Renault Grand Scénic 2.0 16V Business Line (2007)

autoreview

Renault Grand Scénic 2.0 16V Business Line (2007)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 2.0 16V Business Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 50.000 km

Na enig gesoebat kreeg ik van mijn werkgever een lease auto. Geen nieuwe maar een short lease en geen eigen keus. Ik vroeg een auto waar mijn gezin met drie kinderen en een kinderwagen in kon en kreeg een 4 maanden oude Grand Scenic 2 liter aangeboden. Al snel begonnen de Scenic en ik aan elkaar te wennen.

De zit in de auto is hoog en vlak. Hoog is inherent aan het concept, maar die vlakke zitting geeft geen steun aan je bovenbenen. Mijn dealer (Velserbeek in Velserbroek) heeft dit snel opgelost door vulstukjes te plaatsen. Het dashboard is overzichtelijk, maar de digitale meters zijn niet zo fijn als de analoge meters. Hier kon de dealer niets meer aan doen...

De afwerking is redelijk. Zo is de passing van de ventilatieroosters slecht, zelfs mijn oude Honda Civic uit 96 heeft dit beter voor elkaar. Ook zijn de kunststoffen van het dashboard en onder heuphoogte erg krasgevoelig. Een Labello stift in een dashboard bakje heeft zo een ravage aangericht.

Er zijn erg veel en grote opberg mogelijkheden. Met name de grote verstelbare middenconsole is perfect. De armsteunen zitten op de goede hoogte en de console bergt alle CD's snoepjes papieren en andere nuttige zaken netjes op. Verder zit er een ingebouwde snelheidsregelaar in die makkelijk te regelen is vanaf het stuur en de snelheid netjes een kilometer onder de ingestelde waarde houdt. Het ingebouwde navigatiesysteem is niet zo fijn als mijn Tom Tom, maar het brengt je waar je zijn moet en dempt de radio of CD netjes als hij of zij iets te melden heeft. laatst is er een USB verbinding ingebouwd en kan ik nu via de stuurbediening een i-Pod of USB stick met muziek afluisteren. Perfect.

De twee extra stoeltjes achter in kwalificeerden mijn kinderen als -vet cool-. Ideaal voor kinderfeestjes. Ik ben alleen bang dat ze in de kreukelzone zitten. Wel zijn er zijairbags voor deze plaatsen!

PROBLEMEN

  • 50.000 km

Geen echte problemen.
Bij de Radio Renault (met navigatie) weigert het TMC en RDS. Een nieuwe is besteld en zal tzt worden ingebouwd.

12-2-2008
De rechterzijvoorruit opent en sluit alleen met stapjes van 2 centimeter. Zou dit het eerste elektronica probleem zijn. Mijn dealer (nog steeds Velserbeek in Velserbroek) laat weer eens op zich wachten de nieuwe radio moet nu uit Frankrijk komen.. Ze hanteren hierbij het principe -Call us, we don't call you-.

4-2-2008
Ondertussen is de radio nog steeds niet vervangen en het rechterraam gemaakt, maar zonder resultaat.

8-4-2008
Het vasthouden van de raambedienknop werkt, het raam gaat weer omhoog en omlaag zoals het moet (Bedankt Stelhans).

10-5-2008
De eerste rammel is er, bij sterk insturen en langzaam rijden hoor je een kloink. Nieuwe radio is gemonteerd en werkt goed, met een werkend RDS kan je in het hele land genieten van dezelfde zender zonder te zoeken. De verkeersinformatie over opstoppingen wordt ruim van de voren aangekondigd: Over 50 kilometer opstopping, terwijl je al vlak bij de bestemming bent.

28-6-2008
50.000 km zonder verdere problemen. De bijgevoegde foto laat zien hoe groot de bagageruimte is. Zonder demonteren of afkoppelen van wielen past de kinderwagen in de Scenic.

20-11-2008
De 60.000 km beurt zonder problemen. Binnenkort nieuwe banden (nu nog 3-4 mm). De reputatie van 'wagen waar altijd wel iets aan stuk is' maakt de auto niet waar, sterker nog, hij is betrouwbaar, rijdt heerlijk, is ruim, stil, kortom geweldig.

60.000 kilometer beurt

  • 60.000 km

Weer geen verrassingen, het wordt saai om te vertellen. Wel waarschuwt de dealer dat de banden binnenkort aan vervanging toe zijn (3 mm profiel.

Wat verder begint op te vallen is dat de regensensor soms van slag is, niet wissen of te snel wissen terwijl je dat wel wilt.

