Renault Kangoo 1.5 dCi 80 Expression (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kangoo 1.5 dCi 80 Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
ERVARINGEN
- 76.000 km
Gaat over Kangoo Express 1500dci 80pk Grand Confort
Begin oktober langs geweest bij dealer om Kangoo lichte vracht te bestellen.
Na het beraadslagen van de opties uiteindelijk de wagen besteld. De week nadien kreeg ik brief van de garage dat de Renault fabriek had gemeld dat de vermoedelijke leveringsdatum 11 november zou zijn.
Uiteindelijk op 26 oktober bericht van garage dat auto daar was. Na het in orde brengen van verzekering, papieren, nummerplaten... Uiteindelijk auto op 4 november gaan afhalen bij de dealer.
Vandaag is het 12 november en mijn bevinden tot nu toe zijn overwegend positief! Het enige negatieve dat ik kan bedenken is dat het een open handschoenkastje is, terwijl bij de gezinsuitvoering van de Kangoo dit een gesloten handschoenkastje is. De rijgeluiden zijn duidelijk aanwezig maar worden door mij niet als storend beschouwd. Als ik de comfort vergelijk tov mijn R11 zeker heel goed vooruitgegaan!
Vergeleken met de Laguna moet de Kangoo wel iets onderdoen. Zeker op als je vrij lang in de file staat. Je moet je voet iets hoger opheffen, waardoor je al snel last kunt krijgen van krampen in het been.
De zetels zitten echter zeer gemakkelijk zoals dit meestal het geval is bij Renault.
Ook zijn de spiegels even wennen. Door de ingebouwde bredehoeksspiegel. De 80 pk’s zijn meer dan voldoende en de wagen blijft goed doorgaan tot 3000 toeren. Hoger heb ik nog niet geprobeerd omdat de wagen nog in rodage is.
In deze wagen is er een groot gevoel van veiligheid. Dit mede door de goede baanligging en de ruim bemeten remmen voor deze wagen waardoor deze vrij vlug stilstaat bij een noodstop.
Ook valt het overhellen in de bochten zeer goed mee! En van zijwind heb je nauwelijks last! Misschien dat dit verslecht als er meer slijtage op de schokdempers komt?
Wel valt het verbruik iets tegen 6,7 liter per 100km. En dit terwijl ik er nu vrij rustig mee rij (ongeveer 2100 toeren per min).
Vandaag zijn we 21 december 05
Nog steeds volledig positief over de auto.
Vorige week naar garage geweest voor controle, dit moest voor 3000 km.
Daar hebben ze de olie en water gecontroleerd.
Visuele controle van de onderkant.
En alles was in orde zoals te verwachten.
Auto verbruikt nu zo een 6,1 liter per 100 km wat steeds hoog blijft voor wat Renault in de brochures schrijft (5,4liter).
De motor is echt zeer soepel, en dit ook op de autostrade!
Op 25/26 november ook voor de eerste keer in sneeuw gereden.
ABS is echt gemakkelijk hierin, het is wel een gewoonte hiermee goed te leren remmen!
De auto blijft goed zijn baan behouden, doch in bochten is het opletten dat de achterkant niet uitbreekt!
Verder tijdens regenweer geen probleem, alle bochtenwerk is zeer vlot te nemen.Terwijl de auto mooi zijn baan vervolgt.
Ik blijf bij het standpunt dat deze auto goede baanligging heeft!
Momenteel iets meer dan 7000 km er op zitten.
Autotje blijft goed rijden, het krakende geluid van het dashboard is verdwenen.
Onlangs hiermee naaimachine vervoert, en eens een fiets en alles paste er zonder moeite in.
10.160km
Gisteren met de auto naar de garage geweest voor een onderhoud.
Niets speciaals op aan te merken.
Kosten onderhoud 70€.
12.000km
Vorige week mijn auto aan mijn vriendin uitgeleend.
Wat blijkt dat zij slechts 5.1 liter per 100km verbruikt terwijl ik er 6.1 verbruik.
Ik heb deze week de test gedaan.
De zelfde banen als anders gereden, maar nu geschakeld rond 2000 toeren en niet vlugger dan 110 (2500-2600 toeren /min)op de autostrade.
Wat blijkt dat de auto dan maar 4.7liter per 100 km verbruikt.
Ik denk dat ik mijn rijstijl zal aanpassen om zo weinig mogelijk te verbruiken , het verschil op 100 km is 1.4 liter wat vrij veel is vind ik.
Dus ipv 3 sterren 4 sterren voor gebruikskosten.
20500km
vorige week de auto op onderhoud gedaan
Geen problemen.
auto verbruikt nu ongeveer 5.5liter/100km wat zuinig is.
30000km
De auto heeft vandaag groot onderhoud gekregen.
Voorlopig nog geen defecten gehad.
Nog altijd zeer tevreden over de auto.
Het verbruik is toch weer gestegen naar 6 liter /100km
olieverbruik is nihil.
40000km
klein onderhoud.
geen klachten over auto.
48000km
nieuwe banden vooraan, gekozen voor continentals omdat de normale kangoo’s hiermee ook uitgerust zijn. Natuurlijk voor lichte vracht wel het type dat verstevigd is gekozen.
52000km
klein onderhoud gepland, geen kosten verwacht
59000km
bijna tijd voor groot onderheid (binnen 2 weken), ik heb de indruk dat mijn stuur begint te kraken, dit hebben we ooit al voorgehad met een auto thuis en dit was rollementje aan stuurwiel dat kapot was, ik zal dit bij volgende onderhoud eens laten controleren.
76000Km
Ondertussen weer een paar km\'s gebold met de wagen,
nog geen onnodige kosten gehad, de auto kost 0,15€ per km.
Ik heb soms de indruk dat de voorwielen bij nat weer makkelijker beginnen door te slippen dat in het begin.
Verder blijft het een goede wagen! Qua confort is de clio natuurlijk veel beter!
PROBLEMEN
- 76.000 km
Geen problemen
3000 km: en komt een licht krakand geluid van het dashboard tijdens het remmen. Dit stoort mij echter niet maar is het vermelden waard voor mensen die dit ergerlijk kunnen vinden.
7000km: krakende geluiden verdwenen van dashboard.
10.160 km
ik reed de garage uit en mijn richtingsaanwijzer werkte niet meer naar links.
Eens hard doorgedrukt en toen werkte hij weer.
Indien dit nog voorkomt ga ik dit zeker melden bij volgend onderhoud.
12.000 km
De richtingsaanwijzer (links) weigert nog steeds af en toe eens dienst het is tijdelijk opgelost door het harder te drukken op de hendel
20.500km
geen probleem meer gehad met de richtingsaanwijzer.
30000 km
richtingsaanwijzer durft soms nog eens slecht contact te geven.
Remmen piepen af en toe, maar dit hangt sterk af van het weer.
40000 km.
Piepende remmen af en toe.
50000km
niets abnormaals.
59000km
Piepende remmen komen terug op.
Stuur kraakt bij het draaien eraan.
76000km
het kraken van het stuur is vanzelf opgehouden,
de piepende zijn terug verminderd.
Af en toe wilt de richtingsaanwijzer weer niet gaan.
Problemen
- 90.000 km
Niet echt nieuwe problemen te melden,
de auto juist gaan halen uit de garage (onderhoud)
Toch een paar kleine opmerkingen van de garage,
er zou een klein beetje olieverlies zijn ter hoogte van de darm turbo/intercooler.
En de banden vooraan slijten niet gelijkmatig af, bij vervangen van de banden zou een 3-D uitlijning nodig zijn.
Al bij al nog meevallend op deze km stand
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.