Renault Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 Turbo 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Super Grand Espace IV
Hier is mijn verslag van mijn Renault Grand Espace 2.0T Initiale. De auto is voornamelijk als werkauto aangeschaft na mijn peugeot expert 1.9D uit 2001. Of een auto erbij en een nieuwe werkbus of deze oplossing:2 in 1.
Ik kwam erop toen ik met mijn vader naar de gamma ging om latten te halen van 4 meter die niet in mijn expert pasten maar wel in zijn opel corsa door met de achterklep open te rijden en de latten over de passagiersstoel te gooien. Een dubbele cabine vind ik niets met zeer oncomfortabele stoelen voor de achterpassagiers, naar mijn ervaring vind ik dat je net zo goed een paar kisten op zn kop in de laadruimte kan zetten, zit net zo goed! De laadruimte wordt bij een dubbele cabine verschrikkelijk klein of je krijgt een auto van 6 meter lang. De grand espace heeft namelijk een veel langere laadruimte en natuurlijk is het nu mogelijk om mensen mee te nemen.
De afmetingen van de laadruimte van de renault grand espace IV zijn 100cm hoog, 200cm diep en 120-140cm breed (120 is de ingang bij de laadklep).
De auto was niet duur omdat er wat krasjes opzaten en niet alle functies goed werken; Zo doet de navigatieknop het niet, de snelheidsbegrenzer krijg ik niet aan, de achterruit gaat niet open, geen stoelverwarming voor zover ik heb gemerkt en ik kreeg er 2 lekke voorbanden bij (bandenspanningsmeter doet het ook niet). Elektrische raam rechtsachter gaat maar half omlaag en de knop voor het raam linksachter doet het niet, die kan ik alleen vanuit mijn bestuurderspositie openen. De keycard werkte na 2 weken niet meer goed en heb ik bij de reparatiewinkel voor 4 tientjes helemaal topfit laten maken.
De accu liet het ook al een paar x afweten en met een ouderwetse klap erop deed hij het weer (vind ik stiekem ouderwets schitterend). Ik ga nog even naar de dealer langs om de achterruit, accu en de banden te laten doen.
Daarentegen is de distributieriem vervangen bij 211000km en de schokbrekers en veren ook.
Er zaten 7 stoelen in zonder armsteunen, 6 armsteunen op marktplaats gevonden voor 5 tientjes en dat is dan ook weer compleet.
Het is even wennen om in de auto te rijden, mijn vorige auto had stuurbekrachtiging dat werkte op het aantal toeren dat je maakte en de Espace heeft een wat afstandelijke besturing dus het was een hele grote stap voor mij.
In het begin was ik dan ook constant aan het slingeren omdat bij elk tikje de auto al aan het bijsturen is zonder dat je het voelt. Waar ik bij mn expert met mn knie kon sturen en ondertussen een compleet fastfood menu naar binnen kon werken moest ik nu even als een vrouw met 2 handen aan het stuur gaan rijden. Maar na een week of anderhalf was ik weer mijn oude mannelijke ik en kon ik trots, met een grote S op mn borst, weer ouwerwets scheuren.
Ik heb als opstelling 2 voorstoelen en op de 2e zitrij heb ik 2 stoelen naast elkaar gelaten als een bankje met een linker-armsteun aan de middelste stoel bevestigd. De stoel achter de bestuurdersstoel dus weg waardoor ik een soort ingang heb naar mn laadruimte vanaf de zijkant. Zodra je 3 stoelen naast elkaar hebt lijkt het gewoon op een grotere stationwagen met een achterbank en een grote achterbak.
Bij het rijden in de stad of dorp schakel ik liever zelf. Dit omdat de 2.0T motor nogal lang wilt doortrekken en dat verbruikt een hoop. Over het algemeen kan je bij 20-55km/u gewoon in zn 3 blijven rijden anders schakelt de auto vaak terug naar zn 2 en het duurt heel lang voordat hij weer naar zn 3 gaat en dan loopt de motor onnodig te gillen terwijl ik rustig aan het rijden bent.
Het panoramisch schuifdak is werkelijk fantastisch en geeft je echt een ruimte/woonkamer gevoel.
Tip: Als je een fastfoodmenu op een parkeerplaats wilt opeten, ga dan achterin zitten met het dakraam open. Het picnic gevoel zo in de auto, bij het uitbuiken in slaap vallen en vergeten dat je onderweg was (zet je wekker!!).
Over het laden en lossen: De gipsplaten van 2.00m schoof ik zo naar binnen. De IKEA-kast past met gemak in de auto en ook een bureau van 1.80 met gemak naar binnen. De steekwagen past gewoon dwars over de breedte van de auto erin. Ook de Surinaamse schaafijskar van mn collega past in de auto. Deze auto is een echte luxe pakezel.
