Renault Grand Scénic 1.9 dCi 120 Expression Luxe (2005)

autoreview

Renault Grand Scénic
Renault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Grand ScénicRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieurRenault Scénic - interieur

Signalement

UitvoeringGrand Scénic 1.9 dCi 120 Expression Luxe
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf120 km
KM-stand laatst204.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 360.000 km

De Grand Scenic is een ruime auto met voldoende ruimte voor een gezin met 5 personen. De 3e stoelenrij is perfect om 3 kinderen voldoende ruimte te geven om zich op lange ritten met eigen spullen te laten vermaken, zonder dat ze elkaar in de weg zitten of elkaar in de haren vliegen.

De 120pk dci motor is een prima en betrouwbaar apparaat gebleken tot dus ver. Hij is nog niet stuk gegaan, in tegenstelling tot de 1.9dti uit mijn vorige Laguna, die reeds aan zijn 3e turboslang toe was met deze kilometer stand.

Het overzicht over de carrosserie is prima en de parkeersensor is niet echt nodig, maar wel vreselijk handig. Werkt overigens ook prima met trekhaak gemonteerd.

Een prima constructie is de wijze van aan/uit schakelen van de verlichting op het contact. Mijn Fiat uit 1992 had dit al en nu dus ook op deze Renault! Maakt het altijd rijden met lampen aan zonder met een lege accu langs de weg te staan een fluitje van een cent. Ook de automatische schakeling van de lampen (als je dat wilt) is er handig, maar ze zouden voor mijn gevoel eerder aanmoeten springen.

Op mijn Laguna had ik voorruitverwarming. Die mis ik enorm, want de airco is echt geen vervanging van die voorziening. Is bijna een must op iedere auto.

Jammer is wel de geluidsinstallatie. Op de derde stoelenrij is het geluid van de standaardspeakers (uit de achterportieren) bijna niet te horen, tenzij de radio/cd onaangenaam hard gezet wordt. De enige manier om jezelf voorin dan nog verstaanbaar te maken is de balans van de speakers op helemaal achter te zetten...

Nog een aantal ontwerpmissers zijn:
- de automatische interval/regensensor die doorgaans net niet doet wat ik wil;
- de plaatsing van de buitenspiegels. Bij regen is het bijkans onmogelijk om er wat in te zien omdat het kleine ruitje tussen de A-stijl en het scheidingsstijlje in de ruit vol spettert onder de spiegel door en niet schoon te maken is;
- het kiep/kantelmechanisme van de 2e stoelenrij is niet volmaakt, want bij uitgeschoven hoofdsteunen, zit de stoel klem onder het dak;
- Als de achterklep nat is en je doet hem omhoog wordt je getrakteerd op 2 straaltjes water uit de hoeken van die klep;
- De motorkap is gevoelig voor steenslag;
- Waar laat ik dingen als een gevarendriehoek, kruissleutel, basis gereedschap? Vakjes genoeg, maar niet groot genoeg om dit soort dingen in op te bergen;
- Een mega-misser is onmogelijk maken zelf dimlichten en zekeringen te vervangen!!! Hiervoor moet je dus bij de dealer langs......

Update 25-9-2006 (80.000)
Ik heb intussen twee ’update’s van Renault gehad (waar ik iets van weet). Er was iets met de bevestiging van de gordels en de raammechanismen zijn bijgewerkt.
Prima dus, maar wat is er dan nog meer mis???

Motorisch nog geen problemen gehad en dat hoop ik dan maar zo te houden.

Update 20-2-2007 (100.000)
De oudste 2 kinderen (9 en 7) beginnen steeds meer problemen te krijgen met de stoeltjes op de 3e zitrij. Ze kunnen hun voeten niet zo heel goed meer kwijt.
Ik heb het gebruik van de vliegtuigtafels nu echt verboden. Zodra ze daar intensief gebruik van maken zit je echt niet meer stil en dat is best vervelend op de lange ritten.
Intussen ziet de moterkap eruit als een maanlandschap. Naast de rol van motorkap voldoet hij ook prima als stenenvanger.

