Renault Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Initiale (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Espace 2.0 dCi 16V 175 Initiale |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 93.900 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Weer een Espace gekocht
- 100.800 km
We waren niet echt opzoek naar een vervanger van de vorige Espace (zie vorige review) maar hield altijd een beetje de auto verkoop sites in de gaten wat er qua Espacen te koop stond.
De planning was om nog 2 jaar met de Espace te rijden en vervolgens eentje uit het laatste bouwjaar (2014) van dit type te kopen met weinig kilometers.
De vorige Espace beviel namelijk erg goed namelijk erg goed, er zijn bijna geen auto's die dezelfde ruimte en gemak bieden. Ook op technisch vlak is hij erg goed bevallen, weinig mankementen. Om deze redenen zou de opvolger weer een Grand Espace IV worden, een Phase 4 met een automaat en panorama-dak.
Toen kwam ik een mooie Grand Espace Initiale uit 2014 tegen met net 90.000 km op de teller en alle mogelijke opties.
Omdat er in 2014 nog maar weinig van verkocht zijn en ik toch bepaalde eisen had werd de spoeling steeds dunner.
Afspraak gemaakt bij de verkopende dealer en langs gegaan voor een proefrit.
De auto reed super en zag er keurig uit.
Samen met de verkoper de onderhoudshistorie doorgekeken en overgegaan tot de aankoop van de auto en de oude Espace ingeruild.
Het is een antraciet kleurige Grand Espace Initiale geworden met een 173pk sterkte 2.0 dCi gekoppeld aan een zes-traps automaat.
De Initiale uitvoering is al compleet met onder andere bi-xenon verlichting, lederen interieur met memory, navigatie, stoelverwarming, achteruitrijcamera en lederen dashboard.
Verder had de eerste eigenaar hem besteld met een mooi groot panorama-dak, bandenspanningssensoren, extra stoelen, volwaardig reservewiel, vaste trekhaak en DVD schermen in de hoofdsteunen.
We hebben nu de auto nu 3 maanden in bezit en hij bevalt er goed. Tuurlijk het is nagenoeg dezelfde auto maar toch merk je dat hij een update heeft gehad. Met betrekking tot het uiterlijk zitten er andere velgen onder en heeft hij een modernere neus met LED dagrij-verlichting gekregen waarmee hij meer aansluit bij de huidige generatie Renaults. De 2.0 dCi i.c.m. de zes-traps automaat is een erg fijne combi. Hij schakelt soepel en draait in de zesde versnelling iets minder toeren dan de vorige Espace. Ondanks dat hij iets zwaarder is geworden is hij wel wat zuiniger, gemeten aan de pomp. Ze hebben dus toch weer wat dingen gevonden om het zuiniger te maken.
Mijn vorige Espace was een 2.0 dCi met 150pk en 340Nm, deze heeft 173pk en 360Nm. Qua optrekken merk je niet echt een verschil, maar hij loopt wat soepeler door, hoeft er minder moeite voor te doen. Dit merk je vooral op hogere snelheden. Ook de stuurbekrachtiging is wat soepeler aangezien deze nu elektrisch is. Deze is ook snelheidsafhankelijk, wat erg prettig is. Met inparkeren licht en op snelheid zwaarder. Geeft wat meer gevoel dan zijn voorganger.
In het interieur zijn ook wat wijzigingen doorgevoerd. Het Carminat Cabasse tronic navigatie systeem is vervangen door een TomTom Arkamys systeem. Ik gebruik eigenlijk altijd mijn telefoon voor navigeren, maar het ziet er weer wat moderner uit en de achteruit camera is ook meegenomen. In plaats van een MP3 CD wisselaar zit er nu een USB aansluiting in en is er Bluetooth streaming mogelijk. Het geluid uit de speakers is wel enorm verbeterd, het klinkt veel voller en zuiverder. Ook het panorama dak geeft een nog ruimtelijker gevoel in de Espace. Als je de zonwering dicht stuurt merk je pas hoe “donker” het eigenlijk in de vorige auto was. De extra zonneschermpjes in de deuren en achterste ramen zijn ook prettig. In combinatie met de donkere ramen dimmen ze de zon goed.
