Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale (2009)

autoreview

Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale (2009)

Signalement

UitvoeringLaguna Coupé 3.5 V6 Initiale
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst128.500 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 84.500 km

Enkele weken geleden besloten om mijn BMW 116i aan de kant te zetten en te kiezen voor een auto die mijn hart al bij de introductie stal: de Renault Laguna Coupé. Het prijsverschil tussen de 2.0 170pk, 2.0 205pk en 3.5 V6 is relatief beperkt. Daarom de keuze gemaakt om voor de topuitvoering te gaan. Na een proefrit met een zilvergrijs exemplaar wist ik het zeker: dat moest 'm worden! Ik kwam er vlot uit met de vriendelijke Renault verkoper.

Vrijdag 17 februari 2012 is de Coupé als nieuw afgeleverd, met beurt en 1 jaar topgarantie. En hoewel nu slechts twee dagen in bezit, kan ik wel de eerste bevindingen delen.

Mijn eerste reactie: wauw! Wat een te gekke wagen! De Initiale is supercompleet met o.a. leer, stoelverwarming, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen, xenon, 18" lichtmetaal, vierwielbesturing, dvd navigatie en Bose soundsystem. Maar het mooist aan de Laguna is de fantastische combinatie van onderstel, automaat en de 3.5 V6 van Nissan. Niet eerder reed ik in een auto waar je zo rustig en relaxed over de weg 'zweeft', zonder het contact met het wegdek te verliezen. En hoewel de auto niet uitnodigt tot hard rijden, is de snelheidslimiet binnen no time overschreden. Het comfort is formidabel. De automaat doet ongemerkt z'n werk. Ik ben echt superblij met deze wagen! Een droom gaat in vervulling!

Zijn er ook mindere punten? Hoewel niet expliciet aanwezig heb ik toch een tweetal zaken opgemerkt. Ik had al eens gelezen dat de besturing rond de middenstand wat vaag is. Dat klopt en is tegengesteld aan de zeer scherpe besturing in bochten (m.n. dankzij de vierwielbesturing). Ook heeft de Coupé last van een rammeltje in het dashboard wanneer over slecht wegdek wordt gereden. Eigenaars van de Laguna III zijn over het algemeen zeer te spreken over de betrouwbaarheid van hun wagen. Maar rammeltjes komen helaas nog te vaak voor...

Omdat ik niet verwacht veel kilometers met deze auto te maken (zo'n 10k per jaar), zal ik deze review slechts af en toe updaten. De verwachte jaarkilometrage verklaart tevens de keuze voor de 3.5 V6. Bij meer kilometers zou deze motorisering een te grote aanslag op de portemonnee betekenen bij het verwachte verbruik van 1:8... Nu kan ik er prima mee leven!

De eerste 1.000 km!

  • 85.500 km

Zo, de eerste 1.000 kilometer zit erop. En dat waren prachtige kilometers! Hoewel ik verwachtte 10k per jaar te rijden, lijken dat er na één week veel meer te gaan worden. Het is erg moeilijk om de auto te laten staan. Wat een prachtbak! Heerlijke motor, prettige stoelen en mooi compleet! Inmiddels met gemak 200 km/u gereden in Duitsland. Opvallend genoeg is het gemiddelde verbruik na die duizend kilometer 1:11, tot nu toe veel zuiniger dan verwacht. De Laguna is daarmee tot nu toe even (on)zuinig als mijn vorige BMW 116i Efficient Dynamics... Waarschijnlijk zal ik toch wat vaker updaten. En nog kort terugkomend op het rammeltje dat te horen was. Dat was een beetje flauw om te noemen. Afgelopen week eigenlijk niet gehoord, het is erg weinig aanwezig. Maar iets negatievers kan ik tot nu toe niet bedenken!

Alweer 5.000 km gereden...

  • 89.000 km

De kilometers gaan harder dan verwacht. Wat wil je, de Coupé houdt niet van stilstaan, schreeuwt het bijna uit om mee gereden te worden. En dat doet-ie fantastisch! Elke rit is een cadeautje. Elk excuus wordt gezocht om de Laguna weer te gebruiken.