=========================================
2 maanden en 3000 km verder en ik rijd gemiddeld 1 op 8. Dit omdat ik voornamelijk stadsverkeer rijd. Geen rijproblemen verder, de motor loopt als een trein. Binnenkort de auto winterklaar maken door de rubbers van het dakraam in te smeren en even een kleine checkup door de garage.
Verder ervaringen zullen nog volgen...
==========================================
We zijn inmiddels op 5 maanden en 7000km na aanschaf van de auto en ik rijd gemiddeld nog steeds zo een 1 op 8. Ja als een echte dikke amerikaan, dit komt nog steeds door het stadsverkeer dat ik rijd. Nog steeds een vlotte auto met onbegrensde luxe. Zelf schakelen doe ik niet meer, ik heb geleerd het doortrekken te negeren.
Mn vriendin stond even muziek te pompen terwijl alle lampen nog aan waren en na 30 minuten was de accu leeg. De oudere vriendelijke typisch utrechtse man die met een eigen accu naar buiten kwam vertelde mij dat de accu verkeerd was aangesloten en dus niet goed oplaad. Ff kijken bij het beurtje volgende maand wat de vorige koekebakkers er nou van gebakken hebben.
Banden zijn helaas ook aan vervanging toe dus dat kost mij wat strax. Ik heb voor de gein a la A-Team een paar letters wit ingekleurd op de bijna oude banden, ik mis alleen de rode streep nog.
Op naar het schaafijsseizoen!
==========================================
Heerlijk weertje en ik kom uit de 70's en houd van dik reggae geluid pompen bij het stoplicht (en aankomend bij de supermarkt, en de markt en.... en.... en...), handig dat alle ramen inclusief schuifdak open kunnen, zo kan ik iedereen laten weten dat ik auto-dj van het jaar ben, elk jaar. Al die mensen om mij heen met hun brandstofslurpende airco, zo zielig vastgeketend en opgesloten in hun transportcel. Zou mij niet verbazen als ze in de auto ook nog oordopjes in hebben voor de muziek....
Dat schuifdak is tot en met 80km per uur wel leuk maar daarna wordt het schreeuwen geblazen tegen elkaar. Open is het net een londonse cabriobus en je zal het wel horen als er een ritje scheveningen in zit waarbij we in de file staan. Misschien een megafoon erbij aanschafffen, just "For Fun on the Freeway"
Een spoedritje heeft mij een barst in de voorruit opgeleverd :(. Ja het te snel ontdooien was niet goed voor mijn lieve warmtewerende cockpitglas. De deuren gingen door het vriezen bijna niet open en de spiegels klapten niet naar buiten. Na ff opwarmen natuurlijk wel...
Volgende keer maar ff 10 minuten langer wachten en de auto misschien maar opwarmen met een lage temperatuurstand of zoiets.
========================================
December 2016
Deze zomer een pechgevalletje, de auto liep ineens op 3 cilinders. Bleek de bobine niet goed te werken en de stekkers ervan moesten ook vervangen worden. De stekkers kreeg ik op de sloop mee, die heb ik uit een scenic gehaald. De bobine werd vervangen door de renaultdealer in nieuwegein en die kwam met een prijsopgave van 150 euro. Bij het afrekenen bleek het echter ineens 280 te kosten omdat hij iets was vergeten erbij te rekenen, daar gaan we dus nooit meer heen.
Verder 2 nieuwe voorbanden erop en er is nog iemand zachtjes tegen mij aan gebotst in de parkeergarage.
Ook had ik maar 1 carkey gekregen bij aanschaf van mijn voiture en zonder de uitschuifbare fysieke sleutel, dat ook als batterijkapje dient. Hierdoor was mijn batterij altijd open en moest ik die vaak (elke 2-3 weken, 5 stuks 1 euro) vervangen. Ook ging de carkey hierdoor kapot. Dit heeft uiteindelijk ertoe geleid dat ik mn auto niet meer in kon want de knoppen reageerden niet meer.
Toevallig had ik net de ramen op een kiertje gezet daar waar we aan het werk waren vanwege de hitte. Hierdoor kon ik nog net de deur van binnen open krijgen en de auto dus ook.
Bij een carkey reparatieshop heb ik de sleutel laten maken voor 35 euro en ik kreeg een onbewerkte fysieke sleutel mee zodat mn carkey-batterij nu een kapje heeft. Erg aardig van ze en de carkey werkt nu al 3 maanden op dezelfde batterij, happy!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.