De stoelen zitten net als in de vorige Espace erg goed. Vooral de geheugenstand van de voorstoelen is erg makkelijk voor wanneer mijn vrouw erin heeft gereden. In de koudere dagen komt er snel warmte in de auto door de elektrische verwarming en zorgt de stoelverwarming dat het leder snel aangenaam aanvoelt. Ook zijn de wieltjes van de ventilatieroosters sinds de laatste facelift van verlichting voorzien, dit heeft een mooie uitstraling in het donker.
Mijn vorige Espace had halogeen verlichting en deze is uitgevoerd met bi-xenon koplampen. De standaard verlichting gaf al voldoende zicht maar deze zijn een stapje hoger. Vooral op onverlichte wegen geven ze veel zicht, helemaal met groot licht.
Keyless entry is een handig optie, ook al heb je je handen vol kan je gewoon de deur openen in plaats van eerste de sleutel te moeten zoeken. Wat ook prettig is dat de sleutel gewoon in je zak kan blijven zitten tijdens het rijden. Wat ik persoonlijk wel een nadeel vind van de keyless entry is dat hij tijdens het automatisch vergrendelen een korte claxon geluid maakt. Dit is overdag niet erg, maar s’avonds laat niet wenselijk. Tijdens het uitstappen ontgrendel ik de auto dan handmatig met de sleutel zodat hij zich niet automatisch af zal sluiten. De toeter tijdens het afsluiten is volgens de dealer helaas niet uit te zetten.
De Espace werd afgeleverd op zijn originele 17 inch Monterey velgen met de winterbanden van mijn vorige Espace erom. Via het www vier bandenspanning sensoren besteld deze in mijn 18 inch zomervelgen laten zetten zodat de bandenspanningsdruk ook weer in de boordcomputer is af te lezen. De 18 inch Aria velgen heb ik inmiddels weer als zomerset onder de auto zitten. De bandenspanning sensoren vervolgens bij de dealer laten inleren en de druk is netjes af te lezen in de boordcomputer.
Tijdens de aankoop van de auto waren er wat puntjes die niet helemaal in orde waren. Keyless entry werkte bij een deur niet en is vervangen. Het hitteschild onder de auto was afgebroken, deze is vervangen voor een nieuwe. Tevens was de airco condensor beschadigd, hij lekte niet maar is alsnog vervangen voor een nieuw exemplaar. Verder was een isolatie mat welke op het schutbord zit gescheurd en half verdwenen. Ook de isolatie onder de motorkap ontbrak, ik denk dat een marter hier druk was bezig geweest en dat ze deze maar verwijderd hadden. Dit is allemaal netjes vervangen.
De auto bevalt erg goed, vooral de automaat in combinatie met de soepele 2.0 dCi maakt het een genot om met de auto te rijden.
Zodra ik van de snelweg af kom en het is droog gaat het panorama dak open. Ook de kinderen zijn er gek op, zodra het even kan moet het dak open.
De DVD schermpjes in de hoofdsteunen hebben we wel getest of ze het deden maar worden niet gebruikt, waarschijnlijk dat ze tijdens de vakantierit aan zullen gaan.
Verder staat een flush van de automaatbak op de planning. Volgens de dealer hoeft dit niet te gebeuren, maar ervaring leert dat dit zeker aan te raden is. Zal zodra dit gedaan is mijn ervaring hiervan delen.
De eerste 15000 km
- 112.000 km
Inmiddels de Espace negen maanden in bezit en inmiddels staat de teller op 112.000.
In het begin wat aanloop problemen met de Espace gehad maar deze zijn allemaal netjes door de dealer opgelost, lang leve de garantie. ?
