Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace Energy TCe 200 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 2.500 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Ervaringen nieuwe Espace
- 15.000 km
Ik rijd de Espace nu ruim 3 maanden en moet de auto over een maand weer inleveren. Hiervoor reed ik een Volvo V70 en heb weer een Volvo besteld maar moest even wachten ivm levertijd op de nieuwe auto. Toen ik te horen kreeg dat ik als tussenauto de nieuwe Espace kon rijden was ik erg enthousiast. Ik had immers naar de Espace gekeken om deze als nieuwe auto te bestellen. Dat waren dus twee vliegen in één klap.
De nieuwe Espace doet in eerste opzicht erg luxueus aan. Alles ziet er mooi afgewerkt uit en ik kan me voorstellen dat de proefritten erg succesvol zijn. Ook ik was bij het instappen echt overdonderd. Daarmee heeft Renault denk ik goede stappen gezet. De zithouding is prima en de auto heeft veel ruimte. Als je hem als zevenzits gebruikt blijft er achterin zelfs nog iets van ruimte over, echter totaal onvoldoende voor vakantie. Er passen net twee weekendtassen in en dan is het op.
Nu ik de Espace 3 maanden rijd is mijn enthousiasme sterk gedaald. Ik kom teveel dingen tegen die me absoluut niet aanstaan. Ik besef dat een aantal van die zaken puur persoonlijke voorkeur zijn en dat er ware Espace-fans zijn die ze waarschijnlijk allemaal graag voor lief nemen. Ik heb dat ervaren op vakantie in Frankrijk. Ik wist niet dat er zo'n trouwe fanbase is voor de Espace. Ik wil proberen mijn ervaringen zo neutraal mogelijk op te schrijven. Weet echter wel dat ik niet kan wachten om de Espace weer terug in te leveren naar de nieuwe zevenzits VOlvo.
De Espace is in mijn geval een auto van rond de €45.000. Mijn verwachting van een auto van een dergelijk bedrag is dat je een prima product krijgt waar goed over is nagedacht. En in mijn optiek is dat niet, of in ieder geval denken de Franse designers anders over ergonomie dan ik. Anyway, inmiddels heb ik zo´n 12.000 kilometer mogen rijden in de Espace en wil mijn ervaringen graag delen.
Centrale scherm en gerelateerde functies
Het interieur, en dan met name het dashboard met centrale gedeelte ziet er erg mooi uit. Je hebt het gevoel dat je in een tijdcapsule stapt. Er zitten echter zo veel functies in verstopt dat ik na ruim 3 maanden nog steeds aan het nadenken ben waar bepaalde functies verstopt zitten. En dat is onder het rijden echt killing. Schakelen tussen navigatie en bijvoorbeeld radio gaat heel lastig. Wil je gaan bellen dan ga je van knopjes achter op het stuur naar de centrale knop beneden en dan naar het scherm. Ongelofelijk dat dat zo lastig gemaakt is. Of je moet alles op het scherm doen, wat op zich goed reageert, maar dan ben je de blik op de weg totaal kwijt. En dat is niet alleen omdat je goed moet kijken waar je klikt, maar vooral ook omdat je er zo bij na moet denken waar je naar toe moet in de menu struktuur. Het is gewoon echt niet intuïtief voor mij.
Ondersteuning touchscreen
Het touchscreen heeft zeer veel functie en relatief kleine knopjes. Het zou zo fijn zijn als je je hand zou kunnen laten rusten op een steun. Echter, alles wat voorhanden is heeft functies die erg gevoelig zijn. Je moet dus goed kijken waar je je hand naar toe stuurt, niets kan op gevoel.
Menustruktuur
De menustruktuur gaat onwijs ver. Dit maakt ook dat sommige functies die je vaker nodig hebt ver weg zitten.Niet handig.
Navigatie
Doorgaans is de navigatie prima, hoewel de instelling lastig is, vooral de onderliggende menustrukturen. Hij maakt me echter rare keuzes! We reden afgelopen week terug van Berga in Spanje. Bij vertrek gaf hij aan dat we er 13 uur over zouden doen, 1320km. Dat is dus prima. We deden er echter ruim 17 uur door allerlei B wegen en keuzes recht door de bergen. Van mij mag ie niet meer nadenken, dat doe ik voorlopig wel.
