Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
eerste indrukken
- 1.500 km
Sinds 5 jan de GT in bezit. Het is de diesel uitvoering met alle opties behalve lederen GT interieur (nu dynamique) en 18" velgen.
Wil graag mijn 1e indrukken delen over de auto.
- de stoelen van de auto zitten lekker en zijn goed instelbaar
- bediening van de DVD-navi button vereist een beetje gewenning maar bevalt zeer goed. Moest in het begin wennen aan het ontbreken van knopjes en lampjes op dashboard en tussen de klokjes. De navi zelf werkt zeer goed
- de airco werkt prettig. hoeft weinig in te stellen en doet snel zijn werk zonder hinderlijk geblaas
- de meesturende xenon is vooral als het echt donker is zeer prettig. leuk om te zien hoe hij meestuurt.
- stuur ligt zeer lekker in de handen en stuur gedrag van de 4WS is niet uit te leggen. Moet je zelf maar ervaren. Werkelijk fantastisch
- keyless entry, nooit meer zonder. Wel een gedoe om de enorme laguna keycard fatsoenlijk in je broekzak te stoppen. Ding is nog groter dan mij gsm
- Glazen dak, had ik al eerder op een megane station. Gewoon leuk en vooral lekker met een zonnetje erbij. Zelfs met -3 C
enkele minpuntjes
- linker wisser is vervangen na 1100 km. Deed zijn werk niet, altijd aan smerige waas op vooruit
- de schakelaar van de inklapbare spiegels zit te dicht bij de deuropener. Met de vrieskou wou ik de spiegels open laten, elke keer klapte ze in na het dichtgooien van de deur. Had ik er weer aangezeten
- erg weinig opbergvakjes in de auto. Dashboardvakje is voor 3/4 gevuld door de DVDlader. Kan niets kwijt in de auto
- ipod via DVD systeem is drama. ipod is niet bedienbaar via navi-button. geluid is erg zacht, waarschijnlijk eigen instelling van de ipod nano. Probeer maar eens een ipod nano te bedienen tijdens het rijden, levensgevaarlijk
- ben wel aan een beetje geschrokken van het verbruik. 1:11 eerste 1500 km. Hoop dat dit gauw verbetert. En ik heb me echt ingehouden gedurende al deze km's
- heb al behoorlijk wat steenslag putjes op bumper, voorruit en zelfs op de motorkap. Hier ben ik echt zuur van. TNX koning winter
10.000 km
- 10.000 km
Ben nu bijna 3 mnd verder en kan nu wel eea delen.
alle plussen:
lekker stil, genoeg vermogen, stuurt zeer goed, genoeg ruimte, elke dag een smile als ik weer kan rijden
alle minnen:
verbruik valt tegen over 10K (gem. 1:11), winterbanden (goodyear) gaven veel feedback over slechte wegen, slechts 1 bekerhouder voor, de laguna heeft echt te weinig vakjes in de auto, ipod blijft toch drama (volgende auto maar met geheugenkaartjes nemen), veel schade aan voorzijde auto door steenslag (nieuwe voorruit is besteld)
Grootste ergenis is ruitenwis systeem met bepekelde wegen. De ruit wordt nooit geheel schoon. Aanfluiting van Renault.
Verder een fantastische auto die ik een ieder kan aanraden. Op lands snelwegen zie je enkel mondeo's, passats, c5-en. Laguna's blijven daardoor niet veel voorkomende verschijningen.
half jaar in bezit
- 25.000 km
Valt er iets negatiefs te vertellen over de auto. Nope. Wat rijdt zo een GT lekker. Alles rijdt en voelt nog aan als op de 1e dag dat ik hem meekreeg. Ik kan hem ieder aanraden. Alleen wit (hmmmmmm). Ik ben niet te spreken over de kwaliteit van de gebruikte lak. Vernam gisteren dat er ook wit metallic aankomt.
Negatiefs: heb aan bestuurderszijde nieuwe bekleding gekregen. Was net als vele andere laguna rijders net boven de hoogteverstelling gescheurd. Onder garantie gerepareerd. Krijg binnenkort een nieuwe voorruit. Toevallig, maar al mijn schade op mijn auto is voor 90% ontstaan op het stukje Benelux-RotterdamZuid (en retour).
Wat mij nog steeds tegenvalt is het verbruik. Hoe ik ook rij (snel, netjes, met bagagebox, knallen in Duitsland), ik zit altijd rond 1:12. Gelukkig een tankpas.
bijna 1 jaar in bezit en ..............