Airconditioning

  • 65.000 km

Het eerste echte probleem is binnen, de air conditioning heeft het begeven, juist op de eerste mooie warme dag van het jaar. Het lijkt wel of Fransen geen auto's kunnen maken met lekvrije, niet vastlopende air conditioning. Mijn vorige Peugeot kende dit euvel en nu weer. Daarentegen kan Honda dit wel, mijn Civic uit 1996 draait nog steeds op z'n eerste vulling. Gelukkig is het een lease auto, maar vervelend is het wel.Je merkt dan meteen hoeveel raamoppervlak de Renault heeft. Het interieur warmt erg snel op en de ventilatie kan de auto niet koel krijgen.

Op vakantie

  • 75.000 km

De Scenic mocht mee naar Frankrijk. Met drie kinderen betekent dit veel bagage, maar de kofferruimte is zo groot dat ik nog goed over de bagage kon heenkijken. Alle vakjes onder stoelen en de vloer zijn volgestouwd met snoep, boeken, tekenspullen etc, zodat ze niet door de auto slingeren. Ik heb een foto bijgevoegd van de achterbank, het kan net, een Romer King en twee Romer Kid(?) stoelen, maar ze zitten veilig en comfortabel op de achterbank.

Op de pokdalige wegen wordt duidelijk waarom de Fransen wat zachter geveerde auto's maken. Hobbels en kuilen worden soepel verwerkt zonder dat de auto een krimp geeft. Geen rammels oid! Wel begint het dashboard te piepen bij hogere temperaturen omdat het harde plastic van de klokkenwinkel over het zachtere plastic van het dashboard zelf schuift. Irritant.

Wat in de bergen ook duidelijk wordt is dat de remmen lastig te doseren zijn. Dit komt vooral naar voren bij plotseling remmen, om bijvoorbeeld een tegenligger te ontwijken. Je remt al gauw harder dan je wil en de auto duikt fors naar beneden.

Het verbruik valt, voor zo'n grote auto niet tegen. Op de snelweg 1 : 12-13 bij snelheden van 130 km/h. In de bergen loopt het verbruik snel op, maar een gemiddelde voor de vakantie van 1 : 11 vind ik het netjes.

De airconditioning is gereset en werkt de hele vakantie. Maar met de zon vol op de voorruit weet hij geen aangename temperatuur te creëren. Het resultaat is een warm bovenlijf en koude voeten, niet echt comfortabel. De truc om de lucht alleen via de voorruit te sturen helpt niet, het wordt niet behaaglijk.

Na de vakantie werkt de Airconditioning weer niet, en de dealer besluit dat er een nieuwe kabel moet worden aangelegd naar de airco pomp. Schijnt een bekend probleem te zijn. Wellicht nog een van de laatste onderdelen uit de tijd dat Renault auto's maakte met ingebouwde elektrische storingen.

Grote Beurt

  • 90.000 km

De Scenic heeft weinig onderhoud nodig, eens per 30.000km een grote of een kleine beurt.

De kleine 90.000 km beurt bracht geen onregelmatigheden aan het licht. Wel worden vanwege rammels in de voortrein de rubbers van de stabilisatorstangen vervangen. Een klus van 6 uur, ik ben blij dat het een lease auto is.

Zo langzamerhand ontstaan er wel wat kleine slijtagezaken.
- Het dashboard piept en rammelt;
- In de linkervoorportier hoor ik het geluid van een schuurspons in een pan, heel zachtjes maar wel irritant
- De rol gordels achter lopen nauwelijks terug en komen vervolgens tussen portier en carroserie
- De auto schokt bij gas geven en loslatenn op lage snelheid(motorsteunen?)
- de voortrein klappert op slecht wegdek (de stabilisatorstangrubbers!)

Ik heb niet het idee dat ik scheur en sleur met deze auto, maar voor een auto van 3 jaar met 90.000 km is dit toch wat veel.

