Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2010)

autoreview

Renault Laguna Estate 2.0 16V T 205 GT (2010)

Signalement

UitvoeringLaguna Estate 2.0 16V T 205 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst100.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 1.000 km

Na 2 jaar Citroen C-Crosser diesel was ik weer toe aan een benzine-auto. Heel erg tevreden over de Citroen maar wilde wel weer eens een lage auto na diverse MPV's/SUV's. Lang gezocht heb ik niet, het ging om een Audi A4-Avant of een Renault Laguna. Het is de laatste geworden omdat het prijsverschil (vooral vanwege de Audi optie's) geweldig in het voordeel van de Renault uitviel. Overigens ook dankzij de Renault-dealer waar we al eerder bijzonder goede ervaringen mee hadden. Na een paar proefritten gekozen voor de Laguna Estate 2.0 T 205 pk.

Motor: een geweldige soepele motor waarbij je altijd het gevoel hebt nog iets over te hebben. Dat merk je vooral ook in de 5e. en 6e. versnelling. Bij normaal rijgedrag is het een stille motor, als je het gaspedaal iets feller in trapt hoor je wel dat ie aan het werk is. Zuinig is ie niet, tot nu toe 1 op 9. Hoop dat dat wat beter wordt. Ligt overigens ook aan de rijder, ik heb zo'n auto niet gekocht om even rustig van A naar B te cruisen.

Rijgedrag: Rijdt echt geweldig, ligt goed op de weg. Het bochtenwerk is een aparte vermelding waard, ik heb nog nooit in een auto gereden waarmee je zo snel door de bocht kan. Dit dankzij 4-Control, het systeem waarmee de achterwielen meedraaien. Dit is geen gimmick, dit merk je echt. Ik moet mijn rijgedrag enigzins aanpassen, omdat je met deze auto erg snel op je voorganger zit. Bumperkleven is iets waar erg op gelet wordt en een bekeuring is snel binnen. Oppassen dus en op tijd gas terugnemen.

Interieur / exterieur: de Laguna wordt intussen algemeen gewaardeerd om zijn interieur. Het zitgedeelte (voor en achter) is van Alcantara, het resterende deel is van leer. Een erg mooie combinatie. Bluetooth werkt erg goed, midden tussen de voorstoelen zit het systeem waarmee je alles via één knop regelt (navi, muziek, telefoon). Het is even wennen, maar het werkt uitstekend. Nadeel is wel dat je de contacten van het telefoonboek van sommige telefoons één voor één moet overzetten. Als dat er zoals bij mij ongeveer 150 zijn, is dat erg frusterend. Het exterieur is smaakgevoelig, ik vind hem mooi. Laag van voren, hoger van achteren. De GT heeft een iets andere (mooiere) grill dan de normale Laguna's. De binnenruimte voor is ruim voldoende, achterin is dat anders. Ik heb mijn stoel laag en ver naar achteren staan, dan is er achterin nauwelijks ruimte voor volwassenen, dat valt me voor zo'n "ruime" auto erg tegen.

Op een enkel (Frans) kraakje, bij minder wegdek, na valt er weinig te klagen. Een piepklein minpuntje is de aluminium pook, die, als ie lang in de zon heeft gestaan, gloeiend heet wordt.

5000 km

  • 5.000 km

deze week de 5000 km overschreden, een reden om het review eens aan te vullen:

Rijgedrag: het 4-way Control werkt dusdanig goed dat het even wennen is als je weer eens in een andere auto stapt. Vooral bij de eerste bocht moet ik erg opletten om niet uit de bocht te vliegen, het stuur moet méér gedraaid worden om de bocht goed door te komen en de snelheid kan niet zo hoog zijn als met de Laguna GT. De auto ligt erg goed op de weg, het comfort is gemiddeld. Door de 18" wielen en platte banden voel je de oneffenheden in de weg wel maar het stoort niet. zoals reeds eerder gemeld: het is een echte rijdersauto en die mening wordt gedeeld door anderen die met de Laguna GT hebben gereden. De auto rolt zeer goed en het is een feest om op nieuw gelegd asfalt te zoeven (maar dat zal iedereen wel vinden).

