Renault Laguna 2.0 dCi 175 Initiale (2008)

autoreview

Renault Laguna 2.0 dCi 175 Initiale (2008)

Signalement

UitvoeringLaguna 2.0 dCi 175 Initiale
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na vier jaar en bijna 120.000 km liep het leasecontract af van mijn Laguna Initiale 2.0 Turbo (benzine). Weer een Laguna? Uiteraard! In tegenstelling tot wat je hier soms aan zeer negatieve My Reviews over de vorige generatie Laguna op deze site ziet heeft mijn vorige Laguna de garage slechts om de 30.000 km bij iedere onderhoudsbeurt gezien en verder nooit, nog geen lampje stuk geweest.

Aangezien de vorige Laguna van begin 2003 was, moest ik na vier jaar kiezen maar aangezien ik graag op de nieuwe wilde wachten heb ik het leasecontract met een jaar laten verlengen. Midden maart 2008 heb ik de oude na ruim vijf jaar en bijna 150.000 probleemloze en snelle kilometers voor de nieuwe kunnen inruilen, na een levertijd van ruim een maand.

Weer een Initiale maar nu een…. diesel. De 2 liter turbomotor uit de vorige was een heerlijke motor, zeer snel maar ook zuinig als het moest maar in de nieuwe Laguna werd deze alleen nog maar geleverd met automaat, althans, in de uitvoering met 170 pk. En een automaat wilde ik niet, ondanks regelmatig files schakel ik toch liever zelf, juist voor de spaarzame momenten dat er géén file staat. Omdat ik niet achteruit wilde gaan in het aantal pk’s en het rijkelijk aanwezige koppel van de motor in de vorige Laguna heb ik voor de 175pk dieseluitvoering gekozen, nu was de 2 liter turbomotor in de vorige al bepaald geen stumper met 270 Nm, de 380 Nm bij 2.000 toeren per minuut in de nieuwe is werkelijk f-a-n-t-a-s-t-i-s-c-h. Afgezien van iets meer lawaai als de motor net gestart is, heb je helemaal niet het idee met een diesel onderweg te zijn, totdat je ziet dat de toerenteller maar tot de 5.000 toeren gaat. Het verbruik is ook iets lager dan de vorige, komt goed uit want de tank is iets kleiner geworden, maar met niet al teveel stadsverkeer is 1.000 km op een tank haalbaar, bij de vorige benzineversie ook trouwens.

Het interieur is in de nieuwe versie bijzonder mooi en geeft een hoge kwaliteitsbeleving; mooie materialen en met de Initiale-uitrusting heb je eigenlijk niets te wensen over (er zijn ook nauwelijks optie op deze uitvoering te bestellen): DVD-navigatie met stembediening en 230 watt Radio Renault met 9 speakers (optie), Bluetooth telefoonondersteuning met stembediening meesturende Xenonverlichting, daglicht verlichting (spaart brandstof, wel zichtbaar maar zonder dimlicht aangeschakeld), panoramisch schuifdak met een vast dakdeel achter, parkeersensoren voor en achter, snelheidsregelaar en -begrenzer, lederen bekleding, meervoudig elektrisch verstelbare stoelen met geheugen en verwarming, fraaie houtafwerking op dashboard en deuren, keyless entry en exit (alleen al genoeg reden om weer een Renault te kiezen, als je dàt eenmaal gewend bent wil je echt niet anders meer). En als je de achteruitversnelling inschakelt en één van de zijspiegels wilt verstellen dan draaien deze automatisch naar onderen en dichter naar de auto toe; als je daarna weer een vooruit-versnelling inschakelt dan gaan de buitenspiegels automatisch terug naar de gewone stand. Deze nuttige parkeerhulp stond niet eens in de handleiding en is daardoor al extra leuk. De verwarming en ventilatie is aanzienlijk verbeterd in de nieuwe versie; de dieselmotor komt weliswaar langzamer op temperatuur dan de benzinemotor, met elektrische hulp is het echter nog sneller warm in het interieur en de nieuwe instelmogelijkheid op de airconditioning“Auto” en “Soft” zorgen direct voor een aangename temperatuur en bijbehorende ventilatie, zonder dat je ergens omkijken naar hebt. Het interieur is echt één van de sterkste punten van de auto; en het interieur is tenslotte toch waar je de kilometers in maakt, daar draagt een exterieur dat door iedereen direct mooi wordt gevonden helemaal niets aan bij.

Het exterieur is weliswaar even wennen, niet zo’n markante verschijning als de vorige generatie Laguna maar zeker stijlvol en minder kleurloos of juist weer minder ‘over the top’ dan de concurrentie die het verchroomde plastic ook weer heeft herontdekt. De led-lampen op de hatchbackuitvoering aan de achterkant zien er in het donker uit als bij de eerste uitvoeringen van de Maserati Coupé, bijzonder fraai dus. De achterkant die door niet iedereen even mooi wordt gevonden is na toevoeging van een spoiler er zeker niet minder fraai op geworden.