De ton bereikt

  • 100.000 km

Sinds de grote onderhoudsbeurt ben ik een aantal keer bij de dealer geweest.
De eerste keer om de rubbers van de voorwielophanging te vervangen. Hierna geen rammels meer uit de voortrein en de motor schokte ook niet meer onder lastwisselingen. Ook werd met kit een afdekplaatje in de deur vastgezet, waarna de rammel in de deur verdween.
De tweede keer was om de airconditioning te repareren. Na controle bleek dat het vloeistofniveau te laag was. Na bijvullen koelde hij weer als vanouds, maar wel opvallend dat de airconditioning van mijn andere auto (Honda Civic uit 1996) nog nooit is bijgevuld.
De derde keer was om een rammeltje weg te werken. bij rijden over klinkerwegen kwam er een rammel uit het dashboard. Na het toevoegen van extra kit was dit over. (Alweer die Honda, met een 16 jaar oud rammelvrij dashboard)
De vierde keer om een mechanische dreun uit de airconditioning te halen. Weghalen (vlak voor de vakantie) zou kunnen door het leeghalen en opnieuw opvullen van de airconditioning. De garagist gaf aan dat de dreun niet de betrouwbaarheid van de airconditioning beïnvloedde, en zo vlak voor de vakantie had ik er geen tijd voor. (ik zal maar niets meer over de Honda vertellen, die maakt overigens wel veel lawaai met het onderstel en de motor, maar geen rammels en mechanische geluiden)

Grote beurt

  • 116.000 km

Een wat vroege grote beurt. Distributieriem werd vervangen, omdat de compressor van de airconditioning resoneerde werd deze hervuld, en er werd weer eens gekeken naar de rammel in het dashboard.

Omdat het een lease auto is zie ik de onderhoudsbonnen niet, maar de remedie die nu is gevonden om een rammel uit het dashboard te halen mag niet veel hebben gekost. Er is een dikke laag kit onder een los vakje in het dashboard aangebracht. Het heeft niet geholpen en de dealer, Velserbeek in Velserbroek, had eenvoudig kunnen nagaan vóór het aanbrengen van de kit of dit zou helpen, of erna of het had geholpen, maar de rammel zit er nog steeds. Maar het dashboard heeft wel wat kit klodders...

Ik kreeg als leenwagen een nieuwe Scenic mee. Mooie auto, netjes afgewerkt, heerlijke 1,4 TCE motor, prachtig dashboard met veel informatie, ingebouwde Tom Tom, maar toch weer een hardplastic dashboard zoals in mijn huidige. Dit belooft weinig goeds voor rammels in de toekomst. Ik heb wel het idee dat de stoelen kleiner zijn dan in mijn huidige auto. Maar die motor, heeeeerlijk.

Einde leaseauto, einde dienstverband

  • 117.000 km

Nieuwe baan zonder leaseauto. En dan komt de onvermijdelijke vraag op, overnemen of een andere kopen.
Al plussend en minnend kom ik op de volgende afweging
+ ruim
+ comfortabel
+ bekende onderhoudshistorie
- rammels
- matige afwerking
- geen nieuwe/andere auto

En dan doet de leasemaatschappij een redelijke aanbieding. Vergeleken met andere auto's is de Scenic in de breedte ruim genoeg voor drie kinderen achterin, heeft voldoende ruimte voor bagage, is stil en zuinig genoeg ( 1:12,5) zodat ik het bod heb geaccepteerd.

Versnellingsbak

  • 118.600 km

Sinds 1 maart is de Scenic officieel van mij, en alsof de duvel er mee speelt, er zit en vreemd "gevoel" in de versnellingsbak. Bij opschakelen naar de tweede versnelling voel je een weerstand, alsof je in een bak knikkers roert. Niet altijd, maar wel bij koude olie (na een nacht vorst). Rustig schakelen helpt, tussengas ook, maar soms merk je ook weer niets. Ik ben bang dat het de synchromesh is (of zijn?). Herkent iemand anders dit probleem?

Nu (juli) is het kraken na 2 km rijden weg. Double Clutch is dan niet meer nodig. Het rammelen en kraken van het dashboard wordt wel sterker, evenals het vreemde kloenken van het onderstel bij het rijden over een drempel. Dat is jammer, want hij blijft comfortabel.

Kleine beurt

  • 130.000 km

Goed voornemen voor het nieuwe jaar; een kleine beurt voor de grote auto. Ik had gevraagd om naar de airconditioning (die niet meer koelde maar ook een naar geluid produceerde) te kijken en naar het hakerige schakelen. Na een proefrit dacht de monteur dat de koppeling ontluchten wellicht soelaas zou bieden, een opluchting maakte zich van mij meester, de kosten bleven beperkt dit keer.

Aan het eind van de dag kwam het telefoontje dat:
- de remblokken vóór versleten waren
- remblokken en remschijven achter moesten worden vervangen
- condensor van de airco stuk was á 750 Euro
- hitteschild van de uitlaat was gescheurd á 150 Euro (maar geen woord over het nare geluid van de airco

Het schild was niet kritisch, en de airco voorlopig ook niet, het onderhoud en de diagnose en reparatie die restte kostte bijna 1000 Euro (inclusief btw, dat weer wel). Ook is nu het dashboard bakje opgevuld waardoor het niet meer rammelt, een terugkomende ergernis is nu verholpen. Hulde garage Velserbeek!

