Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Dynamique (2001)

autoreview

Renault Laguna 1.9 dCi 120pk Dynamique (2001)

Signalement

UitvoeringLaguna 1.9 dCi 120pk Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We waren op zoek naar een comfortabele grote auto die enigzins redelijk omging met brandstof. Eigenlijk moest het duits worden. Een A4 met een V6 TDI motor. Veel gezocht. Slapenloze nachten door het afspeuren van het word wide web maar niks kunnen vinden. Een enkele auto werd verpest door de arrogantie van de verkopende partij. Totdat we, door stom toeval, uitkwamen op een site over de Renault Laguna II. Het model vonden we eigenlijk al jaren mooi, maar door de negatieve berichten destijds hebben we nooit naar dit model gekeken. Maar onze interesse was gewekt. De auto was groot, sterke diesel, cruise controle voor mij en hoogte verstelbare stoelen voor mijn vrouw. En volgens iedereen een heerlijke auto om mee te rijden. Alleen de reputatie stond ons nog steeds tegen. Toch maar eens voorzichtig geinformeerd wat er nou precies waar was. Ja..er zijn inderdaad modellen met veeeeel problemen.. Maar ja..welke duitser niet. Ook mijn vorige lease golf stond het eerste jaar 4x in de garage met de gekste problemen.

Plots stond er dicht in de buurt een Laguna II 1.9 DCI te koop. Een hatchback.. maar wij wilden eigenlijk een Grand Tour. Maar na een telefoontje gaf de verkoper ons een betrouwbare indruk. Toch maar eens even rijden met de auto. JEMIG wat een genot. Rust, ruimte en comfort. Niks hard maar wel strak en direct en toch soepel en stil. De motor hoor je bijna niet en met de zes versnellingen is het sowieso weinig toeren. 120km/h = 2100tpm! Alles werkte aan de auto en was tot voor kort dealer onderhouden. ALLES was door de dealer uitgevoerd. De eigenaar wilde de auto verkopen ivm zijn nieuwe leaseauto. De prijs was snel afgemaakt en wij zijn er nu mee aan het rijden. De radio is heerlijk (moeten alleen nog een aux ingang maken, dus als er iemand ideeen heeft). Een band moest vervangen worden en de auto moest uitgelijnd worden.

Inmiddels hebben we er 1500 km mee gereden. Onze bevindingen:

Verbruik:
- mix van stad, woonwerk (35km enkele reis): 6,5l/100km (bij ca 5 graden)
- lange afstand nederland zonder file max snelheid met cruise control: 5,2l/100km

metingen zijn gedaan met tanken en niet met de BC! (overigens, de BC geeft een iets hoger verbruik op)

Positief:
VEEEEEL ruimte
Super geluid uit standaard audio installatie
Centrale vergrendeling met afstand
Geen sleutel nodig
Veel opties
Direkte besturing
Stil
Comfort
Souplesse van de motor

Negatief:
Zeer lichte trilling in stuur (velg RV blijkt gericht te moeten worden)
Cruise controle pakt langzaam op (wellicht in te stellen in de software)
Geen Xenon (alhoewel..het groot licht bij de Xenon uitvoering is ook H7..)
Hakerig schakelen van 2 naar 3e versnelling (schijnt een typisch probleem te zijn)
Cabasse radio kent geen aux ingang
Bandendruksensor RA weigert heel af en toe.

PROBLEMEN

Nieuwe band RV Michelin Primacy EL 225/45/R17 a 164 euro

update 25-1-2008:
Op de terugreis vanuit Berlijn merkten we dat de knoppen van de cruise controle niet helemaal lekker werkten. Op het duitse forum had ik al ontdekt dat dit vaker gebeurde. Reparatie was eenvoudig op te lossen door de contacten opnieuw van geleidende verf te voorzien. Echter... Navraag bij de dealer leverde op dat nieuwe knoppen plus inbouwen nog geen 65 euro kosten! De keuze was snel gemaakt. Meteen een raamrubber laten vervangen en tijdens deze reparatie werden we gewezen op een spanrol van de dynamo die niet goed werkte waardoor de riem af en toe slipte. Dit veroorzaakte een rare resonatie. Prijzen worden vooraf opgegeven en alles is super naar wens opgelost. De auto werd zelfs van binnen en buiten compleet gereinigd! We hebben andere ervaringen met auto dealers. (Van Marwijk in Leiden heeft onze Laguna nu in onderhoud). Het verbruik is iets gestegen (we rijden waarschijnlijk iets vlotter) maar nog steeds netjes (gem. 5,9l/100km). Toch denken we aan tunen..heeft iemand hier ervaring mee?

