Renault Espace 1.9 dCi Expression (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 1.9 dCi Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 74.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Over de rijkwaliteiten, ruimte en comfort heb ik weinig toe te voegen aan de tests door het Autoweek testteam en veel rijders van deze auto in hun verslag al hebben gemeld. Gewoon prima voor elkaar. Wel een paar niet zo vaak belichte kwaliteiten t.o.v. concurrenten/alternatieven. Deze auto is naar mijn mening (en uit eigen ervaring) verreweg de beste ruimtewagen met een goede klimaatregeling. Een Sharan, Alhambra, Galaxy, C8, 807, noem ze maar op, geen van allen heeft een airco en/of luchtstroomregeling die ook maar in de buurt komt van wat de Espace biedt. Alleen de Chrysler Voyager kan zich meten qua koelcapaciteit van het forse ruimtevolume. Maar zelfs bij de Chrysler verloopt de (automatische) regeling van de luchtverdeling niet zo fijn als bij de Espace. Geen tocht, geen koude luchtstromen, geen gefluit gesis of geblaas. Gewoon een bijna onopgemerkt werkend systeem en dat heb ik als veelrijder altijd erg gewaarderd aan de betere auto’s die ik heb gereden. Zeker vergelijkbaar met de airco van een van mijn allerfijnste auto’s een BMW 5 serie 8 cylinder. Ten opzichte van de iets kleinere maat midi MPV, Zafira, Touran, Scenic etc. is de ruimte(beleving) toch behoorlijk groter. Onze fietskar of kinderwagen zonder opvouwen probleemloos mee, dat hoefden we in de Scenic die mijn vrouw een tijdje als vervangend vervoer voor haar Volkswagen reed echt niet eens te proberen. De stoelen zijn bovendien aanzienlijk groter en dat zit voor een veelrijder en op de lange afstand echt veel beter dan de compacte stoelen van een midi-MPV die niks beter zijn (ook niet slechter trouwens) dan van een Golf of Astra.
De 1.9dci is zuinig (1:13 gemiddeld) en ruim voldoende snel in het Nederlandse verkeer en bij kruissnelheden tot 150 km/uur. Voor wie veel op de Duitse Autobahn blaast of wie automaat rijdt kan ik mij voorstellen dat je wat extra power zou willen, maar voor verreweg de meeste rijders is de balans tussen prestatie en economie zeer gunstig bij de 1.9dci.
Kritiekpunten die ik heb zijn kleine dingetjes en vooral gebaseerd op vergelijking met de vorige (JE serie) Espace die ik ook gereden heb. Ik vond de overgang naar het huidige model typisch twee stappen vooruit een stap achteruit ten opzichte van de JE. Ik vind de stoelen erg zwaar geworden, en betrap mij erop dat ik de vele variaties van de stoelposities nauwelijks meer gebruik. Stoelen naar voren kantelen komt nog wel eens voor (kan je ook de meeste grote dingen zelfs wel vervoeren), maar alle stoelen eruit een heel enkele keer als er echt iets heel groots mee moet en liever niet. Zomaar eens de stoelen omdraaien in een leuke positie voor de kids om rijdend een kaartspel te kunnen spelen of om een andere reden de stoelen anders neerzetten doe ik niet meer, terwijl dat in de JE met veel lichtere stoelen vaak gebeurde. Aan de andere kant, de huidige zwaardere stoelen zijn beslist steviger en comfortabeler om op te zitten. De bekleding en kunststof afwerking oogt voor de meeste delen mooier en hoogwaardiger, maar is ook heel kwetsbaar. Voor een auto waar af en toe een benzinegrasmaaier, kampeeruitrusting, of een paar fietsen ingeladen worden is het bijna onmogelijk om niet krassen in het kunstof of de hemelbekleding op te lopen. Ik ben erg zuinig op mijn auto, maar ik heb toch hier en daar een beschadiging waar ik me maar niet meer aan stoor want het verandert toch niet meer. Maar ik vond de vorige serie beslist beter bestand tegen iets ruwer gebruik van het interieur. De metalen carrosserie loopt ook eerder een deukje in een parkeergarage op. Mijn kunststof Espace had na 300.000 km nog geen blutsje en zag er superstrak uit. Deze auto is al twee keer gerestyled omdat ik me ergerde aan de niet meer strakke koets door onverlaten op het parkeerterrein.
