Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 62.000 km |
ERVARINGEN
- 95.000 km
Na 160.000 km in de vorige Laguna te hebben gereden nu de Laguna III Estate.
Complete auto met xenon pakket, handsfree card, parkeersensoren achter, 17’ lm velgen dvd navi en alcantara bekleding. De 6-trapsautomaat werkt perfect en niet te vergelijken met de vorige 5-trapsautomaat. Bij stilstand pakt deze meteen op en schakelt vloeiend. Stoelen zitten een stukje harder dan de vorige sportstoelen en bieden ook minder zijdelingse steun. afhankelijk van de zitpositie is de steun voor de linkse arm ook anders. DvD navigatie is super, de stemherkenning stuurt je naar je eindadres nadat je deze vooraf geprogrammeerd hebt. Telefoon met bluetooth werkt goed alhoewel mijn N73 met de nieuwste update (v 4, 01...) niet werkt. Mijn oude 6320 werkt goed. Alleen door het ontbreken van de carkit zit je nu met een los laadsnoer.
Tevens moet het telefoonboek via bluetooth worden geladen en dat kan alleen stuk voor stuk, zeer tijdrovend. Ik heb zelf een steun voor de telefoon gemaakt want die is volgens mij nog niet voorhanden. De sleuf voor de cardsleutel hiervoor gebruikt want die wordt niet gebruikt.
Renault heeft met deze auto een grote sprong voorwaards gemaakt met kwaliteit. De deuren sluiten solide en tijdens het rijden is het een weldaad aan rust. Waar je bij de vorige Laguna nog eens de ramen checkte of ze toch wel dicht waren is het hier een oase aan rust. Het veercomfort is door de 17’ wielen best goed, niet zo soepel als de vorige Laguna maar sportief comfortabel. Het stuurgedrag is messcherp, de 18’ wielen reden nog strakker maar ik vond ze te stug worden. De meesturende bixenon verlichting klinkt wat hitech maar in de praktijk werkt het echt. De lichtbundel verlicht de bocht perfect als je deze instuurd. Bij het tanken is de doploze tank even wennen, even hard duwen en de afsluitdop gaat naar beneden helaas ging de auto automatisch op slot zodat het klepje niet dicht kon. Afdekscherm achter en neerklapbare achterbank is ook dik in orde. Het oprolscherm rolt op door een duw op de achterzijde. Met een ruk aan een hendel ligt de achterbank geheel plat, links 1/3 en rechts 2/3 deel ideaal systeem !
update 11 april 2008
5000 km verder kan ik nog weinig over de kwaliteit vertellen wel is duidelijk dat het comfort een vleugje duits heeft meegekregen.
Ook de stoel heeft die eigenschappen en kunnen niet tippen, in mijn geval, aan de vorige Laguna II. Ik overweeg om mijn ASS stoel, die ik nog heb staan vanwege de slechte stoelen in passats, in te laten bouwen. De zijdelingse steun is te gering.
Verbruik gaat langzaam terug maar is niet overtuigend zuiniger dan de vorige 2.2 diesel. Ik zit nu op gem. 7,3ltr op 100 km (automaat)
Update 4 okober 2008.
Inmiddels 31.000 op de teller staan en de auto bevalt op zich nog goed.
De stoel wordt binnenkort aangepast omdat ik last van mijn rug blijf houden.
Helaas al wat lakschade aan de voorzijde door derde partij.
Verbruik blijft stabiel op 7,3 ltr/100 km. Olieverbruik is minimaal.
Nieuwe software geïnstalleerd ivm wat onregelmatig lopen van de motor.
Dat is nu verholpen. Rechterportierslot ging niet atijd open en is nu vernieuwd.
Bonkend geluid aan de linkervoordemper en een rammels in portieren en dashbord.
Binnenkort gaat hij voor zijn eerste beurt en wordt naar deze zaken gekeken.
Op gebied van comfort en luxe is hij nog altijd nr.1 in zijn klasse en dan bedoel ik op prijsnivo. Bluetooth probleem opgelost door andere telefoon aan te sluiten.
Sonyericson C902 werkt goed op de bluetooth.
Update 26 november.
Inmiddels 40.000 km op de teller en winterbanden gemonteerd.
