Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 126 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Celsium
- 3.000 km
Sinds 10 juni ben ik in het bezit van de Laguna Estate 1.5 dCi 110 Celsium. Het betreft een leaseauto. Na de Renault Scenic is de keuze gevallen op deze Renault Laguna Estate. De uiteindelijke keuze heeft grotendeels te maken met de catalogusprijs en de leaseprijs. Voor de nieuwe Scenic moest per maand fors bijbetaald worden, voor de Laguna niet. Dit in combinatie met de ruimte (achterin voor 3 kinderen) en het comfort maakte dat de keuze niet moeilijk was. Daarbij is dit een super mooie en complete auto.
De Laguna “Celsium” heeft standaard meesturende Bi-Xenon verlichting, parkeersensoren achter, 16 inch lichtmetalen wielen en de Renault Handsfree kaart. Verder is deze uitvoering standaard uitgerust met een geïntegreerd kleuren navigatiesysteem (Tomtom) met bediening in de middenconsole (dus geen touchscreen). Zowel het stuur als de versnellingspook zijn met leer bekleed. De binnenspiegel wordt automatisch gedimd, de buitenspiegels worden automatisch ingeklapt als de auto op slot gaat. Het dashboard is mooi afgewerkt. Als extra heb ik op de achterruiten zonwerende folie laten aanbrengen. Deze versie heeft nl. geen ingebouwde rolgordijntjes.
Na de Scenic was het wel even wennen aan de lage zit. Het heeft even geduurd voordat ik het stuur in de juist positie had staan. Voor mij moet het stuur vrij hoog staan omdat ik anders het instrumentenpaneel niet goed kan aflezen. Ik heb overigens de stoel niet in de laagste stand staan. In de Scenic kreeg ik pijn in mijn rug van de stoel en zat ik op een kussen. Dat is niet het geval bij de Laguna. De zitting is iets langer, zit comfortabel en met de lendensteun in de rugleuning kan ik er goed op zitten.
De auto is een oase van rust. Vrijwel geen rijgeluiden en een prettige wegligging. Het schakelen gaat heel soepel alhoewel ik soms problemen heb om de pook in de 6e versnelling te krijgen. Zal wel nieuwigheid zijn. Ik heb de indruk dat het schakelen in de Scenic soepeler ging. Op de boardcomputer wordt een schakeladvies getoond. Zodra de motor meer dan 2000 toeren maakt verschijnt er een pijltje omhoog dat er geschakeld dient te worden. Bij snellere accelaratie verschijnt het pijltje later. In de boardcomputer zit een menu waarbij gekozen kan worden voor dagrijverlichting. Zolang de lichtschakelaar op 'auto' staat rij je overdag met dagrijverlichting voor (middelste koplampen) en gaat de Xenonverlichting automatisch aan als het donker wordt.
Ik heb de auto ingereden conform de instructies. De eerste 1500 km niet harder dan 130 km/u en niet meer dan 2500 toeren. Volgens het boekje heeft de auto bij 6000 km het volle vermogen. De boardcomputer geeft nu een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km. Dat is dus 1:17. Ben benieuwd of de auto nog zuiniger wordt. Het gemiddeld verbruik van de Scenic was 5,1 l/100 km (bijna 1:20).
Binnenkort op vakantie met de caravan. Ben benieuwd hoe dat gaat met de Laguna. Zou geen probleem op moeten leveren, want met de Scenic (1.5 dCi 105) ging dat ook goed. Later hierover meer.
Op vakantie
- 8.400 km
We zijn met auto en caravan (< 1000 kg) naar Zuid-Frankrijk gereden. In Frankrijk reden we met een max. snelheid van 110 km/u op de autosnelweg. De Laguna heeft het wat mij betreft goed gedaan. Het grootste gedeelte kon in de zesde versnelling worden gereden. Bij een snelheid van 100 km/u zat je op net iets meer dan 2000 toeren (max. koppel). De schakel-indicator gaf feilloos aan wanneer je moest terugschakelen en wanneer je weer een versnelling hoger kon. Wel liet hij je af en toe hard werken door snel aan achter elkaar omhoog en naar beneden aan te geven. Maar in dat geval ga je natuurlijk op eigen gevoel rijden. Dat blijft het belangrijkste! Wel vond ik het vreemd dat als je op cruise-control reed, dat de auto de snelheid niet altijd kon vasthouden maar dat er dan geen schakeladvies werd gegeven. Dus dan maar weer op eigen inzicht.
Het gemiddelde verbruik met de caravan er achter was 1:9. Geen idee of dit goed is. Wie weet dat? (Heenreis 10.7/100 km, terugreis 11.3/100 km). Het verbruik is waarschijnlijk lager als je wat minder hard rijdt.