Eigenlijk kan ik nog niets serieus aan de auto ontdekken dat minder naar de zin is. Oké, op slecht wegdek hoor je het plastic in het dashboard zachtjes kraken. Zou een Audi A5 op dat punt beter aanvoelen? En hoewel ik nog een verlagingssetje heb overwogen, is-ie standaard al te laag om de obstakels op de weg die ik op mijn dagelijkse route tegenkom met hoge snelheid te kunnen nemen. Met mijn BMW negeerde ik deze snelheidsverlagende maatregel consequent. De Renault liet me meedogenloos horen dat een aangepaste snelheid op dit punt noodzaak is. Met als gevolg dat ik een rits 'hoog-op-de-poten' auto's achter me flink moet laten afremmen om de Laguna zonder schade en schande op de eindbestemming te krijgen.

Inmiddels krijg ik steeds meer grip op de financiën. Die vallen alleszins mee. Ik had me op het ergste voorbereid, maar na verrast te zijn door zeer acceptabele kosten voor motorrijtuigenbelasting en verzekering, is Laguna's drankverbruik ook een meevaller, zelfs bijna beperkt te noemen. Na 5k kilometer kom ik op een gemiddelde waarde van 1:10,7. Wel met een opmerking: dit betreft de waarde volgens de boordcomputer. Ik voel me niet geroepen om na elke tankbeurt te registreren hoeveel liter benzine er nu weer in het tankgat verdwenen is. Dat laat ik graag over aan de jongens die voor 14%/MRB-vrij gaan!

Blijft een feest!

  • 93.000 km

Ook nu de auto vijf maanden in bezit is blijf ik excuses zoeken om erin te kunnen rijden. Het is gewoon een heerlijke auto om mee te toeren! Het verbruik blijft stabiel op 1:10,5. Vind ik zeer acceptabel! Over niet al te lange tijd zullen de banden vervangen moeten worden. Dan wil ik er meteen GT-velgen onder zetten, vind ik toch wat mooier staan dan het standaard 18" Initiale lichtmetaal. Eén aandachtspunt op dit moment: bij het rijden over vluchtheuvels hoor ik een kraak in de wielophanging achter. Bij een eerste bezoekje aan de garage mag hiernaar gekeken worden.

Vergelijk met een Duitse

  • 97.000 km

Na een enthousiaste start waarbij ik meer kilometers reed dan gepland, heb ik de afgelopen vier maanden slechts 4k kilometer afgelegd. Nog steeds zeer plezierige en probleemloze kilometers overigens! Wel is het verbruik verslechterd naar 1:9,5 (na reset), waarschijnlijk omdat ik nu met name korte (dorps)ritjes maak. Wel begint een rammeltje in het dashboard wat storend te worden. Jammer, want dat beïnvloedt ontegenzeggelijk de algehele kwaliteitsindruk.

Enkele weken geleden heeft mijn wederhelft een full options BMW 320iA Cabriolet uit '08 gekocht. Een mooi moment om Duits en Frans tegenover elkaar te zetten! Motorisch is de Coupé in z'n voordeel. Dat blijkt uit inhoud en pk's, maar je merkt tijdens het rijden ook dat de BMW zwaarlijviger is. De Renault is daarmee twee maal in het voordeel. De Laguna stuurt scherper. Ik vermoed dat de vierwielbesturing hier debet aan is. Maar met name rond de middenstand is de BMW vager. Ik moet bekennen dat ook de Renault beter is in bochtenwerk dan simpelweg rechtuit rijden. De automaat werkt bij beide prima, op- en terugschakelen gaat vrijwel geruisloos. De BMW doet dat net wat smoother dan de Renault. Op comfort geven ze elkaar weinig toe. De Laguna is harder dan de gemiddelde Fransoos, de 320iA comfortabeler dan bijvoorbeeld een 318d sedan die we eerder hadden. De goed instelbare sportstoelen helpen hierbij, de standaard stoelen uit de 318d vonden we hard en slecht. Wanneer je de BMW en Renault vlak na elkaar rijdt, blijkt de BMW er op één punt écht uit te springen, en dat is het kwaliteitsgevoel. Je vóelt dat je met een dure, luxe auto op pad bent. Dat zit 'm in gebruikte materialen en wijze waarop alle opties gebruikt kunnen worden. Alles lijkt elektronisch geregeld te kunnen worden, tot in de kleinste details. De BMW gaat verder dan de Renault. Elektrische stoelverstelling: de BMW gaat een stap verder. Stoelverwarming: de BMW verwarmt sneller en beter. Gebruik verlichting: de BMW biedt meer mogelijkheden. Etcetera. Toch zou ik, als ik nu een ander moest kiezen, opnieuw voor een Laguna Coupé gaan. In mijn optiek nog steeds een ondergewaardeerde, maar briljante wagen!
Overigens, qua afschrijving deden deze Coupé en Cabrio niet heel veel voor elkaar onder: € 824 p/m (BMW) vs € 985 p/m (Renault), waarbij de BMW bij aanschaf ruim een jaar ouder was. Dat laatste jaar dempt ongetwijfeld de gemiddelde maandelijkse afschrijvingskosten. Conclusie: blij dat we geen van deze auto's nieuw hebben gekocht!!

