Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

autoreview

Renault Espace 2.0 16V Expression (2002)

Signalement

UitvoeringEspace 2.0 16V Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf168.230 km
KM-stand laatst196.317 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste kleine beurt

  • 174.000 km

November 2009:
Vanwege de aanschaf van een tweede grote hond hebben we de Micra ingeruild voor een Espace uit 2002. Prachtige wagen van de "The Race" uitvoering. Bordeaux rood, LM velgen, 6e stoel autom. airco etc etc etc. Wel een Renault was onze eerste zorg. We zijn Nissan's gewend (2 x Sunny, Primera (nog in bezit), Micra) en nu een Renault... Maar voor deze prijs vind je nergens zo'n auto (vergelijk, Mazda MPV; Toyota Verso, etc). Voor de Sunny kregen we de maximale sloopregeling terug (1000 euro) + nog 500 extra van de verkoper van de Espace. Voor nog geen 5000 kwam hij dus in ons bezit.

Wennen aan zo'n wagen is makkelijk. Ze zijn wendbaar, overzichtelijk, comfortabel en van alle gemakken voorzien. Het verbruik is deftig te noemen. De confrontatie daarmee is de vermijden (al heeft hij een boordcomputer met alles mogelijke). Als de tank eenmaal leeg is is de schok echter wel groot met een inhoud van 70 liter. Ok, maar dan heb je wat.

De kinderen zijn enorm blij met de auto. Eindelijk zien ze wat, hebben ze ruimte; een tafeltje en een legio aan mogelijkheden om te gaan zitten.

Nadelen: tja, nadelen. Niet echt op het eerste gezicht. Dus maar hopen op een betrouwbare auto.

01.06.2010
De auto nu een tijd in mijn bezit en nog steeds laaiend enthousiast. Hij rijdt zo magnefiek!!!
Wel begint de homokineet te rammelen. Tja, daar komt het dan, de eerste reparatie.

01.07.2010
Vooras vervangen. Geen homokineet los te krijgen. Verder een zomer check en een kleine beurt. Zo'n 800 euries bij elkaar. Veel geld als je nooit iets aan auto's hebt, maar van de andere kant was er verder weinig aan de hand. 1 Rem zat vast en is vervangen.

conlcusie tot nu toe:
fantastische auto met altijd het gevoel van risico. Ik weet niet waarom, maar de betrouwbaarheid van een NIssan straalt hij niet uit. Toch werkt alles prima en is hij SUPER comfortabel.

later meer

Comfort en gemak met een prijskaartje

  • 179.000 km

We rijden deze Espace nu 9 maanden en we zijn nog steeds zeer tevreden. Tijdens onze vakantie dit jaar zo'n 2500 kilometer gereden en daarbij bleek het verbruik toch wel beter uit te vallen dan normaal. Tijdens ritten van gemiddeld 15 kilometer gedurende het jaar bleef de boordcomputer steeds 10.2l/100km aangeven. Bij de vakantie lag dat tussen 9.6 en 9.8/100 km. Ok, niet echt zuinig, maar wel te doen. De grote tank zorgt er ook voor dat je echt maar om de 700 km hoeft te tanken. Zo valt het niet zo op dat hij wat dorstig is.

Op lange afstanden is hij een prettige metgezel. Hij gaat op de Duitse autobahn gemakkelijk met het verkeer mee en 150-160 is een mooie prettige kruissnelheid. De stoelen voelen wat kort aan, maar ook na lange ritten merk ik er weinig van qua ongemak (ik ben 1.86). Wat snel door de bocht gaan is echter niet echt te doen; de kuipstoelen van onze primera missen we dan wel.

We hebben twee grote honden (Leonberger kruisingen) en die gaan mee op vakantie. Door 2 stoelen in het midden zo ver mogelijk uit elkaar te zetten, was er genoeg plaats voor de meeste tassen tussen onze twee zoons in en hadden de honden een prima tijd! Ook de achterruit die apart scharniert (zie foto) is een grote uitkomst met deze honden.

Wat opvalt bij het in en uitbouwen van de 2 stoelen is dat het uitermate makkelijk gaat als je het eenmaal door hebt. Het is wel noodzakelijk om eerst de voorste stoelen in de voorste stand te zetten, maar daarna is het een piece of cake. Persoonlijk vin dik de 2-2-2 stand het prettigst, maar dan is er weinig plaats voor boodschappen in de achterklep. Wel is er veel plaats tussen de middelste stoelen als ze ver naar buiten staan.