In Frankrijk bleek mijn zijruit niet meer in een vloeiende beweging open en dicht te gaan maar alleen maar met kleine stukjes. Ook gingen niet alle ruiten meer automatisch dicht door twee keer op de sluit-knop van de keycard te drukken. Op de terugreis deed het probleem zich niet meer voor. Alles doet het weer. Misschien was het de hitte. Ik verbaas me overigens nog steeds over het feit dat de ruiten niet bediend kunnen worden als de auto op contact staat. Dus ga je alvast in de auto zitten en moet je nog even wachten, dan moet eerst de motor gestart worden alvorens de ruiten bediend kunnen worden. Dat was bij mijn vorige Renault (Scenic) niet het geval.
Tot slot: ik blijf het jammer vinden dat de TomTom niet afzonderlijk van de audio uitgeschakeld kan worden. Omdat ik alleen kaarten van de Benelux op mijn systeem heb staan, kijk je de hele reis tegen een leeg scherm aan, tenminste als je de audio aan hebt staan. Een diavoorstelling van de meegeleverde foto's gaat op den duur ook vervelen en bovendien zijn dan de gegevens van de audio niet zichtbaar...
Aanvulling 18-8-2010: een collega attendeerde mij er op dat je door het knopje 'Dark' op het middenconsole vast te houden het display van de navigatie kan uitschakelen. De audio blijft aan maar je ziet dan ook de zenderinfo niet meer.
Controle beurt (15.000 km)
- 15.500 km
Halverwege de eerste 30.000 km moet er een controlebeurt worden uitgevoerd. Bij deze controlebeurt dient het oliepeil en de bandenspanning te worden gecontroleerd. Resultaat: oliepeil prima, achterbanden konden wel wat lucht gebruiken. De ruitensproeiervloeistof was op, maar wat wil je met zulke koplampsproeiers.
Na 4 maanden met gemiddeld 4000 km per maand moet ik zeggen dat ik de auto hoe langer hoe meer ga waarderen. Wat een fijne auto is dit! Ik heb nu een aantal malen complimenten gekregen van passagiers over de ruimte achterin. Je kunt daar heel goed zitten, ook als volwassenen.
Twee issues: de ruitenwissers en het derde remachterlicht. De ruitenwissers zijn vervangen. Eindelijk een streeploos schone voorruit. In het derde remachterlicht zit water. Deze wordt door de Renault dealer onder garantie vervangen.
Derde remachterlicht
- 20.000 km
Mijn derde remachterlicht bleek lek te zijn. Er zat veel vocht in. Door de Renaultdealer is het complete remachterlicht onder garantie vervangen.
Eerste 30.000 km beurt
- 30.000 km
Gisteren heeft mijn Laguna een 30.000 km beurt gehad. De noodzakelijke zaken zijn uitvoerd (Olie verversen, oliefilter en luchtfilter). Verder geen enkele opmerking van de garage. Dus een kort verslag deze keer ;-).
Eén jaar oud!
- 45.000 km
De Laguna is één jaar oud en heeft precies 45000 km op de klok staan. Verder heb ik niets te melden behalve dan dat ik nog elke dag geniet ik van deze auto. Geen probleem te melden!
60.000 km beurt
- 60.000 km
Tja, ik kan ook nu weer kort zijn. De 2e onderhoudsbeurt, die van 60.000 km, is een feit. Alleen de remblokken (voor) zijn vervangen en één van de lampen voor de dagrijverlichting deed het niet meer.
Conclusie: 60.000 probleemloze kilometers!
90.000 km beurt
- 90.000 km
Het wordt een beetje saai, maar afgezien van het vervangen van twee lampjes waren er geen bijzonderheden te melden. 90.000 probleemloze km's tot nu toe. En nog steeds vind ik het een fijne auto!
Eerste APK
- 132.750 km
De eerste APK voor de Laguna waar hij zonder enig probleem is doorgekomen. De originele achterbanden zitten er nog steeds om (+/- 90.000km). De eerste voorbanden zijn bij de laatste winterbandenwissel vervangen.
150.000 km beurt
- 153.000 km
Naast regulier onderhoud alleen lampje (dagrij-verlichting) vervangen. Die gaat overigens wel vaker kapot.
Met aftrek van de kilometers die gereden zijn op winterbanden, gaan de achterbanden nu al ruim 100.000km mee en is het profiel nog 3.5mm. Dus nog niet vervangen.
Bij 160.000km moet de distributieriem vervangen worden...
Afscheid
- 175.000 km
Beetje onverwachts afscheid genomen van mijn leaseauto. Bij 180.000 km zou het zover zijn, maar er kwam nu een geschikte auto beschikbaar (VW Touran) die ik kon overnemen.
Afijn, terugkijkend op mijn Laguna kan ik alleen maar zeggen dat ik er met heel veel plezier in gereden heeft zonder problemen.
Adieu!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.