Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Tech Line (2004)

autoreview

Renault Laguna
Renault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault LagunaRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieurRenault Laguna - interieur

Signalement

UitvoeringLaguna 1.9 dCi 120pk Tech Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst161.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 161.000 km

Sinds een paar dagen in het bezit van de Laguna 1.9 dci 120 pk (300 Nm) tech line. Kleur rouge de feu metallic met als extra’s de cabasse 4 x 30 w radio en parkeersensoren.
De wagen ziet er in een woord fantatisch uit. Deze kleur kom je niet zoveel tegen op de hatchbak en tesamen met het volledige zwarte interieur staat het geweldig. Bekleding is zwart leer met zwart alcantara en de sportstoelen zitten heerlijk. Lichaam wordt goed omsloten. Auto wordt in de lease gereden.

Doorslaggevend bij de keuze was het zeer complete pakket aan standaard voorzieningen. Links/rechts gescheiden Automatische Airco, carnimat navigatie met kleurenscherm, speedcontrol, snelheidsbegrenzer, regen- en lichtsensor, 6 airbags, automatische vegrendeling bij wegrijden, leer met alcantara bekleding, 17’ lichtmetaal etc. etc. Je komt echt helemaal niets tekort bij deze auto.

De 1.9 dci van 120 pk in de nieuwste 300 Nm versie en is een zaligheid. Weliswaar wordt de auto nog ingereden (tot maximaal 2500 toeren optrekken) maar nu al is even inhalen in zijn 3 een fluitje van een cent. De motor is lekker stil (Zeker vergeleken bij de vroegere ’vrachtwagenmotor’ van de Mégane 1.9 Dti). Met gemak rijdt je 80 km in zijn 6! Door de enorme trekkracht van de motor rij je al snel te hard, en ook bij de hogere snelheden is de motor slechts op de achtergrond aanwezig met een bescheiden sonore brom (160 km/u). Gemiddeld verbruik is volgens de uitgebreide boordcomputer 6.1 l/100 km. Actieradius met de 70 liter tank komt zo op meer dan 1000 km. Al met al een zalige auto om ontspannen km’s te vreten.

De afwerking is prima in orde en er zijn niet echt storende afwerkinsdetails te vinden. Alles sluit prima op elkaar aan en de bouwkwaliteit komt veel beter over dan de wat oudere Laguna’s die wij kennen en waar

Laatste update: september 2008:
Het verhaal Laguna is voor ons voorbij. De leaseauto is ingeleverd en heeft ons eigenlijk nooit echt in de steek gelaten. Het is en blijft wel een Laguna met zijn kwalen en kleine irritaties. Zo viel op het laatst de achteruitrijverlichting + piepers uit. Irritant. Maar verder geen heel schokkende zaken. Voor een volgende review verwijs ik jullie binnenkort naar BMW. Want inmiddels is de Laguna door een BMW 318d touring vervangen! En dat is toch wel een compleet ander verhaal...

PROBLEMEN

  • 161.000 km

geen
De tuimelschakelaar snelheidsregelaar/begrenzer blijft niet zitten in de stand van de snelheidsbegrenzer. Niet echt problematisch omdat we de begrenzer nooit gebruiken. Waarschijnlijk moet de schakelaar worden vervangen en dat gebeurt dan maar bij de 30.000 KM beurt.

Update (november 2006)
Intussen heeft deze auto 96.000 km gelopen. Inderdaad is de tuinmelschakelaar reeds lang geleden vervangen. 2 x een lekke band opgelopen in relatief korte tijd (rechtsvoor) door het raken van een stoeprand bij uitwijkmanoeuvre. Door de relatief lage band rijd je dan snel lek. Dus 2 x vervangen. Oppassen dus hiervoor!
De oliepomp van de stuurbekrachtiging is vervangen en (onder garantie) een modificatie doorgevoerd aan het koppelingspedaal. Ook wilde het rechteportier niet meer omhoog en daarvoor is ook een onderdeeltje vervangen. Ook is een renaultcard kapot en wordt deze vervangen.

Update (november 2007)
Weer een jaar verder en de winterbanden liggen er weer om. Distributieriem, gebeurd standaard bij 120.000 km, vervangen. Over het algemeen geen gekke zaken. Tijdens vakantie in Scandinavie (5000 km op de teller erbij) brak bij band oppompen ventiel! Gelukkig in een werkplaats dus er zat zo een nieuw ventiel op. Blijft dan alleen continue een lampje van het bandenspannings controle systeem branden. Irritant. Zelfs een keer waarschuwing ’lekke band terwijl dat de band was waarbij het sensor ventiel was vervangen door een standaard ventiel, curieus. Wat wel opvalt zijn kraakjes en rammeltjes en een soms piepende bestuurdersstoel. Nog 7 maanden en dan maar eens kijken wat het wordt. Zou toch zomaar de nieuwe Laguna kunnen worden want die rijdt wel zeer comfortabel. Hopen dat de techline het goed houdt. Het blijft een heerlijke reiswagen en zeer complete auto. De problemen neem je dan maar voor lief als leaserijder.

Update (september 2008).
Na 161.000 redelijk probleemloze kilometers de Laguna ingeleverd. Helaas wel met achteruitrijlampen en piepers die het niet meer deden. Dat is dan weer zo\'n typische Laguna kwaal. Maar over het algemeen niets dan goeds gezien het aantal gereden km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.