Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 54.000 km |
KM-stand laatst | 179.950 km |
- 63.000 km
Na een Renault Laguna 2 met diesel motor, dit maal gekozen voor de opvolger een Renault Laguna 3 met benzine motor.
Inmiddels heb ik in ruim 6 maanden 9000 kilometer gereden en ben nog steeds zeer tevreden over mijn keuze.
De afwerking van deze Laguna 3 is zeer goed, en er zijn overal zeer goede, en mooie materialen gebruikt. De kunststoffen en elektronika zijn veel beter dan van mijn vorige Laguna 2. Tot op heden is de auto zeer betrouwbaar.
Wat is goed:
De kwaliteit en afwerking.
De zeer goede wegligging.
Erg handige ruime station met handig op te klappen achterbanken.
Zeer weinig windgeruis.
Goede prestaties.
Soepele motor.
Zeer luxe uitrusting.
Wat is minder:
De vering is duidelijk harder dan van de vorige Laguna maar niet oncomfortabel.
De motor is bij koude motor erg arm afgesteld, waardoor deze soms iets inhoud.
Motor maakt weinig lawaai, maar maakt wel aardig wat toeren op de snelweg.
De auto heeft in slechte weersomstandigheden echt een geweldige wegligging, veel water of veel sneeuw het lijkt bijna niet uit te maken. In de afgelopen periode zullen echter ook de geweldige Nokian WR A3 winterbanden hebben geholpen. Duidelijk de allerbeste winterbanden die ik ooit heb gehad.
Het brandstofverbruik is gemiddeld rond de 1 op 11,5 km - 12 km, niet slecht maar ook niet bijzonder goed.
Onder garantie zijn de tankklep en gordels (terugroepactie) vervangen. Verder geen problemen.
- 71.000 km
De afgelopen periode ben ik 2 maal naar Duitsland en 1 maal naar de Ardennen geweest. Heb veel op snelwegen gereden. De auto heeft weer probleemloos gefunctioneerd.
Wat mij opviel is dat de Renault ook bij hoge snelheden opvallend stabiel blijft, en snel naar de 190 kilometer per uur gaat(dat zullen ook een aantal Duitse BMW en Mercedes rijders tot hun spijt hebben gemerkt), de topsnelheid heb ik niet kunnen uitproberen.
De auto produceert op hoge snelheid zeer weinig windgeruis en niet veel motorgeluid. Het gemiddelde verbruik is nu ongeveer 1 op 11. (was toen wel flink hoger ;-)) )
Op de erg slechte wegen in België merk je dat de stabiliteit en wegligging ook een prijs hebben, de vering en stoelen zijn best wel Duits hard, van mij persoonlijk mag dat best wel wat zachter, dat komt het comfort ten goede. Op betere wegen is de auto comfortabel genoeg.
Het om klap systeem van de achterbank van uit de kofferbak en interieur is echt top, en de auto hangt met zware belading niet veel door.
De uitstekende muziek installatie, handig te bedienen vanaf het stuur en ingebouwde navigatie zorgen dat je overal snel kunt komen en kan genieten.
De auto is verder bijzonder voordelig in het onderhoud. Je merkt dat Renault overal goede spullen heeft ingekocht (er gaat niets stuk), en de auto heeft gemaakt voor weinig onderhoud. (1 maal per 30.000 kilometer)
- 76.600 km
Weer een trip naar Duitsland gemaakt, en heel veel op de snelweg gereden. De auto bevalt nog steeds erg goed. De auto heeft net een beurt gehad, de beurt was overigens niet duur. Het onderhoudslampje is vindt ik wel hinderlijk fel, dat had wel wat minder fel gemogen.
Maar de auto moet terug naar de garage want helaas hebben ze de auto achterruit bij de garage in een hek geparkeerd, de auto was toch wat langer dan de gemiddelde Renault. Flink balen ben de auto straks 3 dagen kwijt voor reparatie.
