Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Initiale (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 Initiale |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 62.500 km |
- 60.000 km
De auto is ondertussen diverse malen ( > 35 x), meerdere dagen in de garage geweest en in totaal zelfs bijna 6 weken bij Renault zelf.
Rammel audio console
Eerste week al teruggegaan voor vaststelling klacht en proefrit gemaakt. Oorzaak van de rammel was niet te lokaliseren. De garage heeft daarna diverse malen de technische bulletins van Renault in mijn bijzijn geraadpleegd om te kijken of er een oplossing voorhanden was. Er zijn diverse pogingen ondernomen om het probleem op te lossen. De auto is hiervoor zelfs ook 2 dagen in de garage geweest en ook nog een week bij de technische dienst van Renault, omdat de problemen ieder keer na een dag weer opnieuw optraden. Na terugkomst van de auto van Renault, was deze klacht tijdens de proefrit niet aanwezig, maar werd door Renault aangegeven dat de cd speler zelf nog wel zou kunnen gaan rammelen. Anderhalve dag later was het inderdaad weer zover hetzelfde probleem. Na de vakantie van de garage wederom een oplossing gevraagd waarbij ik aangaf om als ultieme poging dan de Cd speler maar te vervangen. De garage moest hiervoor toestemming vragen aan de garantie dienst en deze keurde het voorstel af, met als reden dat het hier een structureel probleem betreft en het vervangen van de Cd speler geen oplossing is. ( probleem met veertjes in de Cd speler) Op internet ook ontdekt dat dit een veelvoorkomende klacht is met de Laguna 3. Klacht is tot op heden niet opgelost
Slecht geluid audio installatie en vast lopen audio installatie
De kwaliteit van de audio installatie ( > 2000 Euro) laat te wensen over (gebonk /blikkerig) en geluid is niet instelbaar zoals het hoort bij een installatie van deze waarde. Tevens is de audio installatie 2 x vastgelopen/niet bedienbaar . Voor beide problemen is de software vervangen, waarbij de geluidskwaliteit nog niet echt in orde is.
Rammel deurpanelen
In de deurpanelen, zowel links als rechts treedt een rammel op en deze klachten zijn pas ontstaan na ongeveer 16000 km. De auto is hiervoor ook al door Renault nagekeken en zijn enkele draden in de panelen beter geïsoleerd echter links is de klacht nog steeds aanwezig en duidelijk hoorbaar zelfs op de snelweg. Klacht is tot op heden niet opgelost
Dag verlichting stuk
De dagverlichting is 3 x defect geweest, waarbij bleek dat de fittingen ieder keer geheel verbrandt waren. Voor het vervangen van de lampen/fittingenwas het nodig om de gehele voorkant van de auto te demonteren. ( meerdere uren werk)
Het door blijven verwarmen
De airco/verwarmingsinstallatie is meerdere keren door blijven verwarmen hiervoor is 2 x de software vervangen.
Afsluiting automatische buitenlucht
De afsluiting van de automatische buitenlucht, die bij uitlaatgassen in werking moet treden
Vertoonde 2x problemen, waarbij de garage 2 x de initiale waarde opnieuw heeft moeten instellen.
Accu storing
De melding dringend accu opladen is in december 2008 opgetreden en opgelost.
Storing onderhoud
De melding storing onderhoud komt nu en dan voor en moet gereset worden. Nu weer aanwezig en nog 5000 km te gaan voor de volgende beurt. Volgens de garage zou deze 3000 km voor de onderhoudsbeurt gaan branden.
Inhouden motor bij optrekken vanaf 90km nog steeds aanwezig.
Bij het optrekken vanaf een constante snelheid houdt de motor hinderlijk in. Turbo treedt niet op tijd in werking terwijl dit volgens de spec. van de motor niet zou mogen voorkomen.
Auto is hiervoor ook door Renault zelf nagekeken, maar natuurlijk niet geconstateerd/bekend.
Klacht is tot op heden niet opgelost
vervolg
- 60.500 km
Rammel achterklep en gekraak achterklep
Er zijn al zeker 10 pogingen ondernomen om de rammelende achterklep en krakende klep achterruit te verhelpen. Diverse pogingen door de garage sloten invetten, rubbers ontvetten, inspuiten rubbers, scharnieren in vetten, sloten verzetten/ slotvangerpen verdikken met plakband, rubber en klittenband etc.. ) en is zelfs hiervoor 2 dagen binnen geweest bij de garage en nog een week voor onderzoek naar Renault in Brussel zelf, zonder succes. Na 1 a 2 dagen of het nemen van een rotonde komt het geklik en gekraak gewoon terug. Mijn suggestie om het slot als laatste ultieme poging om het probleem op te lossen te vervangen is door de specialisten van Renault afgewezen omdat het probleem toch terugkomt en heeft de dealer geen toestemming gegeven om dit uit te voeren.
- 61.500 km
Ondertussen zijn de problemen nog steeds niet opgelost. Ter info het relaas met de klantendienst van Renault:
Vanwege herhaling van de klachten medio augustus een e-mail naar Renault geschreven, waarna een dossiernummer is aangemaakt en telefonisch de belofte werd gemaakt dat binnen 1 a 2 weken er contact zou worden opgenomen.
