Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale (2001)

autoreview

Renault Laguna
Renault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna 3.0 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zie mijn review over de MG voor het verhaal... ik zocht dus een grotere auto, ruim, snel maar net even anders dan de VW golf die in elke straat staat.. lastig maar heb hem gevonden!

Deze Renault Laguna V6 Initiale... een wolf in schaapskleren.. mega luxe (werkelijk alles zit erop).. comfort en heerlijk snel.
Het is een risico een fransman te kopen met zoveel electronica maar dat merken we dan wel weer. Aflevering was perfect, gekocht bij een Citroën dealer.. door hun voorzien van 120D km beurt en goede garantie dus kom maar op.

Dit is mijn 1e automaat. Echte mannen schakelen roep ik altijd maar kom daar nu al op terug.. wat rijdt dit comfortabel zeg! Je kan zelf schakelen maar dat is niet bijzonder, de automaat past zich aan je rijstijl.. trap je door dan schakelt hij laat en is hij super snel, doe je rustig aan dan schakelt hij snel door en rij je comfortabel en stil (80 km/u in zijn 5 met slechts 1200 toeren!) en door het overdaad aan vermogen kan je toch heerlijk meekomen met het verkeer. Nadeel is alleen dat de automaat wel even wakker moet worden maar dat is een kwestie van weten. Ik lees dat de Laguna stugger is dan andere franse auto’s, bijna Duits maar ik heb nog steeds een zwevend gevoel, alsof de koets overheld in bochten, niet vervelend maar zeker niet strak duits. Ben wel benieuwd dan naar een auto met echt Frans comfort.. daar moet je echt zeeziek in worden dan.

Sturen gaat heerlijk direct, mag misschien wel met iets meer gevoel maar dit heet ook geen autorijden maar zo comfortabel mogelijk van A naar B komen.. en dat lukt! Goede leren stoelen, electrisch verstelbaar (ook hoogte) met memo geheugen en stoelverwarming. Jammer alleen van die handmatige lendesteun die ook nog eens niet lekker zit.. ipv de hele onderrug komt er alleen een kleine bobbel naar voren, die gebruik ik dus ook niet. Het stuur is goedverstelbaar dus een goede zitpositie kan je altijd vinden.

Het dashboard is overzichtelijk en strak De kleurstellen van de bovenkant van het dasboard is hetzelfde als de lerenbekleding (bruin in mijn geval) en geeft een mooie uitstraling. alles is goed afleesbaar en alle knoppen wennen snel. De boordcomputer is wel even wennen en heel raar dat alles electrisch gaat maar het resetten gaat gewoon met een knopje tussen je klokken. Misschien is dit bij meer modellen maar voor mij echt voor de 1e keer (Fiat Stilo en Lancia Lybra hadden dit niet) Navigatie werkt prima en ook de stereo is van redelijk goede kwaliteit.

Heb nog geen 1000 Km gereden, er komt snel meer.

Update 8-9-2006
Geniet nog elke dag van de rust en plezier van deze auto. Ook ontdek je nog elke dag nieuwe dingen.
Een absoluut pluspunt is de automatisch dichtklappende buitenspiegels, gebruik ik nu standaard met parkeren (woon ook in een smalle straat) dus hopelijk geen krassen of gebroken spiegels meer. Ook de automatish dimmende binnen en buitenspiegels zijn super. Dit wil ik echt nooit meer missen op een auto. Dat is pas veiligheid.

