Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Privilège (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Laguna 1.9 dCi 120pk Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
18-12-2006
Op 1 augustus is de Laguna na een looptijd van vijf jaar de deur uitgegaan vanwege einde leasecontract. Eigenlijk een vrij probleemloze auto. Irritant was de keyless entry die nogal eens weigerde. Vier kaartsetjes tot gevolg, maar nooit 100% werkend. Ook de achteruitrijsensoren hadden er niet altijd zin in en wanneer de boordcomputer stopt te vertellen ’Uw lichten branden nog’ (jaja, de pratende versie), is dat soms best lastig voor de accu. Verder niets dan lof over deze auto: pittige prestaties, geweldig comfort, prachtig uiterlijk en verder goede kwaliteit. Geen last gehad van rammeltjes en kraakjes en naast wat kleine afwerkingsfoutjes direct in de beginperiode in ’01 (zie onder) geen enkele klacht! Voor een Laguna II uit de eerste serie blijkbaar bijzonder. De nieuwe eigenaar mag hier blij mee zijn; de wagen kwamen we bij een groothandel tegen voor slechts € 8.450. Absoluut niet veel geld voor deze prima wagen. Een nieuwe leaseauto kiezen was niet makkelijk, een echte favoriet zat er niet tussen. De BMW 3 en Audi A3 bleken wel wat prijzig voor het gebodene, de Volvo S40 was iets te klein en daarmee bleven twee Fransozen over: de 407 en wederom de Laguna. En hoewel de voorkeur uitging naar de Peu (uiterlijk) is toch weer de keuze gevallen op de Laguna vanwege het gunstigere leasetarief en ruimere standaarduitrusting.
Update 29-12
Geen bijzonderheden te melden. Auto blijft het goed doen. Achteruitrijsensoren hebben we niet laten maken, we gebruiken de ab op de vergrendeling handmatig i.p.v. keyless. Op deze puntjes na steekt de auto nog steeds prima in elkaar en is het elke keer en genot om er (zeker lange) ritten mee te rijden!
Over een aantal maanden is het tijd een nieuwe auto te bestellen, waarschijnlijk wordt het een maatje kleiner. Omdat de Mégane niet aanspreekt zullen we overgaan op een ander merk.
Update 9-7
De Laguna is inmiddels de 120.000 grens gepasseerd en nog steeds ben ik zeer tevreden over de wagen. Mijn werkgever heeft, om kosten te besparen, het leasecontract met een jaar verlengd (van vier naar vijf jaar). De auto is over een maand vier jaar oud, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog geen andere auto zou willen. Ik vind de auto nog steeds prachtig, echt genieten! Intussen zijn na de laatste grote beurt de distributieriem en waterpomp vervangen. Met de huidige kilometerstand niet onlogisch lijkt me. Na zo’n 1,5 jaar trouwe dienst begeeft de huidige keycard het helaas langzamerhand wel weer. Daar zal weer een nieuwe voor besteld moeten worden. Wat wel echt jammer is, is het niet functioneren van de achteruitrijsensoren. Zoiets kan tot zeer ongewenste situaties leiden, omdat je toch op dat piepje vertrouwt!
Intussen weer 20.000 kilometer verder, de kilometerstand staat op 75.000. Het wordt een beetje een saai verhaal, want er is gewoon weinig mis met deze Renault. Voor mij staat de betrouwbaarheid op een hoog niveau. Comfort, rijgedrag en het lage verbruik zijn pluspunten. Het is heerlijk toeren in deze Fransman en voorlopig wil ik ’m zeker niet kwijt! Ik ben het afgelopen jaar een maal terug geweest bij de dealer omdat de batterij van de sleutelkaart langzaamaan opraakte; dat probleem was binnen een kwartier verholpen.
De Laguna is een mooie auto met veel kwaliteiten. De auto stuurt vrij direct en schakelt soepel (6 versnellingen vind ik trouwens erg prettig). De 1.9 dCi motor heeft 120 pk, wat de auto erg vlot maakt. Bovendien is het verbruik behoorlijk laag. Wat betreft de ruimte in de auto is er ook weinig te klagen. Zowel voor- als achterin is het goed vertoeven, hoewel andere bronnen wel eens anders beweren. Ik ben 1.85 meter lang, maar heb beslist geen problemen met de ruimte. Ook de bagageruimte is behoorlijk ruim en goed toegankelijk. De standaarduitrusting is perfect: half leren bekleding, lichtmetaal, radio/cd, boordcomputer met spraaksynthese, regensensor, parkeersensor en automatische klimaatregeling gescheiden voor links en rechts zijn op de Privilège allemaal standaard.
PROBLEMEN
Drie kleine opstartproblemen die allemaal verholpen zijn:
- keyless entry werkte niet goed (kaart vervangen; nu 2x);
- rechter zonneklep liet los;
- bakje in het linkervoorportier bleef niet zitten.
07-06
- keyless entry hapert;
- achteruitrijsensoren werken niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V Privilège airco automaat apk 25-04-2026 inruil mogelijk nap
- 2005
- 167.270 km

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Navi | Xenon | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | Half Leer | APK tot 01-04-2026!
- 2005
- 148.663 km

Renault Laguna 2.0-16V T Privilège Navi|Cruise|Trekhaak
- 2004
- 206.905 km
Lezersreacties (0)
Reageren