Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2008)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 22.000 km

Eerst maar wat rijervaringen. Over de betrouwbaarheid kan ik vanzelfsprekend nog geen uitspraak doen.

Hoewel smaak persoonlijk is, vind ik het model best geslaagd. Niet te opvallend, maar wel smaakvol. Chroomlijntjes en de dubbele uitlaat maken de auto zelfs wel chique.

Vooral het interieur is erg mooi en stijlvol. Ook de afwerking heeft mij in positieve zin zeer verrast. Portieren, bedieningsknopjes, stoelen e.d. voelen degelijk aan.

De Dynamique versie is wat mij betreft aardig compleet. Radio/cd met Bluetooth, groot navigatiescherm, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel.

Als optie gekozen voor Xenon, keyless entry en parkeersensoren achter. Ook maar zonneschermpjes voor de achterramen om te voorkomen dat er weer van die Walt Disney tafereeltjes tegen de ramen worden geplakt. Xenon verlichting rijdt overigens zeer prettig in het donker.

De cd navigatie geeft een mooi beeld en werkt goed. Helaas niet zo flexibel als b.v. Tomtom. Toevoegen van flitspalen e.d. is helaas niet mogelijk.

Op de weg voldoet de auto uitstekend. De besturing werkt prima. Geen rare stuur bekrachtiging zoals bijvoorbeeld in de Clio. Het spreekwoordelijke Franse veercomfort is overigens verdwenen. Niks overhellen, gewoon strak door de bocht. Met de 16 inch velgen blijft het confortabel genoeg. Met grotere velgen kan het veercomfort toch minder zijn.

De key less entry is handig, bij het weglopen gaat de auto automatisch op slot. Alleen toetert de auto dan 2 x zachtjes, dat is helaas niet uit te zetten.

De 130pk diesel is vlot genoeg. De motor is nauwelijks hoorbaar, wat een verschil met de TDI’s van VW. Al bij 1500/1700 toeren volop trekkracht. Echt een topdiesel.
Verbruik is nu tussen de 6.1 en 6.3 per 100 km. Dat is al een halve liter minder dan mijn vorige 307 HDI (90 PK) terwijl de motor nog niet ’los’ is.

Minder goed is naar mijn mening het schakelen. Vooral van 1 naar 2 is wat hakerig. De pook voelt dan ook wat minder solide aan dan de rest van het mechaniek. Ook de koppeling is vrij ongevoelig en komt abrupt op.

Op naar de eerste 30.000 km.

PROBLEMEN

  • 22.000 km

Update 20-3. 1 maand in gebruik.

Speaker rechts achter rammelt irritant in het deurpaneel, via het audio menu speakers achter maar uitgezet.

Het TCM systeem van de navigatie lijkt me niet echt betrouwbaar. Files worden regelmatig niet gemeld.

Update 3-9. 20.000 km. Auto blijft voortreffelijk rijden. Geen mankementen, alleen de remmen piepen nogal uitbundig..

Problemen

  • 35.000 km

Nog geen noemenswaardige storingen/problemen! En dat voor een Renault! Zouden die Fransen het toch eens leren?

Wel sluit het tankklepje niet meer goed en gaat ook niet soepel open. Het kunststof voelt ook niet echt sterk aan. Lastig als je met het tankpistool in de hand het open moet frommelen.

Problemen

  • 39.000 km

Helaas, te vroeg gejuicht. Na 1 jaar is het uit met de pret. Langs de weg stil komen te staan met een op hol geslagen electr. systeem (computer). De Laguna was niet meer aan de praat te krijgen en moest worden afgesleept. Die ellende kost je uren verloren tijd. Ik hoop maar dat het eenmalig is en dit niet het begin is van een indrukwekkende garagecarriere zoals bij het vorige model eerder regel was dan uitzondering...

De plaatselijke Renault dealer Stam Amersfoort (goede service overigens) regelde een vervangende auto, jawel een .........Toyota Avensis :-)

Inmiddels heeft de Laguna bijna 2 weken in de garage gestaan en is een (gedeelte) van de computer vervangen.

Update 73000 km

  • 73.000 km

Inmiddels op de 73000 km. Geen problemen meer gehad dus niets te mopperen. De computerstoring is gelukkig incidenteel geweest.

Alles is nog heel, ook in het interieur. Met deze koude temperaturen rammelt het dashbord een beetje. Gewoon de radio wat luider zetten...

Wel valt het mij op dat volgens de boordcomputer de accu snel leeg is. Bij 1 of 2 minuten stilstand met lichten aan moet de auto alweer gestart worden om de accu bij te laden.

Update 83.500 km

  • 83.500 km

Banden achter maken behoorlijk lawaai. Er zit nog ruim voldoende profiel op. Toen het het piepen van de remmen ook opeens toenam,toch maar even langs de garage gegaan.
Hoewel de auto pas over 10.0000 km weer aan onderhoud toe was bleken de achterremmen volledig versleten. Best vreemd. Na het vervangen van de remmen is het bandengeluid echt hinderlijk geworden, met name bij het afremmen. Binnenkort maar eens terug.

remmenupdate

  • 86.000 km

Weer teruggeweest bij de garage. Ondanks nwe remmen bleef de Laguna piepen. Bij de eerste keer zijn kennelijk alleen de blokken vervangen. De schijven waren een beetje bijgeslepen en zagen eruit of ze op een aanbeeld wat platgeslagen waren. Na de 2de poging nieuwe schijven gekregen en de banden van voor naar achter gewisseld. Achter is het nu mooi stil. Vanzelfsprekend komt er nu meer geluid van de voorbanden ivm het slijtagepatroon. Bij de volgende beurt zijn deze aan vervanging toe, dus dat houden nog nog wel uit...

remmen

  • 95.000 km

Met een caravan door de Oostenrijkse Alpen is geen probleem voor de Laguna. Ook het verbruik met caravan ( 1 op 12)is erg netjes. Helaas zijn de remmen achter weer behoorlijk lawaaierig geworden. Wel vervelend als je met een caravan bergaf gaat.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.