Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 98.132 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
de eerste maanden
- 98.607 km
Na 7 jaar met veel plezier in de megane gereden te hebben, werd het met het oog op de groeiende kinderen en stijgende onderhoudskosten tijd voor een wat ruimere auto achterin.
Getwijfeld tussen een Octavia, passat en een Laguna.
Ik heb geen proefritten gemaakt in de Octavia en passat, enkel in de Laguna. Op papier de keuze gemaakt vanwege compleetheid, prijs en de ANWB occassion koop hulp.
Tot nu toe bevalt deze auto prima, alleen de kofferbak zou iets groter mogen zijn. Kinderfietsen passen niet zomaar achterin de auto, waar dit met de megane geen probleem was. De kofferbak ziet er wel zeer strak uit, maar dit gaat ten koste van het volume.
De auto rijdt prettig, gedraagt zich prima door snelle bochten, de carrosserie helt niet teveel over. De auto stuurt niet zeer direct, maar wel voldoende voor veilig weg gedrag. Het is geen sportwagen, maar daar is deze dan ook niet voor ontworpen. De vering is iets strakker dan bij de megane, maar nog steeds frans te noemen.
De stuurbediening voor de cruise control is zeer prettig, beter dan aan het stokje zoals bij een VW of Skoda.
De fabrieksopgave voor het verbruik is gemiddeld 6.1 liter/100km, ik kom na ca. 6000km op 6.2 liter/100km. Niet onaardig.
Tijdens onze vakantie naar Hongarije ging dit naar 6.9 liter/100 km, maar ik ging dan wel met 130 de alpen omhoog. De motor is krachtig genoeg en trekt je zonder problemen over de steile hellingen. Daarbij kan je niet horen hoe snel je rijdt, je hoort alleen het brommen bij lagere snelheden. Bij hogere snelheden kan ik niet meer op het motorgeluid bepalen of ik moet schakelen.
Het optrekken gaat snel genoeg. Het schakelen gaat wat schokkerig, maar foutloos.
De stuurbediening voor de radio vraagt wat gewenning, maar ik vind het prettig. De navigatie is alleen een benelux kaart, met de hoofdwegen voor de rest van europa. Ik zou deze graag upgraden, maar niet voor de ridicule prijs die ervoor gevraagd wordt.
De koppeling van mijn telefoon, een samsung galaxy s2, gaat via de bluetooth. Jammer is dat het telefoonboek niet overgedragen kan worden. Wellicht dat een upgrade van het systeem daar bij zou helpen.
Een opsomming:
+ rijgedrag
+ comfort
+ bediening cruise control en radio
+ motor isolatie
- Volume kofferbak
- Wegenbelasting ;-)
Over de betrouwbaarheid heb ik geen oordeel, daarvoor heb ik de auto nog niet lang genoeg in bezit.
bijna 9000km rijker
- 107.229 km
De auto bevalt geweldig: stil en comfortabel. Het verbruik blijft schommelen zo rond de 6,2 l/100km, acceptabel rond de fabrieksopgave.
De bediening van de cruise control en begrenzer aan het stuur is super. In de stad is de begrenzer een aanrader, die zal me een hoop bonnen kunnen schelen. Voor de langere stedelijke afstanden gaat het ook prima met de cruise control, maar bij veel stoplichten is de begrenzer makkelijk.
Tot nu toe, zoals verwacht geen problemen.
enorm rijplezier
- 110.459 km
Het blijft een feest om in deze auto te rijden. Stil en snel tegelijk. Daarbij relatief zuinig. Het verbruik blijft schommelen rond de 6,2l/100km, niet veel van de fabrieksopgave. Wel valt tegen dat het verbruik, wanneer je slechts 8o km/u rijdt, niet onder de 4l/100km zakt. Sterker nog, bij heuvelop of iets optrekken schiet het al snel tot in de 8l/100km. Bij deze snelheden maak ik dan ook altijd gebruik van de Cruise control.
Ik heb geen krakjes of rammeltjes, wat volgens sommigen onder ons typische renault kwaaltjes zijn.
Volgende week gaan de winterbanden eronder, dan ben ik benieuwd wat de invloed op het verbruik zal zijn.
defecte brandstoftank klep
- 118.155 km
Bij de garage geweest om onder garantie het mechanisme voor de klep voor de brandstoftank te vervangen. Deze bleef openstaan of ging juist niet meer open. Bij een andere renault garage onder garantie verholpen, klasse.
vol beladen door Duitsland
- 118.155 km
De auto verbaast me. We zijn met 5 man naar Oostenrijk geweest en vol bepakt met bagage. Op de snelwegen in Duitsland gemiddeld 140 gereden en het verbruik is zeer acceptabel 6,13 liter per 100km.
normaal onderhoud
- 145.577 km
De afgelopen 30.000 km is er weinig aan te merken op de auto. Behoudens wat schade door eigen stommiteit en het tijdens het rijden pardoes verdwijnen van een plastic afdekkap van het rechter dakrail. Mogelijk is dit te wijten aan verkeerd gebruik van de imperiaal.
Ik moet nog op zoek naar een vervanger.
Motorisch draait de auto super, het verbruik is alleen de laatste maand wat omhoog gegaan, gemiddeld 6,20l/100km, mogelijk door de winterbanden en wat te hoge temperaturen. Het wil immers geen winter worden.