Het kraken bij ver insturen blijkt te komen van de veerpoot lagers, vervelend is dat de auto net uit de garantie is, en dat ze het tijdens de garantie en garantie keuring dit niet konden vinden, ik hoop dat de reparatie kosteloos wordt uitgevoerd, de betrouwbaarheid heb ik daarom wat verlaagd. Volgens mij mag dat niet zo snel stuk gaan. De auto rijdt namelijk voornamelijk op de snelweg.
Wordt vervolgd.
- 77.000 km
Goed nieuws: de voorpoot lagers worden kosteloos door Renault vernieuwd, het is bijzonder fijn dat Renault staat voor de kwaliteit van zijn producten. De onderhoudskosten blijven dus nog steeds zeer laag. Volgende week wordt de achterschade uiteraard op kosten van de garage hersteld.
De Renault staat inmiddels weer op de fijne, soepele Nokian WR A3 winterbanden. De vele elektronica in de auto werkt nog steeds foutloos, wat is het toch heerlijk dat je gewoon de auto kunt openen, sluiten en starten zonder de sleutel te pakken.
Renault heeft veel gedaan aan kwaliteit, om een goede, fijne, betrouwbare auto te maken.
- 85.300 km
De Renault Laguna, heeft deze strenge winter met veel sneeuw weer geweldig gedaan. Je verbaast je elke keer weer over de enorme grip en wegligging. Je ziet anderen martelen met vastgevroren deuren, of niet weg kunnen komen door de sneeuw. Met de Renault met winterbanden merk je er (bijna) niets van.
Alles werkt nog steeds probleemloos,behalve de voorwielophanging, die maakt nog steeds wat kleine bijgeluiden op hobbelige wegen en ver insturen, misschien moet ik er gewoon maar mee leren leven.
Inmiddels heeft de auto een gratis zomerbeurt gehad, is de airco gecheckt. En een pitje in de voorruit is gerepareerd.
De garage gaf aan dat de auto in top conditie is. Zeer geruststellend want de komende maanden zal de auto intensief worden gebruikt.
- 91.400 km
De afgelopen tijd ben ik met de Renault in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk geweest.
Ook bij zeer hoge temperaturen,steile bergen,lange files,en grote afstanden reed de auto weer voortreffelijk, en hield de airco het heerlijk koel. Alles bleef weer probleemloos werken, eigenlijk begin ik de auto steeds meer te waarderen.
Het lichte rommelen van de voorwielophanging is spontaan opgehouden. De auto is zonder opmerkingen en reparaties door de APK keuring gekomen, en had ook nog een herkeuring. Dan zie je gelijk de roestvrije onderkant van de auto. De conclusie was dat het een keurige uitstekende auto was, daar kan ik me volledig bij aansluiten.
- 99.000 km
De auto bevalt nog steeds prima, geen storingen, geen defecten, geen rammels. Renault heeft het toch wel goed voor elkaar. Je merkt pas als je weer in andere auto's hebt gereden hoe goed deze eigenlijk is.
- 106.500 km
Inmiddels heb ik een update gedaan voor de ingebouwde Tom Tom navigatie,omdat ik steeds meer door de weilanden reed. De update ging minder eenvoudig dan ik dacht. De update paste niet op het standaard 2 GB SD kaartje, met hulp van Tom Tom is dit uiteindelijk na veel zwoegen gelukt.
Koop een 8 of 16 GB SDHC kaart, stop deze in de kaart houder van de ingebouwde navigatie i.p.v. de oude kaart, navigatie geeft dan een foutmelding. Hierna kun je deze kaart gebruiken in de laptop of computer voor de update. (zie verder de site van Tom Tom)
De Laguna doet het verder nog steeds erg goed, geen defecten of problemen, hooguit de eerste lampjes. Zoals bij veel auto's is het vervangen van de H7 lampjes en stadslichten, een bijzonder lastig klusje omdat je er bijna niet bij kan komen.
De auto heeft net een grote beurt gehad (na 30.000 km), ze gaven aan bij Renault dat de originele remblokken en remschijven nog in prima staat waren. Voor de rest mankeerde er helemaal niets aan, en was het weer een voordelige grote beurt.
