Renault Laguna 2.0 16V Initiale (2003)

autoreview

Renault Laguna 2.0 16V Initiale (2003)

Signalement

UitvoeringLaguna 2.0 16V Initiale
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf41.000 km
KM-stand laatst325.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aanschaf

  • 41.000 km

Aanvankelijk was ik wat sceptisch om een Laguna II/phase 1 aan te schaffen vanwege het groot aantal electronische storingen waarmee dit type geplaagd werd. Daarom wilde ik eigenlijk de phase 2.
Die was echter niet in de topuitvoering leverbaar handgeschakeld met de gewone 2 liter zonder turbo.
Het was de bedoeling om een auto met een lage kilometerstand aan te schaffen en dan een G3-installatie in te bouwen.
Liefst van Vialle, want die was bij de vorige Laguna prima bevallen. Geen enkele storing. 2 ton mee gereden in 6 jaar tijd.
Renault gebruikt Eurogas. Die staat minder gunstig bekend.
Toch wist de verkoper te regelen dat er een vialle inkwam.
Na een uitgebreide proefrit heb ik toch besloten de auto aan te schaffen. De Renaultdealer is als beste van Nederland gekozen en de verkoper eveneens.
Hij wist precies waarom dit de auto was die ik zocht en bood een nette, reele inruilprijs, terwijl deze al € 500,-- was afgeprijsd.

halverwege

  • 141.000 km

De auto is afbetaald. Via Renault kon ik destijds een relatief gunstige financiering regelen. De auto mag nog 3 jaar mee.
De afgelopen 3 jaar heeft de auto op wat kleine storingen na goed gelopen. Soms met grote gevolgen, zoals in Maart 2008 tijdens een bezoek aan Keulen. Het was Paaszaterdag, het vroor en sneeuwde een beetje. Ik had de lampen aan laten staan. Aangezien de verklikker of sensor die dit signaleert kapot was, was de akku leeg. We hebben 4 uur op de Adac moeten wachten. Gelukkig was een eigenaar van een Turks restaurant nog bijzonder behulpzaam om de exacte lokatie door te geven. Anders hadden we nog langer gestaan.
Verder wilde de auto gedurende het eerste jaar 3x niet starten.
Lag aan de kaartlezer of een van de computers. Bij de ena laatste keer Februari vorig jaar leerde een medewerker van de ANWB- wegenwacht een trucje: Kaartlezer uit het dashbord losmaken, stekker eruit halen en er weer in doen en dan op te startknop drukken. Dat hielp. De goede man had er zelfs een manuel van.
Toen 2 weken later weer hetzelfde gebeurde heb ik deze handelingen zelf mogen verrichten. Ik was bang dat ik een verkeerde draad lostrok met alle gevolgen van dien, maar gelukkig gebeurde dan niet. Hij liep en sindsdien altijd.
De laatste anderhalfjaar heeft de auto probleemloos en zonder storingen gelopen. Alleen de automatische deurvergrendeling heeft nog wel eens wat spookneigingen. Sluit soms te vroeg als er nog een deur openstaat. Heeft ook een tijdje niet gewerkt, maar ik kon de auto altijd open en dicht maken met de kaart.
Omdat de kaart afgelopen zomer begon te scheuren heb ik een ander aangeschaft voor ongeveer € 170,--.
Alles werkt nu weer redelijk goed.
Verder ben ik zeer tevreden over de auto. Hij rijdt zeer comfortabel, heeft een goede wegligging en de prestaties zijn ook op LPG goed. Op benzine rijdt de auto 1 op 12/13 op LPG 1 op 9/10.
Wel bij normaal gebruik: vlot doorrijden maar niet te hard.
De afwerking laat hier en daar te wensen over:
Portierbakje is kapot: volgens de Dealer moest de hele binnenbekleding van het linkervoorportier worden vervangen.
Dat hebben we maar niet gedaan. Gewoon twee schroefjes ertussen.
De zijkanten van de stoelen zijn niet met leer bekleed ook niet boven de stoelframe. Dit begint nu wat scheurtjes te vertonen.
Materiaal is erg dun.
In de herfst van 2013 staat de aanschaf van een andere auto gepland: dat wordt zeer waarschijnlijk een Citroen C5 (vanaf modeljaar 2008/9). Dit vind ik een zeer mooie en comfortabele auto. De huidige Laguna vind ik vooral van voren minder mooi dan het model wat ik nu rijd. De phase II komt eraan en die ziet er al een stuk beter uit. Misschien dus toch nog een Laguna, maar niet de Laguna III/phase 1.