Het rijden is nog steeds Frans comfortabel, iets harder geveerd dan de vorige maar nog steeds niet Duits zodat je na iedere hobbel maar hoopt of al je organen en botten nog op de juiste plaatsen zitten. En de dieselmotor met 175 pk, tja, de vorige met “slechts” 165 pk was niet echt een stumper maar de tien paarden extra zijn wel van het type Fries trekpaard en nauwelijks in bedwang te houden: echt een beul van een motor, met het grootste gemak versnelt ‘ie vanaf lage snelheden en toerentallen tot (ver) boven de invorderingsgrens als je niet oppast, dat alles in enorme rust en daarbij nog heel zuinig ook.

Enig minpunt dat is te bedenken is dat er (nog?) geen mogelijkheid is om een iPod via het audiosysteem te bedienen, op de DVD-navigatie met het audiosysteem kan geen Audio Connection Box worden aangesloten, op de CD-navigatie weer wel maar dan mis je de heerlijke stembediening en de uitgebreide kaartopties (waaronder birds-eye view en natuurgetrouwe weergave van de borden boven de weg op het navigatiesysteem voor het kiezen van de juiste rijrichting). De 6 CD-wisselaar leest overigens weer wel MP3 CD’s, dus een paar honderd nummers op die ouderwetse zilveren schijfjes kan je wel gebruiken, met mooie weergave van de folders, artiesten, speelduur en nummers op het centrale display.

Kortom: een aanrader voor wie geen kil/saai Duits of Japans product wil en prijs stelt op comfort en heel veel waar voor je geld/leasebudget.

PROBLEMEN

Geen enkel probleem.

Na ruim 60.000 km nog steeds geen enkel probleem.

Een jaar en 30.000 km verder

  • 30.200 km

Vandaag de eerste beurt bij 30.000 km beurt laten uitvoeren, op een paar dagen na precies een jaar nadat ik de auto kreeg.

Klachten: welgeteld één lampje van de daglichtverlichting was al een paar weken defect, ik heb ze alle twee maar laten vervangen. En verder? HELEMAAL NIETS te melden! De banden kunnen nog tot de volgende beurt mee, dus die halen de 60.000 kilometer wel. Ook zijn de ruitenwissers van de voorruit vervangen, die hebben het pekelbombardement van afgelopen winter niet streeploos doorstaan.

En na een jaar in de Laguna III kan ik niet anders zeggen dat deze nog meer dan uitstekend bevalt. Net als bij de 1e dag, zowel 's-ochtends naar het werk toe als 's-avonds weer terug is het een genoegen om in deze voiture te kunnen sturen. Het interieur is van grote klasse, zeer comfortabel en een genot om in te vertoeven. Verwarming en ventilatie, alles werkt snel en plezierig, de navigatie doet zijn werk doeltreffend en eveneens razendsnel. De motor blijft heerlijk met zijn 175 fluisterstille paarden, de krachtsexplosie bij het hoge koppel blijft iedere keer weer een genot. De handsfree card is echt een geweldige vinding, auto openen, starten, stoppen en automatisch afsluiten zonder een sleutel te hoeven aanraken, alleen dat is al een goede reden om bij het merk Renault te blijven!

Het verbruik na 30.000 km? exact 6.0 liter per 100 km. Gunstiger dan het opgegeven gemiddelde verbruik maar de auto wordt alleen voor woon-werk verkeer gebruikt en nooit voor korte ritten ingezet. Tijdens een rit in Duitsland met lange stukken ruim boven de 200 km/u voor het eerst met een tankinhoud boven de 7 liter per 100 km verbruik uitgekomen.

De Laguna-verkopen zijn wat langzaam op gang gekomen, je komt ook overwegend de Estate-uitvoeringen op de weg tegen. Is dat erg?, zeker niet, het maakt deze auto een veel exclusievere verschijning dan de durchschnitt Mondeo of Passat.

Ik heb ook een paar nieuwe foto's toegevoegd, tot bij de volgende beurt of zoveel eerder als er wat bijzonder te melden is...

Weer een jaar verder

  • 61.200 km

en weer zo'n 30.000 probleemloze, zuinige en comfortabele kilometers verder.

Het wordt misschien een beetje saai, maar geen echte problemen gehad. Behalve dan de daglicht-rijverlichting, die aan beide zijden tweemaal vervangen moest worden door defecte fittingen. Maar daarvoor heeft de dealer (VKV in Gorinchem) een fraaie oplossing gevonden: twee led-lampjes (beschaafd, met ieder 6 pitjes) en die zitten er al bijna een jaar in. Sindsdien geen om-en-om uitvallende lampjes meer! En een lekker fel brandende daglicht-rijverlichting!

