Renault Laguna 2.0 dCi 180 GT (2012)

autoreview

Renault Laguna 2.0 dCi 180 GT (2012)

Signalement

UitvoeringLaguna 2.0 dCi 180 GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst143.000 km
Lezerswaardering: 97%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de eerste beurt...

  • 29.700 km

Sinds midden maart 2012 rijd ik mijn Laguna GT met 180pk dCi.

Wat een ge-wel-di-ge auto! In deze GT-uitvoering met 4-control is vierwielsturing standaard. Klaverbladen nemen met een comfortabele familieauto was nog nooit zo leuk.

Je moet het ervaren hebben om te geloven: vierwielsturing lijkt een leuke gimmick maar draagt zeker bij aan de wendbaarheid, veel hogere bochtsnelheden zijn mogelijk en de banden slijten ook nog eens mooi geleidelijk. Oh ja, en inparkeren gaat ook makkelijker, bij lage snelheden sturen de achterwielen tegen, boven de 60 km/u sturen de achterwielen mee.

Ik was in november vorig jaar dankzij een tip van mijn dealer, VKV in Gorinchem net op tijd met bestellen, de Laguna Hatchback in deze uitvoering wordt namelijk niet meer in Nederland geleverd, vanwege de te geringe aantallen. De 180pk diesel met 4-Control is nog wel leverbaar in Estate uitvoering maar zoveel ruimte heb ik niet nodig. Voor wie twijfelt: gewoon een proefrit maken en je bent verkocht.

Toen ik de auto bestelde was het zonnedak gratis inclusief de chrome shadow Interlagos velgen (Pack Lumière), verder alle mogelijke opties aangekruist, maar het is tenslotte een Renault, dus die lijst is dan niet zo lang omdat er al zoveel standaard is. De veiligheidsverhogende optie bandenspanningscontrolesysteem, de drie packs (Luxe GT, Xenon en Soleil), parkeersensoren vóór en het Bose Soundsystem maakten de bestelling af en de auto méér dan compleet. Standaard is de Renault handsfree card, als je die eenmaal hebt meegemaakt, wil je nooit meer een auto met conventionele sleutel.


Vierwielsturing is bij geen enkele vergelijkbare auto te krijgen, wel in hogere en voornamelijk duurdere klasses (BMW active drive bijvoorbeeld, maar dan wel tegen een aanzienlijke meerprijs). Omdat de Laguna hatchback er met achterspoiler nog fraaier uitziet heb ik die achterspoiler ook deze keer laten monteren.

Ten opzichte van mijn vorige Laguna III is de navigatie behoorlijk veranderd (nu TomTom), was even wennen maar TomTom Live is een prima toevoeging. Het interieur van de GT-uitvoering is sportief chique, dat van de Initiale die ik hiervoor had chique luxe. Vanwege de hoge bochtsnelheden zijn stoelen met alcantara bekleding handiger dan vol-leer (daar glijd je sneller van af :-)

Na een paar zwarte auto's heb ik deze in de fraaie kleur Bleu Malte besteld. OK, da's dan wel tegen een meerprijs maar ik heb al zo vaak complimenten over de kleur (en de auto in deze kleur gehad), zowel in het donker als in het licht is het een bijzonder fraaie kleur blauw.

Iets sneller dan gedacht na ongeveer 7 maanden is de eerste onderhoudsbeurt nabij. Geen enkele klacht of onvolkomenheid opgetreden. Enige niet geplande bezoek aan de werkplaats was vanwege een sterretje in de voorruit, netjes dichtgeharst bij Autotaalglas en vrijwel niets meer van te zien.


Het brandstofverbruik ligt nu na bijna 30.000 km netjes op het gemiddelde van 5,7l/100 km, geen slechte waarde voor zo'n powerdiesel. In Duitsland heb ik deze zomer de topsnelheid kunnen testen, 227 echte (GPS check) kilometers, 235 op de teller. Uiteraard waren dat geen hele zuinige kilometers maar die zitten wel in het gemiddelde.

Als ik in hetzelde tempo blijf doorrijden dan meld ik me wel weer over 6-7 maanden...

Eerste beurt gehad

  • 30.050 km

Tja, moet ik hier veel woorden aan wijden?

Standaard diagnose onderhoud uitgevoerd, nieuwe olie en filters. Één ruitenwisserblad vervangen, c'est tout.

De vierwielsturing zorgt - ondanks veel hogere bochtsnelheden - voor een gelijkmatige bandenslijtage, als je het al slijtage kan noemen: rondom nog 5 mm over van de Dunlop Sport SP1's. Daar haal ik de 60.000 km met gemak wel mee! De komende maanden gaan er winterbanden onder, hoeft van mij niet zo maar de leasemaatschappij wil dat graag en heeft dat ook al in de calculatie opgenomen.