De eerste indruk is dat het ontluchten heeft geholpen, schakelen gaat weer kraakloos. En ik moet zeggen, na twee dagen Twingo rijdt de Scenic weer heerlijk: stil, snel, comfortabel.

Herstellen van de airco voor 750 Euro, diepe zucht. Mijn oude Honda uit '96 heeft nog z'n originele onderdelen en pas deze zomer was er zoveel uitgelekt dat hij niet meer koelde. Waarom kan Renault dat dan niet? Na even Googlen vond ik een bedrijf dat de reparatie doet voor 350 Euro, nog steeds veel te veel, maar wie wil er niet Cool rijden.
Al met al weer veel geld voor een auto, daar had ik veel leukere dingen van kunnen doen. Maar een auto waar je met je gezin in rijdt moet toch goed zijn, bezuinigen op veiligheid is daarom geen keus.

Airconditioning gerepareerd

  • 140.000 km

De lekke condensor was al door de dealer geconstateerd. Maar een reparatie van Euro 750 vond ik wel even slikken. Op internet waren er goedkopere alternatieven. Airco Noord Holland voor zo'n 315,00 (grappig detail, ze rekenen all in prijzen, maar exclusief BTW). Het lokale generieke garagebedrijf om de hoek rekent Euro 550. Nog steeds wel hele bedragen voor het vervangen van een condensor van Euro 80 (ex BTW dat dan weer wel).

De goedkoopste optie was toch Airco Concept in Haarlem. Voor Euro 280 een nieuwe condensor. Jammer dat er geen nieuw filter in kwam, kwestie van duidelijker afspraken maken, maar toch. De Airco Concept man wist nog te vertellen dat de kwaliteit van condensors vroeger beter was maar dat Renault met kop en Schouders uitstak als het gaat om lekke condensors. Maar de zaak wordt weer gekoeld, dat is het belangrijkst.

Kleine beurt met kleine problemen

  • 155.000 km

Renault schreef dit keer een kleine beurt voor. Dit keer ging ik naar Frank van Laar, een merkloze dealer in de buurt. Handig, dan hoef je geen auto te lenen en je loopt het zo aan.
De auto kwam bijna vlekkeloos door de keuring, alleen was de motor van de rechterkoplampverstelling stuk. Dat gaat zo'n Euro 200 kosten want de hele lamp moet worden vervangen. En dat kenschetst eigenlijk de betrouwbaarheid van deze auto. Die rammeltjes blijven, de versnellingsbak blijft haken, maar het wordt niet erger. Misschien dat ik volgend jaar de betrouwbaarheid een sterretje extra ga geven

Bij afrekenen bleek dat de achterbanden waren gewisseld. Het loopvlak zat tegen de draairichting in. Toch slordig van KwikFit. Het totale bedrag was 480 euro,

Wat nu opvalt is dat de auto weer lekkerder rijdt, of zou dat liggen aan de Ford Ka die ik als vervangende auto had.

Banden vervangen en uitlijnen

  • 158.000 km

Toen we even voorjaar hadden heb ik de winterbanden laten vervangen. Een afspraak maken bij KwikFit was zo gedaan en na drie weken wachten was ik aan de beurt.

Aangekomen bij KwikFit vroeg de baas van het spul wanneer de auto voor het laatst was uitgelijnd, uitlijnen beinvloedde de het weggedrag en met het nemen van stoepjes raakt de uitlijning van slag, en aangezien ik altijd op de stoep moet parkeren had ik, voor ik het wist,ja gezegd. Late bedacht ik me dat ik eigenlijk geen klachten had over de wegligging en eerlijk gezegd denk ik dat de wegligging er eigenlijk niet beter op was geworden. Zouden ze, net asl winterbanden, een hype aan het creeren zijn?

Verder is de airco weer leeggelopen, en zal ik weer naar de Aircoman moeten voor een vulling. Zucht

Kleine beurt

  • 178.000 km

In het fgelopen jaar is er weinig gebeurt. De rammeltjes komen af en toe eens terug en bij koude kraakt de versnellingebak. De jaarlijkse beurt is dit keer bij autobedrijf Broekhof. Kleine beurt inclusief bandenwissel voor een schijntje. Nu nog de airconditioning laten maken. Broekhof had een mooie audi A6 2.0 TFSI Avant staan. Mijn hart zegt ja, mijn hoofd voorlopig nee...

en zoals ieder jaar werkte de airconditioning weer eens niet. En dan blijkt dat je voor sommige zaken de dealer nodig hebt. Bij Velserbeek in Velserbroek vervingen ze de druksensor, een onderdeel dat wel eens vaker klachten gaf, en de air conditioning werkt weer. Ik krijg er een jaar garantie op. de zomer kan weer beginnen.