Bij circa 45.000 km zijn de voorbanden vervangen, net voor de winter, achterbanden zijn nog origineel en die redden het nog wel enige tienduizenden kilometers.

Verder blijft het een genot om in deze auto te rijden, of je nu moet/kan opschieten of in de file rijdt, het blijft een zeer aangename manier van transport.

Het verbruik is over de 60.000 km een fraaie 1:17, rond de 5,9 l/100 km. Eerlijkheidshalve moet daarbij wel vermeld worden dat de airco alleen op echt warme dagen gebruikt wordt en dat ik altijd met cruisecontrol rijdt. Zelfs als het echt hard gaat (lange tijd achtereen 200+ in Duitsland, blijft het verbruik laag, veel ongunstiger dan 1:11 wordt het niet bij langdurig boven de 200 km/u rijden. Wel jammer dat de cruisecontrol maar tot 200 gaat, daarboven moet je "zelf trappen" (het gaspedaal welteverstaan).

Nog geen twee weken nadat de 60.000 km beurt was uitgevoerd kreeg ik een brief van de importeur over het uit voorzorg vervangen van de gordelspanner van de bestuurdersstoel, zo is de auto dit jaar dan voor de tweede keer naar de dealer geweest, anders hadden ze 'em pas over een jaar en circa 30.000 km weer gezien...!

Weer een jaar verder

  • 78.000 km

Door omstandigheden (veel verblijf in het buitenland), zonder Laguna helaas, heb ik afgelopen jaar veel minder dan 30.000 km gereden.

Normaalgesproken zou ik doorgereden zijn tot de volgende beurt maar het is een diesel, en die moeten na 3 jaar al een APK-keuring ondergaan.

Die keuring verliep natuurlijk vlekkeloos, en er was ook geen enkele klacht te melden. De achterbanden (Michelin) hoefden nog niet vervangen te worden, die zijn nog origineel en kunnen nog wel even mee, en dat bij bijna 80.000 km. De voorbanden zijn al eens vervangen, maar dat is ook alweer bijna 35.000 km geleden.

Het verbruik in de wintermaanden was wat hoger (winterdiesel?) maar is het verbruik weer netjes ruim onder de 6 liter per 100 km, veel met de snelheidsregelaar rijden. Verder eigenlijk niets te melden, auto is zeer betrouwbaar, zuinig, snel en bijzonder comfortabel.

een jaar en zo'n 30.000 km verder, auto ingeleverd

  • 106.000 km

De vier jaar zijn voorbijgevlogen, letterlijk.

Geheel storingsvrij, snel, zuinig en comfortabel. Van mij had ik er nog jaren in kunnen rijden, maar de leasemaatschappij wilde geen contractverlenging en met net iets boven de 100.000 km prima te verkopen, dat is dan ook gebeurd na een paar maanden.

Ook in het laatste jaar geen enkele wanklank, snel, zuinig, fraai en comfortabel zijn de belangrijkste woorden in de samenvatting. Het enige dat buiten de reguliere beurten om vervangen is, zijn de lampjes van de daglichtrijverlichting. Althans, niet zozeer de lampjes, wel de (Duitse) fittingen die niet tegen de warmte van de lampjes bleken te kunnen. De dealer heeft er toen led-uitvoeringen ingezet en sindsdien was het probleem dan ook opgelost.
Verbruik over 106.000 km: net geen 6.350 liter diesel, dus dat is een uiterst fraai gemiddelde van 1 op 16,7 of 5,99l/100 km.

De auto hoefde (mocht) ook niet meer APK (te) worden gekeurd, en heeft ook geen beurt meer gehad maar ik had daar eigenlijk niets bijzonders verwacht. Bij 85.000 km zijn de voorbanden voor de tweede maal vervangen, de achterbanden hadden nog voldoende profiel en hebben inmiddels ook de winter weer doorstaan.

Afscheid nemen van zo'n fijne voiture zou natuurlijk verschrikkelijk zijn als de opvolger niet nog fijner zou zijn. Gelukkig heb ik eind vorig jaar, net vóór 1 december een Laguna Berline 180pk dCi GT kunnen bestellen. Vanaf die datum wordt deze 400Nm sterke diesel niet meer in de Berline geleverd in Nederland, nog wel in de Estate. Reden: te lage verkoopaantallen, eigenlijk vreemd als je ziet wat je krijgt ten opzichte van de concurrentie, waarvan er geen enkele zo rijk is uitgerust. Niet meer de houten versieringen in het interieur van de Initiale, wél de 4 Control 4-wielsturing. Wat een kanon is dat vergeleken met de toch niet bepaald tamme paardjes in de Initiale met 'slechts' 175 pk. Over die nieuwe Laguna heb ik weer een review geplaatst.

Voor de gelukkige eigenaar die de 44-44-44 heeft gekocht resten ongetwijfeld nog vele betrouwbare, snelle, zuinige en bovenal comfortabele kilometers!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.