Renault Espace 3.5 V6 24V Initiale (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 3.5 V6 24V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 229.000 km |
ERVARINGEN
Wat een praktische auto in vergeljking met mijn vorige auto. Drie volwaardige kinderzitjes naast elkaar op de achterbank lukt niet in iedere auto.
Vergeleken met BMW vallen een aantal zaken op, ik realiseer me natuurlijk ook dat X3 natuurlijk een heel ander type auto is maar toch:
Automaat in Espace is een verademing tov BMW (ook tov 530D die ik eerder heb gehad). In een auto vol met electronica heb ik nooit begrepen dat als ik wil versnellen dit altijd gepaard moet gaan met terugschakelen (erg onrustig). In de Espace blijkt dat dit niet hoeft, wat een verademing.
Bediening cruisecontrol in Renault veel prettiger.
In het algemeen is Espace gewoon wat kindvriendelijker dan BMW en dat is op dit moment.
Update 25/9/06
Zit nu bijna op 7000 km, nog geen problemen alles werkt nog. Verbruik gaat ook de goede kant op, hij loopt nu ca 1 ltr op 8,5 km. Voor een auto van 1800kg met 250 pk valt mij dit erg mee. Auto is donkerblauw, staat heel chique maar wel erg kwetsbaar voor krassen. Volgende keer maar weer een lichtere kleur nemen. Het enige minpuntje dat ik kan verzinnen is de vrij onregelmatige loop van de motor als deze koud is. Geef dit wel aan bij eerste beurt.
Update 10/12/06
Rij nu een paar weken op winterbanden (Michelins). Noodzakelijk om het vermogen bij nat wegdek op de weg te krijgen. Auto blijft het goed doen en is zeer snel (voor een bus). Pas de 230 km op de teller gezet, ging heel makkelijk. Verbruik blijft schommelen rond de 1 op 8. Als ik meer ga rijden zal er misschien LPG in moeten. Iemand hier ervaringen mee?
Update 25/02/07
Gaat nog steeds prima, geen problemen alleen soms een melding dat bandenspanning te laag is. Auto moet binnenkort voor z’n eerste beurt weg. Rij wel sinds november op winterbanden (Michelin, dure grap), maar is echt nodig omdat er toch 250 pk via de voorwielen op de weg komt. Gebruiksgemak en comfort is enorm iedereen die meerijdt of auto meeneemt roemt dit!
Update 1/6/07
Nog steeds probleemloos, snel en duur in de benzine (1 op 8), EUR 100,- voor een volle tank en na 550km weer leeg! Paar keer met de famillie + hond weg geweest, wat een feest en wat een ruimte nog over. Ook zomerbanden er weer onder laten leggen, auto is nu nog stiller. Krijg wel veel klachten over geluidskwaliteit geintegreerde bluetooth carkit, zal hier binnenkort eens naar laten kijken.
Update 9/9/2007 (37000km)
Wordt eentonig, auto blijft verbazen in positieve zin wat een pakezel en wat een genot ook met lange ritten. Hebben er in de vakantie 4500km opzitten verbruik blijft rond de 1:8 maar vooral actieradius van rond de 500km maakt dat je steeds dezelfde autos inhaalt. Op cruise control tussen de 150 - 160 is ook bergop een genot, erg weinig autos houden je dan bij.
Update 15/11/2007 (44000km)
Winterbanden erweer onder laten leggen en een grote beurt gehad (EUR 550,-) geen storingen alleen nieuwe remblokken voor en wisserblad. Het blijft een genot om in deze auto te mogen rijden. Van iedereen die hem eens meeneemt krijg ik dezelfde reactie => wat een kanon. Verbruik schommelt rond de 1:8, als ik review van 175pk diesel lees met een verbruik van 1:9 valt het mij nog mee. Voor de rest geen nieuws, hij blijft doen waar ie goed in is.
Update 5/03/2008 (56000 km)
Net terug van wintersport, in 9 uurtjes uit Oostenrijk komen blazen wat een genot. Verbuik schommelt ook bij 170 rond de 1:8. Met 3 kinderen, zonder ski’s, ook geen box nodig. Nee zelfs ruimte over. Qua storingen nog steeds niets, alleen bluetooth werkt met een vertraging bij in- en uitgaande gesprekken knap lastig maar kan ook aan telefoon liggen. Vind wel dat tractie matig is, met een beetje gas in de bocht schiet de ESP aan. Voor de rest nog steeds een geweldige auto.
PROBLEMEN
Geen, alleen spraakherkenning van telefoon en navigatie erg ingewikkeld. Ondertussen ben ik hiermee bekend, werkt ook prettig.