Een jaar verder, 100k km en een grote beurt

  • 100.000 km

Een jaar gaat snel voorbij: alweer twaalf maanden is de Coupé in mijn bezit. Totaal ongeveer 15.000 kilometer probleemloos gereden. Ik ben nog altijd zeer tevreden over de Laguna. Het is telkens weer een feest om erin te rijden! Afgelopen week heb ik een grote beurt uit laten voeren inclusief einde-garantie keuring. Twee zaken zijn onder garantie vervangen: tankdopje (deze klemde een beetje) en de leren bekleding van de bestuurdersstoel. Aan de zijkant begon deze wat kleine scheurtjes te vertonen. Naast de beurt ook nog wat slijtagezaken voor eigen rekening: remblokken vóór, ruitenwissers en één band waar een scheurtje in zat. Niets geks dus bij de huidige kilometerstand. Al met al niet goedkoop, maar ik heb een goed gevoel over deze garage. Goede onderbouwing van de kosten, overleg vooraf, gratis leenauto en de auto werd gewassen en gestofzuigd afgeleverd. Niet alleen de auto houd ik de komende tijd, maar ook de Nijkerkse (merk)dealer!

Een verloren vrijdagavond, dus een review!

  • 107.000 km

Is het nodig om deze review te updaten? Eigenlijk niet, want ik gas lekker door met deze Laguna! Met z'n on-Franse betrouwbaarheid, on-Franse scherpe besturing en on-Franse toch wat harde vering. Nu lijkt betrouwbaarheid sowieso niet meer zo'n issue de laatste jaren bij Franse automobielen. Maar deze doet het na 107k kilometer en bijna vijf jaar toch nog wel heel goed. En ja, qua vering lijkt hij absoluut meer op de 3-serie die we rijden dan de Citroen DS die we er voor de lol bij hebben, maar onprettig is dat zeker niet! De afgelopen twee maanden heb ik mijn wederhelft twee keer ervan weten te overtuigen dat we 'iets' (lees: vakantie en IAA) te zoeken hadden in Duitsland. Eigenlijk wilde ik alleen maar de Laguna uitlaten. Ik reed deze keren opvallend eenvoudig naar de 240 op de teller. Maar het voelt voor mij onvoldoende safe om 'm naar z'n topsnelheid te jagen. Eigenlijk is 200 km/u een mooie kruissnelheid. Erboven voelt duidelijk minder solide. En al is deze coupe erg geschikt om lekker te cruisen, het is toch gaaf om 'm af en toe op zijn staart te trappen. Op naar de volgende kilometers, want ik hoop dat er nog vele zullen volgen!

Nieuwe APK en beurt

  • 109.000 km

Vorige week is de Laguna voor een nieuwe APK en een beurtje bij de dealer geweest. Zoals verwacht geen problemen, hij kan er weer even tegenaan! Wel waren de ruitenwissers aan vernieuwing toe. Al met al, met vervangen filters, geen goedkope aangelegenheid: € 540,-. Wel weer fantastische service van de dealer. Goede informatie vooraf en tijdens de werkzaamheden, een duidelijke factuuruitleg en een gratis leenauto. Bovendien hebben ze de Laguna fantastisch gepoetst. Hij toonde weer als nieuw!

Weer een paar duizend kilometer erbij

  • 113.000 km

Hard gaat het niet met die kilometers. Hard kan de Laguna wel! Twee weken geleden in Duitsland 235 km/u gehaald. Hij kan sneller, maar ik vond het meer dan genoeg. Iets nieuws te melden? Eigenlijk niet. Hoewel... helaas schade geconstateerd aan de linker voorzijde. Waarschijnlijk iemand tegenaan gereden terwijl ik geparkeerd stond. Balen natuurlijk, al is het 'slechts' een schaaf. Ik heb nog een paar mindere plekjes op de lak dankzij agressieve zonnebrandcrème. Misschien goed om alles in een keer bij te werken. Ook aanstaande: 4x nieuwe banden. Renault had in juni een actie: 30% korting op zomerbanden. Ik enthousiast contact gezocht met de dealer. Maar dat enthousiasme werd snel minder toen ik hoorde wat het vervangen van de banden kost: nog altijd meer dan bij bijvoorbeeld Kwik Fit. Ik rijd nog maar even met de oude door... Ook wil ik de velgen vervangen door GT-velgen. Tweedehands zijn ze moeilijk te vinden helaas, dus misschien toch maar nieuwe bestellen. Technisch en elektronisch geen enkel probleem: alles werkt 100% en tot op heden heeft niets me nog in de steek gelaten. Dikke 10 hier voor Renault!