PROBLEMEN
Niet noemenswaardig. Enkel normaal onderhoud en een terugroepactie voor een koppelingsveer. Nog nooit stil gestaan, nog nooit electronisch problemen gehad, echt prima! Niet dat de Espace dus spotgoedkoop in het onderhoud is, want ik vind de garagerekeningen vaak behoorlijk gepeperd. Een distributieriem vervangen is drie keer zo duur als bij de Golf van mijn vrouw. De auto staat op hele grote banden (goede rijeigenschappen!) maar die zijn behoorlijk prijzig. Loopduur bij mijn rijstijl +/- 40.000km voor een set (voor en achter een keer wisselen tussentijds). Had ik duurzamer verwacht. Rond 180.000km zijn motorsteunen vervangen, fuseekogels en stuurinrichting. Mag bij deze km-stand vind ik redelijk normaal onderhoud. Maar de hele rekening was toch 2500 euro met banden en vaste grote beurt prijs. Verder beginnen er rammeltjes en kraakjes te komen die irriteren (veer in de berijdersstoel) hemelbekleding linksvoor, krakende speaker rechtsvoor. Baal ik soms behoorlijk van maar ik heb er ook geen honderden euro’s arbeidsloon voor over om het door de dealer allemaal maar weer op te sporen. Ik neem het er maar bij.
Dilemma nu is vooral: wat gaan we de komende tijd doen. Toch nog maar een keer flink groot onderhoud er tegenaan gooien (Waterpomp preventief, accu idem, rammeltjes, schokdempers etc.) om toch weer 2 jaar met veel plezier de auto op te rijden (75.000km per jaar) dus op naar dik boven de 300.000km, of een frisse jongere kopen? De 3.0dci zou ik o zo graag rijden (automaat, loopcultuur, extra power). De hogere verbuikskosten zou ik geen probleem vinden, maar gezien de vele horrorstories over vastgelopen motoren door oververhitting in de te kleine motorruimte voor dit grotere blok met automaat durf ik gewoon niet aan. De 2.2dci biedt nauwelijks meer ten opzichte van de 1.9dci en heeft ook een bekend probleem met injectoren en het retourventiel naar de turbo. Dus een nieuwe met 2.0 motor? Beetje duur nog in de aanschaf (ik koop meestal +/- 1,5 jaar oude auto’s onder de 100.000). Of toch maar weer een 1.9Dci met een lagere km-stand. De alternatieven ten opzichte van de Espace zijn eigenlijk allemaal al afgevallen, dus vermoedelijk gaat het dat worden. Voor het eerst in mijn hele automobiele leven een (bijna) dezelfde auto weer kopen. Zegt toch wel iets over mijn tevredenheid, toch?
Update: 26 sept 2007 200.000km
Nog steeds rijd ik er in rond. En nu we de magische 200.000 km grens zijn gepasseerd is het misschien ook wel gewoon verstandiger om de auto ’op te rijden’. De volgende beurt is over +/- 7500 km volgens de service interval. Dan maar eens kijken hoe de auto er voor staat. Nu lijkt alles nog steeds prima. Het enige wat me de laatste tijd opvalt is een sterker roeten tijdens optrekken bij koude motor. Niet dat dat vaak voorkomt want ik rijd de auto eigenlijk altijd goed warm voor ik de motor belast met accelereren. Maar een enkele bij een invoegmanoeuvre op de snelweg moet er wel eens een beetje gas bij om vlot in een gat te duiken en dan valt mij op dat de koplampen van achterliggers in een zwarte mist wegschemeren. Ook is er nu sprake van olieverbruik tussen de beurten. Er gaat momenteel een litertje bij ik schat zo ongeveer elke 3.000-3.500 km. Niet dramatisch wat mij betreft, maar ik was het tot voor kort niet gewend. Zou ik eens een reiniger in de tank moeten gooien om het inspuitsysteem goed schoon te maken? Of V-Power? Iemand ervaring of dat helpt? Of kunnen dit misschien de voortekenen zijn van een turbo of dieselinjectoren die aan het eind van zijn leven zijn? Enfin, de auto houd zich verder zo goed dat ik denk dat zelfs een motorrevisie eventueel de moeite waard is. Wegligging, comfort, prestaties, brandstof verbruik, kwaliteit van stoelen en accesoires is allemaal nog steeds top. Geen enkele reden tot klagen. Behalve over die paar rammeltjes en krakende stoelveer dan die ik al eerder genoemd heb. Als bij de beurt het besluit valt om groot onderhoud uit te voeren aan de techniek zal ik die ’kleinigheidjes’ toch ook mee laten nemen. Ik houd jullie op de hoogte!
225.000km februari 2008:
Zoals beloofd een update. Het olieverbruik was dus een voorteken, lekkage langs de turbo was de oorzaak geweest van het recente olieverbruik. De turbolagers vlogen eruit bij 212.000, de motor sloeg op hol en natuurlijk op een uitgelezen plek: midden in de Flevopolder. Dit zijn dingen die ik haat. Ik begrijp niet dat de dealer dit er niet uit had kunnen halen met preventief onderhoud. De auto was 5 dagen tevoren bij de dealer geweest en ik had mijn olieverbruik nogmaals gemeld. Nu kreeg ik een verhaal dat ik ’mazzel’ had gehad dat de turbo schoepen niet door het blok waren gevlogen (ik heb de auto gekoppeld en wel geremd en in de berm laten ’stikken’). De dealer wilde de turbo wel vervangen voor 3300 ex BTW. Tsja dat wilde de turbospecialist ook wel, maar dan voor 1600 all-in. Dit verschil is toch niet normaal meer! Enfin, de auto loopt weer tadelloos. Ik heb bij de volgende beurt (220.000) achterschokbrekers en banden laten vervangen, waterpomp preventief, distributie, kraakjes weg laten halen en een hoop kleine dingetjes laten doen. Nu hopen dat de auto zich nog een tonnetje goed houdt zonder al te grote kosten. De dealer ziet mij niet meer terug. Voortaan gaat de Espace naar de universele garage. Veel voordeliger en minstens zo goed. De Espace is gezien het recente grote onderhoud en de opgeblazen turbo een sterretje teruggezet in betrouwbaarheid en gebruikskosten.
