Renault Laguna Break RXI 1.9 dTi (1999)

autoreview

Renault Laguna Break RXI 1.9 dTi (1999)

Signalement

UitvoeringLaguna Break RXI 1.9 dTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf174.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik geef deze auto een 8,5 en ben er nog steeds erg tevreden over. Sinds febr. 2004 ben ik in bezit van deze ruime break met prima dieselmotor. Destijds was ik eigenlijk op zoek naar een 1.9 dCi 110pk maar gezien de problemen met commonrail diesels uit 1998-2001 (alle merken hebben hier last van, want dezelfde toeleveranciers Siemens/Bosch) ben ik achteraf blij dat ik maar een gewone dTi met 100pk heb gekozen.

Ik heb de RXI uitvoering met de zeer fraaie 16’ lichtmetalen wielen + als toetje een origineel Renault Carminat navigatiesysteem met kleurenscherm. Bij aanschaf was het airco-systeem defect (lekke condensor) en zijn er nieuwe banden (Michelin Pilot Primacy 205/55-16) + nieuwe remschijven/blokken gemonteerd + de distributieriem vervangen. Verder rijd ik in de winter op winterbanden.

Tot nu toe rijd ik absoluut zonder noemenswaardige problemen. Mijn gemiddeld brandstofverbruik (voornamelijk snelweg in de spits) ligt rond de 1: 17 waarbij ik redelijk doorrij en de airco zoveel mogelijk uit heb staan.

Positieve punten:
- Brandstofverbruik
- De enorme bagageruimte
- Betrouwbaarheid
- Standaarduitrusting
- Wegligging
- Handige uitrusting zoals apart te openen achterruit + radio renault met bediening vanaf stuurkolom
- Goede climate control (airco).

Negatieve punten:
- Turbogat (vooral onder de 1.800 toeren)
- Roet uitstoot bij volgas
- Dieselgeluid
- Besturing mag wel directer (vergelijk Alfa 156)
- Geen verwarmbare buitenspiegels
- Standaard speakers van radio Renault zijn matig/redelijk.

PROBLEMEN

Zeer weinig:
- 1x een nieuwe accu (maar dit is een slijtage-onderdeel dus niet gek na 5 jaar)
- Toerenteller die bij vochtig weer heen en weer danst (oorzaak massakabel?), dit komt een paar keer per jaar voor
- Motorsteun gebroken (geconstateerd tijdens onderhoudsbeurt, € 50 reparatie)
- Defecte achter-uit-rij-verlichting
- Nieuwe voorruit na een kleine scheur (was reeds bij aankoop)
- Glas van mistlamp voor gebarsten (was reeds bij aankoop)
- Lekke condensor airco-systeem (was reeds bij aankoop)

Dit alles bij een auto die ik 7 dagen per week gebruik en van 174.500 naar 250.000km gereden heb. Afgezien van de APK en de onderhoudsbeurten (olie+filters+ruitenwissers) ben ik in 3 jaar nog geen € 500,- aan reparaties kwijt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.