Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose (2013)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 130 Energy Bose (2013)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 130 Energy Bose
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst900 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eigenlijk nog te kort om er wat van te zeggen....

  • 900 km

Zoals de titel al aangeeft is het eigenlijk nog te kort om een review te schrijven, maar het verschil met de vorige Scenic is dermate groot dat ik het niet kan laten.

Vanwege omstandigheden zijn we in september 2012 op bezoek gegaan bij onze “huisdealer” Arend in Den Bosch, op zoek naar een Grand Scenic. De extra 20 cm bagageruimte is in ons geval erg wenselijk.
Tuurlijk beetje op Internet rond gekeken en actiemodel Scenic Energy dCi 130 Stop en Start Bose (wie verzint die namen eigenlijk….??!!?) sprak ons wel aan. Vrij complete auto, weinig te wensen.
Wetende hoe een Scenic rijdt (we hadden er eentje uit 2010 met de bekende 1,5 DCi) hebben we zonder een proefrit te maken al vrij snel een akkoord gesloten. De inruil viel erg gunstig uit, dit mede door een aantal acties van Renault en Arend (o.a. iets met BTW compensatie). Deal gesloten.
Of toch niet, paar dagen later toch maar eens gaan rijden met de 1,6 DCi, moderne variant van wat we gewend waren. De 110 PK motor in de oude Scenic was best okay, maar houdt niet over, je kunt prima met het verkeer mee, inhalen op snelweg ook geen probleem, maar toch. En tsja, de GS is ook nog een stuk zwaarder, dus was benieuwd. Uiteindelijk is het toch de 130 PK versie geworden, vooral vanwege het hogere koppel, ondanks de meerprijs die best stevig genoemd mag worden.

Dus nu staat er een nieuwe Grand Scenic op de stoep, enige extra is de bi-xenon verlichting. Aangezien ik veel onderweg ben vond ik dat een nuttige toevoeging. Vergeleken met de vorige Scenic zitten er nu, dankzij het Bose model, een aantal extra’s op; keyless entry, Bose geluidssysteem, zelf dimmende binnenspiegel, meer leer in het interieur, Start/Stop systeem en TomTom Live services.

Waarom toch een review met zo weinig kilometers? Simpel; de motor is echt een enorme stap vooruit. Niet alleen is ie veel sterker en dus relaxter te rijden, hij is ook veel stiller er loopt een stuk rustiger. Koppel (b)lijkt ook bij een lager toerental beschikbaar te zijn, dus nog minder schakelen. Maar dat komt ook door de andere overbrengingen, waar ik bij de vorige al snel in hogere versnelling zat blijf ik hier redelijk lang hangen in lagere, zonder veel toeren te maken. Bij 130 KM draait de motor ook 400 toeren minder. En dat is te merken! En ook de geluidsisolatie is verbeterd en dus in totaliteit nog stuk stiller geworden.

Natuurlijk nog rustig aan het inrijden, maar brandstofverbruik lijkt lager te liggen. Zit na 900 KM op 5,8 liter per 100 KM. Met mijn vorig kon ik dat in de zomer nauwelijks benaderen (rij nu eenmaal veel snelwegen). Opvallend en ben benieuwd hoe dat verder zal ontwikkelen als de motor ingereden is (Renault is erg traditioneel; 1.500 KM voorzichtig inrijden en pas na 5.000 KM zal het volledige vermogen beschikbaar zijn).

Gelukkig werkt mijn Samsung S3 nu wel (bijna) correct met de carkit, enige probleem is dat het toetsenbord op de display tijdens een gesprek (bijvoorbeeld bij voicemail bellen) niet getoond wordt. Lastig, maar niet meer dan dat. Wel weer een zwanenhalsmicrofoontje in laten bouwen. Dit is een weekje na afleveren gedaan (was wel besteld, maar niet voorradig) en verschil gemerkt; de extra kosten zijn het dubbel en dwars waard, klinkt nu lekker direct en erg goed verstaanbaar.

Wel is de integratie van de radio en carkit met de stuurbediening een stuk minder dan bij de vorige, moet nu regelmatig hand van het stuur afhalen om de carkit te bedienen. En mis ook de “favorieten” die ik in het verleden wel had (kopie naar adresboek in auto). Het zal wel wennen, maar beetje jammer is het wel.

Geluidskwaliteit van de Bose installatie is wel okay, maar niet meer dan dat. Subwoofer overheerst nogal snel, beetje finetunen en het is beter. Heb overigens het idee dat het nu wat beter begint te klinken, moeten speakers dan toch “inspelen”???
Passagiers klagen overigens wel over teveel laag, tsja, die zitten zo’n beetje bovenop de speaker. En missen stiekem het vakje onder de vloer bij de passagier wel een beetje.

TomTom zelf geüpgraded naar Europa kaarten, dit vanwege abonnement, ging vanzelf. Live services kende we al van de losse TomTom in huis, is echt een super toevoeging. Wel heb ik het idee dat deze versie trager is dan in de vorige Scenic, berekenen enzo duurt allemaal net wat langer, zo ook het oproepen van de menu’s en keuzes. Luxeproblemen zijn dit……

En dan de rest:
* Keyless entry; top (handig)
* Digitale display; top (met wat meer kleuren weer bij de tijd, meer info).
* Start/Stop systeem; is wennen maar werkt goed (nog niet veel gebruikt vanwege lage temperaturen).
* Luchtkwaliteitssensor; geen idee wat de toegevoegde waarde is (wel leuke animatie op display).
* Interieur; top (mooie materialen en kleurstelling).
* Exterieur: top (chroomkleurige strips staan deze zwarte versie wel erg goed).
* Ruimte; top (wat een grote kofferruimte, echo, echo, echo…).
* Zelf dimmende binnenspiegel; te donker (heb ik in andere reviews ook gelezen).

In het kort; was de vorige Scenic al goed, deze overtreft de verwachtingen op alle fronten.
Heb je de keuze voor de 1,6 DCi dan is dit de beste keuze, kracht en souplesse gaan hand in hand. Extra investering zeker waard.

Beloof dat ik pas weer een update zal geven als er redelijk wat kilometers op de teller staan.

Voor nu; tevreden Grand Scenic rijder.

(NB. De waarderingen zijn meer gebaseerd op mijn vorige Scenic, vooralsnog lijkt deze net zo betrouwbaar te zijn, maar ja... 900 KM op de teller) 

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.