Ik ben eigenlijk meer een Michelin-mannetje (niet qua uiterlijk gelukkig), maar deze banden bevallen prima, slijtvast, stil, en ook goed onder natte omstandigheden.

Op naar de 60.000 km!

Een jaar later, nog steeds bijzonder tevreden!

  • 43.300 km

Wat een fijne voiture is dit toch. In één jaar tijd ruim 43.000 km comfortabele en heerlijk sturende kilometers gereden.

Midden november vorig jaar winterbanden laten monteren, gelukkig vond de leasemaatschappij 18 inch winterbanden op de standaard mooie black chrome velgen ook geen goed idee, dus er moest een andere set velgen komen. Stalen velgen?, Door Renault niet gehomologeerd voor de GT-uitvoering. Stalen velgen niet leverbaar in 17 inch, en in 16 inch te klein in combinatie met de remmen. Luxeprobleem... :-)

Mijn Renault-dealer (VKV in Gorinchem) kreeg van de leasemaatschappij de opdracht een zo goedkoop mogelijke set met aftermarket lichtmetalen velgen samen te stellen, maar gelukkig waren ze inventiever. Zodoende heb ik in de winter (waar maar geen einde aan leek te komen) nu een set Mégane GT-line velgen onder de Laguna. En dat staat toch stukken mooier dan zo'n aftermarket oplossing. Deze 17 inch velgen type Celsium passen op zich prima qua steek en et-waarde, alleen moesten de boutgaten worden aangepast, bij de Laguna zijn deze één maatje groter dan bij de Mégane. Bijkomend voordeel van een maatje kleinere wielen is dat deze wat comfortabeler zijn. Ondanks de winterbanden kan je nog steeds ongenegeerd hard door de bocht door het 4-Control systeem. Sterker nog, dit systeem werkt samen met het ESP-systeem om de auto op koers te houden, niet dat ik daar vaak en veel van gemerkt heb, maar toch een veilig idee.

Na 1 jaar komt het gemiddelde verbruik uit op 5,61 l/100 km, 1 op 17,8 km voor zo'n krachtige diesel, dat is toch een uitstekende score! (fabrieksopgave mixcyclus 5,7 l/100 km). Door het enorme koppel van 400Nm kan je de auto heel schakellui rijden, opschakelen bij 1.700 tpm en in alle versnellingen bergen trekkracht voorhanden. Ik verwacht dat het verbruik nog wel verder zakt als het voorjaar wordt, in de winter is het met alle stroomverbruikers aan (stoelverwarming, heerlijk!!) iets minder economisch rijden.

Over zo'n 17.000 km staat de volgende beurt te wachten, dan meld ik me wel weer!

Inmiddels de 18 inch Interlagos Chrome Shadow velgen er weer op laten monteren, op de Dunlop Sport banden is het vierwielsturend bochtenrijden toch een stuk fijner dan met de winterbanden!

60.000 km in anderhalf jaar, tweede beurt gehad

  • 60.000 km

"Heeft u nog andere klachten" vragen ze voor de zekerheid als je je auto bij de dealer achterlaat voor de onderhoudsbeurt.

Dat is eigenlijk een retorische vraag bij de Laguna III, behalve dan een rammeltje in het schuifdak als deze open stond (onder garantie verholpen) niets te melden of te klagen. De auto ziet er na 60.000 km nog als nieuw uit, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Er is nog geen lampje defect gegaan en alles functioneert zoals het hoort. Bij de 60.000km beurt zijn de remblokken vóór vervangen, is voor mijn doen vrij snel maar de auto nodigt nu eenmaal uit tot steviger doorrijden en dus soms ook steviger remmen. Ondanks dat de vierwielsturing deze Laguna enorm lichtvoetig en wendbaar maakt, moet er wel bijna 1.500 kg gewicht worden afgeremd.

Na 60.000 km heb ik uiteraard een goed beeld van het brandstofverbruik, gemiddeld nu 5,58 l/100 km bij een opgegeven mix-verbruik van 5,7 l/100 km, toch 2 procent zuiniger.

Het kan dus wel, niks geen kleine geknepen dieselmotor maar gewoon 180 gespierde trekpaarden en een 400Nm koppel, waardoor je eenmaal in de 6e versnelling niet meer hoeft te schakelen.

Kortom: het blijft een zeer positief verhaal, een fantastische kwalitatief hoogwaardige auto, die daarbij ook nog eens bijzonder lekker rijdt door de vierwielsturing!