Motor: de 2.0 T - 205 pk - is in eerste instantie een rustige motor die als je wilt ook iets minder rustig kan zijn. Je kunt hem doortrekken tot 6000 toeren, dan hoor je hem zeker, en dan zit je vliegensvlug op de 80 km/u(2e. versnelling) - 120 km/u(3e versnelling) - 150 km/u (4e. versnelling). Je kunt ook rijden volgens de schakelindicator en dan zit je bij 100 km/u in de zesde versnelling en dan doet de motor rustig zijn werk. Opvallend vind ik nog steeds het surplus aan vermogen, ook en vooral in de 5e. en 6e. versnelling. Inhalen is 'a piece of a cake'. Het verbruik in intussen gezakt van 1 op 9 naar 1 op 10, ondanks dat mijn rijgedrag nauwelijks is aangepast. Ben benieuwd of dit nog verder zakt, dat zou mij eerlijk gezegd verbazen.

Stoelen: de stoelen vóór zijn uitmuntend, in alle standen en hoeken electrisch verstelbaar. Helaas zit er geen memory functie in de Laguna GT, zodat je steeds opnieuw op zoek moet naar de ideale zithouding. Het alcantara en leer is een mooie en praktische combinatie. Leer wil nog wel eens plakkerig worden als het heet is. Het zitgedeelte is alcantara en de randen zijn van leer. Ook bij lange ritten is het zitcomfort erg goed, ik heb geen last van rug of benen. Achterin is er weinig beenruimte, tenzij de beide voorstoelen naar voren geschoven worden. Dat is jammer voor zo'n grote auto. Onze vorige auto (Citroen C-Crosser) was korter maar had méér been- en zitruimte achterin.

Navi / Audio / Telefoon: ik heb gekozen voor de optie met DVD Navigatie met kleurenscherm, Audio connection box (Alleen i.c.m. DVD navigatie), BOSE sound system (met versterker, subwoofer, 4 luidsprekers & 2 tweeters.), 6 CD-wisselaar en MP3. Ik ben zeer blij met deze keuze. Ik was zeer verwend in de C-Crosser (650 Watt), maar kan melden dat het Renault systeem daar behoorlijk dicht bij in de buurt komt. De subwoofer klinkt iets minder groots dan in de Citroen, maar het audiogeluid in zijn algemeenheid is zeer goed en makkelijk instelbaar. Een I-pod aansluiten is gemakkelijk en deze is goed weggewerkt in de armsteun, zodat de I-pod niet rondslingert. Het is geweldig om zo naar je favoriete muziek te kunnen luisteren. Navigatie Europa werkt goed, het scherm blijft te allen tijde goed zichtbaar omdat het redelijk diep is weggewerkt. Het werkt snel en we worden begeleid door een aangename stem. De telefoon is helaas een ander verhaal, het telefoonboek van mijn Nokia moet nummer voor nummer overgezet worden en de nummers van de Samsung van mijn vrouw kunnen helemaal niet worden overgezet. Het geluid is soms goed maar er komen ook klachten van onverstaanbaarheid. Ik hoor de wederpartij in de auto overigens altijd uitstekend.

Verlichting: de meedraaiende Xenon verlichting is een echte uitkomst, het zicht in de bochten is beduidend beter dan bij mijn vorige auto die wel Xenon maar niet meedraaiend had.

Kleur: De kleur Gris Platine (lichtgrijs) zorgt ervoor dat ik regelmatig in de wassstraat sta, omdat vuil snel zichtbaar is.

Keyless Entry: ik heb een paar keer gehad dat ik de auto niet open kreeg en ik op de kaart moest drukken om hem open te krijgen. Dat is natuurlijk niet veel moeite maar niet helemaal de bedoeling van keyless entry. Het komt gelukkig zo weinig voor dat ik er niet voor teruggegaan ben naar de dealer.

Waar ik wel voor teruggegaan ben was een kraak in het dashboard, vooral op klinkertjes erg goed hoorbaar en zelfs op een niet al te gladde snelweg hoorde ik gekraak. Het werd erg irritant, maar is snel verholpen door de dealer. Draden achter het dashboard (van het audiosysteem) zaten los en zijn beter vastgezet. Probleem verholpen, irritatie weg.