Na de vakantie op de eerste werkdag bij het inparkeren een misverstandje tussen mij en een collega: BOEM!!! Een dikke deuk in de Twingo van de tegenpartij en een gescheurde achterklep voor ons. Aangezien ik achteruit reed kreeg ik alle schuld (gekke regel is dit toch), dus eigen kosten zelf betalen. Ik heb tweedehands een achterklep kunnen kopen (175,=) en voor 60,= werd hij bij mijn garage afgeleverd. Nog 225,= voor het inbouwen en elektra omzetten. Een grapje van 460,= dus. Dure les!!

Nog even een kort stukje wat me steeds opvalt als ik overstap naar onze Nissan Primera:

Het comfort van hoog zitten; de drempels die hier in Zetten veelvuldig aanwezig zijn voelen aan als kleine pukkeltjes; het gemak van de stuurbediening van de radio; een airco die doet wat je vraagt; een verrassend kleine draaicirkel.

Wat had ik een vooruitgang gevonden: langere stoelen; elektrische binnenspiegel (klinkt gek, maar hij zit zo ver weg dat je moet gokken bij het instellen)

Het houdt niet over

  • 185.000 km

Daar ben ik weer. Een half jaartje verder en een aantal ervaringen rijker. Heel wat gevoel van, heerlijk ik ga weer kilometers maken, maar.........

op 7 december is de Espace weer vlekkeloos door de APK gekomen. Wel een nieuwe einddemper erop, maar verder geen gekke dingen. Nog geen week later: vervelend, de ruitenwisser voor hield er mee op. Nou ja, zal wel een zekering zijn dacht ik. Maar na alles geprobeerd te hebben, toch maar naar de garage gereden. Het was vies weer met veel zout op de weg, dus de ruitenwissers waren wel nodig. De garage heeft er naar gekeken en alles doorgemeten waar ik bij stond (dank mannen van Maasdoek in Kesteren). De conclusie: hij moest een keer terugkomen voor een grondig onderzoek. Het onderzoek was duidelijk: de computer was kapot. Alleen voor de ruitenwisser, ja alleen voor de ruitenwisser. Nee, er kan dan geen tweedehands computer in (ik snap nog steeds niet waarom), dus een leuk grapje van ruim 900 eurie's. Zucht.....

Het lullige (excuses) vind ik dan nog wel dat de auto naar de Renault garage moet om de computer in te lezen. Om een lang verhaal kort te maken. Hij is er 3 keer geweest voordat de computer ook goed ingelezen was. Hoe makkelijk kan het zijn......


17 februari 2011

Ik kom terug van mijn werk en zo'n kilometer van mijn huis vandaan gaat het accu lampje branden. Mmm, denk ik. Niet goed. 200 meter later gaat de temperatuur omhoog en valt de stuurbekrachtiging uit. Gelukkig is daar een mooie parkeerplaats waar ik om 17:55 mijn rode Espace parkeerde. Garage gebeld. Vast de multiriem die eraf is gegleden, vertelde ze mij. En inderdaad, bij inspectie onder de motorkap: geen multiriem meer te bekennen. ANWB gebeld, zodat hij afgesleept kan worden naar mijn garage. Om 19:45 kwam de ANWB aangereden. Ik dacht nog, vriendelijk blijven, die meneer kan er niets aan doen dat ik hier bijna 2 uur sta. Wat schetst mijn verbazing. De ANWB meneer vraagt zich af waarom ik hier zo lang sta:" het is een extreem rustige avond meneer". ok......
Maar goed. Hij constateerde hetzelfde als ik ook, geen multiriem. Maar, zei hij tegen me: van de reden wordt je niet zo blij! Ik zie olie.....
De ANWB meneer heeft me netjes thuis afgeleverd en de Espace is naar Kesteren gebracht.

Eenmaal in de garage (de volgende dag) bleek het gelukkig geen olie te zijn maar smeer. Nog de vraag waar het vandaan kwam. Nu is het na een extra controle een klosje die de multiriem lijdt, dus die gaat nu vervangen worden.

KORTOM:
Rijplezier nog niet verdwenen, maar ik heb een onaangenaam gevoel bij deze auto. Hebben we pech of hoort dit erbij?

Voor ons staat vast, na deze geen Espace meer.