Update 20-11-2006:
KM stand is inmiddels 115000KM. Nog steeds zeer tevreden over de auto. De cruisecontrol is nog steeds wennen, schiet ook weleens uit. Ga ik bij de 1e beurt wel even naar laten kijken, gebruik hem nu gewoon minder dan ik zou doen. Ook de benzineverbruik is nog steeds een drama voor een stadsmens als ik. Op de snelweg is het prima te doen maar al dat optrekken.... ach dan moet je geen V6 nemen.
Vervelend vind ik ook de automaat, echter dat is door mijn rijstijl. Ik vind het heerlijk krachtig op te trekken tot de toegestane snelheid (+ extra natuurlijk) om dat confortabel door te rijden. De automaat schiet door de accelaratie in ’sport’stand met als gevolg als je eenmaal de snelheid hebt je in een te lage versnelling zit en hij nerveus reageert (de auto verwacht meer) dit is ook bijvoegeven op de snelweg het geval. voor je gevoel duurt het minuten voordat de automaat doorheeft dat ik echt niet harder wil en hij doorschakeld naar de hoogst mogelijke versnelling.
Ook jammer is het gebrek aan een skiluik. dus een latje vervoeren is gedeeltelijk de bank naar voren klappen.

Verder niet meer dan lof en raadt iedereen er één aan.

Update 15-01-07:
Nog steeds zeer tevreden, echter eerste garagebeurt (zie problemen). Daarnaast is het verbruik toch erg fors. Rij veel stadsverkeer (op de snelweg is hij beduidend zuiniger) maar sta na elke 400km bij de pomp om weer mijn tank te vullen. Boordcomputer geeft ook een verbruik aan gemiddeld van 14,5L p 100Km... dus 1 liter op elke 7,5KM!

Update 22-03-2007:
Inmiddels 120.000 gereden
3 weken geleden begon het bandenspanningscontrolesysteem te piepen.. je schrikt je rot, alsof je in een vliegtuig zit dat gaat neerstorten. Bleek inderdaad een lekke band te zijn, keurig een prop in laten schieten. Het systeem wordt vaak bekritiseerd echter vind het tot nu toe uitstekend, je pompt hierdoor regelmatig je banden op en ontloopt gevaarlijke situaties op bijvoorbeeld snelwegen.
Verder 2 zaken, zie problemen.

PROBLEMEN

De parkeersensor heeft soms geen zin waardoor hij heel hard gaat piepen.. erg irritant!

+ nog wat kleine dingetjes, zie bij beschrijving


Update 14-1-07: Ai de auto begint te schokken en stotteren, motorlampje knippert af en toe. Had het gevoel dat er iets met de inspuiting/benzinetoevoer aan de hand was en dat ik wat cilinders miste. Gelijk maandag richting de garage. Onderweg daarna toe kwam de auto ook tot de conclusie dat er iets niet klopte. De dame in het dashboard gaf aan dat de uitlaatgasregelaar defect was (wat dat ook mag zijn) en dat ik contact op moest nemen met de renault dealer. altijd mooi als je auto dat zegt terwijl je in je maandagochtenhumeur al richting de dealer rijdt... terugschelden dat je al onderweg bent tegen een dashboard. Moet niet gekker worden.

Aangekomen bij Renault Berkman & Visser te Barendrecht. Aangegeven wat de dame in de auto zei en wat mijn eigen gevoel was. Na een check bleek het de bobine van de 6e cilinder te zijn. Kan gelijk gemaakt worden echter duurde dat nog 1,5 uur of een afspraak. Na gekozen hebben voor gelijk maken was hij binnen 30 minuten klaar. € 122,80 armer maar rijdt weer als een zonnetje. Overigens top service bij Berkman!

En het allermooiste; het verbruik tijdens het missen van mijn cilinder was veel beter! Ach had ik maar geen V6 moeten kopen.

Update 22-03-2007:
- Lekker band links achter (zie boven)
- Ai.. een electronicaprobleem - De beveiliging van de tankdop gaat niet meer open.(deze pin houdt het klepje dicht als de auto op slot zit) met redelijk grof geweld toch kunnen tanken. Binnenkort even lang de dealer hiervoor.
- Mijn schokdempers achter beginnen toch wel erg te kraken. Merk er qua rijden niets van, maar is behoorlijk vervelend vooral bij langszaam stadsverkeer en drempels. Las dat meer mensen hier last van hadden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.