Na de vakantie (verbruik in Frankrijk 1:12,5) begon de uitlaat te resoneren. Dit bleek het achterste hitteschild te zijn, dat uiteindelijk gisteren afbrak. Kan dat eigenlijk kwaad, rijden zonder hitteschild?

Kleine beurt Met APK

  • 198.000 km

zo rond februari, als de Scenic verjaart, kom ik bij de garage. Dit keer garage Broekhof in Haarlem. Dit keer was er ook een APK nodig.

De Scenic kwam met vlag en wimpel door de APK. Alleen een aandrijfashoesje was lek, en werd gerepareerd. Verder een stadslichtje vervangen. Samen met verse olie en, neem ik aan, een filter, werd dit 222 Euro.

Na afloop was er wel een rammel in de auto, een nieuwe rammel. Dit bleek later het stangetje van de motorkap te zijn die niet was vastgezet. Voorlopig geen garage meer voor de scenic.

Partir c'est mourir nu peu

  • 225.000 km

In februari moest de Scenic worden gekeurd. En dit keer ben ik maar eens naar een echt garage gegaan. Renault Nieuwendijk dit keer. Grote beurt, 250 Euro dacht ik zo. En dan komt zo’n berucht telefoontje. Speling op de stuurstang, remvloeistof vervangen, interieurfilter. Met nog wat kleine dingetjes komt dat zo op 800 Euro. Het gaat natuurlijk wel om een auto waarin ik mijn familie vervoer, dat wel, maar het blijft veel. En volgend jaar moet de distributieriem worden vervangen, en eigenlijk ook de veerpootlagers die angstaanjagend kraken. En dat wordt 1200 Euro bij elkaar.

Een week later kwam ik’s morgens buiten en was een achterraam open. En wilde niet meer dicht. Bij Auto Nieuwenhuizen wisten ze het raam provisorisch dicht te maken (hulde voor de monteur die hiervoor tijd maakte) en zeiden dat dit wellicht de roemruchte kabelboom ravage was.de kabelboom was nat geworden en dan krijg je sluiting. Nu was er bij de wasstraat laats via de paravan water binnen gekomen, maar niet zoveel dacht ik....oh ja,mee reparatie van de kabelboom kostte 300 Euro. En dan verwacht ik nog dat de airco heterdaad of morgen gaat begeven, die bromt nogal...

Het weekend daarna de deur opengemaakt, stekker aangeduwd en het leed was geleden. Maar het vertrouwen was wel weg. En er moest maar een nieuwe komen, maar welke? Op een of andere manier vond ik de Prius Wagon wel wat. Niet zo mooi, een interieur dat niet echt gezellig wilde worden. Maar wel Toyota betrouwbaarheid en minimaal 1:18.

Na wat proefrijden bij Auto Europa (lage inruilprijs, hoge aanschafprijs, zwarte deeltje in de olie) en bij Louwman in Purmerend ( in een gewone Prius, ik kon er niet lekker in zitten, en mijn kinderen vinden deze auto Gay) en de Toyota dealer in Krimpen aan de IJssel (beschadigd interieur, en de Wagon wilde toch niet zo lekker zitten, en die wagon was ook vast Gay volgens mijn kinderen) wist ik het niet meer.

Of toch wel. Peugeot dealer van Zwienen had 3400 euro geboden voor de Scenic. En had een 508 SW staan. Vanuit Krimpen naar Alkmaar gereden. De autoverkoper daar deed zijn functie eer aan. Voor ik kon aarzelen had hij een mooie inruilprijs geregeld (2150) en reed ik in de 508 en proefrit. Die deed me denken aan mijn oude 406 diesel break. De wegligging, het comfort, het was thuiskomen. Dat de dakhemel niet helemaal sloot, daar was niets aan te doen. En mijn vrouw had al eerder gezegd die Peugeot te kopen en niet de Prius Wagon. Mannen en luisteren...met drieënhalve week levertijd komt hij zo begin juli voor de deur.

En blijft de Renault Grand Scenic II daar staan na meer dan 225000 km. Met kleine dingetjes, maar over het algemeen weinig om over te mopperen. Een fijne auto. En hij is te koop. Met wat kleine dingetjes.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.