Positief is ook dat ik nog geen bekeuringen heb gehad, ondanks het feit dat ik me niet altijd aan de maximum snelheid gehouden heb. Ja, ja, ik weet het, hardstikke fout maar soms wel erg lekker.

eerste beurt

  • 20.000 km

De eerste beurt voor GT Laguna 205 pk zit erop. Geen bijzonderheden, de winterbanden (17") zijn weer ingeruild voor de originele 18" banden.

De auto gaat nog steeds als de brandweer, ik tank alleen maar V-Power dus ik kan niet zeggen of dat beter is dan 'gewone' benzine want ik heb hier nooit mee gereden. Mij werd wel vanuit de dealer geadviseerd om V-Power te gebruiken. Er is gewoon altijd voldoende power voorhanden, eigenlijk andersom: soms moet je de auto wel een beetje temmen, anders rij je altijd te hard. Ik ben regelmatig laat op pad (en in het weekeinde) dus er is dan genoeg asfalt, ruimte en rust voor handen om lekker door te rijden. Zeker in het Oosten en Zuiden van het land kan dat, maar wel opletten want een bekeuring heb je zo te pakken. In de auto is het geluid van de motor en de storende buitengeluiden altijd op de achtergrond, bij 200 km/u (in Duitsland!) kun je gewoon converseren met degene die je naast je zit. Ook na 20000 km houdt de motor zich heel rustig als je wilt cruisen en hoor je hem wel als je wat hoger in de toeren weg wil rijden. Acceleratie is super, natuurlijk kom je altijd wel eens een auto tegen die nog sneller is of nog sneller optrekt, maar over het algemeen is inhalen geen probleem en win ik in 80% van de gevallen het stoplichtsprintje (alsof dat echt belangrijk is??)

Echte hele lange ritten heb ik nog niet gemaakt met de auto, dat komt deze zomer wel. Ik merk wel dat ik na een ritje van bijv. 2,5 uur uitgerust uitstap, ook na druk verkeer in het Westen van het land. De stoelen (Alcantara / Leer combinatie) zitten voortreffelijk en zijn dankzij de electrische verstelling in elk gewenst standje te plaatsen. Nog steeds vind ik het jammer dat er geen memory op de stoelen zit, want als mijn vrouw gereden heeft is het weer even lastig de juiste zit te vinden.

Het hele navi / geluid / telefoon gedeelte werkt foutloos, de 6 CD wisselaar wordt nauwelijks gebruikt want op de Ipod staan meer dan voldoende playlists en nummers. Deze zijn bijzonder gemakkelijk te vinden en klinken uitstekend op de Bose installatie. De Ipod aansluiting is keurig weggewerkt in de armsteun, je ziet hem niet en kunt de Ipod dus altijd laten liggen. Jammer is wel dat de Iphone geen contacten kan overzetten, maar dat ligt meer aan Apple dan aan Renault.

Tot nu toe gelukkig niet al te veel passagiers meegenomen, 2x met 5 volwassenen in de auto gezeten en dat was geen feest. Voor kleine stukjes is het geen probleem, maar voor langere stukken zou dat wat oncomfortabel worden of voor de chauffeur die zijn stoel erg ver naar voren moet doen of voor de achterpassagiers die in de normale voorstoelstand wat last van benen en knieen krijgen. Valt me toch tegen voor zijn grote auto. Ik weet uit eigen ervaring dat bijv. de Audi A4 niet veel meer ruimte heeft achterin. Zal wel met dit soort modellen te maken hebben. De opbergruimte achterin is daarentegen in ruime mate aanwezig en altijd voldoende. Zo niet, dan is de achterbank (in delen) heel simpel inklapbaar en komt er een gigantische ruimte beschikbaar.

Het 4-way drive systeem is iets om verwend aan te raken, eigenlijk weet ik al niet beter meer dan dat de auto voortreffelijk door de bochten gaat. Het is vooral erg wennen als je weer in een auto rijdt die het niet heeft, bij de allereerste bocht in een andere auto heb ik altijd het gevoel dat ik uit de bocht vlieg en enorm aan het stuur moet trekken om de bocht te halen. Kortom: het werkt en het werkt goed.