update 28-5-2008:
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Echter zijn wel een paar dingen gedaan:
- Rechtervoorband, breuk in karkas, garantie
- Remschijven en blokken voor (originele zaten er nog nog onder), 320 euro
- Trekhaak met Multicon-west stekker laten monteren: 395 euro
- 180.000km beurt: 395 euro
- 4 nieuwe gloeibougies: 150 euro
- Drukrol dynamo: 210 euro (alles is vervangen: riemen, overige rollen)
- Stuurstang linksvoor (versleten stuurkogels, is 1 geheel) 165 euro.

We vonden de auto de laatste tijd wat slecht trekken en hikte af en toe. Onderzoek leverde op dat 2 van de 4 verstuivers intern lekte. Aangeraden werd ze alle vier te vervangen... Tjakka: 1200 euro.. Dat hakte erin. Maar het resultaat was verbluffend. Veeeeeel betere trekkracht, nog soepeler en vooral zuiniger.

Veel geld, veel gedaan. Slechte auto? Nee. We naderen de 2 ton. Dus grote dingen hadden we wel verwacht. De dynamo, koppeling en display airco komen er aan. Wanneer? we wachten het af. Deze kosten komen bij alle automerken. Als alles weer ok willen we er zeker nog 150.000km mee doen. En vergeet niet: alles is gedaan bij de renault dealer van Marwijk in Leiden (complimenten voor de service)

Update 17-6-2008:
Bandendruk is na een tip van een duitse dealer verhoogd naar 2.5 voor en 2.2 achter. Wat een verschil! De auto stuurt strakker en vooral stabieler. Helaas is de bijrijders ruitmechanisme vastgelopen. Dit moet nog even nagekeken worden.

Het vervangen van de verstuivers heeft veel geholpen. Het gemiddelde verbruik is op de lange afstand teruggegaan naar 5.1l/100km (120km/h constant met airco aan). Het verbruik op de Nederlandse wegen is ongeveer 5,6l/100km). We overwegen chiptuning..

Update 8-5-2011":
De auto is alweer bijna bij de 3 ton. We gebruiken de auto nu ook als lesauto en de auto is bij 210000km getuned (tunex). Het olieverbruik is nog steeds Nihil. Brandstofverbruik ligt normaal rond de 6,0L/100km en in de les rond de 7,4L. Wat is er allemaal vervangen en wat zijn de problemen?

- 4 x verstuiver: € 1.500,00
- 1 x Remschijven voor + blokken rondom
- 1 x koppeling (na het tunen ;)) € 850,00
- 2 x raammechanisme
- 5 x kromme velg (dank aan leerlingen)
- 2 x keycards (1 kwijt en 1 op gaan zitten)
- 3 x airco reparatie ivm lekkende o-ring (totaal € 350,00)
- 2 x kaartlezer gemaakt ivm afgebroken microswitch, kosten € 5,00
- 3 x spoorstang vervangen a € 150,00
- 1 x fusee vervangen € 125,00
- 2 x stekkers schoongemaakt ivm massasluiting achterzijde

Huidige problemen:
- Plaatwerk onder de motor zit los door doordraaiende bouten. Deze bouten rammelen ook.
- Mogelijk defect aan airco (rammelend geluid)
- Climate controle geeft fors verschil in temperatuur aan bestuurderszijde (lekker koel) en passagiers kant (niet lekker koel)
- Fluitend geluid en geen vloeiend vermogens opbouw, intercooler is verdacht.

