Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010) #3

autoreview

Renault Clio TCE 100 20th Anniversary (2010)

Signalement

UitvoeringClio TCE 100 20th Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf151.587 km
KM-stand laatst215.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervolg sinds 2017

  • 215.000 km

Dit is het vervolg op de review met dezelfde titelfoto als deze review.
Aangezien ik mijn vorige account van de ene op de andere dag niet meer kon bereiken, moest ik wel een nieuw account aanmaken.

We hebben de Clio nog steeds. Er wordt zeker sinds Corona niet veel mee gereden. Nu de dochters ook een rijbewijs hebben, gaat de Clio soms weer mee op reis. België, Frankrijk en binnenkort Italië. De dames rijden liever met de Clio dan met de andere auto, een Golf Variant, dus de Clio bevalt nog steeds prima. Dat de audio niet super is, en de navigatie inmiddels een 'blast from the past' deert ons niet. De Golf is overigens wel zuiniger dan de Clio die rond 1 op 17 doet bij rustig rijden.

In de ca. 60.000 km de afgelopen jaren hebben zich niet veel problemen voorgedaan.
Maar wel twee typische problemen van de Clio 3 en Modus, dus hierbij, ter lering en vermaak.

Eerste probleem: verroest subframe. Dat is een stuk ijzer waar o.a. de radiator op staat. Daarvan is de roestbescherming kennelijk slecht, want na een jaar of 10 moet dat worden vervangen. Subframe is online voor minder dan € 100 te koop, en montage is niet heel ingewikkeld of moeilijk. Dus wil je een Clio 3 of Modus kopen, kijk dan of het subframe al eens vervangen is. Zo niet, dan moet dat nu of binnen afzienbare tijd.

Tweede probleem: koplampen (dimlichten) gaan niet uit. Zelfs niet na afsluiten van de auto. Enige mogelijkheid is dan nog het loskoppelen van de accu (met een 10/11 steeksleuteltje, handig om die dus in de auto te hebben liggen). Vervolgens kunnen als noodoplossing de beide zekeringen van de dimlichten worden uitgenomen, dan kan je tenminste de auto verder wel gewoon gebruiken (met mistlampen voor aan bij donkerte het echt moet).
Dit probleem deed zich bij ons in 2022 een keer voor, verdween spontaan, in 2024 een keer en dit voorjaar nog een keer. En nu in juli ook, maar nu verdween het niet meer.

Dit probleem ligt vaak aan het koplamprelais op de zgn. 'upc' of 'ucp' (Frans) of 'ups' (Engels). Dat relais gaat op den duur stuk. Het wordt dan zo heet dat het onderliggende plastic smelt. En het relais gaat vastzitten: koplampen blijven dan aan.
Door garages en op forums wordt dan meestal de hele ucp vervangen door een sloopexemplaar. Kan maar dat is aan de prijs daarvan wel te merken. Ze gaan zeldzamer worden naarmate de Clio ouder wordt natuurlijk. En die hebben hetzelfde probleem op den duur, tenzij het koplamprelais vervangen wordt.
Betere oplossing is dus: dat relais vervangen (door Bosch 0 986 AH0 091 al of niet met spaties). Dat heb ik gedaan. Het is te doen maar vraagt wel wat handigheid en improvisatievermogen omdat het kapotte relais vastgesmolten zit. Voor het uitnemen van de UCP hoeft de accubak niet los overigens (wat volgens de servicemanual van Renault wel zou moeten).
Tip is dus: als dat relais nog nooit is vervangen, vervang het preventief! Scheelt geld, tijd en ergernis in de toekomst. Is het relais eenvoudig met een tang los te trekken, dan heb je veel geluk en is vervanging een kleine moeite. Is dat relais niet eenvoudig los te trekken, dan zit het al vastgesmolten. Ook als het nu nog werkt: dat gaat een keer mis. Beter aanpakken op een handig moment dus dan afwachten tot het misgaat in de regen ver van huis.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.