg gereden met gemiddelde van 5.1 liter op 100 km, niet slecht! (lukt uiteraard niet elke tankbeurt, gemiddeld rond de 5.7)
Het olieverbruik is zelfs nihil.
---------------------------------------------------------
We schrijven eind december 2005, het moment waarop in België de dealers extra hun best doen om klanten binnen te halen.
Tijdens een bezoek aan de Citroën garage ivm een klein issue met de vorige auto (een Citroën) viel mijn oog op de aangenaam geprijsde C5 Break 1.6HDI, afgeladen met opties. Na een prettig gesprek en een proefrit toch maar eens binnengelopen bij de Renault dealer welke er tegenover zit, ook daar een prettig gesprek en een proefrit.
Samenvattend: de C5 reed prima, schakelde niet zo prettig (was ook splinternieuw) en ik miste een beetje het kontaktgevoel met de weg en de bediening van de auto werkte niet als vanzelfsprekend.. een wirwar van knopjes!
Dan de Laguna, stiller, iets sneller, eenvoudiger te bedienen, beter schakelend (alhoewel niet perfect) en degelijker. Maar wat vooral het verschil maakte was het meer direkte wegkontakt. Ook was hij iets duurder, maar het meer elegante uiterlijk vergoede een hoop. De vonk die net niet oversprong bij de C5 sprong dus wel over bij de Laguna!!
Op mijn verzoek is de auto eind mei pas geleverd en de auto stond netjes op me te wachten, inclusief trekhaak, vloermatten en kentekenplaten.
Het gaat over de Renault Laguna Expression de Luxe 1.9 dci 110pk. Jemig wat een mondvol!
Ook vol is de lijst met gemonteerde opties:
Cruise control
Park distance control
Esp
Handsfree card
Regen lichtsensor
Climate control
Radio vanaf het stuur
Kortom, alle noodzakelijke en minder noodzakelijke zaken zijn aanwezig.
Inmiddels heb ik 31800km afgelegd in welgeteld 3 maanden, best veel..
Verbruik
Wat opvalt is dat de auto niet of nauwelijks olie verbruikt en netjes het opgegeven gemiddelde verbruik kan halen. Uiteraard ’kan’ halen, want als je veel provinciaal en stadsverkeer rijdt of met hoge snelheden door het land wil zoeven zul je genoegen moeten nemen met een iets hoger verbruik. Varierend tussen 5.3 (110km/h snelweg) en 6.5 (160km/h en veel remmen/accelereren) in onbeladen toestand.
Beladen, in combinatie met hoogteverschillen, neemt dat toe tot 7.4 (met 150 de berg op kost brandstof)
Pluspunten:
-Op het eerste zicht zeer mooi afgewerkt
-Fijn weggedrag, comfortabel maar toch met kontaktgevoel
-Fijne zitpositie (ben 1m89 en zit vaak in de knoop met armen/benen en de daarvoor bestemde steunen, in de Laguna bevalt het prima!)
-Goede overbrengverhoudingen met lange 6e versnelling (bruikbaar vanaf 82, prettig vanaf 100)
-Stil, met name bij constante snelheden
Neutraal
-Versnellingsbak (Duitsers schakelen fijner)
-Audio
-Verbruik (netjes, maar naar verwachting)
-Algehele afwerking (gedeeltelijk zeer netjes met mooie materialen, maar ook best veel net-niet materialen)
Minpunten:
-Doorzakken bij belading, en daarmee wat harde achtervering bij belading
-Meer dan voldoende kracht voor NL, maar in beladen toestand 160 kruisend met hoogteverschillen in DE/FR lukt het maar net (luxeprobleem)
-Redelijk gevoelig voor steenslag
-Toch wat kraakjes te horen
-Slechte vloermatten (officieel Renault)
Reviews:
Deze heb ik pas gelezen na aanschaf... waarschijnlijk zou ik hem niet gekocht hebben als ik deze vooraf gelezen had. Maar de vele opgesomde problemen zijn vooralsnog uitgebleven bij mijn exemplaar (fingers crossed).