Tijdens het onderhoud zijn er geen bijzonderheden geconstateerd en ik mag dus gewoon op voor het volgende onderhoud op 180000km of ergens volgend jaar. Ik reken op probleemloze kilometers.
afgewaaid afdek kapje dakrail
- 162.576 km
Tijdens het autorijden hoor ik ineens wat klapperen, wat even later weer stopt. Bij aankomst op locatie zie ik dat het afdek kapje van de dakrail rechts achter ontbreekt. Dat was dus het klapperen. Nu op zoek naar een vervanger. Navraag leert dat deze nieuw door Renault EUR 99,- zijn, via de sloop kun je alleen een hele dakrail inclusief alle kapjes krijgen. Ook a EUR 99,- per rail. Geen goedkoop kapje dus.
Auto rijdt voor de rest probleemloos. Normaal onderhoud gehad en kwam probleemloos door de APK, volgens verwachting.
uiterlijke kommer en kwel
- 258.001 km
Onze auto rijdt technisch/motorisch nog steeds geweldig: Geen malheur van betekenis. Wel schakelt het systeem de cruise control uit met de melding: controleer inspuitsysteem. Het verwisselen van de olie+filter is dan voldoende om alles weer normaal te laten functioneren. Waarom er dan geen bericht: Vervang olie verschijnt? Dat zal wel frans zijn.
De verbruikscijfers liggen gunstiger dan ik heb durven hopen. Qua snelheids/optrek prestaties is er niets mis, de auto is sportief genoeg en daarnaast blijft het een genot om langere afstanden te rijden.
Enig ongemak komt door onze eigen onhandigheid: Tankdop kapot gelopen, het al eerder vermelde afdekkapje van de dakrail en in de zomer bleek een Oostenrijkse kei sterker dan de bumper bij het uitparkeren.
bijna 250,000km
- 347.924 km
De auto is nu ruim 6 jaar in ons bezit en ik rij dus al ruim 250.000km met veel plezier achter het stuur van onze Laguna. Motorisch gaat het prima, de auto verbruikt geen olie en ik heb in tegenstelling tot al mijn vorige auto's geen vervangende acties hoeven te ondernemen met betrekking tot stuur en fusee kogels. Wel zijn natuurlijk de slijtage onderdelen voorbij gekomen: banden en remmen. Ook de uitlaat doet het nog steeds naar behoren en heb ik nog niet hoeven vervangen.
Mijn doel is de auto hopelijk de 500.000km te laten halen. Nog maar 150000km te gaan, dus in minder dan 4 jaar is dat wel bereikt.
Ondertussen houd ik wel rekening met onvoorziene omstandigheden en heb dus mijn ogen open voor een vervangend exemplaar, maar ik hoop en reken erop dat ik niet voortijdig een ander voertuig op mijn oprit heb staan.
voorbij de 410,000km
- 411.696 km
Vandaag weer de olie ververst en APK gehad. De achterremblokken en schijven waren wat dun, dus voorbij de minimale waarde en moesten vervangen worden. Wat roestplekjes aan de remleidingen en carterpan en tijdens het keuren ging het linker dimlicht stuk! Gelukkig had ik die gewoon in mijn auto liggen en is dus door mijzelf vervangen. Maar ik mag weer een jaar door rijden. Die 500.000 ga ik wel halen, hoewel ik wel mijn ogen heb staan naar een vervangende laguna. Maar ik ben bang dat tegen de tijd dat ik een nieuwe Laguna nodig heb, deze niet meer in mijn zoekgebied passen. Maar dat zien we dan wel weer.
onverwacht afscheid
- 419.000 km
Bij het linksaf slaan gebeurde het: de auto voor mijn voorligger ging onverwacht van de meest rechtse rijstrook naar de linker uitvoegstrook. Ik kon het niet zien en zag de remlichten van mijn voorligger te laat. De ABS schokte maar ik was te laat. Een onzachte bonk volgde en mijn droom van 500.000 zag ik uiteen spatten. De schade is niet heel groot, maar groot genoeg om economisch knockout te zijn: +2000 euro. Reserve onderdelen blijken schaars en dus ik laat mijn Laguna achter bij de schadehersteller en de verzekeraar telt voor mij 3250 euro neer om op zoek te gaan naar een andere. Met 320.000km door mij gereden ben ik al met al zeer tevreden over de auto. Geen electronische problemen. De enige dingen die typisch(?) laguna zijn heb ik al dan niet vervangen: deurvanger, brandstoftank slot en achterveer links. Het ontbrekende kapje voor de dakrails heb ik nooit voor een goede prijs kunnen vinden. Voor de rest zijn het de gebruiksonderdelen: lampjes, remschijven, remschoenen en banden. Ik heb zelfs de uitlaat niet hoeven vervangen!
Ik heb inmiddels proef gereden in een 1.5 laguna, maar dat beviel niet zo. Ik mis toch de souplesse van de 2.0. Dan nu de moeilijkheid: toch een Laguna (vertrouwd en ik heb nog mijn winterbanden, ruitenwissers en dakdragers), een V70 (lekker groot) of toch naar de hybride (Toyota auris). Die laatse heb ik al een naar gekeken en het lijkt mij wel wat. Echter vind ik de eerste 2 mooier. Een goede laguna kom je nu bijna niet meer aan, in elk geval niet in 2.0 liter. De V70 daar zijn er plenty van, keus te over. Moet er nog even over slapen, ondertussen met enig smart denkend aan mijn trouwe 95-zn-zj met veel plezier gereden naar Hongarije, Italie, Slovenie, Zweden, Engeland, Frankrijk, Spanje en Corsica.
Nieuwe Laguna
- 230.000 km
Via een particulier weer een Laguna station gekocht, ditmaal een zwarte initiale met een 2.0dci van 150 pk. Ben benieuwd of deze net zo goed gaat bevallen als mijn blauwe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.