Renault Laguna Break RXI 1.9 dTi (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna Break RXI 1.9 dTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 174.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik geef deze auto een 8,5 en ben er nog steeds erg tevreden over. Sinds febr. 2004 ben ik in bezit van deze ruime break met prima dieselmotor. Destijds was ik eigenlijk op zoek naar een 1.9 dCi 110pk maar gezien de problemen met commonrail diesels uit 1998-2001 (alle merken hebben hier last van, want dezelfde toeleveranciers Siemens/Bosch) ben ik achteraf blij dat ik maar een gewone dTi met 100pk heb gekozen.
Ik heb de RXI uitvoering met de zeer fraaie 16’ lichtmetalen wielen + als toetje een origineel Renault Carminat navigatiesysteem met kleurenscherm. Bij aanschaf was het airco-systeem defect (lekke condensor) en zijn er nieuwe banden (Michelin Pilot Primacy 205/55-16) + nieuwe remschijven/blokken gemonteerd + de distributieriem vervangen. Verder rijd ik in de winter op winterbanden.
Tot nu toe rijd ik absoluut zonder noemenswaardige problemen. Mijn gemiddeld brandstofverbruik (voornamelijk snelweg in de spits) ligt rond de 1: 17 waarbij ik redelijk doorrij en de airco zoveel mogelijk uit heb staan.
Positieve punten:
- Brandstofverbruik
- De enorme bagageruimte
- Betrouwbaarheid
- Standaarduitrusting
- Wegligging
- Handige uitrusting zoals apart te openen achterruit + radio renault met bediening vanaf stuurkolom
- Goede climate control (airco).
Negatieve punten:
- Turbogat (vooral onder de 1.800 toeren)
- Roet uitstoot bij volgas
- Dieselgeluid
- Besturing mag wel directer (vergelijk Alfa 156)
- Geen verwarmbare buitenspiegels
- Standaard speakers van radio Renault zijn matig/redelijk.
PROBLEMEN
Zeer weinig:
- 1x een nieuwe accu (maar dit is een slijtage-onderdeel dus niet gek na 5 jaar)
- Toerenteller die bij vochtig weer heen en weer danst (oorzaak massakabel?), dit komt een paar keer per jaar voor
- Motorsteun gebroken (geconstateerd tijdens onderhoudsbeurt, € 50 reparatie)
- Defecte achter-uit-rij-verlichting
- Nieuwe voorruit na een kleine scheur (was reeds bij aankoop)
- Glas van mistlamp voor gebarsten (was reeds bij aankoop)
- Lekke condensor airco-systeem (was reeds bij aankoop)
Dit alles bij een auto die ik 7 dagen per week gebruik en van 174.500 naar 250.000km gereden heb. Afgezien van de APK en de onderhoudsbeurten (olie+filters+ruitenwissers) ben ik in 3 jaar nog geen € 500,- aan reparaties kwijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.