Renault Clio Estate TCE 100 Special Line (2009) #2

autoreview

Renault Clio Estate TCE 100 Special Line (2009)

Signalement

UitvoeringClio Estate TCE 100 Special Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst77.688 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

50.000 KM Clio. Tussenstandje

  • 50.674 km

Zo na 50.000 kilomter zal ik eens een review maken. Een tussenstandje want we rijden voorlopig nog even door met deze auto.

In 2009 kochten we een nieuwe auto. Een echte nieuwe. Renault had een aantrekkelijk aanbieding. Een "special line" ter gelegenheid van de introductie van de facelift van de Clio 3. Gekozen voor de krachtige en, zoals ze zeggen, zuinige 1.2 tce 100 motor. Uitrusting "special line", kleur "Rouge Dyna". Als opties gekozen voor het Pack securitee, zodat er gordijnairbags zijn, hoofdsteunen achterin en de achterbank in delen neerklapbaar is. Verder uiteraard airco en, ivm onze caravan een afneembare trekhaak met 13- polige aansluiting. Verder bewust voor deze "basis" versie gekozen, deze is compleet genoeg en zo is een nieuwe auto tenminste nog enigszins betaalbaar.

De Clio is tot op heden een fijne redelijk comfortabele auto. Het verbruik val me een beetje tegen. Gemiddeld kom ik maar net meer dan 12 kilometer op een liter waarbij ik moet zeggen dat de meeste kilometers in stadsverkeer worden gemaakt en er met de vakantie een Caravelair van 2,50 meter hoog, 2,10 meter breed en 1000KG aan de haak hangt.

Het gemiddelde verbruik met de caravan (2 keer naar Noord Italië en 2 keer naar Zuid Frankrijk geweest)is overigens circa 1:8. Zonder is dat iets beter dan 1 op 13.

Redelijk comfortabel zei ik en dat komt door het geuidsniveau. Bij snelheden boven de 110 maakt hij eigenlijk teveel geluid voor een gezinsauto, voor ons maakt dit niet zoveel uit omdat we alleen grote stukken rijden in de vakantie en dan hangt er en caravan achter en kunnen/ mogen we zo hard toch niet maar rijd je een keer een groter stuk snelweg dan stoort het al snel. Een 6e versnelling zou dit probleem wellicht opgelost kunnen hebben maar helaas, die heeft ie niet. Ik heb overigens begrepen dat Clio's vanaf modeljaar 2011 (eind 2010) andere overbreng verhoudingen hebben waardoor de auto bij 120/130 km/pu minder toeren maakt en dus stiller en zuiniger is.

Buiten het reguliere onderhoud zijn we 3 keer naar de garage geweest voor bijzonderheden:
De speaker rechtsvoor viel af en toe uit en sprong dan weer aan. Deze is onder garantie vervangen. Helaas zonder het gewenste resultaat. Het probleem bleef. Uiteindelijk is de radio vervangen en heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.
Toen hij 2 jaar oud was werkte de ruitenwissers voor niet meer, de motor is vervangen.
Het laatste ongeplande garagebezoek is Renault niet aan te rekenen maar komt voor rekening van een steenmarter die bougiekabels heeft doorgeknaagd...

In oktober 2013 bij kilometerstand 44.976 hebben we alle 4 de banden vervangen door Vredstein Quatrac Lite 4- seizoenenbanden. De banden hadden voor nog een profiel van 2,7 en achter nog van 3 milimeter en hoefden dus nog niet vervangen te worden maar daarmee wilde ik de winter niet meer ingaan. (De wielen wissel ik iedere beurt van voor naar achter om ze gelijkmatig te verslijten).

Het onderhoud vind plaats bij Renault dealer Auto Heurkens in Roermond waar we de auto hebben gekocht. ook hierover zijn we tevreden en dat blijf dus ook zo.

De balans opmaken. Hij is ingeruild.

  • 77.688 km

Dat wat het dan 7 jaar en 8 maanden Clio rijden. Zo lang hebben we bij lange na niet met een auto gereden. De reden? Hij is goed blijven bevallen al die tijd.

Hij is nu ingeruild op een Golf variant, geen helemaal nieuwe maar een 2 jaar oud exemplaar. De reden? Nieuw is me te duur in het C- segment, de 1e 2 jaar is de afschrijving dusdanig dat ik het er niet aan kan/ wil uitgeven. Waarom geen Renault? Eigenlijk alleen maar omdat het nieuwe model (heel mooi!) nog net buiten het budget ligt en het oude model, dat zie je wel erg vaak, in onze vrienden- en familie- kring rijden er al 4 rond.

En het moest een C- segmenter worden, de kinderen worden groter en meer beenruimte achterin was gewenst. Dit was de reden dat de nieuwe Clio Estate is afgevallen als potentiële opvolger, ik vind dat namelijk wel een erg mooie auto.

Maar goed over de Golf meer tzt in een review daarover. Nu de Clio. Die is dus 7 jaar en 8 maanden en 77.688 kilometer lang goed bevallen.

Er hebben zich na de vervanging van de ruitenwissermotor en de radio in de garantieperiode geen onverwachte zaken voorgedaan. Alle beureten heeft de auto volgens de voorschriften gehad bij Auto Heurkens (Renault dealer) in Roermond.

Totale onderhoudskosten in deze periode, inclusief banden € 3.378,53 ofwel € 36,72 per maand.

Totale afschrijving (aanschaf prijs min inruilprijs) was € 10.918,14 ofwel € 118,68 per maand.
Je kunt stellen dat we er dus behoorlijk goedkoop mee hebben gereden.

Het verbruik? De verbruiksmonitor is wat vertekend. Doordat wij niet veel kilometers rijden (vooral stadsverkeer, boodschappen, kinderen brengen/ halen) en wel relatief ver met de caravan op vakantie gaan komt het gemiddeld uit op 1: 12,81. maar dit is als volgt verdeeld:

Ritten mét caravan, gemiddeld 1: 8,58.
Ritten zónder caravan gemiddeld 1: 14,23.

Een 1.000 KG zware caravan er achter hangen en met een kruissnelheid van zo'n 100 kilometer per uur rijden door Frankrijk/ Duitsland jaagt het verbruik dus behoorlijk op. De caravan is naar mijn idee echt het maximale dat je moet trekken met deze auto, iets meer kracht zou dan prettig zijn.

Tevredenheid was dus goed, kosten laag. Nadelen? Ja, die zijn er ook en de belangrijkste is het motorgeluid. Ik vind de auto echt niet stil genoeg om de snelweg. In stansverkeer en binnendoor is het prima maar bij snelheden van 120 KM/pu en hoger zou de auto echt stiller moeten zijn om comfortabel te blijven. Feitelijk is dat het enige nadeel dat ik kan verzinnen.

Wij wilden inmiddels een andere auto omdat hij nu ruim 7 jaar oud is en ik wel een beetje een jonge auto wil rijden (gevoelskwestie) met meer beenruimte achterin, die stiller is en die meer trekkracht heeft voor het rijden met de caravan. Dat is gelukt, hopelijk zijn we over 4 of 5 jaar net zo tevreden over de Golf als we nu geweest zijn over de Clio.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.