PROBLEMEN
- 278.000 km
Update 7 juli 2009, 278.000km
Vermoeden is bevestigd, er was een wiellager aan het gonzen. Dat is inmiddels verholpen bij de wat laat uitgevoerde 270d beurt.
Beurt inclusief wiellager in totaal afgerekend voor 409 euro. Schappelijk.
Update 20 mei 2009, 268000km
Weinig gereden laatste drie maanden, wel nieuwe banden laten monteren en binnenkort moet er gekeken worden naar een zoemend geluid in de buurt van de achteras. Voor de rest onverstoorbaar en erg betrouwbaar. Na elke wasbeurt komt hij ook nog als nieuw onder het vuil vandaan. Enkel de hoeveelheid steenslag laat zien dat hij veel kilometers onder de banden door heeft laten rollen!
Update 26 februari 2009, 251600km
Automatische spanrol distributieriem is sinds de vernieuwing hoorbaar bij deellast in lage toeren. Het neemt wel af met de kilometers, de dealer heeft het benoemd als normaal en dat het ingereden moet worden. Een klein smetje wat mij betreft want ik ben wel gevoelig voor mechanische geluiden. Maar een probleem is het niet.
Update 22 december 2008
Versleten motorsteun/rubber (kosten 84 excl btw, montage gratis vanwege combineren met distributieriem, dat is mazzel hebben! Anders is dat namelijk een arbeidsintensieve en dus dure grap)
Kapotte mistlamp rechtsvoor vanwege steenslag, kan de auto weinig aan doen.
Update 29 september 2008
21000 km verder sinds de laatste update
Grote beurt van 210.000km achter de rug. Enkel reguliere beurt, voor de rest geen bijzonderheden.
Wel gisteren gezien dat er een mistlamp stuk is gegaan door steenslag. Dat is voor de volgende beurt. Spijtig, maar dat is gewoon pech hebben.
Waardering onveranderd.
Verbruik ligt tussen de 5.2 en 5.6 liter per 100km.
Update 29 juni 2008
200600km, afdichtstrip voorruit verloren na aanrijding met vogel. Auto zelf is perfect betrouwbaar gebleken tot nu toe. Waardering betrouwbaarheid geupdate naar 5 sterren
Update 9 mei 2008
De 180d km beurt was iets duurder dan anders doordat alle vier de remblokken vervangen moesten worden. Totale rekening kwam op 480 Euro.
Een goede week geleden, nog net binnen de garantie..., kreeg ik last van kortstondig vermogensverlies gecombineerd met de melding ’inspuiting controleren’. In eerste instantie werd gedacht aan slechte diesel (ik had getankt bij een goedkope tank waar ik nog niet eerder geweest was) maar er is toch een onderzoek uitgevoerd en het bleek dat de EGR klep sterk vervuild was en bleef hangen. Hierdoor is de mengverhouding zuurstof/brandstof niet meer optimaal en kun je inderdaad vermogensverlies ervaren.
De klep is vervangen, onder garantie, en sindsdien rijdt hij weer uitstekend.
De verklaring die gegeven werd is dat er te weinig onder vollast gereden werd. Hieronder werden hoge toerentallen verstaan. En er werd mij aangeraden om minstens eenmaal per 1000km een seconde of 30 een toerental aan te houden boven de 4000 toeren... tjah. Ik houd best van een beetje doorrijden maar aangezien 170km/h nog altijd maar 3000 toeren in de zesde versnelling oplevert kom ik inderdaad zelden tot nooit boven de 3000 toeren. Uitgezonderd een incidentele inhaalmanouvre op een B weg. Na wat gegoogle blijkt echter dat heel veel auto’s last hebben van dit euvel, geen merkspecifiek gegeven dus. Maar goed... rijstijl kennelijk iets aanpassen en wellicht haalt deze EGR klep dan wel het einde van het autoleven.