Wat is de Renault Laguna 3 toch een geweldig goede,fijne en betrouwbare auto.
- 113.000 km
De afgelopen maanden heb ik minder gereden met de Laguna. De auto bevalt nog steeds erg goed, en was zeer geschikt als verhuiswagen.
De banken kun je heel eenvoudig neerklappen, en er kan heel veel in de makkelijk te beladen kofferbak.
De auto heeft het de afgelopen periode weer perfect gedaan. Alles werkt goed, en blijft goed werken. Geen storingen, geen rammels, nergens sporen van slijtage, de kwaliteit is gewoon prima in orde. Je merkt ook als je in andere auto's stapt dat deze Laguna toch nog steeds zeer weinig rijgeluid maakt, en duidelijk stiller is als veel andere auto's.
De eerste kleine tegenvaller
- 116.400 km
De eerste tegenvaller: bij de apk blijkt een achterveer gebroken te zijn. Samen met de bougies,een nieuwe multiriem en spanner (1 maal per 6 jaar of 120.000 km), en het vervangen van de nog originele achter remblokken was het toch wel een aardig dure beurt (€ 800). De auto heeft een distributieketting deze gaat volgens Renault een autoleeftijd mee.
De achterveer zou kunnen komen door de vele drempels, maar misschien ook door dat de auto bij de verhuizingen regelmatig zwaar beladen was. De Bougies gaan heel lang mee maar zijn moeilijk te vervangen.
De auto rijdt nog altijd prima, helaas zit er nu een klein rammeltje in het dashboard bij de navigatie, dit heb ik maar zo gelaten. Meestal verdwijnt zoiets meestal ook weer.
In de 2 dagen kreeg ik een elektrische Renault Fluence mee. Best wel heel fijn om bijna zonder geluid en zonder te schakelen rond te zoeven. De auto rijdt echt heel makkelijk, stil, en vlot. De kleine kofferbak, en de gewichtsverdeling is wat minder, dat merk je ook aan de wat mindere wegligging t.o.v. de Laguna.
Al met al ben ik nog steeds tevreden over de Laguna, de auto is gewoon heel betrouwbaar. we rijden gewoon lekker door.
Ook al heeft de auto toch een (heel klein) veertje (in het vertrouwen) moeten laten.
- 120.000 km
De Laguna is weer klaar voor de winter, de winterbanden zitten er weer onder. De auto rijdt nog steeds uitstekend, en maakt een solide indruk. Op de snelweg is de auto echt in zijn elementen. Het is gewoon een heerlijke, stabiele autoweg cruiser. De auto zoeft heerlijk stil over de weg, het is gewoon een geweldige auto om in te rijden.
Zeer tevreden
- 128.500 km
De afgelopen winter zijn we weer naar Duitsland geweest, tijdens het verblijf en bij de terugweg hebben we heel veel sneeuw gehad. Je merkt gewoon hoe vertrouwenwekkend de auto is tijdens slechte weersomstandigheden. De grip met winterbanden is echt heel goed. De auto doet het verder nog steeds heel goed, en alle elektronika werkt nog steeds foutloos.
Door te ruw gebruik is er helaas een stukje van de veer van de rolhoes van de kofferruimte afgebroken. Dit hoor je nu in de rolhoes rammelen en rollen. Best irritant omdat de auto verder nog degelijk in elkaar steekt. Misschien vervang ik deze nog wel eens.
We rijden gewoon lekker door, want ik ben nog altijd heel tevreden over deze heerlijke en zeer onderschatte auto.
Goede auto
- 140.700 km
Inmiddels zijn de achterbanden vervangen, die er bij de aankoop van de auto er al op zaten voor nieuwe Michelin Primacy 3. De banden bevallen prima, en zijn stil.
De auto heeft een onderhoudsbeurt gehad, en ik heb de versnellingsbakolie en koelvloeistof laten verversen.
In overleg met de garage heb ik de stabilisator stangen (die heel goedkoop zijn) en rolhoes vervangen. De auto is nu gelukkig weer helemaal rammel vrij, en ligt voor mijn gevoel nog steviger op de weg. Vergeleken met andere auto's was het al heel goed.
