Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Privilège (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna 1.9 dCi 120pk Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 151.000 km |
KM-stand laatst | 249.500 km |
ERVARINGEN
- 249.500 km
De Renault Laguna uit de serie 2002 is een praktische auto.
De dieselmotor 1.9 DCI loopt als een zonnetje, is vlot en heeft een fantastische turbo, die je echt voelt. Met 6,3 lt dieselverbruik op 100 km zuinig te noemen.
Deze auto heb ik in mei 2005 gekocht met 151000 op de teller van Athlon, een voormalige lease-wagen.
De absolute pluspunten van de Privilege zijn de verwenextra’s. Mijn wagen heeft Cognaclederen bekleding op de stoelen en deurpanelen die de Laguna, in combinatie met de zwartmettalic lak, een luxe uitstraling geven. De Carbasse Renault radio is erg praktisch met stuurbediening en een geluid zonder deurresonantie. Een leuke extra is het electrische schuifdakje. De boordcomputer laat op tijd weten wanneer je moet tanken, wanneer je een deur niet gesloten hebt, een stadslichtje defect is, het oliepeil te laag is, maar soms begint ze als een halve gare te brullen dat de bandenspanning niet goed is (vooral bij warme dagen), terwijl er feitelijk niets aan de hand is (ze gaat echt band voor band af). Daarnaast zijn de winterbanden wel een aanslag op de portemonnee, per wiel(met stalen velg)moet een apart sensorventiel worden aangeschaft voor de boordcomputer (totaal € 1250,00). Wanneer het inlezen door de dealer niet goed gebeurd is het vreemd opkijken wanneer je wordt medegedeeld op de snelweg zonder banden te rijden. Inlezen kost 25 euro, maar daarna werkt het systeem prima. Nog een minpuntje zijn de opbergbakken in de deuren. Deze kunnen er spontaan uitvallen bij het openen van de deur, erg armoedig.
Maar de electrisch inklapbare buitenspiegels, de (bij fel licht) dimmende binnenspiegel en overal 12V aansluitingen maken een hoop goed.
Mijn eerste auto met parkersensoren in de achterbumper en nooit kunnen beseffen dat dit heerlijk is, vooral in Amsterdam inparkeren op plaatsen die te klein lijken. De Sleutel in de vorm van een dikke creditcard vind ik persoonlijk flauwekul, met de startknop had ik de eerste weken het idee in een botsauto plaats te nemen.
Het comfort is prima. Goede stoelen en zelfs na 226000 km nog niet doorgezakt. Vooral het leer blijft erg mooi. In vergelijking met mijn vorige auto, een Safrane op LPG, is deze auto echt voordelig in het onderhoud. Tot op heden geen noemenswaardige mankementen gehad, behalve dan het volgende.
Bij 215.000 km begon de wagen te stotteren bij accelereren tussen de 1500 en 3000 toeren, inhouden zeg maar.
Je denkt dat ie ’op’ is, maar niets daarvan.
Voor nog geen 200 euro was het defect (afstelling) verholpen. Het schijnt nog wel eens voor te komen bij dit type motor F9Q 750 met EGR-klep Pierburg.
Het inlaatspruitstuk moet dan worden gereinigd en er dient een spiraalvormige olieafscheider (nr 8200140763) te worden gemonteerd. (info voor de doe-het-zelfer)
Bij 229.000 km een defecte dynamo. Jammer, maar niet raar na zoveel kilometers. Prima uit de brand geholpen door de ANWB.
Tja, bij deze kilometerstand neem je voor lief dat er eens een dashboardlampje uitvalt. Typisch Frans? Deze Laguna loopt werkelijk nog als een zonnetje, dus voorlopig mag ie blijven, laten we zeggen minstens nog een jaar.
In september 2008 tegen een fantastische Saab 9-3 Cabrio Aero uit 2001 aangelopen. Kon ik niet laten staan, de Laguna is ingeruild maar was een heerlijke wagen.
PROBLEMEN
- 249.500 km
- gebroken spanrol bij distributieriem (uniek)
- Het hikken/stotteren van de motor
UPDATE 229.000 km.
- Dynamo defect.
Samen met het vervangen van een mutiriemset, kosten € 520,00.
233.000 km.
- gebroken beugel bij uitlaat, 2 lampjes en olie bijvullen € 37,50.
239.000 km.
- Kabelboom onder voorbumper(!) storing. Vervangen € 650,-.
240.000 km.
- Speling achteras laten verhelpen, € 450,-.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.