Renault Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 180 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 86.250 km |
Wat een fijne auto!!
- 2.500 km
Begin December heb ik mijn nieuwe (bedrijfsauto)auto opgehaald bij de dealer. Ervaringen (met 2500KM) op de teller zijn tot op heden goed. Motor heeft meer van voldoende trekkracht, en is daarnaast over het gehele toerenbereik erg stil. Verder (lijkt) het afwerkingsniveau naar behoren. Hoewel het te vroeg is om definitieve conclusies te trekken, kan ik wel aangeven dat er tot op heden geen kraakjes/rammeltjes etc. waarneembaar zijn.
(veer) comfort is redelijk. Op snelwegen is het comfort/wegligging erg goed. Dit is eveneens het geval op binnenwegen met een goede asfalt kwaliteit. Ga je echter de grens over naar onze zuiderburen, dan merk je overduidelijk dat deze auto niet op comfort is afgestemd. Oneffenheden worden dan duidelijk (en soms zelfs irritant) doorgegeven in het interieur. Deze auto komt dus vooral tot zijn recht op wegen van goede kwaliteit. Vierwielbesturing werkt erg prettig en went snel in de praktijk.
Verder is het e.e.a. luxe. Carkit werkt uitstekend, en dat geld tevens voor het prachtige navigatiesysteem. Minder enthausiast ben ik over de stoelen. Deze zijn aan de kleine kant, en de ideale instelling is moeilijk te vinden. Een regelrechte misser is het niet verlichten van de bedieningsknoppen van de cruise control op het stuur. Hierdoor moet je s'avonds zoeken naar de juiste knoppen. Dat is gewoon jammer.
Al met al zijn de (eerste) ervaringen overwegend positief. Ik heb vooralsnog geen spijt van mijn keuze. Voor de verandering heb ik trouwens gekozen voor de kleur rood. Volgens de dealer een zeldzaamheid, dit terwijl de auto naar mijn mening toch goed tot zijn recht komt in die kleur. Ik houd jullie komende tijd op de hoogte van mijn bevinden.
Groet,
SJAAC.
2 maanden en 6000 KM verder
- 5.950 km
Met inmiddels 5950 KM op de teller en 2 maanden verder kan ik wat meer vertellen over de kwaliteit en het verbruik van de GT diesel.
Het verbruik is wat mij betreft behoorlijk acceptabel voor een auto van deze afmetingen & gewicht. Over de afgelopen 5950 KM is het verbruik 7.3L /100KM. Met een gemiddelde rijstijl zijn dit prima cijfers.
Kwaliteit is nog steeds op orde, hoewel ik laatste weken(helaas) af en toe wat lichte kraakjes waarneem in het dashboard. Nu nog niet storend, echter ik hoop niet dat het erger wordt. Over de versnellingsbak ben ik niet geheel tevreden. Het inleggen van de 1e en 2e versnelling verloopt erg (te) stroef (bij koud weer soms extreem moeizaam). Laat hier binnenkort een keer naar kijken door de dealer.
De werking van het navigatiesysteem is en blijft een genot. Dit geldt eveneens voor de motor. Heerlijk krachtig en toch stil. Vooral het doortrekken op snelwegen in de 6e versnelling van 120 naar 150KM gaat vliegensvlug. Kwaliteit van de radio is aan de matige kant. Het nut van de vierwielbesturing merk je (in positief opzicht) vooral op binnenwegen met bochtig traject. Op hogere snelheden (autoweg) ben ik minder enthausiast. De auto moet dan herhaaldelijk gecorrigeerd worden en lijkt in lange bochten soms uit balans te raken.
Tot op heden verder geen mankementen gehad, dus wat dat betreft ben ik nog steeds heel tevreden.
Voor mij geen Laguna meer
- 86.250 km
Mijn Laguna III GT D180 is inmiddels ruim 2,5 jaar oud. Helaas moet ik constateren dat na het eerste jaar de kwaliteits issues fors zijn toegenomen. Over de technische kwaliteit geen verkeerd woord. Op een defecte brandstof filter na nooit technische problemen gehad. Dat is een compliment voor deze auto. Daar staat echter tegenover dat de kwaliteit van het interieur dramatisch slecht is. Met als resultaat een symphonie van rammels, kraakjes etc. Na diverse garage bezoeken zijn deze nog steeds niet allemaal verholpen. De garage (Ahrend Renault Eindhoven) erkent wel dat er problemen zijn, echter krijgt het niet opgelost. Renault Nederland (importeur)vertelt mij dat ik er maar mee moet leren leven. Alle auto's hebben rammels, zo ook deze. Vervelend, maar niet te voorkomen en wat Renault Nederland betreft allemaal binnen de kwaliteitsnormen (vreemd, want Renault heeft nooit de moeite genomen om zelf fysiek een oordeel te vellen over de klachten) Via de dealer wordt je dan me een kluitje in het riet gestuurd. Wat Renault vergeet is dat dit voor nu en in toekomst kostbare klanten kost in het toch al (voor Renault) moeizame D-segement. Als de Laguna's niet waren aan te slepen dan was dat misschien geen probleem. Ik voel me door Renault Nederland niet serieus genomen. De dealer kijkt toe maar zegt niets te kunnen doen. Het moge duidelijk zijn dat ik na 12 jaar, en 5 verschillende Renaults afscheid ga nemen van dit merk. Ik snap best dat er kwaliteitsproblemen kunnen ontstaan, echter de manier hoe de fabrikant hiermee omgaat is uitermate teleurstellend. Een opsomming van de meest voorkomende klachten:
- Diverse (wederkerende) rammels in dashbord
- De geleiding van het electrisch schuifdak rammelt en kraakt aan alle kanten (dealer erkent probleem maar geeft aan dit niet te kunnen oplossen).
- Rammels in koffebak en kofferklep, meerdere malen naar gekeken, niet opgelost.
- Slecht schakelende versnellingsbak, vooral 2e versnelling functioneert niet goed (bij vorst ronduit problematisch)
- Kraken rechterstoel, pas na 4 bezoeken aan garage opgelost
- regelmatig slechte ontvangt van de het FM radio signaal. al 3 keer naar gekeken , maar nog steeds niet naar behoren werkend.
Deze auto heeft buiten het reguliere onderhoud inmiddels al ruim 7 bezoekjes aan de dealer gebracht. Ondanks de goede intenties van de dealer zijn een aantal klachten nog steeds niet verholpen. Dat is niet acceptabel voor een auto van ruim € 40.000. Renault lijkt het allemaal niet te deren, blijkbaar gaat het prima. Jammer zeg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.