Het gebonk bij de schokbrekers is erkend en er zijn nieuwe schokbrekers gemonteerd, een kleine batch schokbrekers was inderdaad niet goed. Het verschil is zeer goed te merken, de auto rijdt een stuk stiller aan de voorzijde. De winterbanden zijn 16 inch en maakt het weggedrag iets minder strak als de zomerbanden 17inch maar de auto blijft goed sturen. rammel in dashbord is verholpen door het monteren van een folie, portier blijft toch iets resoneren bij slecht wegdek. Portierslot vernieuwd en weer in orde. Stoelen beginnen te wennen, rugpijn is verdwenen. Na een lekke band en behoorlijk tobben met het pompsetje een reservewiel besteld. Helaas past deze niet in de holte zonder een aantal zaken te verwijderen. De isolatie met opbergvakken moet in de koffer dus verwijderd worden om het wiel een plekje te geven. Je hebt dus twee stukken kunststof en een groot stuk vloerbedekking over. Dit is beter dan tobben met dat prulset. Het is trouwens een thuiskomer en geen volwaardig reservewiel.
Grote beurt gehad en weinig bijzonderheden, olieverbruik is er amper.
verbruik nog steeds op 7,3 ltr/100km.
Inmiddels is de wagen ingereden en ik ben na de aanpassingen wel erg tevreden met deze nieuwe laguna, ik had in het begin erg mijn twijfels maar die zijn nu verdwenen.
Hopen dat ze niet meer terugkomen.
update 26 mei 2009
Inmiddels staan er 62.000 km op de teller en de Laguna houdt zich zeer goed. Een paar kleine zaken zoals een kapotte daglichtlamp en een onwillige schakelaar van de maximale snelheid, dit wordt binnenkort tijdens een beurt opgelost. Ook wordt dan de microfoon vervangen door een beter exemplaar. Nu ben ik nog steeds slecht te verstaan wanneer ik via de carkit telefoneer.
Af en toe resoneert de middelste achtergordel binnen in de stoel. Dit is alleen te voorkomen door hem goed aan te spannen en vast te zetten. Verder geen olieverbruik en het brandstofverbruik blijft hetzelfde.
Update 75.000 km
Nieuwe microfoon werkt niet, ik ga binnenkort nokia carkit laten inbouwen. Bij 72.000 km gebroken kabeltje van turboregelaar, geen turbodruk meer. Herstarten, cq resetten, hielp even maar na een paar honderd meter weer foute boel. Display gaf aan "controleren regelaar" ???.Garage dacht kapotte regelaar maar het bleek een kapotte verbinding te zijn. Keurig verholpen door dealer. Daglichtlamp li is inmiddels vervangen. Uitzetten in het menu want ze zijn lastig te vernieuwen. 2x lekke voorband en 1x ruitreparatie maar dat kan altijd. Rammels blijven binnen de perken.
Update 95.000 km.
De nieuwe laguna heeft er nu bijna 100.000 km opzitten en de ervaring leert dat vanaf nu de slijtage gaat beginnen.
Momenteel blijft het bij een af en toe haperend navigatiesysteem.
Wel beweging op de kaart maar op de verkeerde plaats.
Verbruik gemiddeld is iets gestegen? naar 7.6 ltr/100km oorzaak ligt waarschijnlijk in het regeneren van het roetfilter.
Bij de huidige laagstaande zon reageert de sensor van het beeldscherm te traag of niet. Resultaat slecht afleesbaar scherm.
Verder loopt de auto nog heerlijk. Met de huidige prijzen en aanbiedingen weet ik niet of ik nog zo'n dure versie van deze laguna neem. Nog een jaar om over te denken. Het verbruik is ook best hoog al is het maar 0.2 ltr/100 boven de fabriekswaarde
Deze moderne motoren moeten zuiniger kunnen.
01-03-2010
Vanwege verandering van baan de Laguna achter moeten laten bij mijn oude baas.
Geen problemen meer gehad.
Zie nieuwe review van huidige Toyota Avensis .
PROBLEMEN
- 62.000 km
Bluetooth met nokia N73 softwareversie v 4.01... werkt niet, ook niet in een andere Laguna III Estate trouwens. Blijkt software matig te zijn, Renault is er mee bezig.
- lichte resonantie in linkerachterportier, oorzaak zonneschermpje,verholpen.
- niet goed werkend mechanisme portiergreep, is verholpen.
- Rammel in dashbord, is verholpen.
- Bonkende schokbrekers voor, nieuwe schokbrekers gemonteerd, nu perfect.
- kapotte daglichtlamp (geen xenon)
- kapotte schakelaar maximale snelheid
- Microfoon bluetooth vervangen door beter exemplaar.
- resonantie in middelste gordelspanner(inwendig achterbank)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Estate 2.0 16V T GT 205pk | Panorama dak | 1 ste eigenaar | Volledig dealer onderhouden | Uniek |
- 2008
- 92.434 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Tech Line*1e Eigenaar*Trekhaak*Uniek*Nap*
- 2007
- 54.730 km

Renault Laguna Coupé 2.0 16V T GT | 205pk | Bose premium Audio | Lederen bekleding | Stoelverwarming |
- 2009
- 122.157 km