Renault Clio TCE 100 Dynamique (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCE 100 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inmiddels rijden we enkele dagen in deze auto en zijn dus nog druk bezig met het inrijden. We doen dit rustig, de verhalen over een ’pittige’ motor door stevig in te rijden zijn schijnbaar niet waar.
Toch voelt de motor al lekker levendig en potent aan. Je hoort een 1200-tje snorren, maar als je het gas intrapt bij 2000 rpm (en dat doen we dus nog niet heel diep!) schiet de snelheidsmeter omhoog.
Misschien ben ik wel verwend en gaat het nog tegenvallen, want de Laguna die we hiervóór hadden, was pas écht traag...
Naast de motor hebben we natuurlijk ook direct gelet op de kwaliteit van de overige onderdelen en het moet gezegd, dit bevalt ons best! Nog geen enkel rammeltje of kraakje gehoord en dat waren we wel anders gewend van Renault! De zitpositie is uitgebreid instelbaar, zelfs voor mensen die langer zijn dan 1.85m. Alleen is het jammer dat het stuur niet in diepte verstelbaar is maar slechts in hoogte.
Ik heb direct de standaardradio eruit gehaald en vervangen door betere apparatuur, evenals de speakers. Alles wordt nu aangestuurd door aparte versterkers achterin de kofferruimte. Ik heb hiervoor een dubbele bodem gemaakt; ideaal! Er ontstaat op deze manier een geheel vlakke laadvloer.
/update 28-02-2008, +/- 6000km:
De auto bevalt nog steeds uitstekend, de motor is goed ingelopen en de auto blijft vlot aanvoelen, hoewel het natuurlijk nog steeds geen raceauto is. Een sprintje heeft ’ie in ieder geval van een Peugeot 1007 1.6 16V gewonnen!
Verbruik ligt tussen de 7.2 en 7.4 liter/100 km gemiddeld. Op de snelweg merk je wel dat de versnellingsbak vrij korte ratio’s heeft; bij 120 km/h in de 5e versnelling maak je ongeveer 3500 rpm. Een langere 5e of als extra een 6e versnelling was welkom geweest, het motortje is er sterk genoeg voor!
Al met al: De auto bevalt prima!
PROBLEMEN
- Sinds het begin maakt de auto tussen de 2 en 3000 rpm een bijgeluid; een soort bromtoon. Het lijkt vanonder de motorkap te komen. Het geluid is monotoon (stijgt niet in toonhoogte) en treedt niet altijd op, maar wel zowel bij warme als koude motor.
Eerst werd er gedacht aan een beschadigde multiriem, deze is dan ook vervangen. Het probleem bleef en nu zegt de dealer dat dit komt door de turbo, en dat het onderdeel is van de constructie van de motor. Ze hebben nog een TCE staan en die doet hetzelfde, zij het dat het geluid minder duidelijk te horen is.
Inmiddels hebben specialisten van Renault Nederland naar dit probleem gekeken en geconcludeerd dat het geluid inderdaad door de turboklep werd veroorzaakt, en in principe dus normaal is. Echter vonden zij het geluid ook storend, dus heeft de dealer op aanraden van hen de turboklep vervangen.
Het probleem is hiermee prima opgelost.
- Het voorscherm aan de bestuurderszijde was niet geheel uitgelijnd met het linker voorportier. De dealer heeft dit verholpen.
- De voorruit had aan de binnenzijde enórm smerige rotzooi zitten; als de ruit ook maar een klein beetje beslagen was, leek het net of je naar een glas zat te kijken waar iemand melk uit had gedronken, allemaal van die vieze lijnen en strepen. Met gewoon ontvetter werd het niet beter, de ruit is nu van de binnenzijde gepoetst/gepolijst en nu is het goed.
- De kachelmotor/ventilator maakte een hoog piepend geluid. Dit was zeer irritant, je zou alleen de wind moeten horen en hooguit een klein beetje de ventilator zelf die draaide maar dit geluid overstemde bijna de muziek als die zachtjes stond. Is verholpen door de dealer.
Op dit moment dus geen problemen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.