Renault Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic 1.9 dCi 130 Tech Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 273.000 km |
Heerlijk
- 185.000 km
AANKOOP OVERWEGINGEN
Eindelijk de 307 verkocht en een auto gekocht waarvan ik vroeger zei: die nooit! Maar ja, dat gaat met veel dingen zo in het leven. Althans, bij mij wel. Echt, ik heb van alles geprobeerd van Toyota Avensis Verso tot Volvo V70 en Ford Mondeo. Zelfs een VW Passat. Het rijdt toch echt minder hoor, een niet-Franse auto! Tussen mijn uitprobeersels zaten ook een 407 SW (fijne auto, maar niet erg handig meer helaas. Een 406 is veel handiger), diverse Laguna's (mooi hoor! maar niet echt ruim en praktisch), C5 Break (wel handig, niet mijn auto qua rijden) en dus de Grand Scénic. Nooit gedacht dat een auto van dit formaat zo goed zou sturen!
Tijdens mijn Mégane (voor de 307) tijd kreeg ik wel eens een Espace mee van de dealer en vond dat altijd wel een fijne reisauto, maar toch ook nog steeds een beetje een "boot". Dan de Scénic, niets daarvan! Oké, het is niet messcherp sturen en bochten afscheuren, maar verbazingwekkend hoe goed Renault hier dynamiek en comfort heeft weten te combineren.
EERSTE INDRUK
En dan de ruimte, de hoeveel vakjes, echt OVERAL is over nagedacht. En daar hou ik wel van! Er zit opbergruimte waarvan je weet dat er bij elke andere auto dus niets mee gedaan wordt. Erg slim.
mijn auto heeft half leer, een groot glazen dak (wat lekker veel herrie maakt) en alle denkbare electrische opties. Alleen geen navigatie van Renault maar ik heb een prima TomTom.
Heerlijke krachtige en zuinige auto. Als er wat stuk gaat laat ik het hier weten en als dat niet zo is ook!
Nog steeds genieten
- 227.000 km
De GS heb ik nu ruim een jaar. Tot nu toe is mijn verslag met 38% gewaardeerd en dat is laag. Hoe maak ik mijn verslaglegging dan boeiender? Door te zeggen dat dit gewoon echt een heel goede en betrouwbare, comfortabele auto is?
ONDERHOUD EN APK
Een paar weken terug was het tijd voor de APK en heb meteen de grote beurt uit laten voeren. Remblokken rondom vervangen, filters, olie; het gebruikelijke werk. Daarnaast had ik gevraagd nieuwe geleiders te bestellen voor het open dak, want dat is toch best irritant lawaai. Al met al niets schokkends dus. (dik 500 euro, waarbij de dakgeleiders duurder waren dan gedacht, 180 euro)
In een jaar tijd en 30.000 kilometer heb ik een keer (in juli) een liter olie bijgevuld.
In juni is de airco opnieuw afgevuld (100 euro).
Er is een koplamp vervangen en toen heb ik meteen de andere ook laten doen omdat dit lastig zelf te doen is (35 euro)
Tegelijkertijd is een stekkertje ingespoten wat een melding veroorzaakte dat de airbag niet zou werken.
PROBLEMEN
IS er dan niets mis met een Renault vol met elektronica? Ach, dat keyless entry systeem wil wel eens weigeren. Je drukt dan op de knop om de auto te vergrendelen en er gebeurt niets. Dan neem ik maar een andere knop en die doet het dan wel.
De bandenspanningscontrole was er al uit gehaald bij de vorige eigenaar. Dit gaf veel storingen weet ik van anderen, dus dat verbaasd me niet. Ik mis het ook niet.
En verder niets dus!
ERVARINGEN
Deze auto is niet helemaal rammelvrij. Maar welke Franse auto is dat wel? Hij is zo verdomd praktisch en comfortabel dat het een goede keuze is, zelfs als nieuwe auto.
Daarbij is het eigenlijk een heel goedkope auto! Het verbruik is gemiddeld 1 op 17. Mijn stijl is redelijk stevig maar niet overdreven. Als je 'Het Nieuwe Rijden' in het bloed hebt kun je vast en zeker zonder moeite 1 op 20 halen.
Omdat ik deze auto voordelig als ex-lease auto bij een betrouwbaar adres gekocht heb is de afschrijving een giller.
MINPUNT
Ja, deze auto heeft een minpunt. Het is niet al te groot maar je moet toch iets noemen en mij stoort het regelmatig. Het voorste ruitje van de voorportieren slaat vol met regen of condens en dan kun je niet meer in je spiegels kijken. Vooral met regen is dit erg hinderlijk. De spiegels zijn verwarmd maar dat ruitje niet...
Bij het nieuwste model hebben ze dit veranderd trouwens.
Hopelijk heeft u als lezer van reviews meer aan deze bevindingen!
Problemen?
- 273.000 km
De auto mekkert nu over controle emissiesysteem. De garage zal dit gaan controleren, maar toen was het ineens weg. Ja, dan ga je niet. Maar een dag later was het weer olie bijvullen a.u.b. en nadat die er in zat wederom geklaag vanuit het vooronder over de eerste mededeling. Ook hoor ik een bijgeluid als de airco aangaat.... Het zal toch niet zo zijn dat deze auto nu serieus geld gaat kosten? Natuurlijk, onderhoud is normaal maar ergens broeit de vrees in mij dat het wellicht een verstandig moment is voor inruil.
Eerst maar eens laten doorlichten door de garage, wie weet valt het mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Had je deze auto's al gezien?

Renault Scénic 2.0-16V Privilège Luxe // PANO // CRUISE // AIRCO // HALFLEER // RIJD SCHAKELT GOED
- 2005
- 197.279 km

Renault Scénic 1.6-16V Business Line - Airco, Trekhaak
- 2006
- 229.088 km

Renault Scénic 2.0-16V Expression Luxe AUTOMAAT AIRCO PARKSENSOR LICHTM.VELGENCPV ELEKTR.RAMEN
- 2004
- 73.636 km