- 141.000 km
De auto bevalt nog steeds prima en is nog steeds in uitstekende staat, geen storingen, ik ben dus nog steeds zeer tevreden.
De gebruikte materialen zijn ook gewoon erg goed, je ziet nog nergens slijtage.
We rijden lekker door
- 154.000 km
Normaal ga ik als autoliefhebber kijken naar een opvolger, de Laguna bevalt echter zo goed dat ik gewoon lekker in blijf rijden.
Inmiddels heb ik de Tom Tom navigatie weer geüpdate, omdat ik steeds vaker in het weiland reed, of dat de navigatie een weg niet kon vinden. Het deurslot links voor ging moeilijk open en dicht, dit is inmiddels hersteld.
Bij de gratis winter controle gaf de garage aan dat de auto in uitstekende staat was, de Laguna is nog steeds zeer voordelig in onderhoud. De auto reed ook in Duitsland weer voortreffelijk, gewoon elke dag geniet ik van deze heerlijke auto.
Inmiddels heb ik er zelf 100.000 kilometer in gereden, en ben er zeker van dat deze Laguna toch wel de beste auto is die ik ooit heb gehad.
Top kwaliteit
- 165.000 km
Inmiddels is de auto weer APK gekeurd, en heeft de auto een grote beurt gehad.
Geen defecten, geen opmerkingen, en inclusief Renault plus koste dit € 300,00 bij de Renault dealer. Zelfs de orginele accu was nog steeds goed. Je merkt aan alles dat Renault top kwaliteit materialen heeft ingekocht, er gaat niets stuk, en je ziet hoe keurig en degelijk de auto gemaakt is.
Uitstekend
- 170.000 km
De auto blijft het uitstekend doen, alles blijft perfect werken, en aan eigenlijk niets (op de after market vloermatten na) kun je de leeftijd van de auto zien. De auto is de afgelopen periode veelvuldig gebruikt om heel veel spullen te vervoeren. Dan merk je hoe handig de vlakke laadvloer is, en de eenvoudig neer te klappen achterbank. Zelfs planken van 3 meter lang passen gewoon in de auto. En er konden ook bijzonder veel marktspullen mee. Zelfs met heel veel belading zakt de auto weinig door. We rijden gewoon lekker door met deze uitermate degelijke en betrouwbare topper.
APK
- 173.000 km
Deze week is de auto weer APK gekeurd, helaas was de rechter achterveer gebroken, en een gordel die tussen de deur had gezeten was beschadigd. Gelukkig vallen de onderdelen prijzen mee bij Renault, de onderhoudskosten blijven gewoon heel laag.
Voor de rest is er eigenlijk geen enkele reden om wat anders te kopen, je ziet nergens roest, de auto zit nog zeer strak in de lak, het interieur is nog vrijwel als nieuw. En de auto rijdt nog steeds heel soepel en stil. Het is gewoon elke dag genieten.
Verkocht
- 179.950 km
9 jaar lang heb met deze Laguna gereden. De afgelopen periode heeft de auto het weer perfect gedaan, geen storingen, onderhoud, of reparaties.
De Laguna heeft mij de afgelopen 9 jaar nooit laten staan, en de onderhouds en reparatiekosten lagen heel erg laag. Ik ben dus erg tevreden. Het is gewoon een bijzonder fijne, betrouwbare en degelijke auto. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar ook veel plezier beleeft aan de Laguna.
In de zoektocht naar een andere auto heb ik als autoliefhebber naar vele merken gekeken. Gezien de erg goede ervaringen met de Laguna 3, fijne dealer, en erg goede inruilprijs heb ik uiteindelijk weer gekozen voor een Renault.
Het is een Renault Clio TCe 130 EDC GPF in sportieve R.S. Line geworden. De ruimte van de Laguna heb ik steeds minder nodig, dan hang ik er wel een aanhangwagen achter. De nieuwe Clio is een erg volwassen auto geworden, de ervaringen deel ik nog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.