- 40.000 km
hij bevalt mij nog steeds heel erg goed. Mijn beste auto die ik tot nu toe gehad heb. (en ik heb diverse gehad)
Vandaag de auto teruggekregen van zijn 2e beurtje. Geen bijzonderheden op enkel wat door mij aangehaalde dingetjes.
- L.buitenspiegel ontdooide geen sneeuw. Corrosie binnenin en verholpen
- Bestuurdersdeur bleef een paar keer op slot, tijdens recente vrieskou. Nagekeken.
- Wederom maar weer gevraagd om nieuwe wissers rondom. Met huidig winterweer blijft dit een drama (altijd vieze droge strepen)
Zaken meegemaakt afgelopen jaar: 2 mnd terug nieuwe voorruit laten plaatsen, nieuwe L.achterdeur erin (kusje tractor)
Verder alleen maar lof en plezier met de auto.
min blijft wel het verbruik --> nog steeds 1:12,5
1,5 jaar in bezit
- 61.000 km
Ja wat valt er te zeggen over de auto. Tot op heden zeer tevreden over de auto, het blok, de looks, de opties. Zou zo weer voor een laguna GT gaan.
Ja klopt, zou. Voor mij is de knop om. Nooit meer een laguna.
Vandaag achteruit rijdend een paaltje geraakt. Dikke deuk in bumper. En echt waar de sensor gaf geen sound. Had al 2 dagen het idee dat de sensor soms weigerde. Nu te laat. Wordt gelukkig maandag gerepareerd. Dealert heeft de auto uitgelezen --> zoals verwacht geen storingsmelding.
Alleen dit is niet het enige. Regelmatig weigeren de ramen in 1 keer open of dicht te gaan. (gaat steeds per 3/4 cm). Soms kom je terug bij je auto staan er ineens ramen nog open.
Tijdje terug is het slotsysteem van de bestuurder nagekeken en vernieuwd. Alle deuren gingen van het slot af, behalve deze.
Ondanks deze gebreken is het een zeer fijne auto.
Wat zullen de komende 100 K brengen.
2 jr en 2 mnd
- 85.000 km
Wat valt er te melden? Niets. Auto doet het goed en blijft het doen. Net terug van wintersport en flink doorgereden samen met een vriend. Zijn ervaring is dat de auto lekker stuurt (Fernpas) en stil is op hoge snelheid. Wat hem wel opviel is dat zijn stuurcorrecties een groter effect op de auto hadden dan de mijne. Leek mij ook logisch als je niet gewend bent aan de 4WS.
Ik moet toch ook klagen. Nwe vloermatten gevraagd. Zat al een gat in. (??)
de 100K beurt en wat zoal
- 99.000 km
De auto rijdt echt heerlijk en bevalt nog steeds. Kan er nog steeds ook elke dag naar blijven kijken.
Nu deze week de een gr. beurt gehad en uitgevoerd zijn oa.
- een nieuwe bekleding voor de bestuurder. Wederom gescheurd op de alom bekende plaats. Dealer weet van niets. Ik ben toch echt maar 77 kilo bij 1.70 m.
- een nieuwe afdekkap gevraagd voor in kofferbak rechts aan de zijkant (weet naam niet). Veertje was kapot.
- Zoals altijd bij elke beurt ook nu weer nieuwe wissers gevraagd.
- Bij olie aftappen ging iets mis met schroefdraad --> nieuwe carterpan eronder
- Mijn panoramadak heeft kuren met openen en sluiten. Dealer schoongemaakt en opnieuw ingelezen. Toch nog hetzelfde probleem. Zou ik misschien te snel aan het knopje draaien. (weet het niet) Ga wel weer een keer terug hiervoor.
- Waar ik minder over te spreken ben is de vervangende auto service van Dorzo Vlaardingen. Elke keer weer --> heeft u wel gevraagd om een vervangende auto. Ik heb nu enkel voor u een Dacia Sandero (2x) en een pikkepoelie uitvoering Clio. Niet dat ik verwend wil overkomen, maar ik zal toch echt nooit in zo een auto mogen rijden van de baas. Ik snap dit niet.
Verder goede service en top. Maar....
Checkje van auto onder fabrieksgarantie
- 112.000 km
Eerst maar even leasert gebeld of het mag. Top idee zegt maatschappij en doet gelijk ook ff wintercheck. Mooi dacht ik zo. Dus onder garantie is vervangen de bestuurdersstoel schuim waar ik op zit. Zat aan deurzijde geen veerkracht meer in (???). Tevens maar weer een nieuw stuur gevraagd en gekregen. Het leer slijt wel erg snel. Denk dat ik last heb van vette en zure handen. Verder deed een lampje het niet in mijn km-standen computer. Ging steeds aan en uit, vooral nachts hinderlijk.