Alles bij elkaar valt het ons reuze mee. De auto wordt door de leerlingen regelmatig misbruikt maar rijdt nog even comfortabel. De originele uitlaat en schokbrekers zijn nog steeds aanwezig en werken uitstekend. Minder vinden we de steeds erger wordende rammels en kraakjes.

Repareren of verkopen? We weten het nog niet..

Update

  • 282.000 km

De auto is alweer bijna bij de 3 ton. We gebruiken de auto nu ook als lesauto en de auto is bij 210000km getuned (tunex). Het olieverbruik is nog steeds Nihil. Brandstofverbruik ligt normaal rond de 6,0L/100km en in de les rond de 7,4L. Wat is er allemaal vervangen en wat zijn de problemen?

- 4 x verstuiver: € 1.500,00
- 1 x Remschijven voor + blokken rondom
- 1 x koppeling (na het tunen ;)) € 850,00
- 2 x raammechanisme
- 5 x kromme velg (dank aan leerlingen)
- 2 x keycards (1 kwijt en 1 op gaan zitten)
- 3 x airco reparatie ivm lekkende o-ring (totaal € 350,00)
- 2 x kaartlezer gemaakt ivm afgebroken microswitch, kosten € 5,00
- 3 x spoorstang vervangen a € 150,00
- 1 x fusee vervangen € 125,00
- 2 x stekkers schoongemaakt ivm massasluiting achterzijde

Huidige problemen:
- Plaatwerk onder de motor zit los door doordraaiende bouten. Deze bouten rammelen ook.
- Mogelijk defect aan airco (rammelend geluid)
- Climate controle geeft fors verschil in temperatuur aan bestuurderszijde (lekker koel) en passagiers kant (niet lekker koel)
- Fluitend geluid en geen vloeiend vermogens opbouw, intercooler is verdacht.

Alles bij elkaar valt het ons reuze mee. De auto wordt door de leerlingen regelmatig misbruikt maar rijdt nog even comfortabel. De originele uitlaat en schokbrekers zijn nog steeds aanwezig en werken uitstekend. Minder vinden we de steeds erger wordende rammels en kraakjes.

Repareren of verkopen? We weten het nog niet..

En toen was het over....

  • 301.128 km

Zaterdag 12 november ging ik de grens over. De auto werd netjes warm gereden. Alle vloeistoffen waren op peil en de 300000km beurt was net uitgevoerd.

Vol vertrouwen ging ik de paarden weer eens van stal halen. Langzaam bouwde ik de snelheid op totdat ruim 200km/h op de klok stond. Bij Wesel gekeerd en even wat gegeten.
Terug naar huis... Weer netjes warm gereden.

De snelheid lag tussen de 170 en de 180km/h. Even afremmen voor een auto, terugschakelen en bij het oplopen van het toerental was opeens het vermogen weg. Het gele gloeispiraaltje sprong aan in de spiegel zag ik een dikke witte rookpluim, "turbo" mompelde ik nog... Vlak voordat ik de vluchtstrook oprolde ratelde het behoorlijk in het vooronder...

Een veel voorkomend euvel bij deze auto: de turbo gaat defect, de oliekeerring begeeft het waardoor de olie direct de motor in gaat, vandaar de rookpluim. De olie wordt binnen enkele seconden uit het blok gezogen met als gevolg: vastgelopen motor... Reparatie heeft geen zin meer. Mocht iemand interesse hebben in een verder goede auto met nette winterbanden en zomerbanden..laat een mailtje achter.

Ik zal m nog missen...

De Turbo eraf gehaald

We waren toch nieuwsgierig hoe een en ander is ontstaan:

De turbolader is gedemonteerd en de ravage was enorm: De as tussen de schoepenwielen was doormidden en het "koude" gedeelte had zich totaal in het turbo gevreten.

De turbo had waarschijnlijk al voor het voorval last van overmatige slijtage (het bekende fluiten wat ik al eerder aangaf in deze review).

Wanneer de turbo destijds was vervangen hadden we waarschijnlijk nu nog steeds vrolijk rondgeknort.

Maarrr.. het heeft ook een positieve invloed: We rijden nu prinsheerlijk rond in een onlangs aangeschafte VOLVO 850T5 automaat. heeeerrrrlijk

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.