Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Tech Line (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.9 dCi 120pk Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 161.000 km |
ERVARINGEN
- 161.000 km
Sinds een paar dagen in het bezit van de Laguna 1.9 dci 120 pk (300 Nm) tech line. Kleur rouge de feu metallic met als extra’s de cabasse 4 x 30 w radio en parkeersensoren.
De wagen ziet er in een woord fantatisch uit. Deze kleur kom je niet zoveel tegen op de hatchbak en tesamen met het volledige zwarte interieur staat het geweldig. Bekleding is zwart leer met zwart alcantara en de sportstoelen zitten heerlijk. Lichaam wordt goed omsloten. Auto wordt in de lease gereden.
Doorslaggevend bij de keuze was het zeer complete pakket aan standaard voorzieningen. Links/rechts gescheiden Automatische Airco, carnimat navigatie met kleurenscherm, speedcontrol, snelheidsbegrenzer, regen- en lichtsensor, 6 airbags, automatische vegrendeling bij wegrijden, leer met alcantara bekleding, 17’ lichtmetaal etc. etc. Je komt echt helemaal niets tekort bij deze auto.
De 1.9 dci van 120 pk in de nieuwste 300 Nm versie en is een zaligheid. Weliswaar wordt de auto nog ingereden (tot maximaal 2500 toeren optrekken) maar nu al is even inhalen in zijn 3 een fluitje van een cent. De motor is lekker stil (Zeker vergeleken bij de vroegere ’vrachtwagenmotor’ van de Mégane 1.9 Dti). Met gemak rijdt je 80 km in zijn 6! Door de enorme trekkracht van de motor rij je al snel te hard, en ook bij de hogere snelheden is de motor slechts op de achtergrond aanwezig met een bescheiden sonore brom (160 km/u). Gemiddeld verbruik is volgens de uitgebreide boordcomputer 6.1 l/100 km. Actieradius met de 70 liter tank komt zo op meer dan 1000 km. Al met al een zalige auto om ontspannen km’s te vreten.
De afwerking is prima in orde en er zijn niet echt storende afwerkinsdetails te vinden. Alles sluit prima op elkaar aan en de bouwkwaliteit komt veel beter over dan de wat oudere Laguna’s die wij kennen en waar
Laatste update: september 2008:
Het verhaal Laguna is voor ons voorbij. De leaseauto is ingeleverd en heeft ons eigenlijk nooit echt in de steek gelaten. Het is en blijft wel een Laguna met zijn kwalen en kleine irritaties. Zo viel op het laatst de achteruitrijverlichting + piepers uit. Irritant. Maar verder geen heel schokkende zaken. Voor een volgende review verwijs ik jullie binnenkort naar BMW. Want inmiddels is de Laguna door een BMW 318d touring vervangen! En dat is toch wel een compleet ander verhaal...
PROBLEMEN
- 161.000 km
geen
De tuimelschakelaar snelheidsregelaar/begrenzer blijft niet zitten in de stand van de snelheidsbegrenzer. Niet echt problematisch omdat we de begrenzer nooit gebruiken. Waarschijnlijk moet de schakelaar worden vervangen en dat gebeurt dan maar bij de 30.000 KM beurt.
Update (november 2006)
Intussen heeft deze auto 96.000 km gelopen. Inderdaad is de tuinmelschakelaar reeds lang geleden vervangen. 2 x een lekke band opgelopen in relatief korte tijd (rechtsvoor) door het raken van een stoeprand bij uitwijkmanoeuvre. Door de relatief lage band rijd je dan snel lek. Dus 2 x vervangen. Oppassen dus hiervoor!
De oliepomp van de stuurbekrachtiging is vervangen en (onder garantie) een modificatie doorgevoerd aan het koppelingspedaal. Ook wilde het rechteportier niet meer omhoog en daarvoor is ook een onderdeeltje vervangen. Ook is een renaultcard kapot en wordt deze vervangen.
Update (november 2007)
Weer een jaar verder en de winterbanden liggen er weer om. Distributieriem, gebeurd standaard bij 120.000 km, vervangen. Over het algemeen geen gekke zaken. Tijdens vakantie in Scandinavie (5000 km op de teller erbij) brak bij band oppompen ventiel! Gelukkig in een werkplaats dus er zat zo een nieuw ventiel op. Blijft dan alleen continue een lampje van het bandenspannings controle systeem branden. Irritant. Zelfs een keer waarschuwing ’lekke band terwijl dat de band was waarbij het sensor ventiel was vervangen door een standaard ventiel, curieus. Wat wel opvalt zijn kraakjes en rammeltjes en een soms piepende bestuurdersstoel. Nog 7 maanden en dan maar eens kijken wat het wordt. Zou toch zomaar de nieuwe Laguna kunnen worden want die rijdt wel zeer comfortabel. Hopen dat de techline het goed houdt. Het blijft een heerlijke reiswagen en zeer complete auto. De problemen neem je dan maar voor lief als leaserijder.
Update (september 2008).
Na 161.000 redelijk probleemloze kilometers de Laguna ingeleverd. Helaas wel met achteruitrijlampen en piepers die het niet meer deden. Dat is dan weer zo\'n typische Laguna kwaal. Maar over het algemeen niets dan goeds gezien het aantal gereden km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège airco automaat apk 25-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2005
- 167.270 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna 2.0-16V T Privilège Navi|Cruise|Trekhaak
- 2004
- 206.905 km