Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2010)

autoreview

Renault Laguna Grand Tour
Renault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault Laguna Grand TourRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 16V T 205 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst133.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste nieuwe auto

  • 9.000 km

Sinds 1 juni 2010 ben ik de trotse eigenaar van een blauwe Renault Laguna, uitvoering 2 ltr. turbo benzine 205 pk.
4-wiel sturing!!
Extra's:
elektrisch bedienbaar panoramisch schuif-kanteldak;
18 inch lichtmetalen velgen; (banden conti's 225-45-18)
boose radio/ cd wisselaar; DVD navigatie (europa); bluetooth;
meesturende bi-xenon verlichting (dim- en grootlicht);
afneembare trekhaak (13 polig elektr. aansluiting)

Comfort:
De laguna is qua vering, mede door de platte banden, tamelijk hard, hoewel grote obstakels prima verwerkt worden.
Maar desondanks is het een zeer comfortabele auto, goede stoelen,stil, een genot om ook waar weinig ruimte is mee te manouvreren dankzij de 4-wiel sturing.
Ook de meesturende bi-xenon verlichting draagt uiteraard bij aan het comfort.
Vermeldenswaard is ook de sleutelvrije en volledig handsfree toegang tot de auto: fenominaal.
Je komt aanlopen (kaartje wel op zak) en je opent de auto. druk op de startknop en de handrem lost automatisch zodra de auto zich in beweging gaat zetten.
Je stop de motor (via druknop), handrem wordt automatisch aangetrokken stapt uit en zodra je enige meters afgelegd heb hoor je een klaxonstootje en de auto zit op slot.
Je wilt nooit weer anders.
De geluidskwaliteit van de radio is zeer goed.
Ook het navigatiesysteem voldoet goed.

Prestaties:
Zonder meer prima. Ik moet nog steeds eens naar Duitsland (A31) teneinde de topsnelheid te testen.
De auto trekt moeiteloos door naar 180 en dan is de koek nog lang niet op...
Wel is het zo dat echt flitsend inhalen van iemand die b.v. 80 rijdt vereist even terug naar z'n 4.
Deze zomer ben ik met de caravan op stap geweest (Homecar Streamer beladen 1350- 1400 kg) en daar heeft deze auto geen enkele moeite mee.
Ook de stabiliteit bij hoogst illegale snelheden is nog prima.
Het enigste waar je beter niet al teveel op moet letten met zo'n caravan aan de haak is het brandstofverbruik.( 13 - 14 ltr./100km)
Maar dan heb je ook wat.
De toegepaste turbo is van het type twin-scroll en daardoor is de vermogensopbouw wat geleidelijker.
Maar je rijdt met deze auto gauw sneller dan je denkt.

Betrouwbaarheid:
Hier kan ik nog niet veel van zeggen.
Het geheel maakt op mij een betrouwbare indruk.

Gebruikskosten:
Het enigste wat ik kan vermelden heeft betrekking op de benzineconsumptie.
Voor wat hoort wat en dus als je het prestatiepotentieel regelmatig benut zal het verbruik al gauw 11 ltr/100 km. zijn.
Doe je het wat kalmer aan dan is 9 ltr/100 km. zeker te doen.
Resumerend: voor een auto van 1470 kg. zeer acceptabel.

Ten slotte:
Om in deze auto te rijden is echt een feest.
In de eerste plaats door het gemak waarmee alles gaat: sturen maar ook de acceleratie is verslavend.
Ik was wel wat gewend met mijn Fiat 140 pk diesel maar dit is allemaal wat beschaafder maar toch sneller.
Echt de grenzen opzoeken van wat deze auto kan qua wegligging en in noodsituaties doe ik niet omreden dat ik van plan ben om nog een tijdje in deze auto te rijden.

renault laguna 205 gt

  • 20.000 km

Nog steeds ben ik zeer content met mijn Renault.
Het benzine verbruik voor een dergelijke auto vind ik redelijk: 9.1 ltr./100km. gemiddeld.
Daarbij moet ik zeggen dat ik een nette rijder ben.
Inmiddels ook in Duitsland geweest en daar uiteraard het gaspedaal eens gevloerd.
Topsnelheid (op de teller) 235 km./uur.
Dus de motor is nu goed los.
Werkplaatschef van Renault vond mijn auto bijzonder pittig.....
Echter 1 kritiekpunt: windgeruis!
Dit verbaast mij aangezien deze auto vermeld staat als juist heel stil.
Wat mechanische geluiden betreft ben ik het daar mee eens.
Verder geen bijzonderheden
Kortom een snelle auto, zeer compleet uitgerust, met een zeer goede wegligging.
Aangenaam stuurgedrag d.m.v. 4-wielsturing.

Renault Laguna GT

  • 133.000 km

Nog steeds ben ik een tevreden Renault Laguna rijder. Inmiddels wel een kostbare reparatie gehad. Compressor van de airco defect. Laten repareren bij een speciaal zaak i.v.m. idiote Renault prijs.
Verder geen gekke dingen beleefd.
Benzine verbruik is 9 ltr./100km, zeer acceptabel vind ik.
Ik blijf nog maar even door rijden ; immers lage km kosten lage afschrijving.
Wel eens moeilijk de verleiding van moderne plugin hybride te weerstaan.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.