GT-velgen!!

  • 115.000 km

Vorige maand schreef ik het al: ik wil graag GT-velgen onder mijn auto in plaats van de standaard Initiale velgen. Die waren inmiddels ook aardig beschadigd helaas... Voor de zoveelste keer weer een rondje op Marktplaats gemaakt en... verrassing! Een mooie tweedehands set, als nieuw met zo goed als nieuwe banden voor een zeer redelijke prijs. Uiteraard meteen onder de Laguna laten zetten. Ik ben er blij mee! Fotootje is toegevoegd :)
Afgelopen week heen en weer gereden naar Berlijn. Een heerlijke rit, wat is die V6 toch fijn. Helaas heb ik de auto onderweg in Braunschweig een kwartiertje onder een kastanjeboom gezet. Dat was voldoende om een paar grote kastanjes op het dak te krijgen (de herfst komt eraan...) met een paar deukjes als gevolg. Balen natuurlijk! Maargoed, het blijft een gebruiksvoorwerp zullen we maar zeggen.

En toen... waren er kosten

  • 118.000 km

Ik heb de Laguna inmiddels drie jaar in mijn bezit. En tot nu toe 100% tevreden: mooi, snel, ligt lekker op de weg en géén mankementen. Dus vol vertrouwen bracht ik de coupé weg voor z'n jaarlijkse beurt naar mijn favoriete Renault garage. Al snel werd ik gebeld. Het was tijd voor de 120.000 kilometer beurt. Goed onderhoud vind ik belangrijk, geen probleem dus. Echter, met de 3.5 V6 motor ben je dan € 1.600 verder... Oeps! Die zag ik niet aankomen. Betreft, naast regulier onderhoud, vervangen 6x bougies, alle aandrijfriemen, nieuw luchtfilter, interieurfilter en remvloeistof. Van de schrik bekomen kreeg ik een paar uur later de volgende tegenvaller te verwerken: remschijven en -blokken achter toe aan vervanging, motorsteun vervangen en uitlaatdemper vervangen. Herstellen van een parkeerschade heb ik meteen meegepakt. Totale schade: een kleine € 3.000,-. Na drie jaar en een kleine 40k kilometer niet vreemd dat onderhoud nodig is. En met een exotische motor weet ik dat kosten hoger zijn dan normaal. Maar het blijft een aardige aanslag op de portemonnee :)

Verder niets dan lof voor de Laguna! Ik rijd er helaas erg weinig mee. Daarom vraag ik me steeds meer af of ik de auto moet houden. Er staat immers nog een BMW op de dam. Ik ben er echter verliefd op, en liefdes laat je niet makkelijk lopen. En na de investering deze maand ga ik nog maar even met de Renault verder!

Een jaar verder

  • 125.000 km

En zo zijn we weer een jaar verder. De Laguna blijft doen wat-ie moet doen. Ook na vier jaar zit ik nog altijd met een big smile achter het stuur. Een beurt en nieuwe apk zijn net achter de rug. Geen bijzonderheden. Doordat ik afgelopen jaar nog geen 10k kilometer heb gereden, volstond een budget beurt. Kostbaar was dit jaar dus niet! Hoewel... voor het eerst schade gereden. Paaltje over het hoofd gezien, dat door ongelukkige omstandigheid niet door de sensoren opgemerkt kon worden. Dat kostte mij m'n voorbumper. Verzekeringswerk, weer netjes gerepareerd. Ik kan weer vooruit!

Verkocht!

  • 128.500 km

Na een kleine vijf jaar rijden in mijn coupé heb ik de auto verkocht. Niet omdat-ie niet bevalt, maar omdat de Renault met de komst van een leaseauto overbodig is geworden. Met pijn in mijn hart de auto naar de nieuwe eigenaar in Noord-Brabant gebracht. Ik had een lange verkooptijd verwacht, maar na een week in de verkoop stond de koper (een liefhebber) al op de stoep. Hij is in goede handen, en dat voelt goed! Adieu mon amour, het ga-je-goed!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (41)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.