PS wat ik wel grappig vind: ik heb drie reviews op Auto Review staan. 2 van een Nissan, waar ik laaiend enthousiast over ben en deze van onze Espace. De beoordeling van die review = 86%
Deze review wordt door jullie als 56% beoordeeld, terwijl ik net zo eerlijk ben als bij de andere reviews. Willen jullie geen slechte dingen horen over deze auto? Ik hoor het graag.

dilemma

  • 189.000 km

Een maand na mijn laatste ervaringen begon de Espace een beetje te trekken en een week later te tikken. Het bleek de veerpoot te zijn en de lagers. Beide kanten dus maar laten vervangen want finaal doorgeroest. Kosten 750 euro.

Weer 2 weken later: Bij een vergadering in het mooie Hemmen is er een tak op mijn auto gevallen. Het was een flinke en oude tak en de schade was bijzonder onplezierig. De voorruit was op twee plaatsen finaal kapot en er zijn heel wat krassen over de auto verdeeld. Van achter tot voor. Niets bleef gespaard.
De voorruit is nu gemaakt en het is te hopen dat de verzekering van de stichting gaan uitkeren, zodat hij weer in orde is: wat een pech. Schade 3000 euro

Een week geleden kwam ik thuis van mijn werk. In Zetten waar ik woon, zijn een aantal wegversmallingen gemaakt. Bij het naderen van zo'n wegversmalling kwam een Audi A3 me tegemoet die met een rotgang de wegversmalling indook. Ik kon alleen nog kiezen tussen frontaal of naar de zijkant tegen de stoep. Resultaat een ei op de band (die er net een maand opzat). Weer 130 euro armer.

Na een periode van droogte was het gisteren heel erg nat. Wat dan opvalt is dat de automatische airco wel goed werkt, maar de voorruit niet goed vrij kan houden. De blazer even op raam zetten gaat prima en na 2 seconde is hij schoon. Als de blazer weer op automatisch schakelt, is het echter weer mis.

Mijn oordeel veranderd niet. Niet alle "problemen" die we met de Espace hebben komen niet door de auto, maar door pech. Toch lijkt het alsof de auto pech aantrekt.

Wat positieve noten bij dit alles:
De stoel opstelling weer eens veranderd. Nu in 2-3-1 opstelling zodat naast de achterstes stoel nog ruimte is voor de boodschappen. Ideaal.

TE KOOP

  • 195.700 km

Hier weer een update over onze Espace.

In Augustus met de Espace richting Pyreneeën afgereisd. Onderweg een nette 8.4l/100 km gehaald en zeer tevreden aangekomen op 1300 meter hoogte. Ook de twee weken klimmen en dalen waren geen enkel probleem. Wat erg fijn is bij de haarspeldbochten is de korte draaicirkel. Heerlijk wendbaar en ook de motor deed het prima in de bergen. We hadden een 2-2 opstelling gekozen voor de vakantie en dus zeeën van ruimte voor de bagage. Alles perfect dus.

Tot.... We weer naar huis wilden gaan. Hij wilde niet meer starten. De ochtend van ons vertrek zwaaide ik hem uit op een afsleepwagen. Het was zaterdag ochtend, wat automatisch betekende dat we hem pas weer in NL zouden zien. Dat was drie weken later bij de garage, waar naar bleek een sensor kapot was gegaan. Een kwestie van een paar tientjes. Dit is geen plaats om over de ANWB te klagen, maar dat had effectiever gekund.
Verder was het een crime om met een nieuwe Opel Astra naar huis te rijden, om claustrofobisch van te worden (als je bagage voor een Espace mee hebt)

We hebben wel het besluit genomen de Espace te verkopen. Dus sinds september staat hij te koop op Marktplaats en Autoscout. Weinig animo voor deze auto's helaas. En de afschrijving is dus groot. 6.999 betaald 2 jaar geleden. We zijn blij als we er 2750 voor terugkrijgen (inclusief winterbanden op originele LM)

Een maand geleden een nieuwe APK en een nieuwe katalysator gekregen. Nu maar hopen op een koper. We zijn van plan een tijdje we met een Micra te gaan rijden en voor de volgende grote vakantie weer een "busje" aan te schaffen.

VERKOCHT

  • 196.317 km

We hebben de Espace ingeruild voor een Mazda 5. Ik zal ook daar reviews voor gaan schrijven.

De Espace staat te koop bij en autohandel.

onder de streep:
________________
te veel onderhoud en kosten voor een auto. Wel veel comfort, rijplezier en flexibiliteit.
Maar voor ons nooit meer een Renault Espace van deze leeftijd. Mocht ik ooit in de positie zijn een (bijna) nieuwe aan te schaffen weet ik het nog niet...

Dag Espace The Race

PRIVATE LEASE Renault Espace

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.