Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Dynamique (2001)

autoreview

Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Dynamique (2001)

Signalement

UitvoeringLaguna 1.9 dCi 120pk Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf194.000 km
KM-stand laatst278.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bevindingen

  • 275.000 km

Aanschaf:
Gekocht met 6 maanden bovag garantie, Nationale Autopas, een beurt en een nieuwe apk van de Renault Dealer in het ouderlijk dorp. Natuurlijk had ik de andere reviews van de laguna van dit bouwjaar gelezen en was daardoor op mijn hoede, maar deze Laguna had een heel acceptabele kilometerstand met NAP en is altijd goed onderhouden (boekjes!). Met de belofte dat we van de dealer alle service zouden krijgen die je van een renault dealer mocht verwachten hebben we de knoop maar doorgehakt. Dealer verzekerde me dat dit echt een goede was.

De aanschaf was inclusief een setje nauwelijks gebruikte winterbanden van een Espace. 17 inch stalen velgen - wat een putdeksels!

Wat bevalt goed:
- comfort met een hoofdletter C! Heerlijke feautuils, cruise control, gescheiden climat control, inklapbare spiegels etc etc.
- De motor / versnellingsbak is een prettige combinatie: 120 pk en een zesbak. Mijn monteur (alfist) was positief verrast over hoe snel de auto is.
- Verbruik is keurig - zeker voor een auto van dit formaat, gemiddeld over 80.000 km 5,4 l/100 km (snel optrekken, meestal iets boven max snelheid op de cruise control)
- De auto hoeft slechts om de 30.000km een beurt, en dan nog om en om groot / klein. Dit maakt autorijden een stuk betaalbaarder!
- Auto ziet er ondanks zijn leeftijd (11 jr) nog steeds heel toonbaar uit.

Wat bevalt minder:
- De bekerhouder rammelt een beetje in het dashboard. Radio harder zetten of de bekerhouder uitklappen.
- Ben ook de bekende zwakkere plekken van de Laguna tegengekomen: versleten koppeling en achterasrubbers.

Problemen en onderhoud

  • 275.000 km

194.000 km
Bij aanschaf zijn de volgende zaken vervangen:
- slot dashboardkastje (was defect)
- mistlamp rechtsvoor (barst in glas)

200.000 km:
- Stoelmechanisme doorgesmeerd, piepte als je over verkeersdrempels reed.
- Interieurverlichting voorin is wat beter bevestigd in het plafond, begon scheef te zakken.
- knopje cruise control op het stuur vervangen. Als je op de plus drukte ging hij harder, als je op de min drukte ging hij ook harder...
- achterasrubbers ingevet tegen het kraken. Heeft welgeteld 1 dag geholpen.

206.000 km:
- trekhaak op marktplaats gekocht en gemonteerd.
- achterasrubbers nog maar eens ingesmeerd door de dealer. Maakte niets uit qua gekraak.

220.000 km:
- Remblokjes voor vervangen
- koppeling begon te slippen. Jammer dat de auto net uit de garantie is. Reparatie bleek ruim 1600 euro te kosten (slik), omdat het vliegwiel ook vervangen moest worden (speling).
- achterasrubbers zijn alsnog (coulance van dealer) vervangen. Wat een enorm verschil!

Schakelen ging op een gegeven moment steeds beroerder. Bleek dat een rubber afdichting van de versnellingsbak niet goed was waardoor wat olie was weggelekt. rubbertje vervangen en olie bijgevuld. Alleen bij koude motor voel je nu nog wat weerstand bij het inleggen van de 3e versnelling. Bij warme motor niets aan de hand; moet ik maar mee leren leven.

224.000:
Grote beurt, achterbanden, distributieset, multiriem. Remschijven en blokken achter, stuurkogeltje. Schijven achter zijn trouwens duur! (bijzondere constructie, wiellagers zitten in de achterschijven)

254.000: Kleine beurt en tegelijk claxon vervangen door een dubbeltonige (zat vreemd genoeg een enkeltonige in) en een defecte speaker vervangen. Verder geen noemenswaardigheden - de Laguna houdt zich super!

268.000: G#dmiljaar! Terwijl ik op vakantie was heeft iemand het achterportier van mijn auto in puin gereden. Uiteraard geen briefje met gegevens onder de voorruit. Forse schade, 2000 euri, auto economisch total loss :-( Dader mag zich kapotschamen.

268.200: apk voor 65 eurootjes. Niet gek voor een 11 jaar oude fransoos met ervaring!

274.000: Met grote deuk rondrijden is ook geen porum. Op de sloop een gebruikte deur gevonden in redelijke staat, die zit er nu in.

Onverwacht afscheid

  • 278.000 km

Op weg naar Eurodisney, net voorbij Charles de Gaulle waar je van de A1 de A3 op gaat werd ik op de plek waar de snelwegen bij elkaar komen totaal verrast door acquaplanning. Ik reed niet te hard, de auto stond op goede winterbanden (december) het motregende en het wegdek was beroerd. Kennelijk waren dat de juiste ingredienten voor acquaplanning...

De 1e, 2e en 3e zwieper kon ik opvangen, maar bij nummer 4 ging de auto rond en klapte met de linker-achterkant in een betonnen muurtje, sprong daarbij omhoog (bestuurder achter ons verklaarde dat we met 4 wielen los kwamen) en toen stonden we stil, met de neus weer in de juiste richting...

Wie zegt dat Fransen/Parijzenaren niet kunnen rijden kletst uit zijn nek - ze wisten ons wonderwel te ontwijken terwijl wij al tollend 4 rijbanen overstaken, en stopten direct om hulp te verlenen.

Doordat de auto achteruit, en onder een hele kleine hoek de betonnen muur raakte, en dit muurtje onderaan iets schuin omhoog loopt, werd de auto omhoog geduwd en heeft de achteras de grootste klap opgevangen. De carrosserie was ook flink beschadigd, en de zij airbags hadden hun werk keurig gedaan. Einde oefening voor de Laguna, maar veel belangrijker: wij stapten beiden zonder blijvende schade uit - en dat is wat je van een 5-sterren crasher verwacht!

Nog veel lof voor de ANWB die ons goed geholpen heeft trouwens - ik had er zowel qua kosten als taalkundige uitdaging niet aan moeten denken om afslepen, repatriëring van de auto en vervangend vervoer zelf te moeten regelen!

eindconclusie

  • 278.000 km

De laguna was een uitermate comfortabele auto, met een lekker krachtige motor. Toegegeven, de auto is niet foutloos, maar echt niet zo slecht als sommigen je willen doen geloven. Denk dat veel terug te voeren is op goed onderhoud en dat een auto niet afgetrapt is natuurlijk.

Qua kosten:
Grote kostenpost was vervanging van koppeling en vliegwiel. Verder geen rare dingen gehad, en door de ruime onderhoudsinterval (30.000 km!) blijven de onderhoudskosten laag. De laguna is zeker voor zijn formaat een bescheiden drinker - 1:18 a 1:19 goed haalbaar.

Opvallend genoeg zag ik laatst op de RDW website dat de Laguna niet naar de eeuwige roestvelden is. Ik vermoed dat een handige harry hem opgeknapt heeft.
Geweldig, ik hoop dat de huidige berijder er net zo veel plezier van heeft als ik van die wagen heb gehad.

Rij nu al weer een tijdje Citroen DS5, maar denk nog steeds met weemoed terug aan deze fantastische autoroute-cruiser.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.