Update 13-8-2008 (170.000)
De oudsten zijn 1,5 jaar ouder dan bij de vorige review en de 3e zitrij wordt steeds minder gebruikt.
Comfort van de auto is nog steeds het grootste pluspunt.
Ik begin een USB aansluiting te missen om een MP3 verzameling op aan te sluiten.
Geweldig goed vind ik de 4(!) 12-volt aansluitingen! 1 voor de airco stoelmat, 1 voor de DVD speler en dan nog 2 voor het opladen van Nintendos tijdens het rijden!! Super!! Jammer dat de stroom eraf gaat bij starten. Onderbreekt de DVD die gekeken wordt en zo om de 800km moet er toch echt getankt worden.
De los van de achterklep te openen achterruit begint steeds vaker spontaan open te springen als je de klep zelf stevig dicht gooit. Vaak merk je dat niet en moet je zelfs goed opletten bij het afsluiten met de afstandsbediening van de portieren. Een open deur of achterruit zorgt er voor dat de portieren niet sluiten. Is me intussen meerdere malen overkomen.
Ronduit irritant vind ik dat een geopende achterklep het starten van de motor blokkeerd (zelfs het inschakelen van het contact wordt geblokkeerd). Vooral op warme dagen of heel vochtige dagen wordt het doorgaans onmogelijk gemaakt om de raampjes open te doen of de airco vast aan te zetten omdat die klep open staat en daar de rest van het gezin bezig is te doen wat ze daar aan het doen zijn.

Update 04-12-2008 (182.000)
Recent de 180.000 beurt laten doen.
Tijdens het rijden maakte de stuurinrichting al geruime tijd een beetje krakend geluid. Volgens de garage wordt dat veroorzaakt door iets met schalen aan de veerpoten. Moet gerepareerd worden. Beetje kostbaar en snap niet waarom dit stuk gaat (plastic??)
Volgens garage is auto nog ongeveer 8500,- waard bij inruil. Da's dus een gemiddelde afschrijving van zo'n 6000,- per jaar geweest!! Voldoende reden om dan nog maar een tijdje door te rijden. Ben benieuwd wat me nog te wachten staat.
Vreemd is dat na garagebezoek de achterruitenwissersproeier het niet meer doet. Als ik bedieningshandle daarvoor gebruik sproeit hij voor. De gewone 'voor' sproeier doet het ook nog overigens. Het zal wel, mag gerepareerd worden bij de volgende beurt.

Update 31-08-2009
Nu er geen kinderen meer in de auto zitten gaat er minder kapot. Blijft lekkere auto om te rijden.
Nu 204.000 gereden. Airco is al sinds van de winter stuk. Blijkt leeg te zijn. Is bijgevuld, geen lek gevonden.

Update 19-12-2014
De afgelopen jaren na de overige update de auto nog puur zakelijk gereden. Blijft een heerlijke auto, maar hij is nu wel echt aan vervanging toe. In de tussentijd normaal zijn beurten gehad en een keer een kapotte handremautomaat gehad. Verder geen abnormale dingen meer.
Km. stand nu op een haar na 360.000. Volgende week wordt hij ingeruild voor een C4 Picasso.

PROBLEMEN

  • 204.000 km

Helaas is de auto toch verre van probleemloos. Alle electronische gadgets zijn erg leuk en vaak erg handig, maar ze moeten het wel blijven doen.

- De slijtage aan de achterbanden is m.i. echt absurd. Die van mij zijn bij 60000 vervangen omdat ze minder dan het vereiste minimum hadden en ook nog eens scheef waren afgesleten;
- Dimlichten halen de 30.000 km interval onderhoudsbeurten niet (gewone lampen en altijd lampen aan) en dat is bijzonder vervelend omdat je ze niet zelf kunt vervangen;
- Na 2 maanden was de computer van de parkeersensor kapot;
- Reeds 2 deurgrepen zijn vervangen (van die ’pak-vast-ga-open’ dingen);
- 1 van de zonneschermpjes had het na 1 zomer begeven (zit nu een gebruiksverbod op...);
- Achterruitwisser doet het meestal wel, maar soms niet;
- Mistachterlicht doet het al een hele tijd niet en de dealer kan de storing niet vinden
- Achterruitverwarming doet het alweer niet (gronding zou niet goed zijn???)

Ik ben benieuwd wat me nog te wachten staat....

Update 25-9-2006 (80.000)
- Bij 75.000 zakte spontaan een van de portiervensters naar beneden. Uit de deur kwam een akelig gekraak, wat tape bood tijdelijk uitkomst. De garage heeft meteen maar alle raammechanismen geupdate....
- De achterruit verwarming is nog steeds niet gemaakt. Er is nu een hele nieuwe ruit besteld...