versnellingsbak kapot

Op 27-12-2010 begaf de versnellingsbak het na 145000 km.
De schroefen van het differentieel waren finaal afgebroken.
Deze reparatie gaat ongeveer tussen de 3500 en 4500,-- kosten.
Ik vind dat ik zeker van een middenklasser met een beproefde tweelitermoter mag verwachten dat een versnellingsbak en koppelingsplaten bij normaal gebruik tenminste 250000 km meekunnen zonder al te grote problemen. Bij mij vorige Laguna heb ik mechanisch nooit abnormale slijtage gehad.
Volgens de dealer geeft Renault geen coulance meer omdat de auto te oud zou zijn. Gelukkig heeft de hoofdmonteur moeite gedaan kostenbesparend te denken en een goede revisiebak gevonden, wat ongeveer 1000 euro zou besparen tov een nieuwe bak.
Dealer kan er ook niks aan doen. Gelukkig werken ze mee aan een betalingsregeling zonder rente, want voor een gewone particulier is het wel een behoorlijk reparatiebedrag.

nog wat kleine storinkjes

  • 146.000 km

Na de dure reparatie bleek het feestje nog niet helemaal ten einde. De sensor voor de achteruit bleek niet goed te werken.
Dit had de monteur bij de nacontrole op moeten vallen want de auto was achteruit geparkeerd. In de vrij bleven de achteruitrijlampen branden en de parkeersensoren piepen.
Sensor is vervangen. Zat op de versnellingsbak. Kosten ongeveer € 30,-- Arbeidsloon niet berekend uit coulance. Monteur op fout aangesproken door bedrijf zelf.
Verder ging de rechterportierraam opeens niet meer dicht.
Na tien kilometer met de raam op een kier te hebben gereden functionneerde e.e.a.weer. Waarschijnlijk nog door de vorst. Raam was al die tijd niet open geweest.

Auto rijd nu weer prima. Wel wil ik andere Lagunarijders die auto's van deze generatie willen kopen dringend adviseren om na te gaan of de versnellingsbak is gereviseerd, want het schijnt nogal eens voor de komen dat die dingen kapot gaan. Een oude schoolmaat van mij had een Laguna Grandtour DCI uit 2004 (zesbak) en ook deze was kapot gegaan. Bleek volgens hem een constructiefout te zijn waardoor de versnellingsbak o.a.bij dit type tussen de 75 en 150.000 kapot gaat.

herfst auto carriere

  • 189.000 km

De problemen zijn in 2011 doorgegaan:
-de cardreader is vervangen ad € 349,--in september.
Bij de grote beurt in 2012 moest de krukaskeerring worden vervangen.
Aanvankelijk een reparatie van totaal 1550,--
Het motorblok moest eruit. Aangezien dit onderdeel ook bij de versnellingsbakrevisie was vervangen en er op de onderhoudsnota van juli 2011 een melding stond dat dit onderdeel lekte, is achteraf door de garage deze reparatie kosteloos uitgevoerd. Daardoor ging de rekening met ruim € 535,-- naar beneden.
Voor de rest ben ik nog steeds tevreden over de auto vwb rijcomfort, prestaties en uitstraling. De nieuwe Laguna rijdt en zit niet beter en loopt ook niet zuiniger, althans de 2 liter. Op benzine 1 op 9.
Dat loopt mijn huidige Laguna 2 op gas.
Ik hoop nog ruim 2 jaar met deze auto te kunnen tijden. Wat het daarna wordt zal afhangen van werk en inkomen, maar als dat goed zit zal het waarschijnlijk een Citroen C5 (vanaf 2008), een Peugeot 508 of een Ford Mondeo (vanaf 2007) worden.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe generatie gastanks. Benzine motoren met turbo lopen zijn in principe niet geschikt voor LPG.
LPG rijden is nu nog wel goedkoper dan diesel rijden qua verzekering, wegenbelasting en brandstofprijs, maar hoe de toekomstige ontwikkelingen daar in zijn:
per 1-1-2014 3,5 cent accijnsverhoging voor diesel en 7 voor lpg.
Ik wacht het maar af.