Met de klantendienst zelf omstreeks 9 september contact opgenomen, omdat op dit eerder schrijven/telefoongesprek geen reactie meer kwam. De klantendienst deelde me telefonisch mede dat de case door de verantwoordelijk persoon gesloten was! Me doorverbinden met de verantwoordelijke persoon was niet mogelijk maar in hetzelfde telefoongesprek is het voorstel besproken om voor 15 september een structurele oplossing te bieden en anders om met een commerciële oplossing te komen, wat nogmaals werd bevestigd door de klantendienst na ruggespraak met de verantwoordelijke persoon. Tevens werd mij medegedeeld dat er dezelfde namiddag nog een vergadering over zou plaatsvinden en ik zeker voor 15 september een reactie kon verwachten
Op 16 september na nog steeds geen reactie ontvangen te hebben van de verantwoordelijke van Renault en ook niet van de klantendienst, per e-mail mijn onvrede uitgesproken over het weer niet nakomen van de afspraak. Hierbij op per kerende mail de volgende dag de reactie ontvangen dat de oplossing al sinds 9 september bij de garage lag en ik me maar tot de garage moest wenden. Hierop geantwoord dat ik meer van de klantendienst verwacht had en na anderhalf jaar zeker niet meer van het kastje naar de muur gestuurd wenst te worden. Op 17 september voor de zekerheid toch maar telefonisch contact opgenomen met de garage Deze was totaal niet op de hoogte van een regeling of technische oplossing voor de problemen van Renault Brussel. In de namiddag de klantendienst gebeld en deze gaf aan dat er een vervangauto zou klaar staan bij de garage en op mijn vraag wat er dan zou gebeuren was het antwoord dat het dossier opnieuw opgemaakt moest worden, dus weer geen structurele oplossing. De garage had helemaal geen vervangenwagen gereed staan zoals door de klantendienst was aangegeven, maar de garage was wel bereid de vaststellingen die zelfde avond nog te doen en deze zijn op 18 september opnieuw overgemaakt aan Renault Brussel. Op 18 september is er nog 2x telefonisch contact met me opgenomen: 1) met het verzoek om de auto nogmaals binnen te doen voor onderzoek 2) de mededeling dat het dossier overgemaakt is aan de verantwoordelijke van Renault Belux en medio de daarop volgende week met mij contact zou opnemen en een commerciële aanbieding zou doen.
Op vrijdag 25 september nog steeds geen reactie ontvangen van Renault en bij de garage was ook geen reactie bekend. Ter plaatse om +/- 16.30 de klantendienst gebeld en de garage heeft zelf nog met Brussel gebeld en er werd telkenmale beloofd dat de commerciële aanbieding nu op maandag 27 september zou komen. Maandag 27 september was verstreken en weer geen reactie ontvangen en ook de garage had totaal niets meer vernomen vanuit Brussel.
Na inschakeling van de rechtsbijstandverzekering is het me dan uiteindelijk gelukt om met een verantwoordelijke van Renault rond te tafel te gaan op 12 november, waarna het belachelijk aanbod volgde van extra 2500 euro korting op een nieuwe aankoop. Voor de restwaardebepaling werd er vanuit gegaan dat mijn auto bijna 2 jaar oud is als Renault uiteindelijk een vervangende auto kan leveren! Als we de restwaarde bepalen op de datum van het melden van de eerste klacht die Renault niet kon oplossen is dat 5 dagen oud en is Renault me zelfs nog compensatie schuldig voor de verzekering en belasting op inverkeerstelling. De resterende tijd is door Renault verbruikt in pogingen om de klachten te herstellen en vanaf medio juli 2009 is zelfs geen enkele reparatiepoging meer ondernomen, door het verbod van Renault Brussel vanwege geen voorhanden hebbende structurele oplossingen. Ook voor deze periode dat Renault zijn garantieverplichtingen niet na heeft gekomen van juli tot volgend jaar januari mag ik nu dus meer bij betalen voor een nieuwe Renault. Nog geld steken in een nieuw exemplaar, met kans op weer ellende ga ik zeker niet doen en heb Renault verzocht om de garantieverplichting na te komen en de problemen te herstellen het werd weer stil. Ook niet na diverse herinneringen gestuurd te hebben. Pas nadat de filmpjes met de storende geluiden op youtube gezet waren en de link ook naar Renault gestuurd had kwam er binnen 2 dagen een reactie van Renault dat er een nieuwe reparatie-poging ondernomen wordt. Deze vindt nu plaats begin volgende week op 1 december dus net op tijd. Met de voorwaarde om akkoord te gaan met alleen een proefrit heb ik niet ingestemd,omdat de klachten na enkele dagen iedere keer weer terugkwamen en is geaccepteerd. (Ook al komen ze terug na 2 maanden, sta ik weer op de stoep) Voor het niet nakomen van de garantieverplichting door Renault (lees geen enkele reparatiepoging meer ondernomen en verbod aan de dealer) in de periode van medio juli t/m 30 november alvast verlenging van de garantie gevraagd. Voor de problemen en veelvuldige garage bezoeken (vele dagen aan tijd)verwacht ik ook nog een tegemoetkoming van Renault en hoop binnenkort te kunnen melden hier in my review, dat ik na 1,5 jaar weer een tevreden Renaultrijder ben.
- 62.500 km
Ondertussen dringend aan 4 nieuwe banden toe en heb ongeveer alle
´aanbiedingen´ voor de originele Michelin 215/50 R17 95W vergeleken ( 185 - 250 Euro) en heb toch maar besloten om er nieuwe goedkopere banden van 50 euro per stuk er op te leggen, totdat alle problemen met de auto opgelost zijn. Maar mochten deze banden Goodride SA-05 215/50 R17 95W XL (toch nog 3 1/2 ster, Michelin heeft er 4 ) bevallen qua geluid/remafstand bij droog en nat weer en slijtage is dit waarschijnlijk een heel goed alternatief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.