Update 14 november
150d km beurt uitgevoerd. Enkel regulier onderhoud.
De remblokken hoefden toch niet vervangen te worden? de voorste blokken zijn nog altijd origineel (ik val in herhaling, maar ben gewoon erg verrast, keer op keer :-) )
Als het zo blijft moet ik straks weer een Laguna kopen... terwijl het niet mijn gewoonte is om bij eenzelfde merk/type te blijven..
Update 11 augustus:
120d km beurt uitgevoert: enkel regulier onderhoud
Tevens afspraak moeten maken voor vervanging van een hydraulische pomp tbv van ESP/ABS, volgens de monteur een ’gekend probleem’
Iemand anders hier ervaring mee?
Dit is het eerste serieuze defect van de auto, betrouwbaarheid dan ook terug van 5 naar 4 sterren (5 is perfect, en dat is die niet meer)
Voor de rest nog altijd originele voorremblokken... wel de waarschuwing dat achtterremblokken binnenkort voor de tweede keer vervangen dienen te worden. (klopt ook wel, achterwielen worden het meest vervuild door remstof)
Update 3 mei:
Probleemloos
Update 20 februari 2007:
Voor de derde keer de hulpveer van de koppeling gebroken (je kunt dan gewoon doorrijden, maar de koppeling gaat een stuk lichter.. vervangen duurt ongeveer 10 minuten..)
Dat is irritant, maar het is wel het enige mankement in 81.000km tijd
Als hij na 300.000km nog hetzelfde beeld laat zien koop ik weer een Renault ;)
Update 18 december 2006:
Grote beurt 60K: remblokken achter vervangen (voor nog origineel)
Achterbanden schuin afgesleten... binnenkort laten bekijken of dit voor de volgende set banden te voorkomen is.
Winterbandjes gemonteerd: Michelin Alpin, zijn een stuk stiller en comfortabeler (zachter) dan de Conti zomerbanden. Komende zomer ook Michelins!
Update 4 november:
Rammel in speakerbehuizing linksachter: opgelost
Rammel in hemelbekleding bij B-stijl: zal ik aankaarten tijdens de volgende beurt
Wel zeer betrouwbaar (elektrisch en mechanisch)
Update 24 september:
De grote beurt is uitgevoerd bij 31.000 km
Wat kraakjes en rammeltjes opgelost, één nieuw ruitenwisserblad voor en dat resulteerde in een rekening van 293 euro. Lijkt me acceptabel (wat zijn de ervaringen van anderen? Wat kost een 30k beurt van een Laguna diesel gemiddeld?)
Helaas brak er onlangs een hulpveer af bij de koppeling, ik kon hier nog wel mee doorrijden maar die veer moest vervangen worden.
Direkt na het vervangen reageerde auto anders op het intrappen van de koppeling, net of het gas enige tijd bleef hangen...
Het duurde even voordat ik de dealer hiervan overtuigd had (zelfs na een proefrit) maar uiteindelijk moesten ze me gelijk geven, het ging om een kontaktje onder de koppeling welke niet goed genoeg werkte
Het is allemaal niets bijzonder, maar dus wel twee extra garagebezoeken.. de betrouwbaarheid gaat dan ook terug van 5 naar 4 sterren
---------------------------------------------------------
Niets dramatisch
Piepend koppelingspedaal (wat smering volstond)
Slecht ruitenwisserblad rechtsvoor (vervangen, geen garantie, vreemd)
Kraak in dashboard bij instrumentenpaneel (onderzocht, schijnt afgebroken onderdeeltje te zijn, onderdeeltje is nu in bestelling, wordt vervolgd)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 2.0-16V Tech Line Airco, Cruise control, Navi, Isofix
- 2007
- 278.329 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège airco automaat apk 25-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2005
- 167.270 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km