Weer 30.000 probleemloze kilometers

  • 90.000 km

Het begint bijna saai te worden, een review schrijven over deze auto. Net de 90.000 km beurt achter de rug, op de vraag of er nog bijzonderheden waren bij het achterlaten voor de onderhoudsbeurt kon ik niets anders verzinnen dan dat de ruitenwissers van de voorruit versleten waren. Verder is er in de 90.000 km werkelijk niets defect gegaan, nog geen lampje. Bij mijn vorige Laguna III van het eerste type gingen de daglicht-rijverlichtings-lampjes nog wel eens stuk maar dat is bij de Phase II niet meer het geval. Verder is qua exterieur en interieur niet te zien dat de auto al 2,5 jaar oud is, de lak is beter bestand tegen steenslag dan de voorruit, maar dat is eerder te wijten aan wat er allemaal aan steentjes rondvliegt dan aan de auto zèlf natuurlijk. Het interieur ziet er nog als nieuw uit, geen kraakjes en de met alcantara beklede stoelen zien er ook nog niet echt gebruikt uit. En alcantara zit toch een stuk prettiger dan volledig leer; méér grip en ook als het warm is zit het prettiger.

Bij deze onderhoudsbeurt (in 2,5 jaar tijd 3 maal dezelfde prijs voor de standaard onderhoudsbeurt: 294 Euro inclusief olie, exclusief eventuele filters) zijn ook de voorbanden vervangen. Na aftrek van de kilometers met de winterbanden ruim 60.000 km mee gereden, met de enorme regenhoeveelheden van tegenwoordig wel prettig om weer voldoende profiel te hebben. En 60.000 km is toch een hele nette waarde voor zo'n krachtige voorwielaandrijver (400 Nm koppel) lijkt me. De achterbanden kunnen nog wel even mee, ik vermoed geen 30.000 km maar volgend jaar maart bij de eerste APK een mooi moment om te vervangen. Ik had de garage uitdrukkelijk om dezelfde Dunlop SP Sport 01 banden gevraagd, je weet het tenslotte maar nooit, als de leasemaatschappij voor een paar euro minder er Continentals onder had laten zetten heb je daar als berijder het ongemak van. De originele spec Dunlop banden met de 18 inch velgen maken deze Laguna enorm scherp sturend (ook geholpen door de 4-wiel sturing uiteraard). Niet helemaal eerlijk om te vergelijken maar op winterbanden met 17 inch velgen gaat er toch wel wat van de scherpte af. Dat is niet zo erg natuurlijk, want in de winter (als er sneeuw ligt tenminste) is het sowieso wat verstandiger om niet extreem hard door de bocht te gaan... maar de auto wil dat zo graag :-) Het verbruik na deze 90.000 km is gemiddeld 5,6 l/100 km, het gecombineerde gemiddelde fabrieksverbruik is 5,7 l/100 km. Zuiniger dan de fabrieksopgave kan dus wel degelijk, maar ik rijd voornamelijk snelwegkilometers en gebruik de airco alleen op extreem warme dagen.

Ik stap iedere keer weer met plezier ìn en met een grote glimlach ùit deze Laguna, na 2,5 jaar zou ik me geen andere of nieuwere auto kunnen wensen. Hoop wel dat de opvolger ook weer met 4-wielsturing te krijgen is, dat maakt de rijbeleving nog aangenamer. Gelukkig heb ik nog 2,5 jaar en 90.000 km te gaan!

Weer eens een (kleine) update

  • 143.000 km

In mijn vorige verslagen schreef ik dat er nog geen lampje defect ging. Dat is nu dan eindelijk gebeurd; een lampje van de kentekenverlichting moest vervangen worden voor de APK. Verder weinig te melden, de achterbanden waren nog de originele, en zijn nu vervangen. Ruim 90.000 mee gereden als ik de winterbandkilometers er vanaf haal. Qua profiel ging het eigenlijk nog best maar de Dunlops kregen wat last van cupvorming, daardoor tussen de 80 en 100 km/u meer geluid dan gewenst.

Verder rijdt de auto nog steeds overheerlijk probleemloos en comfortabel van beurt naar beurt (met het 30.000 km interval net iets meer dan 1x per jaar in de garage) en afgezien van wat steenslag op motorkap en voorruit zijn de 4 jaar en ruim 140.000 km er nog zeker niet aan af te zien. Ook het interieur is nog smetteloos en heeft genoeg aan af en toe een stofzuigbeurtje.

Ondertussen ook al met de opvolger kunnen rijden, de Talisman die gelukkig ook met het 4-Control systeem wordt geleverd. Door de Nederlandse BPM-regels is de diesel duurder in de aanschaf en zelfs in de lease, dus benzine zal dan de keuze worden. Zal de actieradius van de Laguna met 180pk diesel wel gaan missen, soms tot 1.300 km op één tank.

Maar voorlopig nog maar een jaar genieten van deze Laguna, ook zeker geen straf!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.