Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016) #5

autoreview

Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)
Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)Renault Espace Energy TCe 200 Initiale Paris (2016)

Signalement

UitvoeringEspace Energy TCe 200 Initiale Paris
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf74.688 km
KM-stand laatst131.870 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste vakantie naar Frankijk

  • 80.562 km

Niet direct gedacht aan een Renault. In de afgelopen vier jaar gereden in een BMW 5-serie. Een geweldige stoere reisauto, met ook premium kosten qua onderhoud. In 2022 verwachten we gezinsuitbreiding en een onderhoudsbeurt met nieuwe banden gaven de doorslag om alvast te kijken naar een andere auto.
Stiekem gekeken naar een 7-persoons BMW X5, Audi Q7, maar prijzen blijven stevig. Veel andere alternatieven vind ik ronduit lelijk, waarbij de Renault Espace ook niet uitblinkt in schoonheid. Maar als opties bleven voor mij over de Ford S-max en tot mijn eigen verrassing een Renault Espace.

Na de proefrit vielen op: comfort, verbruik i.c.m. vermogen, luxe, ruimte en dat de auto eigenlijk best mooi is. In eerste instantie geen liefhebber van de zwart/paarse kleur welke voorbehouden is aan de Paris Initiale. Inmiddels mooi gaan vinden en komt minder massief over dan grijs of zwart. Uiteindelijk bij 3 auto's gekeken en een mooi exemplaar gevonden bij Car Care Wallinga. Prettige garage en eerlijke prijzen. Vrij snel tot een prijs gekomen van EUR 25.500 + EUR 700,00 garantie. Daar ging nog de inruil van de BMW vanaf. Kilometerstand bij aanschaf 75.995.

Voorwaardelijke was de Paris Initiale versie welke vorstelijk is aangekleed met allerlei opties:
- groot uitschuifbaar panoramadak
- 19 inch velgen
- elektrisch inklapbare trekhaak
- 7 persoons versie (elektrisch inklapbaar)
- Bose geluidsinstallatie
- lederen zetels met verwarming en massagestand
- automatisch inparkeren
- 4-wiel sturing
- 7-traps automaat
En daarnaast nog allerlei kleine, handige opties als getinte ramen met zonneschermpjes, led-verlichting, key-less entry, etc.

Net terug vanuit een vakantie in Zuid-Frankrijk waarbij we met 5 personen zijn vertrokken. Achter de Espace hing nog een vouwwagen inclusief dakkoffer waar het gemiddeld verbruik op de heenreis van ca. 1.100km met 8,2/100km zeer netjes is. De 1.6TCE motor heeft 200pk en is sterk genoeg. Er is keuze in een rij-modus naar keuze, waarbij er een aantal opties zijn als comfort, eco, sport en eigen voorkeur. Standaard staat de auto in comfort en als het bergachtiger is in sport. De auto reageert veel agieler op het gas en schakelt minder snel door. Enig nadeel is het motor geluid dat kunstmatig uit de speakers komt.

Het enige nadeel op dit moment is de automaat die in mijn beleving traag is en soms wat schokkerig. Ook zit hier een zoem-geluid welke bij versnelling 2,4 en 6 hoorbaar is wat ik nog laat nakijken. Niet de soepelheid van de ZF-bak die ik vanuit BMW was gewend. Grote pluspunten zijn de comfortabele stoelen die goed zijn te verstellen, binnenruimte, grote raamoppervlak. Airco voor- en achter voldoende krachtig om de auto altijd binnen op goede temperatuur te houden.
4-wielbesturing zorgt ervoor dat de draaicirkel zeer acceptabel is voor een grote auto en echt noodzakelijk in smalle parkeergarages in bijv. Montpellier. Het is daarentegen geen strak sturende kart, wel een comfortabele cruiser die je in twaalf uur naar Zuid-Frankrijk brengt.

Uiteraard grappen gehad of de kinderen hun OV-kaart moeten laten zien als ze instappen. En toch ben ik overtuigd dat dit meest passende en complete auto is voor een opgroeiend gezin met vier kinderen. In de hoop en verwachting op veel veilige kilometers, zonder onnodig hoge kosten.

Garantie aangesproken

  • 88.820 km

Inmiddels 5 maanden en ruim 8.000 km verder. Bij aankoop was er slechts een sleutel aanwezig, waardoor ik via Renault een extra sleutel heb laten aanmaken. Voor dit stukje plastic en electronica ben je een slordige EUR 300,00 verder. Direct een afspraak gemaakt om naar de automaat te kijken: schok in aandrijving bij R, geluid bij 2e, 4e ,6e versnelling en slippend toerental waardoor leek dat vermogen niet goed kwijt kreeg.
Conclusie was niet verrassend. Een van de koppelingsplaten was versleten een bekend probleem op de Espace. Voor slechts EUR 3.611,97 vervanging van koppelingsset (beide kanten), olie, etc. Dat is schrikken als je dit particulier mag aftikken. Garantie was afgesloten en o.b.v. documentatie leek dit onder de voorwaarden te vallen. Expert kwam de week later langs en bevestigde de kwaal. Met uitsluiting van een paar honderd euro hebben ze dit dan ook vergoed. Richting Renault heb ik aangegeven dat ik de kwaliteit automaat van zo'n dure auto inferieur vind en na ontvangst van een commerciële offerte ik geen euro zou betalen. Dit is zonder discussie ook zo opgelost.

Gelukkig verder geen gebreken meer. De ruimte van de auto is gigantisch en heerlijk bij de verhuizing in december en zeer wenselijk nu er vanaf januari weer een kinderwagen geladen moet worden.

Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1 op 12km met mix van stad- en snelweg. Met een rustige rit Ridderkerk - Apeldoorn 100 km/h is 1 op 18 mogelijk. En met 200 pk verrassend snel als het nodig is. Overall tevreden al blijf soms koppel en strakke wegligging van BMW missen. Maar de ruil is goed geweest. Hopelijk in 2021 veel plezier en weinig onderhoud aan de Espace.

Kroatie

  • 100.371 km

Enkele kilometers voor aankomst stond er een ton aan kilometers op de teller en daarmee ca. 25.000 km gereden na aanschaf. In mijn vorige review stil gestaan bij de automaatrevisie en dan nu het overig onderhoud na een jaar. Alleen een reguliere beurt met olie en filters en verder niets! Hij gebruikt geen olie, alleen de koelvloeistof moest een beetje bijgevuld worden. De voorbanden zullen komend jaar vervangen moeten worden of verwisseld met de achterbanden. De rit naar Kroatie met 6 personen, bagage en dakkoffer gaf een gemiddeld verbruik van 1 op 12 bij een snelheid van ca. 115 - 130 km/h. De 200pk en 250Nm koppel zijn echt voldoende in dagelijkse praktijk, maar ook in heuvels van Kroatie. Sowieso valt het gebruik mij erg mee in verhouding tot de omvang van de auto. Valt er dan niets te klagen? Kleine dingen (waar ik mij wel aan kan irriteren) als een deurrubber wat opeens los liet en weer vastgeklikt kon worden en een wesp die in op onverklaarbare wijze in een achterlamp is gekropen. Stiekem speur ik online al naar een opvolger als een XC90, X5 of Q7, maar kom steeds tot de conclusie dat er geen rationele verklaring is voor deze overstap. Renault en betrouwbaarheid lijken tot dusver bij elkaar te horen.

Grote beurt

  • 110.966 km

Inmiddels ruim 30.000 km gereden en dit ging toch wel redelijk ongemerkt. En dat is een compliment! Het blijft een luxe, betrouwbare 'familiebak'. Bij aflevering had de auto een grote beurt gehad en ik kies in principe altijd voor een grote beurt met verse filters en sappen. Dat komt naar mijn mening mens en machine ten goede.
Dit was gelijk ook de eerste keer dat de monteur van mijn garage de auto grondig na heeft gekeken. En dat viel gelukkig mee! Twee nieuwe voorbanden waar ik had gekozen voor Michelin Pilot Sport 4 SUV. Een wat sportievere en tegelijk stillere band dan die er door de verkoper was opgelegd. Met een maat van 235/55 R19 waren deze EUR 278,30 per stuk. Verder gebruikelijke zaken als olie, olie-, interieur-, luchtfilter en boegies. Totale factuur bedroeg EUR 1.052,37. Bijna alle ritten worden afgelopen jaar met de fiets gedaan en auto wordt voor 80% ingezet voor (woon -) werkverkeer. Verbruik lijkt hierdoor lager te worden dan eerste periode na aankoop. Over ca. 15.000 km verwacht garage alleen remblokken te moeten vervangen. Overall ben ik tevreden.

APK + 2e auto Mini Electric

  • 122.194 km

In mei van dit jaar een ruime caravan gekocht (Knaus Sudwind 500 EU).
Bij de aanschaf van de Renault al rekening gehouden met de noodzakelijke trekkracht bij het rijden met een caravan en dit in de meivakantie ondervonden. Tuurlijk merk je dat de auto 'aan het werk' moet met 6-personen en een grotere caravan, maar je komt prima mee met het verkeer. Het verbruik met euro98 ligt net onder de 1 op 9.

Op 23 juni jl. de jaarlijkse APK keuring. Zoals verwacht kwam de auto prima door de keuring en zijn alleen de ruitenwisserbladen aan de voorzijde vervangen. Kosten EUR 121,39. In het afgelopen half jaar ca. 12.000 kilometer gereden, maar de kilometerstand zal de komende periode niet snel oplopen. We gaan dit jaar naar Texel op vakantie en hebben er inmiddels een Mini Electric (zie foto) bij. Feitelijk wordt met deze auto 95% van de kilometers gemaakt en pakken we de Espace enkel nog voor de ritten met het gehele gezin.

Verkocht

  • 131.870 km

Zomer 2023 zouden we kamperen op Texel, maar vanwege de vele regen een dag voor vertrek toch besloten af te reizen naar Frankrijk. In de maanden erna minimaal gereden met de auto en in de afgelopen meivakantie opnieuw twee weken verbleven in Zuid-Frankrijk. Ongeveer 4.000km gereden deze reis met een dakkoffer op de auto en beladen met 6 personen. Een gemiddeld verbruik van 7,7 per 100/km is keurig.

En toen de keuze gemaakt om de auto te verkopen! De Mini wordt de komende maanden vervangen door een Skoda Enyac Coupe RS in de kleur brilliant silver en dat maakt de Espace overbodig. De auto aangeboden op Markplaats en binnen twee weken verkocht met een nieuwe APK. Helaas kwam daar nog uit dat er achter twee gebroken veren waren. Dit koste nog EUR 482,63. Overall een heel betrouwbare auto met veel comfort en nog meer ruimte. Een sierlijst die net niet lekker aansluit of deurrubber wat een keer loslaat moet ik wegschrijven als 'typisch Renault '. Afschrijving EUR 9.000,00 in iets meer dan drie jaar is prima voor type auto. Benieuwd naar zijn opvolger...

Opvolger staat al te trappelen in de showroom

  • 131.870 km

De opvolger van de Espace staat al te trappelen in de showroom. De Skoda Enyac Coupe RS Edition heeft 300pk en 460nm koppel. Even alvast een foto toegevoegd van mijn auto. Als deze auto is geleverd zal ook hier een review van worden bijgehouden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.