Vering
Ik rijd de Dynamic, helaas niet de Initiale. Ik verwacht (laat ik daar mee beginnen) van de Espace dat ik in een auto rijd die gemaakt is voor 7 personen (in mijn geval 2 volwassenen en 5 kinderen van rond de 10, totaal 350 kg) en wat bagage dat je comfortabel kunt rijden. Op de snelweg is dat absoluut het geval, heerlijke reisauto. Rijd je echter op een B-weg dan gaat het hopeloos mis. De vering is totaal niet in staat om de auto goed te ondersteunen. Drempels moet je echt (echt) rustig nemen anders slaat de vering door en blijf je daarna doorveren. Echt slecht. Rijd je alleen dan gaat het best aardig.
Geluidskwaliteit
Bij hele zachte volumes prima, zet je hem echter iets harder (minder dan half vermogen) dan begint de vervorming al. Ik ben audiotechnicus geweest dus weet wel wat van dit onderwerp af. Je hoort versterkervervorming en niet de speakers die het niet aan zouden kunnen. En daar snap ik dus niets van, dat zou echt niet hoeven.
Motorvermogen en verbruik
Rijd je alleen dan kom je echt prima vooruit in de Espace, zeker in de sportmodus. Hoewel deze sportmodus heel erg zenuwachtig is. Maar goed, net dus een weekje in Spanje geweest. 4 volwassen, motoruitrusting en een aanhanger erachter met twee motoren erop. Dan kom je dus echt niet de berg op zonder plakgas te geven met hele hoge toeren. Daar komt de 1.6 schromelijk te kort. Tegelijkertijd valt het verbruik tegen. Doorgaans rijd ik 1 op 9 a 1 op 10. Met de aanhanger erachter hadden we een gemiddeld verbruik van 1 op 7,5. En of die 1.6 dan zo'n succes is in de strijd tegen de benzine consumptie vraag ik me af.. Het lijkt meer een marketingactie te zijn.
Betrouwbaarheid
Inmiddels ben ik in de garage geweest zoals het een echte Renault betaamd. Hij gaf bij 10000 al aan dat hij onderhoud nodig had en de indicatie voor het nog te rijden aantal kilometers op de tank was erg in de war. Na het tanken kon ik tussen de 5000 en 10000 km gaan rijden. Dus, alles is gereset en was weer goed. Was? Ja was. Inmiddels is de "afstand tot tanken" indicatie weer van het padje af.
Wat verder nog?
Het achterportier voelt aan alsof het niet in het slot zit als je het opent na het rijden.Heel losjes. Zit vast hoor, maar het gevoel is niet goed. In de bagageruimte zit een plankje wat belachelijk los zit en dus is, evenals de kleine zijstukjes die daarnaast zitten. Hele slechte kwaliteit. Het achteruitrijden is tricky. Echt hééél voorzichtig gas geven als je gaat parkeren anders schiet je achteruit. En alle mooie lampjes van het interieur weerspiegelen in het donker natuurlijk erg in de ramen. Maar dat was te verwachten. Oh ja, de achterruitenwisser kraakt.
Conclusie
De Espace is een mooie auto die in eerste indruk echt overdonderd. Ik heb nog geen negatieve reacties gehad en eigenlijk alleen bewondering. Onderhuids zitten er echter voor mij heel veel kwaliteits- en designissues in die voor mij maken dat dit echt niet mijn keuze zou zijn. Ben je een Espacofiel? Dan vind je dit alles waarschijnlijk futiliteiten en rijd je in een salon op wielen.
Geert
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 1.6 TCe 200PK Initiale 7-PERS | PANO-DAK | AUT | LEDER | NAVI | 4 CONTROL
- 2016
- 138.379 km

Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris 7p. | AUTOMAAT | LAGE KM.STAND | NAVI | CAMERA | PAN.DAK. | LEDER | 7-PL. | ETC....
- 2016
- 96.739 km

Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris 7p. / Panoramadak / Leer / Bose / HeadUp / Massage stoelen / BLIS / Park Pilot / Camera - Trekhaak -
- 2016
- 183.940 km