Renault Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 dCi 130 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 163.000 km |
ERVARINGEN
- 8.000 km
Met mijn vorige Laguna Grand Tour II (1.8 dynamique)heb ik altijd prettig gereden en weinig echt grote problemen gehad. Vandaar dat de keuze weer op een nieuwe Laguna is gevallen. Een 130 Dci Estate in de kleur Bleu Crepuscule. Ik verveel u niet met allerelei verhalen maar geef kort mijn ervaringen weer:
Wat is positief?
» De stille en sterke motor.
» Complete uitrusting.
» Binnenruimte.
» Veel veilgheidsvoorzieningen.
» Ontwerp en kwaliteit dashboard.
Wat kan beter?
» Stoelen (betere zijdelingse steun en te korte zitting).
» Kwaliteit speakers van de standaardradio.
» Demping veel te stug.
» Knie komt snel tegen punt van de middenconsole.
» Ondanks belofte van Renault met betrekking tot kwaliteit, toch weer electronisch mankement aan de ruitenwissers.
» Microfoon van de telefoon werkt maar matig.
Ik kan deze auto iedereen aanraden, alleen het echt Franse rijcomfort is te ver doorgeslagen naar de harde (duitse) trend.
PROBLEMEN
- 8.000 km
Ruitenwissers uitgevallen.
Update
- 16.000 km
Inmiddels ben ik 8.000 probleemloze kilometers verder en ga de Laguna steeds meer waarderen. Echt een auto waar je steeds meer ingroeit. Onlangs over de A31 in Duitsland (Emden-Oberhausen) de top uitgeprobeerd. Tot de top bleef de Laguna emotieloos doorstomen en bij 194 km/h was het abrubt uit met de pret. Ik was onder de indruk van de stabiliteit en rust op hoge snelheid. Chapeau Renault!
Still going strong
- 34.200 km
Inmiddels weer wat extra kilometers op de klok. Onlangs een 30.000 km beurt gehad zonder problemen. Alleen mijn Nokia E66 heeft wat problemen met de Bluetooth verbinding. Valt soms zomaar weg. De garage zegt dat ze er niets aan kunnen doen. Storend daarbij is, dat het duurdere DVD navigatiesysteem (ik heb het standaard apparaat) er geen problemen mee zou hebben. Klacht ook bij Renault Nederland gemeld, maar niets meer van gehoord. Minpuntje dus. Verder ben ik prima te spreken over de auto. Ik moet zeggen dat ik de auto steeds mooier begin te vinden. Zo vlak na de aanschaf moest ik nog wat wennen, maar dat is helemaal goed gekomen. Ik vind de auto in het echt veel en veel mooier dan op foto's.
Het veercomfort vind ik alleen nog steeds teleurstellend. Ik kan toch niet echt wennen aan dat harde gebonk. Maar ja, de auto stuurt inderdaad strak en in theorie kan ik nu wel met 147 km/h over het klaverblad van de A7/A32...Geluidscomfort is overweldigend. Echt een superstille en trillingsvrije motor. Heel wat beter dan de nieuwe Passat waar ik laastst in zat.
Ik heb overigens geen last van plasticgeurtjes onder de motorkap oid. Dus dat zit goed.
Winterperikelen
- 66.000 km
Afgelopen winterperiode heb ik toch wel wat vervelende ervaringen opgedaan. Zo ben ik helaas een aantal keren op de vluchtstrook beland. De eerste keer gebeurde dit met een buitentemperatuur van minus 10, duisternis en de hele familie in de auto. De auto gaf een vreemde melding, namelijk Controleer Begrenzer. Na een tijdje wachten liep de auto gelukkig wel weer totdat ik het gaspedaal volledig intrapte. Daarna sloeg de motor weer af en stonden we weer stil met z'n allen. Dit is een aantal keer gebeurd waarna ik de garage heb bezocht. Deze keek vreemd op en na een dag kreeg ik de auto retour met de mededeling dat de diesel waarschijnlijk was bevroren. Dit leek mij een sterk verhaal, gelet op het feit dat diesel in september al wordt vervangen door winterdiesel.
Hoe dan ook, nadien liet de auto mij nog een paar keer staan met hetzelfde euvel. De garage kwam toen op het idee het brandstoffilter te vervangen. Deze was ook bijna aan vervanging toe; ik zat namelijk bijna op 60.000 km. Daarna is het probleem niet meer teruggekomen. Het lijkt er dus sterk op dat dat inderdaad het (opzich vrij onschuldige) probleem was!
Verder dan niets dan lof voor de auto. Stil, snel en ruim. Ik baal alleen wat van de korte zittingen, de harde stoelen en de bonkige vering-demping, maar dat is een kwestie van smaak.
Einde lease
- 163.000 km
Na vier jaar heb ik de auto moeten inruilen.Ik heb een tijdje geen updates geschreven omdat er eigenlijk niks te melden viel. De auto beviel uitstekend. Hele dikke pluim voor Renault. De auto was op de eerdere berichten na, ongelofelijk betrouwbaar. Gemiddeld reed ik 7.3 liter diesel op 100 km. Prima waarde.Inmiddels rij ik weer een Laguna...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.