Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2010)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2010)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 dCi 180 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst104.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste mijlen....

  • 10.000 km

Eigenlijk ben ik helemaal geen Renault fan en door de dramatische ervaringen van een vriend met een Laguna II bleef ik helemaal ver weg van de Renault dealer.

De lease Saab moest in januari het veld ruimen na 4 jaar trouwe dienst en al enkele maanden was ik bezig met het uitspitten van reviews en autotests.
C5, Passat, Accord, Avensis, weer een 9-3, keus te veel en heel eerlijk; ze hebben allemaal wel iets en at maakte de keuze niet gemakkelijker...

Totdat ik met een klant meereed in zijn Laguna GT hatchback. Ik vond (en vind eigenlijk nog steeds)dat de auto maar een rare kont heeft maar het interieur, de bouwkwaliteit en de stilte aan boord vielen me direct op. Toen ik vertelde dat ik bijna aan een nieuwe auto toe was leek de beste man wel een Renault-verkoper. Ik moest achter het stuur van hem en toen ik de 180 paarden de sporen gaf en de vierwiel besturing ervoer was ik verkocht.

Mijn kantoor is zo ongeveer naast een Renault garage en mijn werkgever heeft ongeveer 15 Renault busjes bij hem gekocht dus er kon goed zaken gedaan worden. Een offerte gevraagd voor zo ongeveer de "dikste" Estate GT diesel die leverbaar is en deze was dusdanig scherp ten opzichte van concurrentie dat de handtekening snel stond. Extra's o.a: DVD-navi met bluetooth, stoelverwarming, leer-alcantara, bi-xenon en verder is alles al standaard.

5 Januari was het zover en kon ik de blauwe schone ophalen. Vergeten winterbanden te bestellen dus de eerste dagen over 's heeren wegen geglibberd. Nu Good-Year (€ 800,=!!!!) winterslofjes die hun werk voortreffelijk doen.

Ik heb er haast 10.000 km opzitten in 6 week tijd dus al aardig mijn best gedaan. Duitse Autobahn, bochtige bergweggetjes, alles heb ik al geprobeerd en dan komt de kwaliteit van deze auto boven.
Wat een geweldige auto is dit en wat wordt hij ondergewaardeerd.

Collega's en vrienden met de bekende Duitse bakken keken me maar meewarig aan met m'n franse rampenbak. Wat zou de Renault dealer een goede klant aan me hebben en men was erg benieuwd hoe lang het zou duren voor de Fransoos een trap zou krijgen als ik voor de zoveelste keer bij de praatpaal zou staan......
Ha, ha. Allemaal moeten ze na een proefritje toch schoorvoetend met een zuinig mondje toegeven dattie wel heel veel beter rijdt dan de basis A4 of 3-serie die net zoveel kost als deze overcomplete limo met sportwagen ambities. Zij moeten het doen met iets meer dan 100 pk en een business-pakketje terwijl ik voor hetzelfde geld met m'n achterwerk op alcantara en leer zit, met een super grootbeeld DVD-navigatiesysteem mijn weg vind in plaats van een tomtomtommetje, niet meer met sleutels hoef te lopen etcetera. Bovendien rijd ik ze met de 400 Nm en 180 pk helemaal zoek op het rechte eind en door de sublieme 4-wielbesturing (die BMW gewoon gekopieerd heeft...) houden ze me in de bochten al helemaal niet bij. Maar ja, wel BMW of Audi op je sleutelbos. Goed voor je status!

Maar goed, iedereen zal z'n eigen argumenten wel hebben om een auto al dan niet aan te schaffen.

Ik zal hieronder beknopt mijn bevindingen zowel positief als negatief vermelden:

Negatief:
1. De capaciteit van de ruitenwissers en sproeiers. Veel te weinig water dus strepen op de ruit. Vervelend met pekel!
2. De geluidskwaliteit van de Cabasse-installatie welke ik besust heb besteld omdat het Bose-techniek zou zijn... Niet dramatisch slecht maar zeker geen Bose. Valt mij een beetje tegen.
3. Het stugge onderstel. Dit is meteen ook positief want hij stuurt messcherp en je voelt erg goed wat je aan het doen bent. Maar klinkerweggetjes vinden mijn passagiers niet altijd even prettig. Maar goed; als ik voor comfort had willen gaan had ik maar een Dynamique met automaat moeten bestellen... Op asfalt is het gewoon een erg comfortabele auto.
4. Erg weinig berggruimte voorin en maar 1 bekerhouder. Misser!
5. Verbruik is 1 op 12 gemiddeld. Matig voor een moderne auto.

