Renault Clio RT 1.8 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RT 1.8 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 218.800 km |
KM-stand laatst | 219.100 km |
De eerste dagen
- 219.100 km
Sinds 22 augustus ben ik in het bezit van een Renault Clio 1.8 RT 5-deurs uit 1992. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en is in 2000 ingevoerd. Daarna heeft hij een aantal liefhebbers gehad die hem goed verzorgd hebben. De laatste liefhebber heeft hem aan mij verkocht...omdat ik er ook een ben. Die laatste heeft de auto nog opgewaardeerd met een lederen interieur.
Maar wat een verschil met mijn vorige auto. Dat was een 45pk Opel Corsa...ook uit 1992. Dat was op zich een prima auto...maar totaal ongeschikt voor de snelweg. Weinig vermogen en geen 5e versnelling. Ik was daarom ook op zoek naar een auto met iets meer vermogen en een 5-bak en een toerenteller...meer wenste ik niet. De Clio overtreft mijn wensen. 2 extra portieren, lederen bekleding met een hele fijne bestuurderstoel, electrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, mistlampen (ik noem ze dwinglampen) en een setje goede luidsprekers. De vorige eigenaar had wel de speakers uit de portieren gehaald...maar met de 4 overige standaard Clio speakers heb ik ook niks te klagen.
voor mijn werk rij ik verschillende auto's. Dus ik ben al wat gewend. Maar de Clio met zijn 95 is toch opvallend snel. Van 0-100 in iets minder dan 10 seconde voor een 20 jaar oude auto is erg goed. Maar vooral de tussenacceleratie en in de stad is het een zeer kittig ding. Ook rijbewijs onvriendelijk...want voor je het weet rij je te snel. een een oogwenk zit je al op de 50 km/h...en zeker in het begin (was de Corsa gewend) voelde 50 alsof ik nog 20 km/h reed.
Wat me tegenvalt....het verbruik. Als je rustig rijdt valt het mee...maar zodra je even lekker gaat boenderen...dan wrodt het even niet meer leuk als je de brandstofmeter in de gaten gaat houden. Op de snelweg met 100-120 valt het verbruik wel mee. Maar vooral in de stad lust hij een aardige slok.
Van een Franse auto had ik ook wat meer Comfort verwacht. Maar deze rijdt nog stugger als mijn vorige Corsa. Aan de andere kant...het past ook goed bij het karakter en omdat er ook geen stuurbekrachtiging opzit stuurt hij ook nog eens als een kart. Alleen met inparkeren moet ik meer moeite doen dan met de Corsa. Zeker als ik passagiers bij me heb.
Problemen? Mwa. Het is een Franse auto...dus niet alles werkt zo vlekkeloos. Vaak van die kleine dingen zoals de dagteller die niet meer op nul gezet kan worden, de aanjager die niet op de hoogste stand werkt, een achterwisser met een eigen leven en wat lampjes en knopjes met losse contactjes. Allemaal overkombaar. Wat serieuzer vind ik 2 sterretjes in de voorruit en het bonken van het onderstel...waarschijnlijk een vergane rubber van de stabistang.
De auto heeft in februari nog een grote onderhoudsbeurt gehad. Vrijwel alles is vervangen! Zelfs de remleidingen zien er als nieuw uit. Alleen oogt de koelvloeistof wat bruin...dus die vervang ik nog. De uitlaat was ook vervangen...maar in plaats van een koppelring hebben ze GumGum gebruikt...dus het uitlaatje bromt wat...dat moet ik ook nog fixen. Verder is alles goed in orde.
Ik denk dat ik aan deze Clio wel een goede koop heb gedaan...en dat ik de komende jaren er plezier van kan hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