Weer reparaties

  • 217.000 km

Tijdens de winterinspectie bleek de motor weer olie te lekken. Het blok moest er weer uit. Dealer heeft pro actief en onder garantie of coulance de oorzaak proberen op te sporen. Na een grondige inspectie hopen we nu dat deze lekkage voorlopig achterwege blijft. Temeer de motor nog steeds prima loopt op LPG.
Het starten met warme motor bleek vanaf eind januari dit jaar moeilijkheden op te leveren.
Het lag niet aan het z.g verschijnsel dat de injectoren op benzine op den duur met bezinksel in de tank gaan verstoppen, waardoor het starten bemoeilijkt wordt, maar door een storing in de computer van het injectiesysteem. De injectoren lekten daardoor, waardoor er een benzine LPG mengsel ontstond. Injector zijn vervangen alsmede de startmotor en nog enkele kabels.
Motor start nu weer goed en kan er voorlopig weer even tegen.
Auto is verder nog in prima staat en ziet er nog netjes uit. Ook van binnen.
Geen roest e.d
Op naar de twee en halve ton.

LPG pomp kapot

  • 231.000 km

Nadat de auto bij warme motor startproblemen begon te vertonen, dacht de dealer dat dit lag aan het feit dat de benzine injectoren verstopt zaten door bezinksel. Dit verschijnsel doet zich na enkele jaren op LPG gereden te hebben vaker voor, omdat er weinig op benzine wordt gereden.
Meestal is het voldoende om bij de volgende tankbeurt wat injector reinigingsmiddel toe te voegen alvorens benzine te tanken.
Dan zou het opgelost moeten zijn.
Dit was niet het geval. Nadat tijdens het starten de startmotor het had begeven, zijn behalve de startmotor ook de injectoren van de benzine injectie vernieuwd.
Na enkele maanden kwam het verschijnsel weer terug: slecht starten en lopen op gas met warme motor. Later liep de motor ook bij hogere snelheden niet meer goed op gas.
De dealer adviseerde om twee volle benzinetanks leeg te rijden, hetgeen geschiedde. Dit hielp niks, waarna men eindelijk de juiste diagnose wist te stellen. De LPG pomp was kapot.
Die heb ik laten vervangen bij een autozaak die gespecialiseerd is in o.a. LPG tanks. Die wisten ook direct te vertellen wat de oorzaak was. Doordat de LPG pomp niet voldoende brandstof levert, treedt er een bevriezingsproces op, waardoor de gas injectoren blijven openstaan. Dit kan pas na 24 uur weer opgelost zijn. Een benzine-gas mengsel geeft startproblemen dus....

over de 3 ton

  • 311.000 km

De Laguna lust versnellingsbakken. 3e zit er inmiddels al in. Voor de rest prima en comfortabele auto. Jaarlijks zijn er wel wat reparaties en mankementen geweest, maar die vallen gewoon onder normale slijtage.
De Laguna II is als een Alfa of een oudere BWM: je bent eraan verslaafd.
De uitvoering die ik heb is zeer uniek: een 2.0 16V handgeschakeld in de top uitvoering. Hoop er nog tot volgend voorjaar mee te rijden. Zal dan rond de 340 duizend staan. Mits de situatie het toelaat, zal ik dan een Ford Mondeo gaan rijden, liefst een Ghia X. Mocht de Laguna er onverwachts toch nog mee ophouden, dan zal ik er direct weer een terugkopen van het modeljaar 2005-7. Die waren betrouwbaarder.

na 13 jaar ingeruild

  • 325.000 km

Eindelijk de nieuwe droomauto gevonden: Ford Mondeo 2.0 16V Ghia uit 2010. Na veel onkosten en pech ben ik de Renault Laguna dan kwijt.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.