Laten we het zo zeggen, hij is bijna weer fabrieksnieuw zoveel ze vervangen hebben.
Ook onder garantie 4 deuren laten spuiten, deze hadden net als de vorige last van corrosie onder de deurgrepen.
De TomTom versie van de Espace was nog van 2014, deze was dus hopeloos verouderd, reed regelmatig door het weiland heen.
Was voornemens deze te updaten, maar gewacht tot de nieuwe kaart met versie 10.45 uit kwam. Deze was voor 50 euro bij de dealer te koop. Voordat ik hem op kon halen had mijn vrouw deze al voor mij gehaald en lag deze netjes op de bestuurdersstoel te wachten, toppertje ?
De Espace werd zes jaar dus voor de vakantie de multiriem bij de Renault dealer laten vervangen. Gek genoeg was deze een stuk goedkoper dan de vorige Espace.
Bij de vorige Espace was ik 495 euro all-in kwijt, nu maar 231 euro kwijt. Ze hebben het nog nagekeken, maar het klopte echt.
Hij zat nog in de garantie dus gelijk de Espace laten keuren, hier kwam niks uit.
Vlak voor de vakantie heb ik de automaatbak laten spoelen. Wilde dit eigenlijk gelijk na de aankoop doen, maar er kwam wat planning aan te pas.
Om de bak te spoelen wordt de koeler van de automaatbak verwijderd en hierop een adapter gezet. Om deze aan te sluiten moet de motor koud zijn. De Espace moest dus een dag van te voren daar staan zodat ze normaal de werkzaamheden uit konden voeren.
Dag van te voren de auto bij Automaat Revisie Amsterdam neergezet en gevraagd of ik eventueel mee kon kijken met het spoelen van de bak.
Hij zou de auto aan het einde van de dag plannen zodat ik mee kon kijken, altijd interessant, gelijk wat foto’s gemaakt. Moet zeggen dat de olie er nog redelijk netjes uit zag, was niet pikzwart en rook niet verbrand, mooi op tijd dus. Je kon mooi zien hoe de donkerrode olie naar mooi heldere olie veranderde. Toen Nadat er schone olie uit de bak kwam is alles weer terug gemonteerd. De automaat schakelde nog soepel, maar na het spoelen is hij nog wat mooier gaan schakelen. Voornemen dit over 90.000km weer te doen.
Zomer vakantie stond ook weer voor de deur, dus dakkoffer op de auto gezet, auto volgeladen en de reis naar Italië kon beginnen.
De reis ging als vorige jaar wederom richting het Gardameer, dus kon hem goed vergelijken met de vorige Espace.
Vooral in de bergen en op hogere snelheid merk je dat hij meer reserve heeft. Met vorige merkte je bij een lange klim dat de koek op was, gaat deze gewoon door met versnellen.
Gedurende de reis heeft hij gemiddeld 1:11 gereden, iets zuiniger dan de vorige Espace.
De automaat weet goed de versnellingen te kiezen en hij remt voldoende af op de motor tijdens afdalingen waardoor je eigenlijk niet hoeft bij te remmen, alleen tijdens de Fernpass een keer handmatig een lagere versnelling gekozen.
Wat wel echt beter werkt is de dak ventilatie achterin de auto. In de vorige Espace kon het nog wel eens warm achterin worden, daar kwam soms niet voldoende luchtstroom uit de dakventilatie. Deze Espace heeft ook regelbare ventilatie voor achterin, hij lijkt veel krachtiger achterin te blazen.
Ook de xenon verlichting heeft zijn meerwaarde bewezen op de slecht verlichte Italiaanse wegen.
Afgelopen week een beurtje uitgevoerd, nieuwe olie en oliefilter. Deze wissel wil ik net als bij de vorige Espace om de 15.000km doen i.p.v. de voorgeschreven 30.000km.
Al met al nog steeds erg blij met de Espace.?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.