Update 20-2-2007 (100.000)
Bij 90k is de achterruit vervangen en nu doet de achterruitverwarming het tenminste weer. Bij koude moter liep deze te traag waardoor de auto licht stond te schudden. Bij de 90k beurt is een gloeistaafje vervangen. Dit hielp wel, maar verhielp het probleem niet. Na een nieuwe afspraak is een verbogen motersteun vervangen, toen was dat probleem verholpen.

Bij 95k. was het hitteschild bij de achterste demper van de uitlaat kapot. Bij een beetje wind piepte dat ding dat een lieve lust was (als de auto geparkeerd stond dus). Helaas dus weer naar de garage om het te laten repareren. Een nieuw hitteschild was het resultaat + een opmerking dat ik iets geraakt zou hebben. Ik kan het me niet herinneren en betwijfel dan ook of dat de oorzaak was.

Sinds ongeveer de 99.000 geeft ie bij de koude start een service melding dat de inspuiting gecontroleerd moet worden. Na een paar minuten rijden, de moter herstarten verhelpt tot dusver deze melding. Moet nog een afspraak maken, maar ik heb geen zin om om de paar weken bij de garage te staan. Is ook niet urgent volgens een telefonische terugmelding van de garage.

Update 3-8-2007 (125.000)
Bij 117.000 km had ik op enig moment geen vermogen meer vanaf 2500 toeren (en dan kom je dus echt niet vooruit). Volgens de garage veroorzaakt door de gloeistaafjes die tevens de service melding voor hun rekening namen.
Tevens bleek toen dat rondom de remblokken ’op’ waren en achter staal-op-staal remde. En natuurlijk zitten daar geen waarschuwingen op in de boordcomputer. Dus rondom nieuwe blokken en schijven!
Toen meteen maar de grote beurt laten doen, want ik wilde er wel mee op vakantie kunnen en zonder ellende weer terugkomen. Bij 120.000 staat voor de 1.9dci een distributieriem op de planning. Voor de 2e keer nieuwe achterbanden (terwijl ik ook zo’n 20.000 km tussendoor op winterbanden heb gereden), dus deze keer hebben ze zelfs de 60.000 niet gehaald. Nog wat andere kleinere dingen. Resultaat: meer dan Eur. 2000,- aan kosten!
Gedurende de vakantie geen echte problemen gehad. Op enig moment alleen beide bandensensoren achter die vonden dat de bandenspanning gecorrigeerd moest worden. Achteraf bleek dat er te veel druk op zat (>32 graden, volledig beladen, aanhanger erachter). Maar dat verteld de melding niet, helaas. Geeft wel een hoop ongerustheid echter. Valt dus best nog wel mee.
Alles bij elkaar voldoende voor een afwaardering van de betrouwbaarheid en gebruikskosten.

Update 13-8-2008 (170.000)
Raar maar waar, er is relatief weinig stuk gegaan sinds de vorige update. Een motorsteun is eigenlijk het enige echt noemenswaardige. Ook een nieuwe voorvelg gekregen maar dat was eigen schuld. Een stoeprandje zat in de weg...

Wel weer het probleem gehad dat het vermogen weg viel. Nu tijdens een snelweg vakantierit met bepakking en aanhanger tegen de bult in belgie. De combinatie aan de kant gezet, moter uit, 5 minuten later weer gestart. Toen was het gedrag weer normaal. Aangezien de vorige keer de schuld aan de gloeistaafjes werd gegeven, direct omgekeerd terug naar Nederland. Daar aangekomen heeft de plaatselijke Renault dealer de computer uitgelezen en gereset. Nu is het verhaal dat het motormanagement heeft ingegrepen omdat de uitlaat uitstoot boven een bepaalde milieunorm zat :-S Door de motor uit te zetten wordt de boel weer op nul gezet zodat na opnieuw starten het motormanagement opnieuw gaat meten en als het dan goed is loopt het allemaal weer normaal. Ik ben geneigd deze uitleg te geloven.

In ieder geval de dag daarna opnieuw die snelweg genomen maar nu een versnelling hoger en iets minder snel en geen problemen ondervonden. Dus...

Opvallend is en blijft de hoeveelheid schade aan motorkap en intussen ook voorruit als gevolg van steenslag. Ik heb nog steeds mijn eerste voorruit, maar het scheelde niet veel. Heb intussen wel een stuk of 9 reparaties van Carglass achter de rug.

Update 04-12-2008 (182.000)
Zie boven het verhaal over de schalen. Verder niet echte dingen die problemen opleveren op het moment.

Update 31-08-2009 (204.000)
Airco leeg, maar geen lekkage.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.