mei 2008; Weer een servicebeurt laten doen, olie en filters verversen, zomerbandjes erop, een klem op de uitlaat vervangen, een fuseekogel, stuurinrichting en uitlijnen en dat was het weer. We gaan en we gaan en we gaan maar door, onverstoorbaar en na de turbovervanging en nieuwe schokdempers zo’n 25.000 km terug voelt de auto eigenlijk weer onvoorstelbaar jong aan. Ik verbaas mij regelmatig over de stoelkwaliteit. Ze ogen nog vrijwel nieuw en zitten nog steeds perfect. Mijn vorige Espace JE had bij dit kilometrage al een tweede overtrekje op de bestuurdersstoel en daarin ook alweer gerepareerd stiksel. Op de andere stoelen meerder kale plekken. In dat opzicht is de JK (serie vanaf 2003) beslist veel beter geworden. Het brandstofverbruik blijft in de buurt van 1:13 (95% snelwegkilometers) en roeten doet de auto niet meer sinds het grote onderhoud 25.000 km terug. De versnellingsbak is niet zo strak meer als bij een nieuwe, maar voelt soepel en duidelijk aan zonder speling of hakerigheid. Ik rijd nog steeds op de eerste koppeling! Gezien de vele verhalen over problemen daarmee (bij de 2.2dci versie met name) mag ik niet klagen.
Ik heb de auto toch weer een sterretje omhoog gezet, gezien het probleemloze karakter van de afgelopen maanden. Op de hele levensduur tot nu toe heeft de Espace, behoudens de turbo bij 212.000 eigenlijk geen noemenswaardige technische tegenvallers gekend. Het blijft een heerlijk zoevend ruimteschip dat mij en mijn gezin overal comfortabel brengt. We gaan deze zomer vol vertrouwen met het ruimteschip op vakantie naar skandinavie. Tot de volgende update!
Laatste update: medio juni 2008 240.000 km
We hebben afscheid genomen. De auto heeft een kleine beurt gehad en een professionele poetsbeurt en motorreiniging en is in de particulier verkoop van de hand gegaan. Niet omdat er problemen waren, niet omdat ik de auto zat was. Integendeel. De Espace beviel nog steeds fantastisch en heeft zich onwaarschijnlijk goed gehouden over de levensduur tot nu toe. Veel beter dan zijn reputatie. Eigenlijk zouden we gezien het recente grote onderhoud uit economisch oogpunt hebben moeten doorrijden. Maar ik ben tegen een luxe 3 liter dci initiale aangelopen die ik schappelijk kon aanschaffen. Ondanks alle horrorstories over die zescylinder motor en bedenkingen daartegen heb ik toch de gok genomen. Lees daarover in mijn nieuwe review. Maar deze 1.9 dci die ik een paar jaar heb gereden en gereviewed is een voorbeeld van een Renault die respect verdient voor zijn buitengewone comfortabele economische en praktische karakter. De minpunten waren wat mij betreft voornamelijk kleinigheden met uitzondering van de turbo. Maar zelfs die turbo wil ik de auto vergeven en zien als slijtage die er op dit kilometrage bij hoort. Al met al een fijne auto op een hoog niveau waarvan ik hoop dat Renault ze nog lang blijft maken en verder verfijnen en verbeteren. Ik hoop oprecht dat dit type grote family car met geweldige weekend/outdoor kwaliteiten zijn bestaansrecht houdt en niet sneuvelt in het SUV en midi MPV geweld. Want voor mij is er in deze fase van mijn automobiele leven geen fijnere luxe dan ruimte.
Tot bij de 3.0Dci review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Renault Espace 2.0 T 6 persoons climate&cruise control trekhaak regensensor hoge zit carbage run barrel race
- 2006
- 403.986 km

Renault Espace 2.0 T Initiale Nieuwe APK, nette afleverbeurt 7-persoons familie-auto bij uitstek
- 2004
- 306.520 km

Renault Espace 2.0 T Initiale, 7 persoons, leder/stof interieur, climatronic, cruisecontrol, navigatie, xenon, pdc etc. de auto rijdt en schakelt prima.
- 2006
- 302.413 km