Het verbruik van de auto is niet echt iets om trots op te zijn, ik kom nog steeds niet verder dan 1:10, tijdens de winter heb ik heel even bijna 1:11 gehaald, maar nu het weer weer beter is, zie ik hem weer terugzakken. Ligt overigens geheel en al aan mijzelf, er zullen ongetwijfeld chauffeurs zijn die een veel beter resultaat halen met deze motor.

Nog steeds bijzonder tevreden met de Renault Laguna, alhoewel ik intussen wel al eens proef heb gereden met een 211 pk Audi A4. En dat reed ook erg lekker en zat net iets Duits-degelijker in elkaar. Dat is nu nog ietsjes te vroeg, de Laguna is nog geen jaar oud, maar wel al iets om naar uit te kijken en een proefritje in een BMW 3 Touring zal ook nog wel eens volgen. Psssssssst.....niet aan mijn vrouw vertellen

Pluspunten: geweldige motor, goede voorstoelen, rijdersauto, 4-way systeem, prachtig audiogeluid,

Minpunten: verbruik, ruimte achterpassagiers, af en toe een Frans kraakje

weer een jaar verder

  • 50.000 km

Deze Renault is nu bijna 2 jaar in mijn bezit en het is nog iedere dag een feest om een stuk te mogen rijden.

Er is zo weinig veranderd in 1 jaar dat ik eigenlijk kan verwijzen naar de eerdere teksten: de auto is snel, soepel, redelijk stevig geveerd, stuurt fantastisch.

Verbruik is inmiddels gezakt naar 1:11,5, dit heeft alles met de benzineprijs te maken, ik heb daarom mijn rijstijl enigzins heb aangepast. Als ik tijd genoeg heb zet ik hem op de cruisecontrol, rij met gangetje van 106 km/u naar mijn bestemming. In deze tijden is altijd 170 rijden niet economisch verantwoord, alhoewel de Nederlandse economie daar wel weer beter van wordt. Iedere 4 dagen 110 Euro aftikken is iets teveel van het goede.

De Franse kraakjes zijn nog altijd aanwezig, helaas worden deze door de dealer niet serieus genomen, commentaar is: ach, het hoort er een beetje bij. Niet acceptabel naar mijn idee. Het is wel verwonderlijk dat een verkoper het ook niet acceptabel vindt, maar de mannen aan de balie en de monteurs de klachten simpel wegwuiven. Resultaat is dat er niets aan gedaan wordt.

Ik kan verder nauwelijks minpuntjes vinden, ruimte op de achterbank wordt naarmate de jaren vorderen niet beter (maar ook niet slechter).

De navigatie mag wel eens aangepast worden, ik rijd toch regelmatig ergens in een weiland. Blijkbaar gebeurt ook dat niet automatisch bij een beurt. Ik zal er eens met de verkoper over praten.

Ik ga voorlopig nog wel even door met deze fantastische auto, nog geen spoortje van verveling te vinden.

verkocht

  • 100.000 km

De Laguna is verkocht, met enigszins pijn in het hart hebben we besloten deze Renault Laguna in te ruilen voor een Audi A3, kleiner en zuiniger. Dat laatste is vooral de reden van de inruil. Een fantastische auto, waar ik geen moment spijt van heb gehad.

De rij eigenschappen zijn fenomenaal, betrouwbaarheid is zeer goed, op een lekke band na door een steen veroorzaakt, heb ik geen enkel probleem gehad met deze auto. Ietwat aan de stugge kant, voor mij geen probleem, reed ie als een zonnetje. Soms wat aan de snelle kant, maar, even afkloppen, de bekeuringen bleven het laatste jaar uit.

Maar toch, behalve alle voordelen en pluspunten had ie 1 nadeel, het verbruik. Natuurlijk haalde ik ook wel eens 1 op 12, als ik zin had om een hele rit met 110 op de cruisecontrol te rijden. Het gemiddelde komt uit op 1 op 9,5. Inderdaad, niet meer van deze tijd.

Bijna 4 jaar heb ik enorm genoten van deze auto, heb ik met ontzettend veel plezier 105.000 km afgelegd, bye bye Laguna.

Hallo, Audi A3 Limousine 1.4 Tfsi Pro Line Plus S-Tronic.....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.