Positief:
1.Fantastische sportstoelen welke elektrisch verstelbaar zijn.
2.Stuur- en weggedrag. Strak met veel gevoel.
3.Remmen.
4.Ruimte. Het is een erg grote auto (binnen en buiten)
5.Bouwkwaliteit en materiaalgebruik van erg hoog niveau.
6.Stilte in interieur. Ook bij 200 km/u in Duitsland.
7.Koppel van 400 Nm. Trekt vlot door tot 230 km/u.
8.Prijs-kwaliteit verhouding is ongeëvenaard in deze klasse.
9.Prijs-uitrusting verhouding. Alle denkbare luxe aan boord.

Ik kan verder kort zijn; De auto bevalt mij uitstekend en ik heb nog geen kraakje of rammeltje gehoord.
Bij de duitse ADAC(wegenwacht) komt de Laguna III bovendien als één van de meest betrouwbare auto's uit de bus. Lang leve de samenwerking met Nissan (op elektronisch gebied bedoel ik).

Topkar!!!

  • 35.000 km

Ik stuur nu op 3 week na een jaar met deze topper en ik moet toegeven dat ik nooit zo'n fijne auto heb gehad als deze. Voorgangers onder andere Audi A3, Saab 9-3, Volvo V70, 850, 960 (de eerste 3 allemaal nieuw) dus je kunt niet zeggen dat ik niets gewend ben....

Ik ben 2 keer bij de garage geweest (buiten grote beurt en winterbanden omleggen na). De eerste keer omdat de auto af en toe inhield bij optrekken. Dit deed hij al langer maar helaas alleen zo nu en dan. Vorige maand iets vaker en na garagebezoek bleek dat het om een softwarematig iets ging. Opgelost en hij trekt weer als een lier!
Het 2e probleempje was dat de auto een week na de grote beurt aangaf dat hij onderhoud wenste. Vergeten te resetten of zo en dit was ook zo weer opgelost. Verder niets dan lof over de kwaliteit. Ook het scheuren van het leer (van de zijkant bestuurdersstoel)wat ik zo nu en dan lees komt bij mij niet voor en rammeltjes blijven godzijdank uit want daar heb ik echt een hekel aan.

Ik krijg veel reacties over de kleur (Blue Malte)en deze zijn zowel positief als negatief. Ikzelf vind hem steeds mooier worden en hoe langer ik naar de auto kijk, hoe meer ik het design ga waarderen. Het is eigenlijk een ongelooflijk knap vormgegeven auto met een zeer krachtige uitstraling.
Verder zijn de hoeveelheid peekaas verslavend. Ik zou nooit meer een minder sterk gemotoriseerde auto willen. Voor mij geen A-label, ik heb er de bijtelling graag voor over!

Nog steeds top!

  • 68.000 km

2 Jaar en 70.000 km verder en nog helemaal niets aan de hand. Nog geen lampje hoeven te vervangen dus je kunt echt zeggen dat Renault een topprodukt heeft geleverd en haar dubieuze Laguna verleden achter zich heeft gelaten. Op naar de ton! Geniet nog dagelijks van trekkracht en stuurgedrag.

Bijna een ton en gechipt

  • 92.000 km

Vorige maand heb ik de auto laten tunen bij de dealer. Op papier zou ik nu over 210 pk en 440 NM beschikken. De eerste rit (ik moest voor werk naar Oost-Duitsland) kon ik hem mooi uitproberen. Ik kon echter mijn geduld niet bewaren dus ben al voor de grens bij Winschoten gas gaan geven. Gelukkig onder 170 km/u gebleven anders was ik mijn roze papiertje kwijt geweest. Ik kan over 2 weken wel even aan de rechter gaan uitleggen waarom ik me vaker niet aan de maximum snelheid houd....
De motorchuning kan ik iedereen aanraden! Wat een geweld, hij blijft maar doorsleuren. Een genot op de snelweg,er is maar weinig concurrentie:-). Technisch houdt de auto zich fantastisch. Zelfs geen gescheurd leer op de bestuurdersstoel en dat schijnt één van de weinige kwalen van deze auto te zijn. Renault heeft echt een kwaliteitsauto gemaakt welke niet met het matige vorige type vergeleken mag worden.
Auto is nu 2,5 jaar oud en normaliter zou ik al naar een opvolger gaan speuren maar ik blijf nog lekker doorijden tot 180.000 km.

Zuiniger geworden

  • 104.000 km

Door het chippen is de auto zuiniger geworden. Bijna 1 liter per 100 km.Ik verbruik nu 7.4 liter. Niet slecht!
Nog geen mankementen maar nu in de winterperiode valt me de matige ventilatie en wis-was installatie weer op. Pekel blijft in het midden van de ruit zichtbaar en met koud, vochtig weer hebben de zijruiten de neiging om te beslaan. Jammer... Verder nog steeds fantastisch!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.