Auto houdt in bij langzaam versnellen => volgens computer niets verkeerd maar storing is er nog steeds. Ondanks busje met reiniger dat de garagist als oplossing aanbracht.
- 71.000 km
Rij de laatste tijd wat meer en wordt dus geconfronteerd met hoge brandstofkosten. Als het tegenzit EUR 350,- brandstof per week => daar wordt je niet vrolijk van. Aan reparaties niets, enkel een servicebeurt met nieuwe remblokken. Al met al toch EUR 800,- kwijt met hier en daar een filtertje e.d. Kijk al weer uit naar de vakantie want daar heb ik deze auto in feite voor.
- 100.000 km
Zojuist de 100.000 km gepasseerd. Nog steeds zeer positief, aan hoge brandstofverbruik wen je ook wel weer. Blijf enthousiast over praktische gebruikstoepassingen, extra kinderen mee, verhuizing zeg het maar geen probleem. Daarnaast de fluweelzachte motor die cruisen tot 180 km/h tot een genot maakt. Problemen heb ik niet gehad, nu maar afwachten hoe dit verder gaat.
Nog steeds probleemloos
- 116.000 km
Auto doet het nog steeds prima, motorklep gaat alleen open om ruitensproeiervloeistof bij te vullen. Tractie met sneew en zonder winterbanden is slecht, rij nu op Goodyear banden en die bevallen absoluut niet. Ze zijn rumoerig en slijten naar mijn idee snel. Onderhoud blijft wel duur, een beurt kost zomaar EUR 1000,-. Verbuik schommelt sterk tussen de 1:6 tot 1:9. Cruisen tot 180 km/h is een genot, daarboven wordt niet comfortabel.
Wat een heerlijk auto, de meest praktische tot nu
- 155.000 km
Probleemloos, natuurlijk zijn beurten en banden op zijn tijd. Die sijn best kostbaar, maar goed dan heb je ook wat. Auto is gewild bij vrienden en famillie vanwege ruimte en bijtellingsproblematiek. En iedereen geeft ronduit toe, wat een vliegend tapijt is dit. Tot 180 km/u lekker cruisen, daarboven wordt het wat vaag allemaal. Verbruik nog steeds rond de 1 op 8, storingen geen.
blijft een heerlijke auto
- 180.000 km
Ben overgestapt naar universeel dealer, dit scheelt een heleboel geld in onderhoudskosten. Bij Renault bijna nooit onder de EUR 500,-, nu wel. Had ik dit maar eerder gedaan. Deze V6 is sowieso het meest probleemloze type Espace dat er is. Merk wel dat hij wat meer begint te deinen, >180 km/u wordt die echt een beetje zweverig. Kan ook komen door mijn andere auto, die is wat strakker geveerd. Voor de rest nog steeds een superauto, ben benieuwd wat voor opvolger ik moet nemen voor deze auto. Touran, Scenic 5008????
Blijft de meest ideale gezinsauto
- 201.000 km
Geen problemen, anders dan normale slijtage. Nieuwe remschijven rondom, stabilisatorstang en winterbanden. Ook contactslot is vervangen, maar dit is een gebruiksfout (fles ruitensproeier vloeistof erin leeg gelopen)
Ben overgestapt van merkdealer naar universele dealer. Dit scheelt een slok op een borrel. Voor de rest niets bijzonders, rij wel iets minder hard met de auto. Op Wintersport in Duitsland max 170 km/h. Andere (zakelijke) auto is BMW 520D, die is toch wat stabieler bij snelheden >170 km/h. Verbuik blijft fors rond de 1:7 (stad) en 1:9 (snelweg). Met 3 kinderen (7/10/11)op wintersportvakantie is BMW 5 serie gewoon te krap.
Automaat kapot
- 229.000 km
De eerste echt grote kostenpost, automaat kapot. Eerst nog laten spoelen maar mocht niet baten. Revisie kostte €2250,- maar geen keuze naar mijn idee. Als gezinsauto bestaat er geen betere en vooral mijn vrouw en kinderen zweren erbij. Verbruik schommelt rond de 1:8 met veel stadsverkeer. Op vakantie en met max 150 km/h lukt de 1:12 wel. Rij zakelijk een BMW 5 serie en als ik in het weekend in deze auto rijdt, moet ik wel wennen aan wegligging. Ik vergelijk de espace altijd met een tuinhuisje en wegligging tov BMW is veel minder / ik neem bochten vaak met te hoge snelheid.
Al met al nog steeds zeer tevreden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.