Renault Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Grand Tour 1.8 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Renault heeft een prachtige auto neergezet om te zien en in te rijden. Voorzien van veel gemakken, die standaard zijn, is een moderne auto neergezet. Voorbeelden van de luxe zijn legio, zoals:
climate control die links en rechts afzonderlijk zijn in te stellen, apart te openen achterruit, in deze versie met leer afgezette sportstoelen met goede zijdelingse steun, cruise control, stereo radio/cd vanaf het stuur te bedienen, etc. De 1.8 met 128 pk heeft wel tijd nodig om die pk’s aan te spreken, maar heeft een goede wegligging. Direct sturen, goede communicatie met de voorwielen (bijna als de Ford Mondeo).
PROBLEMEN
Mijn auto rijdt op gas (onderbouw) en dat is de grootste fout die ik heb kunnen maken bij deze auto. Alleen de 1.6 16V en 1.8 16V kunnen op gas. Alle extra bezoeken (tot nu toe 10) binnen 6 maanden aan de dealer hebben te maken met de gasinstallatie. Van gaslekkages (niet goed aangesloten gasslangen) via horten en stoten bij het activeren van de cruise control tot het afslaan van de motor na het afremmen op de motor voor een bocht. Vooral die laatste heeft me al in hachelijke situaties doen belanden, aangezien dit meestal voor een bocht gebeurt en altijd bij verrassing. Op deze momenten ontbreekt dan zowel de rembekrachtiging als de stuurbekrachtiging, die met standaardmaat band 225/15 een bittere noodzaak is. De boordcomputer blijft de waardes aangeven alsof de wagen op benzine rijdt, waardoor die in 1 klap onbruikbaar blijkt.
Twee problemen hebben niets met gas te maken en komen bij meer collega Laguna rijders voor: De afstandbediening op de creditcardsleutel werkt vaak niet (zeer vervelend in de stromende regen), en de sensoren voor bandenspanning zijn overgevoelig. Volgende keer weer een Laguna, maar dan een diesel.
27/4/2003 Inmiddels 52000km op de teller, en inmiddels overtuigd tegenstander van electronica bij Renault. 6 Sets sleutelcard versleten in totaal, bandenspanningelectronica gaat regelmatig op tilt (er verdwijnt een wiel volgens de electronica met als resultaat dat de halve kerstboom in het dashboard gaat branden), automatische airco vervangen, toerental stationair fluctueerd te ver naar beneden, afslaan motor bij afremmen op motor (opnieuw na 10.000 km geen problemen te hebben gehad).
Voor mij geen Renault meer, hoe mooi ze ook zijn. De noodzakelijke tussenbezoekjes aan de dealer hangen mij danig de keel uit. Hoezo grotere onderhoudsintervallen?
Na 60.000 km en het zoveelste bezoek aan de garage en een langdurig bezoek aan de fabrikant van de gasinstallatie werd mij verzekerd dat alles in orde zou zijn. Die zelfde avond ontplofte het inlaatspruitstuk! Ik heb niet in de auto meer gezeten aangezien het vertrouwen volledig weg was. Na overleg met de leasemaatschappij, de dealer en Renault Nederland heb ik voortijdig afscheid genomen van de auto. Deze is zonder gas doorverkocht. De voorwaarde was wel, dat ik een nieuwe Renault zou kiezen. Daar heb ik bij getwijfeld (als ik hier niet mee akkoord ging, moest ik verder rijden met deze auto), maar heb toch gekozen voor de Laguna Grand Tour Privilege 1.9 DCI 120 pk, waarin ik rij sinds 2 januari. Hiervoor zal ik opnieuw een logboek bij houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna 1.6-16V Authentique Airco, Cruise control, Trekhaak
- 2004
- 179.197 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna Grand Tour 1.8-16V Dynamique
- 2003
- 175.863 km
Lezersreacties (0)
Reageren