Omdat ik recent een flinke steen tegen de voorruit kreeg gelijk ook maar weer een afspraak met de ruitenboer gemaakt.
En zoals gebruikelijk bij iedere beurt nwe wissers erop voor komende winter.
Verder doet de GT het super. Had als vervangende auto eem hagelnieuwe megane estate 115 tce. Met veel plezier in gereden. De 1.2 doet het verrassend genoeg prima op de NL wegen. Binnenin alles super goed. De tomtom navi is ook super. Minnetje is kleine schermpje. Maar overall een goede auto.
Zet me wel aan het denken. 180pk vs 115pk en dan die 200+ euros in je zak houden. Heb nog een jaar om hierover na te denken. Denk alleen dat hart van verstand wint.
En nog ffies en dan....
- 141.000 km
Auto recent weggebracht voor beurt. Weinig bijzonders met uitzondering van nwe remschijven voor. Moesten speciaal besteld worden.
Verder... 2 wkn terug korte vakantie in La France. Valt op heenweg gelijk stuurbekrachtiging uit. Niet echt lekker met de hele rit voor de boeg. Paar dagen later probleem weg. Ook geen storingsmelding gehad. En als je die niet hebt vindt de garage ook niets tijdens de beurt. Gister weer uitval, direct door naar garage en monteur laten rijden. Yep, duidelijk heel zwaar in sturen. Aan de pc en niets te vinden tuurlijk. Motor uir en weer aan, probleem weer weg. :-(. Auto gaat komende week terug voor uitgebreidt onderzoek. Ben benieuwd.
Oh ja, recent klein tikkie voor aan ander gegeven. Kap en bumper opnieuw gespoten auto staat er weer strak bij zo zonder steenslag.
Nu an het shoppen voor opvolger. 508 hybrid of 320ede touring.
Ga ik naar verstand of naar hart luisteren. Ben er nog steeds niet uit
Verder echt een lekkere auto waar ik nog steeds elke dag van geniet.
08/08. Iets te vroeg gejuichd. Er gaat een heel nieuw stuurbekrachtigingssysteem in de auto. Nu zal ik op vakantie moeten met een vervangende auto. Baal hier erg van
laatste loodjes en dan de nieuwe opvolger
- 160.000 km
Sinds laatste revieuw goed uitgekeken naar een ander. De laguna heeft het in deze periode perfect gedaan. Geen klachten over stuurbekrachting. Gewoon een echt fijne auto die mij nooit heeft laten staan. Ken verhalen over vorige modellen Laguna.
Heb in tussentijd wel nieuwe remschijven voor gekregen en verder regulier onderhoud. Geen afwijkende zaken.
Als ik zo terugkijk over 4 jr is dit mijn eerste auto waarvan ik zeg dat ik hem zo weer zou nemen. Stoelen, vermogen, functies, lange ritten niets mis mee. De auto doet wat hij doen moet.
Wat me wel tegenvalt is het verbruik. Dit wist ik in begin, maar dit is ook nooit beter geworden. Altijd rond 1:11/12. Mits je een retourtje randstad - maastricht met 90/uur doet, ja dan haal de 1:14/15. Verder no way.
Zou ik de auto weer nemen. JA
Heb ik vertrouwen in de auto. JA
al met al heb ik 4 jr mogen rondrijden in een hele fijne auto die geen gekke dingen heeft vertoont.
de opvolger -->
ik zag de 508HY niet zitten. Te veel knopjes en tierelantijntjes, irri displayweerkaatsing op voorruit, sedan (ben zelf meer van de station). Nee, niet gedaan.
BMW320ede touring --> niet gelukt, had intern nog geen goedkeuring om de auto op kenteken 2013 te krijgen. 2014 zou 25% zijn.
wat wel --> de Volvo V60 D4 Rdesign. Krijg hem over een weekje en kijk uit naar de volgende 4 jaar.
ieder bedankt voor zijn reacties
gezond 2014
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Estate 2.0 16V Sélection Business
- 2009
- 233.771 km

Renault Laguna Estate 2.0 16V T GT 205pk | Panorama dak | 1 ste eigenaar | Volledig dealer onderhouden | Uniek |
- 2008
- 92.434 km

Renault Laguna Coupé 2.0 16V T GT | 205pk | Bose premium Audio | Lederen bekleding | Stoelverwarming |
- 2009
- 122.157 km