Renault Grand Espace RXE 3.0 V6 24V (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace RXE 3.0 V6 24V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 205.000 km |
KM-stand laatst | 211.000 km |
SUPER REISWAGEN
- 206.000 km
Deze auto is aangeschaft om zowel zakelijk als privé mee te gaan rijden. Tot nu toe heb ik er slechts enkele 100-en km's mee gereden. Betrouwbaarheid en kosten zet ik vooralsnog maar even op voldoende.
POSITIEF
- Erg stil.
- Erg snel, zeker voor een 'busje'.
- Enorm ruim.
- Prettig schakelende automaat.
- Hij is verassend kraak en rammelvrij, ondanks het negatieve punt hieronder.
- Verbruik valt relatief mee.
- Door het kunststof koetswerk is 'ie voor een auto van dik 9 jaar nog erg strak.
- Stuurt verrassend strak voor een MPV.
NEGATIEF
- Sommige plasticdelen (vooral de middenconsole) hebben nogal grote marges. Dit levert echter geen kraakjes en rammeltjes op.
- Kosten van met name wegenbelasting zijn vrij hoog, met risico op dure reparaties.
- Zwaar.
PROBLEMEN
- Er is iets niet goed in de LPG-installatie. Bij koude motor stoot de wagen op LPG nogal. Volgens kenners is het een kleinigheidje. Op benzine loopt ie echter perfect.
- Er zit een achterstoel vast, deze schuift niet meer. Gezien de simpelheid van het mechaniek en de vervuiling van het interieur bij aanschaf, zal er wel rommel tussen zitten, ik ga er dan ook vanuit dat het eenvoudig is op te lossen.
- 211.000 km
Ik heb nu zo'n 6.000 km in 5 weken gereden met de wagen. Het is werkelijk een genot om mee te rijden. Hij rijd op zich heel relaxed en nodigt niet uit tot aggressief rijgedrag. Maar als het hard moet gaan kan dat ook met groot gemak (en hoog verbruik).
Wat opvalt is dat de kritiek op veel (zeker oudere) Franse wagens klopt voor wat betreft de korte zittingen van de stoelen. Na een aantal Duitse auto's valt dit inderdaad op. Na wat gewenning zit ik er overigens verder vorstelijk in.
Het verbruik op LPG is circa 1 op 7,5 tot 1 op 8. Qua kosten lach je je zelfs bij dit verbruik dood, zelfs t.o.v. diesel. Vandaag getankt voor 39,9 cent per liter.
Het probleem met het bokken van de wagen op LPG met koude motor is nog niet opgelost, een groot aantal mogelijke oorzaken inmiddels wel uitgesloten. Twee overblijvende opties: verdamper of een elektrische connectie. Wat opvalt is dat garages en zelfs LPG-inbouwers gewoon geen verstand hebben van de installaties.
Er blijkt verder een setje hulpveren onder de wagen te zitten t.b.v. het trekken van een caravan door de vorige eigenaar. De wagen is daardoor aan de achterzijde voelbaar stug. Ik overweeg om die dingen weg te halen.
Op slecht wegdek zit er een zeer hinderlijk gepiep/gekraag in het bestuurdersportier. Hier blijkt ter afdichten een soort schuimrubber strip tussen te zitten die volledig is vergaan, waardoor het portierpaneel voor ongewenst geluid zorgt. Lijkt simpel op te lossen (wegsnijden, nieuw stuk tochtband ertussen).
Tenslotte is de uitlaat lek (was al bij aanschaf). Ik was bang voor het kostenplaatje dat daar aan zou hangen, dit blijkt echter reuze mee te vallen. EUR 170 voor een voor en middendeel samen (zelf monteren).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren