Renault Laguna 1.6 16V Dynamique (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Laguna 1.6 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 91.000 km |
KM-stand laatst | 91.823 km |
Weer een Laguna
- 91.823 km
De Renault Laguna.
Als liefhebber van auto's met comfort, toch een auto die ik altijd hoog heb zitten. Mijn eerste Franse middenklasser was in 2013 ook een Renault Laguna met dezelfde motorisering, die was toen 10 jaar oud. Die auto is toen opgevolgd door een Safrane met de 2.0 Volvo motor. Helaas heb ik die auto maar kunnen rijden van +/- 2 ton tot 330.000. Mechanisch was die nog perfect, maar het plaatwerk was om te huilen inmiddels, een probleem waardoor het momenteel zeer dun gezaaid is met de Safrane's denk ik.
Oke, nu naar de Laguna.
Ik ben naast de Laguna ook in het bezit van een Citroën C5 3.0 V6 exclusive van het bouwjaar 2005. Dat is een echte Citroën, niet starten lopen maar starten storing lopen. Emissiestoring komt het vaakst terug, zou dat komen omdat ik het vertik er dure Euro 98 in te gooien? Wie zal het zeggen. Verder een prima auto, de vering is echt top, en karren met haardhout (mijn beroep) tot 2 ton trekt die probleemlos weg, het blokje is dan helemaal in z'n nopjes. De Citroën gebruik ik dus ook voor mijn werk. Ik zit in de tuinen als hovenier, en doe ook veel bomenwerk zoals kappen, snoeien etc. Dit wil zeggen dat de auto eigenlijk altijd vies is, modder, stof, zaagsel, blad enzovoorts. Mijn vrouw was de bende in de auto wel aardig beu, en daarom ben ik gaan zoeken naar een auto voor erbij, en dat is deze Laguna geworden.
Waarom een Laguna?
Ik heb in het verleden al eens de Laguna 1.6 16v gereden van het bouwjaar 2003. Deze was destijds toen ik hem aankocht 10 jaar oud. Deze auto is goed bevallen, buiten het gangbare onderhoud geen noemenswaardige problemen gehad. Hij/zij vrat wel veel wiellagers, maar dat waren op zich geen dure reparaties. Deze auto is later vervangen door de Safrane, zie hierboven.
De zoektocht heeft even geduurd, ik ben eerst naar een Laguna 3 gaan kijken van 2008 met ook de 1.6 motor. Deze was echter zowel aan de voorkant als achterkant dusdanig beschadigd dat ik hem mooi heb laten staan. Rijden deed die wel goed, maar toch niet zo comfortabel als de Laguna 2.
Rustig heb ik verder gekeken en kwam ik bij deze Laguna uit, volgens de advertentie afkomstig van de 1e eigenaar, altijd Renault onderhouden en een heel lage kilometerstand. Dus maar gelijk gaan bellen met de aanbieder, die ook nog eens lekker in de buurt zat. Vrijdag gebeld en voor de maandag een afspraak gemaakt.
De proefrit
Maandagmorgen mooi op tijd aangekomen bij de occasiondealer rond 08:45. Het was een frisse morgen en de auto stond buiten in de douw. Perfect om meteen te testen of de koude start goed is. Na de sleutelkaart overhandigd te hebben gekregen de auto geopend en de boel eens goed bekeken aan de binnenkant. De auto verkeerd werkelijk in nieuwstaat van binnen, geen krassen in het dashboard, doorgezeten stoelen of de zijkanten van het bovenste deel van het dashboard die opgekruld zijn (Laguna 2 phase 2 kwaal). Oke, nu de kaart eens half in de kaartlezer steken, en controleren of de accessoirestand werkt, en die werkt. Nu de kaart verder insteken tot die op contact gaat en testen of die met korte druk op de startknop start. Ook dat gaat goed, en nog belangrijker: zonder gekke bijgeluiden, zoals een ratel of piepende riem. Nu kon de proefrit beginnen. We zijn toch wel een flink stuk onderweg geweest, over slechte wegen, snelweg, drempels etc. de standaard testen hebben we gedaan. Auto remt goed, trekt niet naar links of rechts, dat soort dingen. Auto na een stuk rijden even geparkeerd en de onderkant bekeken. Dit zag er heel goed uit voor z'n leeftijd. Motor kurkdroog, geen roest, uitlaat goed. De auto ziet er nog mooi uit voor z'n leeftijd, zelfs de koplampen zijn niet dof maar kraakhelder. Ik denk dat het een binnenslaper is geweest. Helaas wel wat deukjes en krasjes, maar dat mag aangezien het oude baasje 93 jaar oud was. Het oude baasje heeft hem echter al die jaren vanaf dat die hem nieuw gekocht heeft keurig onderhouden bij dezelfde Renault dealer als waar die aangekocht is. Dat is ook af te zien aan de technische staat van de auto. Na de proefrit teruggekomen te zijn bij de occasiondealer hebben we meteen de knoop doorgehakt, dit moest hem worden en is hem geworden.
De auto is nu een week in ons bezit, dus we kunnen verder niet veel zeggen. Hebben hem nog niet voor grote afstanden gebruikt, maar kleine stukken. Starten lopen, geen gekke dingen tot dusverre.
Standaard zit er in deze auto een radio met navigatie, maar die is natuurlijk hartstikke gedateerd anno 2024. Deze ga ik vervangen door een enkeldin Pioneer radio met DAB+ en bluetooth. Om de functie van de radio bedienen vanaf het stuur te behouden is een stuurwielinterface nodig, deze kost ruim €120,- dus dat is het mij niet waard. Ik zal de buitentemperatuur nu wel moeten missen die aangegeven staat in het navigatiescherm normaal, maarja so be it.
Ik ga jullie op de hoogte houden van de auto, wat zullen we afspreken, rond de 100.000 kilometer eens een stukje schrijven over hoe de auto tot dan toe bevalt?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.