Renault Espace Energy dCi 130 Dynamique (2016)

autoreview

Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace

Signalement

UitvoeringEspace Energy dCi 130 Dynamique
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst112.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TGV gevoel met technische mankementen

  • 75.000 km

De Espace (mijn 3e nu al) is een fijne auto (TGV gevoel) die eigenlijk ook vrij zuinig is (5.4 op 100). Inmiddels ook al e.e.a. meegemaakt.
1. Eerste terugroepactie was de motorkap waarmee blijkbaar iets niet goed was. Is vervangen.
2. Software van het navisysteem werd langdurig niet geupdate en na lang klagen bij Renault NL uiteindelijk in het najaar van 2017 beschikbaar. Als tegemoetkoming had ik dan wel kaartupdates t/m 2019 gekregen. Uiteindelijk is deze update inderdaad een verbetering. Het systeem reageert nu wel goed op filemeldingen en stuurt je op goede alternatieve routes (daarvoor kon het zijn dat je veel langer onderweg was dan gebruikelijk vanwege een creatieve omleidingsroute). Kaartupdates bij Renault lopen minimaal 1 jaar achter (nu is de meest recente 12/1016) en dat is bijzonder slecht als je gewend bent dat je losse systeem inmiddels Q4 2017 update heeft. Ook de daarmee gemoeide kosten zijn niet van deze tijd.
2. Omdat de voortrein steeds harder ging rammelen ermee naar de garage. 1e keer : het is opgelost. Vervolgens op weg naar Rotterdam - niet dus, rammel gewoon weer terug. Gestopt bij dealer in Rotterdam, testritje gemaakt en volgens de techneut had ik gelijk. Er was ook hiervoor een terugroepactie. Direct door de dealer gerepareerd.
3. Net voor de kerst kwam er een "fluitend" geluid (turbo) uit het vooronder. Na consultatie van een dealer in Hillegom werd mij verzekerd dat ik er nog mee kon doorrijden. Zij konden pas 8 januari ruimte maken om het te repareren. Je raad het al, dat ging niet helemaal goed. Op 29 december kwamen we bij 3 graden boven nul stil te staan nadat de turbo het begeven had. Vervolgens hebben we er ruim 2,5 uur over gedaan voordat we met vervangend vervoer verder konden. Auto werd afgesleept naar dichtbij zijnde dealer (Bussum). Kreeg van de leasemaatschappij een vervangende auto (ik moest ermee naar Duitsland-ook een Espace TCe 200 automaat). Deze had blijkbaar ook een terugroepactie gemist want de voortrein rammelde. Aangezien het enige tijd duurde voordat er informatie kwam over mijn auto maar eens gebeld. Bleek garantiedispuut met Renault Nederland. Als je ergens iets later dan exact op de kilometer nauwkeurig de beurten doet vervalt garantie (Let op!!). Overigens zijn de meeste dealers zo druk dat je ook niet direct een afspraak kunt maken (zie verhaal pechgeval). Maar goed uiteindelijk is e.e.a. tussen leasemaatschappij en Renault Nederland rechtgetrokken en had ik hem na ca 2 weken weer terug. Het zal mij benieuwen wat er voor de komende 75.000 km op het programma staat. Ik ben heel blij dat het niet mijn persoonlijk bezit is want dan gaan de kosten mogelijk enorm oplopen.
Samengevat tot nu toe: een heerlijk rijdende auto (enig nadeel van de constructie is dat de achterkant nogal stuitert als je over hobbels gaat ,moet je echt heel langzaam doen-schijnt met ophanging en grote wielen te maken te hebben) die ook zuinig is, een (naar mijn mening) goed navigatiesysteem, prima geluidsinstallatie en natuurlijk veel ruimte. Ook als caravantrekker doet hij het prima.

Maandagmorgen model

  • 111.000 km

En dan hoop je dat het ophoud, maar helaas. Deze zomer (op 9 augustus) waren wij op vakantie in Duitsland op vakantie toen het apparaat (auto durf ik het niet meer te noemen) begon te stotteren. De volgende dag (thuisreis) de dealer (VKV Rotterdam) gebeld en gevraagd of het stotteren direct verholpen moest worden (overigens kreeg ik op dat moment op het scherm : start stop systeem geactiveerd te zien???) of dat wij ermee naar huis konden rijden (met Caravan erachter – erg leuk). Antwoord , ja doe maar , kan geen kwaad (met vorige foutieve “turbo” advies- door Renault dealer Noordwijk- in het hoofd betekent dat met geknepen billen rijden in de hoop dat het goed gaat). De daaropvolgende maandag auto ingeleverd en is er een verstuiver vervangen. Dat zou het moeten oplossen. Paar weken later weer feest (ik zou met mijn zoon naar de Mondial in Parijs gaan) en het stotteren is weer begonnen (volledig onvoorspelbaar wanneer het optreedt). Auto naar dealer, vervangende Grand Scenic meegekregen en de dealer ook gevraagd waarom de DAB radio telkens uitvalt. Enfin, wij met de (probleemloze) Scenic naar Parijs, Espace bij VKV gebleven. Na het weekend Parijs weer omgeruild. Bleek dat DAB radio was vervangen en dat stotter probleem niet kon worden opgelost en dat Renault Nederland er ook bij was geweest en zij zouden onderzoek gaan doen. Overigens de DAB radio is nog slechter dan voorheen.

Het apparaat blijft gewoon op onregelmatige momenten stotteren in afwachting van Renault Nederland. Na enkele weken niets te horen van enige voortgang ben ik op weg naar Duitsland en de 1e anderhalf uur is stotterend, wederom de start stop melding en nu ook valt de cruise control spontaan op dat moment van stotteren uit.

VKV gebeld en afgelopen maandag de Espace weer ingeleverd en een VKV Scenic meegekregen. Prima auto maar dat ding rijdt nogal duur op benzine! Dinsdag meldt VKV mij dat ze weer met Renault Nederland bezig zijn en inmiddels is het donderdag en niets vernomen van enige vordering.

Als ik dit verhaal nu zelf teruglees kan ik maar 1 oplossing bedenken: neem dat ding terug, verschrot hem want repareren lijkt onmogelijk nog los van het gevoel van onbetrouwbaarheid dat het met zich mee brengt.

Noot: Ik rijdt al sinds 1997 in een Renault en zelfs de slechtste Espace (die van Matra) was beter dan deze qua betrouwbaarheid en dat zegt toch wel wat.

de wonderen zijn de wereld nog niet uit

  • 112.000 km

Jawel, Renault is overstag gegaan en de dealer heeft nu de kabelboom vervangen. Dat is een pittige ingreep waarvoor de auto nu net 2 weken afwezig is geweest. Ben benieuwd wat dit oplevert. Wordt vervolgd.

Rijdt als nieuw

  • 112.500 km

Inderdaad, het lijkt goed te helpen. Alle electronica werkt naar behoren. Geen gestotter meer dus hopen dat dit de komende 100.000 km zo blijft

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.